Newsroom

Op 17 oktober zal de 10de editie van de flitsmarathon gehouden worden. Bij deze gelegenheid zullen de federale politie en de lokale politiezones de snelheid van weggebruikers in heel het land controleren. Voor deze bijzondere verjaardagseditie heeft Vias institute de…

Flitsmarathon (pdf, 353.0K)

Deze 4de september 2018 is de start van een nieuw tijdperk voor de mobiliteit in België.  Een zelfrijdende shuttle die met andere weggebruikers kan interageren, heeft voor het eerst met passagiers op de openbare weg rondgereden. Deze primeur werd in Han-sur-Lesse…

Eerstetestautonomeshuttle (pdf, 385.8K)

Vorig jaar gebeurden in ons land elke dag 10 verkeersongevallen waarbij een kind jonger dan 15 jaar gewond raakte of stierf. De ongevallen met kinderen komen voornamelijk voor tijdens de aanvang en het einde van de schooluren. Deze cijfers staan in een nieuw…

Verhoudingsgewijs is er bij steeds meer ongevallen waarbij iemand gewond raakt of sterft sprake van vluchtmisdrijf. 10 jaar geleden waren 9% van alle letselongevallen ongevallen met vluchtmisdrijf. In 2017 ging het over 11% van alle ongevallen, zo blijkt uit een…

Vluchtmisdrijf 2018 (pdf, 233.1K)

Het aantal ongevallen met een spookrijder is gestegen vorig jaar. In meer dan 1 op 3 gevallen was de spookrijder onder invloed van alcohol. Deze ongevallen zijn 10 keer dodelijker dan alle ongevallen.

Spookrijders (pdf, 211.1K)

Tijdens de laatste maand heeft 6 op de 10 Belgen de weg moeten vrijmaken om een prioritair voertuig door te laten. Nochtans weet een kwart van de bestuurders niet hoe dat exact moet, zeker op een autosnelweg is dat het geval.

Prioritaire voertuigen (pdf, 286.8K)

Trajectcontroles zorgen voor een daling van meer dan 50% van het aantal zware verkeersongevallen. De installatie en activering van trajectcontroles is de laatste maanden in Vlaanderen in een stroomversnelling gekomen. Vias institute is blij met deze evolutie, want…

trajectcontrole (pdf, 203.2K)

Meer dan 1 Belg op 7 zegt zich gestresseerd te voelen achter het stuur. Dat is het hoogste percentage van heel Europa. Dat vertaalt zich onder meer door het steeds toenemende gebruik van de claxon: bijna 6 op 10 gebruikt hem onnodig, bijna zoveel als de Italianen en…

Europese barometer Vinci (pdf, 204.8K)

1 autorit op 20 wordt in ons land uitgevoerd door een slaperige bestuurder. Onder bepaalde omstandigheden komt slaperigheid zelfs nog vaker voor. Dit blijkt uit een nieuwe studie van Vias institute. Slaperigheid speelt een rol in ongeveer 1 ernstig ongeval op 5. 

1 op 20 bestuurders in België rijdt slaperig rond (pdf, 207.0K)

Een 35-jarige vader was met zijn 2 peuters op weg naar een familiefeest. Getuigen zagen hoe hij het rode licht en de gesloten slagbomen van de overweg negeerde. Een noodremming van de treinbestuurder kon de aanrijding niet vermijden. De drie inzittenden in de wagen…

Infrabel en Vias institute lanceren nieuwe campagne rond verkeersveiligheid (pdf, 193.3K)
Close

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.