Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute is het aantal doden ter plaatse op onze wegen met 6% gedaald tijdens het eerste trimester van 2020 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal letselongevallen is zelfs met 12% gedaald. Deze dalingen zijn te wijten aan de lockdown, hoewel die maar 2 van de 13 weken van deze barometer omvatte. Zonder lockdown was het aantal doden gelijk gebleven en het aantal letselongevallen met 2% gestegen. De ongevallen tijdens de lockdown waren ook twee keer dodelijker dan de ongevallen voor deze periode. Vias institute roept op tot extra voorzichtigheid tijdens de komende weken. Het verkeer is nog altijd minder druk en sommige bestuurders hebben daardoor de neiging om sneller te rijden. Dat heeft uiteraard negatieve gevolgen op de verkeersveiligheid.
Alle indicatoren dalen op nationaal niveau
Het aantal verkeersdoden op onze wegen is tijdens de eerste 3 maanden van dit jaar gedaald: -6% in vergelijking met dezelfde periode in 2019 (ofwel 108 doden in plaats van 115). Het gaat hier over de doden ter plaatse. Daarbij moeten nog de mensen toegevoegd worden die tot 30 dagen na hun ongeval overlijden in het ziekenhuis.
Het aantal gewonden is stevig gedaald (van 10.665 naar 9.148, ofwel -14%), net zoals het aantal letselongevallen (van 8.492 naar 7.452, ofwel -12%). Alle indicatoren vertonen dus een daling.
Evolutie 2019-2020 van het aantal letselongevallen en verkeersslachtoffers tijdens de eerste 3 maanden
|
eerste trimester 2019 |
eerste trimester 2020 |
Evolutie 2019-2020 (absolute cijfers) |
Evolutie 2019-2020 % |
Letselongevallen |
8.492 |
7.452 |
-1040 |
-12,2% |
Totaal aantal slachtoffers |
10.780 |
9.256 |
-1524 |
-14,1% |
Doden ter plaatse |
115 |
108 |
-7 |
-6,1% |
Gewonden |
10.665 |
9.148 |
-1517 |
-14,2% |
Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute
Niet alle regio’s vertonen dezelfde tendens
Het aantal doden in Vlaanderen is gedaald (van 54 naar 46 doden) en in Wallonië (van 58 naar 55 doden). In Brussel is het aantal verkeersdoden daarentegen gestegen (van 3 naar 7 doden). Het gaat natuurlijk maar over kleine aantallen op basis van 1 trimester, maar dan nog is de evolutie in Brussel zeker niet positief.
Het aantal letselongevallen daalt wel in de 3 regio’s: van 2420 naar 2112 in Wallonië (-13%), van 5211 naar 4521 in Vlaanderen (-13%) en van 861 naar 819 in Brussel (-5%).
Ongevallen waren 2 keer dodelijker tijdens de lockdown
De ongevallen tijdens de lockdown waren twee keer dodelijker dan voor deze periode. Als je kijkt naar het aantal doden per 1000 letselongevallen, dan blijkt dat voor de eerste 2 weken van maart we uitkomen op 12 doden per 1000 letselongevallen, terwijl dat cijfer voor de tweede helft van maart tijdens de lockdown 26 doden per 1000 letselongevallen is.
Het gevolg is dat over heel deze trimester bekeken de ernst sinds 2013 niet meer zo hoog geweest is.
De mindere verkeersdrukte tijdens deze twee weken van de lockdown heeft er dus voor gezorgd dat sommige bestuurders veel te hard gereden hebben.
Aantal letselongevallen daalt overal fors in Vlaanderen
In Vlaanderen is er in Vlaams-Brabant een daling van het aantal doden (van 11 naar 6). In de andere provincies is er overal een quasi status quo.
Het aantal letselongevallen is wel stevig gedaald in elke provincie. De grootste daling was er in Oost-Vlaanderen (-23%).
Tendensen volgens het type weggebruikers
Daling van het aantal doden bij de voetgangers en de fietsers
Het aantal doden is sterk gedaald bij de voetgangers (van 24 naar 16), de fietsers (van 12 naar 5), net zoals de ongevallen met een bestelwagen (van 12 naar 6). Er was geen evolutie bij de autobestuurders (54 doden) en er was een stijging bij de andere types weggebruikers, vooral bij de bromfietsen (van 2 naar 6 doden).
Aantal letselongevallen wel gedaald voor alle types weggebruikers
Het aantal letselongevallen is wel voor alle types weggebruikers gedaald. Dat geldt zeker voor de motorrijders (-22%), de automobilisten (-18%) en de voetgangers (-18%).
Verontrustende stijging van het aantal doden op de autosnelwegen
Ondanks twee weken van lockdown tijdens dit eerste trimester is het aantal doden op onze snelwegen de laatste 10 jaar nooit zo hoog geweest: 28 dit jaar ten opzichte van 25 in 2019.
Conclusie
De resultaten van de verkeersveiligheidsbarometer voor het eerste trimester zijn zeker beïnvloed door de twee weken lockdown eind maart waarin het verkeer zeer beperkt was. Zonder de lockdown zou het aantal doden gelijk gebleven zijn en was er een stijging met 2% van het aantal letselongevallen.
De meest verontrustende tendens is de ernst van de ongevallen. Hoewel er veel minder verkeer was hebben sommige bestuurders toch beduidend grotere risico’s genomen. Het zal wellicht nog een tijdje kalmer zijn op onze wegen, maar toch roept Vias institute op tot voorzichtigheid. Overdreven snelheid blijft nog altijd de grootste doodsoorzaak op onze wegen en ligt mee aan de basis van 1 dodelijk verkeersongeval op 3.
De volledige barometer kan je raadplegen via https://www.vias.be/nl/onderzoek/verkeersveiligheidsbarometer/
Contactpersoon
Stef Willems, woordvoerder Vias institute: 0473/85.59.44.