De voordelen van actief woon-werkverkeer

Actieve verplaatsingsmodi zijn over het algemeen goedkoop en hebben een zeer lage impact op het milieu. De mobiliteitsbarometer van december 2020 benadrukte dat Belgen steeds vaker kiezen voor vervoerswijzen zoals fietsen of wandelen én dit zowel tijdens de week als in het weekend. Tussen het najaar van 2019 en 2020 steeg het modale aandeel van doordeweeks fietsen van 4,83% naar 8,42% en dat van wandelen van 5,84% naar 7,34%. De toename van het telewerk en de daling van het aantal reizen als gevolg van de coronacrisis kunnen deze verandering gedeeltelijk verklaren. Dit is de uitgelezen kans om het aandeel actieve modi in het woon-werkverkeer te vergroten, ook later wanneer werken op kantoor terug frequenter wordt.

Naast een positieve impact op het milieu, brengen actieve verplaatsingsmodi ook veel andere voordelen met zich mee, zowel voor werknemers als werkgevers! Maar waarom is het zo gunstig voor een werkgever om zijn werknemer aan te moedigen om zijn/haar dagdagelijkse verplaatsingswijze te veranderen en over te stappen naar een actieve manier om zich te verplaatsen?

Minder vertragingen en frustratie

De reistijd wanneer je met de fiets of te voet gaat, staat los van de verkeersomstandigheden en de files. Niet alleen verspilt de werknemer geen tijd aan het zoeken naar een parkeerplaats, maar vermijdt hij/zij ook een groot gevoel van frustratie door de drukke verkeersomstandigheden en files. Het tijdstip om op kantoor aan te komen is voorspelbaarder, waardoor de werknemer serener naar een werksfeer kan overschakelen. Wat is er mooier dan een aangename fietstocht of wandeling om de overstap te maken van het privé- naar het professionele leven?

Lichamelijke activiteit is essentieel voor uw gezondheid en welzijn

Al wandelend of fietsend naar het werk gaan, komt je fysieke activiteit ten goede! Daarnaast zal het je welzijn op het werk en het geluk in het algemeen verbeteren, wat nodig is voor de motivatie en productiviteit van werknemers. Veel studies1 tonen inderdaad aan dat regelmatige fysieke activiteiten een positieve invloed hebben op de geestelijke gezondheid: vermindering van stress, angst en vermoeidheid, evenals een betere psychologische en emotionele balans.

Een goed uitgeruste en ontspannen werknemer is gelukkiger en zal dus minder snel opzoek gaan naar een andere job. In de toekomst zal dit bijdragen aan een lager personeelsverloop. Daarnaast blijkt uit onderzoek2 dat werknemers die regelmatig sporten minder vaak ziek zijn en een aanzienlijk korter ziekteverzuim hebben. Het risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten wordt met 40% verminderd voor mensen die regelmatig een lichamelijke activiteit uitvoeren. Recent onderzoek3 toont aan dat de hersteltijd na een ernstige ziekte zoals kanker aanzienlijk korter is.

Het is echter van essentieel belang om een aangepaste opleiding te volgen met betrekking tot de gekozen actieve vervoerswijze om veilig te kunnen bewegen.

Duurzaamheid en geldbesparing

Actieve vervoerswijzen hebben ook een economisch voordeel voor de werkgever door bijvoorbeeld belastingmaatregelen ter bevordering van het gebruik van fietsen voor woon-werkverkeer. De kilometervergoeding voor fietsen is vrijgesteld van belastingen en sociale zekerheidsbijdragen tot een bedrag van 0,24 euro/km. Natuurlijk is het noodzakelijk dat de werkgever infrastructuur in het leven roept om werknemers aan te moedigen deze actieve verplaatsingsmodi te gebruiken en daardoor een verschuiving naar duurzamere mobiliteit bevordert. De kosten die gemaakt worden om het gebruik van fietsen te stimuleren zijn bijvoorbeeld de aanleg van een fietsenstalling, douches, het ter beschikking stellen van bedrijfsfietsen of de 100% aftrekbaarheid in verband met het gebruik van fietsen.

De ongekende periode die we nu doormaken biedt bedrijven de mogelijkheid om zachte mobiliteit verder te stimuleren. Dit stelt ons niet alleen in staat om te profiteren van de voordelen van actieve modi, maar ook om het imago van het bedrijf te verbeteren en de interesse van jong talent te bevorderen. Voor sommige werknemers kan het afstandswerk echter te belangrijk zijn. In dit geval kan multimodaliteit een oplossing bieden voor het nog steeds gebruiken van actievere vervoerswijzen.

Het mobiliteitsbeleid van een bedrijf is het ideale instrument om over te stappen op een duurzamere mobiliteitsshift. Hoewel medewerkers op dit moment telewerken, geven trends duidelijk aan dat dit het ideale moment is om hun bedrijf voor te bereiden op verandering in verplaatsingsgedrag om zo te profiteren van alle aspecten die actieve modi een bedrijf kunnen bieden. De veiligheid van medewerkers staat echter voorop en om dit te waarborgen wordt training sterk aangeraden.