Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute op basis van cijfers van de Federale politie is tijdens de eerste 3 maanden van het jaar het aantal doden ter plaatse op onze wegen licht gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. 72 mensen kwamen om het leven ten opzichte van 78 vorig jaar. Positief is dat het aantal ongevallen met een e-step verder daalt. Daarentegen is er in Vlaanderen een lichte stijging van het aantal fietsongevallen .
Op nationaal vlak daalt aantal verkeersdoden licht
Het aantal doden ter plaatse op onze wegen is tijdens de eerste 3 maanden van het jaar gedaald:
-8 % in vergelijking met 2023 (ofwel 72 doden in plaats van 78).
Ook het aantal letselongevallen daalt licht (van 7897 naar 7814, ofwel -1%). Het aantal gewonden stijgt daarentegen wel een beetje (van 9501 naar 9577, ofwel +1%).
Evolutie 2023-2024 van het aantal letselongevallen en slachtoffers tijdens het eerste trimester
|
1er trimester 2023 |
1er trimester 2024 |
Evolutie 2023-2024 (cijfers) |
Evolutie 2023-2024 % |
Letselongevallen |
7897 |
7814 |
-83 |
-1% |
Totaal aantal slachtoffers |
9579 |
9649 |
+70 |
+1% |
Doden ter plaatse |
78 |
72 |
-6 |
-8% |
Gewonden |
9501 |
9577 |
+76 |
+1% |
Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute
Lichte daling in Wallonië en Vlaanderen
De grootste daling van het aantal verkeersdoden noteerden we in Wallonië (van 39 naar 34 doden).
In Vlaanderen is er slechts een heel kleine daling (van 39 naar 37) en in Brussel was er 1 persoon die om het leven kwam in de eerste 3 maanden van dit jaar.
In Vlaanderen bleef het aantal letselongevallen nagenoeg gelijk: van 4890 naar 4878 (-0,2%), in Wallonië is die daling ook zeer licht (-1%), van 2149 naar 2124 in Wallonië. In Brussel was er wel een iets grotere daling van het aantal letselongevallen (van 858 naar 812, -5%).
Tendensen volgens het type weggebruiker
Aantal ongevallen met e-steps daalt
Op nationaal vlak is er een forse daling van het aantal geregistreerde letselongevallen met e-stepgebruikers (van 327 naar 280 ongevallen, -14%). De maatregelen die midden 2022 van kracht zijn geworden, lijken dus stilaan hun effect te bewijzen. Ook het aantal ongevallen met vrachtwagens daalt stevig (van 408 naar 352 ongevallen, -14%).
Het aantal ongevallen met motorfietsers stijgt daarentegen stevig (van 353 naar 420, + 19%). Vorig jaar waren ze nog fel gedaald. Die stijging doet zich vooral in Vlaanderen voor (van 169 naar 206 ongevallen, + 22%)
Ook het aantal geregistreerde fietsongevallen in Vlaanderen stijgt lichtjes. (van 1668 naar 1732, +4%).
Conclusie
De resultaten van de verkeersveiligheidsbarometer van het eerste trimester moeten natuurlijk met de nodige voorzichtigheid bekeken worden, want het gaat over een korte periode. Ze tonen in het algemeen een positieve tendens voor de verkeersveiligheid. Het aantal letselongevallen daalt slechts zeer traag. Er is dus nog veel werk op de plank om de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers te verbeteren. Laat ons hopen dat deze daling een voorbode is van een duurzame trend die zich verderzet.
Georges Gilkinet, minister van Mobiliteit: ‘Elk verkeersdode is er een te veel. De verkeersveiligheidscijfers voor het eerste kwartaal van 2024 zijn dan ook bijzonder bemoedigend, want ze bevestigen een aanhoudende dalende trend en ze tonen het laagste aantal geregistreerde slachtoffers sinds de oprichting van de verkeersveiligheidsbarometer. Ze zijn ook bemoedigend voor de maatregelen die sinds het begin van de legislatuur zijn genomen en die geleidelijk hun vruchten afwerpen. Ze maken het mogelijk om levens te redden, door op verschillende fronten actie te ondernemen: op het gebied van educatie, met de introductie van re-integratiecursussen die onlangs door het Parlement zijn goedgekeurd, op het gebied van handhaving, door vanaf 1 juli de effectiviteit van de blaastestcontroles verder te verbeteren en op het gebied van straffen, door recidivisten in de toekomst strenger te veroordelen. Maar het werk is nog lang niet gedaan. Ons doel blijft resoluut om een van de meest succesvolle landen op het gebied van verkeersveiligheid te zijn en te streven naar nul verkeersslachtoffers. Omdat elk leven telt.’
De volledige barometer is terug te vinden via https://www.vias.be/nl/onderzoek/verkeersveiligheidsbarometer/