Volgens de verkeersveiligheidsbarometer van Vias voor de eerste 3 maanden van 2025 op basis van cijfers van de politie blijkt dat het aantal geregistreerde letselongevallen met een elektrische step met 62% gestegen is in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Gemiddeld waren er elke dag 5 ongevallen met doden en gewonden. De stijgende trend van het aantal ongevallen, die vorig jaar terug is ingezet, lijkt dus in een stroomversnelling te komen en stellen we vast in de 3 gewesten. Om deze stijging een halt toe te roepen, doet Vias vijf aanbevelingen.

470 letselongevallen met e-steps in eerste 3 maanden

Tijdens de eerste 3 maanden van dit jaar is het aantal ongevallen met doden en gewonden met een elektrische step in ons land gestegen van 291 naar 470. Dat zijn er gemiddeld 5 per dag. Op nationaal niveau zien we een stijging van het aantal ongevallen met 62%. De stijging doet zich voor in de 3 regio’s.  

Aantal letselongevallen met een elektrische step in functie van de regio

 

 

 

Evolutie 2024-2025

 

2024

2025

In absolute cijfers

percentage

Waals Gewest

42

82

+40

+95%

Brussels Gewest

88

127

+39

+44%

Vlaanderen

161

261

+100

+62%

België

291

470

+179

+61%

In heel 2024 waren er officieel 1853 letselongevallen met een elektrische step, ofwel een stijging met 14% ten opzichte van 2023. De stijging zet zich in deze eerste 3 maanden van dit jaar nog forser door.

Het gaat hier enkel over de door de politie geregistreerde ongevallen. Bij veel ongevallen zonder tegenpartij gaan de gewonden rechtstreeks naar het ziekenhuis. Het totaal aantal ongevallen ligt dus nog veel hoger. In Vlaanderen waren er deze zomer ook al minstens 4 dodelijke ongevallen waarbij iemand op een elektrische step om het leven kwam. 

5 aanbevelingen van Vias om deze stijging tegen te gaan  

Nieuwe maatregelen zijn nodig als we deze stijging willen omkeren. Vias institute stelt daarom volgende maatregelen voor:

  • Verbied de invoer van elektrische steps die sneller dan 25 km/u kunnen rijden. Bepaalde modellen, met name Chinese, zijn enorm populair bij jongeren vanwege hun betaalbare prijs en het feit dat ze buitensporige snelheden halen
  • Versnel het goedkeuringsproces van het systeem waarmee de snelheid van elektrische steps exact kan worden gemeten. In Nederland is er een goedgekeurd toestel in gebruik door de politie. Zodra deze curvometers is goedgekeurd, zou dat het werk van de politie bij controles aanzienlijk moeten vergemakkelijken.
  • Maak het verplicht om een helm te dragen. Een studie op basis van Belgische ziekenhuiscijfers toont aan dat 60% van de zwaargewonde e-steppers een ernstig hoofdletsel heeft.
  • Verplicht het dragen van fluovest ‘s avonds of bij beperkte zichtbaarheid. Het achterlicht van e-steps bevindt zich zeer laag en is niet altijd goed zichtbaar. Met een fluovest wordt de zichtbaarheid van de gebruikers van een e-step gevoelig vergroot.
  • Voer strengere technische normen in die moeten nageleefd worden, zeker in verband met de grootte van de wieltjes.

Lichte stijging van het aantal letselongevallen

Het totaal aantal letselongevallen in ons land is licht gestegen in de eerste 3 maanden van dit jaar ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar(+3%). Naast een stijging van het aantal ongevallen met e-steps, noteren we ook een stijging van het aantal ongevallen met bromfietsen van 8% (920 ongevallen ipv 849).

In Vlaanderen blijft het aantal ongevallen met fietsers stabiel. We zien wel dat er een shift aan het gebeuren is van ongevallen met een klassieke fiets naar ongevallen met een elektrische fiets. Het aantal ongevallen met een klassieke fiets daalde met 5% van 1146 naar 1085 letselongevallen. Het aantal ongevallen met een elektrische fiets steeg daarentegen met 9% van 670 naar 733.

Stijging van het aantal doden in Vlaanderen, lichte daling in Wallonië

In Vlaanderen steeg het aantal doden ter plaatse van 36 naar 47. In Wallonië daalde het van 32 naar 30. We moeten deze cijfers wel met voorzichtigheid benaderen. Het gaat hier over een korte periode en enkel over de ‘doden ter plaatse’. De mensen die tot 30 dagen na hun verwondingen overlijden, moeten daar nog aan toegevoegd worden.

Jean-Luc Crucke, federaal minister van Mobiliteit:"De sterke toename van het aantal ongevallen met elektrische steps is een alarmsignaal dat we niet kunnen negeren. Zachte mobiliteit moet hand in hand gaan met veiligheid, zowel voor de gebruikers zelf als voor alle andere weggebruikers. De aanbevelingen van Vias verdienen onze volledige aandacht en we zullen samen met de gewesten en de actoren op het terrein werken aan concrete en doeltreffende maatregelen. Ons doel is duidelijk: risico's verminderen en levens redden.” 

De volledige barometer kan geraadpleegd worden via  https://vias.be/nl/onderzoek/verkeersveiligheidsbarometer/

 

Close

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.