Welke plaats is er voor elektrische steps in onze mobiliteit na de Covid19-pandemie? We vroegen aan Romain Dekeyser, Senior Operations Manager van Lime Benelux hoe elektrische steps het mobiliteitslandschap in de stad kunnen veranderen.

Dekeyser: 'COVID-19 heeft de manier waarop we werken en leven helemaal hervormd. Deze nieuwe realiteit zien we in bijna elke dagelijkse activiteit. Mensen denken opnieuw na over de manier waarop ze zich bewegen. Bij Lime passen we ons bedrijfsmodel aan om zo te voorzien in de nieuwe behoeften om zich anders te verplaatsen dan in de periode voor de coronapandemie.

Nu steden stilaan aan de COVID-crisis wennen en een rechtvaardigere en duurzamere toekomst omarmen, is het onze verantwoordelijkheid om actief mee te denken over welke rol mobiliteit moet innemen. Micromobiliteit kan onze steden veiliger, groener en uiteindelijk welvarender maken. Het is nu het moment om onze reisgewoonten te herbekijken.'

Hebt u na de COVID19 -crisis veranderingen vastgesteld in het verplaatsingspatroon in Brussel?

Romain Dekeyser: 'In steden over de hele wereld zien we meer verplaatsingen ontstaan in woonwijken in plaats van in traditionele stadswijken. Dat komt door de beperkte toeristische activiteit en het feit dat mensen meer tijd in hun buurt doorbrengen. In het licht daarvan verplaatst Lime fietsen en scooters van toeristische locaties en bruisende stadsdelen naar de woonbuurten.'

Wanneer we de maand voor de ‘lockdown’ vergelijken met de maand erna, zien we de volgende trends:

• 34% langere ritten (van 9,72 tot 13,1min),
  • 18% grotere afstanden (van 1,69 tot 2,05 km),
  • 7% toename van het gebruik voor recreatie en boodschappen,
  • 9% toename van het gebruik in de namiddag en minder gebruik tijdens de spitsuren.

Wat brengt de toekomst volgens u met zich mee voor de regelingen voor het delen van e-steps? Heeft de pandemie de koers veranderd waarin u ging?

Romain Dekeyser: 'Als reizigers na COVID terugkeren naar het openbaar vervoer, kijkt Lime ernaar uit om te blijven functioneren als een robuuste eerste- en laatste-mijlsverbinding voor openbaar vervoer. In de tussentijd neemt Lime het voortouw en helpt de toekomst van het vervoer te herdefiniëren door mensen en steden op nieuwe manieren met elkaar te verbinden. Zo zijn we een afspiegeling van ons ‘nieuwe normale leven’. We zetten ons in om samen met gemeenten de mobiliteitsbehoeften van lokale reizigers te vervullen en ervoor te zorgen dat er veilig, betaalbaar en duurzaam vervoer beschikbaar is.'

Wat doet Lime om ervoor te zorgen dat de e-steps vanuit hygiënisch oogpunt veilig te gebruiken zijn?

Romain Dekeyser: 'We hebben onze reinigingsmethoden verbeterd en de frequentie van het schoonmaken en desinfecteren van onze steps verhoogd. We gebruiken alleen producten die worden aanbevolen door het Europees Centers for Disease Control and Prevention (ECDC) en die zijn goedgekeurd voor gebruik tegen het coronavirus. Bovendien zijn al onze monteurs en operators in het veld verplicht om handschoenen te dragen en hun handen regelmatig te wassen.

We volgen de aanbevelingen van de WHO en de federale agentschappen om op de hoogte te blijven en ervoor te zorgen dat onze acties volgens de gezondheidsregels zijn. We hebben ook met medische professionals samengewerkt aan een whitepaper die de implicatie van een pandemie op gedeelde transportmiddelen onderzoekt. De resultaten tonen aan dat gedeelde fietsen en steps een toekomst van de mobiliteit na de coronapandemie hebben als een single-passagiersmodus die het mogelijk maakt om sociale afstand te behouden. Bovendien ben je in de buitenlucht waardoor het risico en op transmissie door de lucht lager is. Bovendien heeft het Amerikaanse CDC- gezondheidsinstituut vastgesteld dat oppervlaktecontact een onwaarschijnlijke manier is om het virus te verspreiden.'

En hoe zorgt u voor de veiligheid van de gebruikers in het algemeen?

Romain Dekeyers: 'Bij Lime is de veiligheid van onze gebruikers en de gemeenschap onze eerste prioriteit. We denken dat het van vitaal belang is dat de nieuwe micro-mobiliteit opties van vandaag veilig kunnen bestaan naast auto's en andere voertuigen op onze wegen. We willen samenwerken met de gemeenschap om dat te helpen realiseren.

Een voorbeeld van ons engagement om de veiligheid van de gebruikers te verhogen is #RespectTheRide movement (nu First Ride Festival) dat we in verschillende Europese steden, waaronder Brussel hebben gelanceerd. Een belangrijk onderdeel van deze campagne is de #RespectTheRide belofte, die de rijders aanmoedigt om verantwoord te rijden, een helm te dragen, alle verkeersregels te gehoorzamen, alleen op daarvoor voorziene plaatsen te rijden, correct te parkeren en altijd aandacht te hebben voor voetgangers, auto's en alle andere weggebruikers.

Onze steps zijn ontworpen met het oog op veiligheid - met inbegrip van grotere wielen, betere vering voor hobbels en een extra rem. We beperken de snelheid, hebben tal van veiligheidsinstructies die bestuurders moeten doornemen voordat ze hun eerste step ontgrendelen en dringen er bij de bestuurders op aan om altijd een helm te gebruiken. In geval van oneigenlijk gebruik, zijn steps uitgerust met sensoren die het mogelijk maken om waarschuwingsberichten rechtstreeks naar het scherm van het apparaat te sturen. Onze app stuurt ook regelmatig herinneringen en tips om het bewustzijn van de rijders te vergroten.'

Lime en Vias werken samen om prioriteit te geven aan de veiligheid van de gebruikers en andere weggebruikers. Vias was een belangrijke partner voor het #RespectTheRide evenement in Brussel. Binnen ons partnerschap heeft Lime honderden gratis helmen uitgedeeld en een First Ride Academy- een theoretische en praktische training voor de gebruikers georganiseerd. Verder hebben Vias en Lime samengewerkt met AloAlto in het Safer Cities project. Dat had tot doel om gevaarlijke plekken in Brussel te identificeren om zo de gemeenten hun aandacht te richten op het verbeteren van de infrastructuur daar waar die het meest nodig is.