Om de filetijd in te korten zoekt 1/3 van de bestuurders een alternatieve route door gebruik te maken van applicaties op zijn gsm. Een grote meerderheid van de bestuurders schat in dat ze hierdoor tijd winnen op drukke trajecten, zelfs al gaat het vaak maar over enkele minuten. Uit een nieuwe enquête van Vias institute over ons gedrag in de files blijkt ook dat voortdurend van rijstrook wisselen en de richtingaanwijzer niet gebruiken de meest irritante gedragingen in de file zijn.

Om meer te weten over hoe vaak we in de file staan en hoe we ons daar gedragen heeft Vias een representatieve steekproef van 1.000 Belgen bevraagd die met de wagen naar het werk rijden.

Verkeer checken? Radio opzetten!

Ongeveer de helft van de Belgische bestuurders (47%) checkt op één of andere manier op voorhand de situatie op de weg vooraleer met zijn wagen te vertrekken. De radiobulletins zijn daarbij het populairste middel. In totaal checkt een kwart van de bestuurders (25%) via de radiobulletins of er zich files of ongevallen voordoen op het traject naar het werk. Bij de bestuurders ouder dan 55 jaar gebruikt 1 op de 3 (33%) de radio om op de hoogte te zijn van de verkeersituatie. Bij de jonge bestuurders (18-34 jaar) is dat 19%.

1 op de 5 mensen die op voorhand de situatie op de weg checkt, past uiteindelijk zijn keuze voor zijn vervoersmiddel aan als ze weten dat er hinder is onderweg. Ze kiezen voor bijvoorbeeld de trein of fiets in plaats van de wagen.

We moeten die keuze aanmoedigen voor bestuurders die die mogelijkheid hebben. Door zich op een andere manier te verplaatsen of door op een later tijdstip vertrekken, zorgen ze ervoor dat de file uiteindelijk minder lang zijn. Ze verbeteren daarmee ook de situatie voor de weggebruikers die geen alternatief hebben. Op sommige plaatsen is er bijvoorbeeld weinig aanbod van het openbaar vervoer.

In de file zoekt 2/3 een alternatieve route

Niet iedereen checkt op voorhand of er zich incidenten voordoen, maar ze handelen pas op het moment dat ze in de file staan. 2/3 van de bestuurders (67%) gaat in dat geval een alternatieve route zoeken. Vertrouwen op je eigen geografische kennis is een mogelijkheid, maar 1 op de 3 bestuurders maakt gebruikt van een applicatie op hun gsm (32%). De bestuurders tussen 18 en 34 jaar gebruiken het vaakst dergelijke applicaties (44%), bij de bestuurders ouder dan 55 jaar doet slechts 18% dat.

Het is belangrijk om op te merken dat gebruik maken van een alternatieve route de files niet doet oplossen. Op sommige plaatsen en momenten is het weggennet zo verzadigd dat het probleem zich alleen verplaatst. Vaak worden weggebruikers door applicaties geleid naar locaties zoals woonwijken die helemaal niet geschikt zijn om veel doorgaand verkeer te slikken. Dat kan op die plaatsen ook leiden tot gevaarlijke situaties. De tijdswinst door gebruik te maken van een applicatie is vaak ook niet meer dan slechts enkele minuten.

Van degenen die een andere route kiezen denkt ongeveer 8 op de 10 (79%) dat ze minstens in de helft van de gevallen tijd zullen winnen.

Continu van rijstrook wisselen grootste ergernis

In de file op weg naar het werk ergeren we ons aan verschillende zaken. Bumperkleven wordt door 32% als een grote ergernis beschouwd. De gedragingen die het meest ergernis opwekken zijn bestuurders die hun richtingaanwijzer niet gebruiken en het voortdurend wisselen van rijstrook (beiden 47%).

Uit studies blijkt nochtans dat bestuurders die dit gedrag stellen daar niets mee opschieten en dat dit een nadelige impact heeft op de verkeersveiligheid en de mobiliteit.

Om te beginnen neemt de auto die de beweging uitvoert gedurende enige tijd de plaats in van 2 wagens en doet zo de capaciteit van de weg afnemen. Ten tweede verplicht de uitwijkende chauffeur de andere weggebruikers tot afremmen, wat ook de verkeersdoorstroming verstoort. Het gevolg is dat, naarmate het aantal manoeuvres toeneemt, alle weggebruikers meer tijd verliezen.

Constant van rijstrook veranderen heeft ook een duidelijk negatieve impact op de verkeersveiligheid. Als twee chauffeurs op twee verschillende rijstroken tegelijk het manoeuvre willen maken, of als de chauffeur die uitwijkt de beschikbare plaats om opnieuw in te voegen overschat, ontstaat een onmiskenbaar gevaarlijke situatie. Om nog maar te zwijgen over diegenen die de nodige plaats ‘afdwingen’.

GSM als afleiding

Om de tijd te doden in de file doet 1 op de 5 bestuurders (20%) een handenvrij telefoontje, wat niet verboden is volgens de wegcode. Daarnaast gebruikt 1 bestuurder op 7 (15%) zijn smartphone om mails te lezen of om zijn Facebook te checken. Door deze vormen van afleiding reageren deze bestuurders later wanneer de file terug in beweging komt. Bovendien kunnen ze zo mogelijk motorrijders niet opmerken die aan het filefilteren zijn. Afgeleid zijn door je gsm kan dus een impact hebben op de mobiliteit en de verkeersveiligheid. In Vlaanderen belt 0,5% van de bestuurders met zijn gsm in de hand, in Wallonië gaat het om 3% van de bestuurders.

Conclusie

1 bestuurder op 3 gebruikt zijn gsm om een alternatieve route te zoeken wanneer hij vaststaat in de file. De overgrote meerderheid meent dat ze daardoor in meer dan de helft van de gevallen tijd wint op drukke trajecten. De tijd die je echter wint met deze applicaties is vaak beperkt. Daarentegen kunnen er ongewenste neveneffecten ontstaan door sluipverkeer in woonwijken. Om echt iets aan het fileprobleem te doen, moet je mensen overtuigen om een ander vervoermiddel dan de wagen te gebruiken.

In de files zijn er ook verschillende gedragingen die ergernis opwekken, waarbij vooral het voortdurende wisselen van rijstrook nadelig kan zijn voor de mobiliteit en de verkeersveiligheid. Motorrijders die filefilteren lopen daarbij mogelijk gevaar.