Verkeersveiligheidsbarometer

 

 

1e semester 2021
 
 
 
D/2021/0779/81


Technische preciseringen


De verkeersveiligheidsbarometer wordt trimestrieel gepubliceerd en geeft een overzicht van het aantal verkeersongevallen met letselschade (letselongevallen) die zich sinds het begin van het jaar hebben voorgedaan. Naast het aantal letselongevallen worden ook gegevens met betrekking tot het aantal verkeersslachtoffers (gewonden en doden ter plaatse) gepubliceerd. De cijfers worden vergeleken met de cijfers in de overeenstemmende periodes in eerdere jaren om evoluties van ongevallencijfers in kaart te brengen.

De cijfers zijn afkomstig van de processen-verbaal opgesteld door de federale wegpolitie en de lokale politiezones. De cijfers zijn gebaseerd op de aanvankelijke processen-verbaal, ongeacht of deze definitief zijn of niet. Deze gegevens zijn dus slechts voorlopig; het aantal ongevallen, doden of gewonden kan bijgevolg (licht) variëren in latere barometers. Na 4 tot 6 maanden worden de gegevens wel als stabiel beschouwd. De cijfers die in deze verkeersveiligheidsbarometer gepresenteerd worden, stemmen overeen met de cijfers die verkregen zijn van de Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL op 04/08/2021.

Net zoals de officiële en definitieve cijfers, zijn de voorlopige cijfers van deze barometer onvolledig omdat er een onderregistratie van verkeersongevallen is. Sommige letselongevallen en slachtoffers worden niet in de statistieken opgenomen, omdat de politiediensten niet opgeroepen werden en de ongevallen dus niet hebben kunnen vaststellen. Het betreft vooral ongevallen met lichtgewonden, met fietsers en met voetgangers. Dit is geen typisch Belgisch fenomeen; alle landen die ongevallenstatistieken opmaken worden hiermee geconfronteerd.

Op de laatste bladzijde van deze barometer wordt de gebruikte methodologie voor de realisatie van de verkeersveiligheidsbarometer beschreven.

De cijfers die in deze verkeersveiligheidsbarometer gepresenteerd worden kunnen licht afwijken van de cijfers uit vorige publicaties. Dit komt omdat we enkele ongevallen gedetecteerd hebben die niet op de openbare weg waren voorgevallen. Deze ongevallen werden uit de cijfers verwijderd.

 

Gebruikte terminologie

Letselongeval : Verkeersongeval op de openbare weg met ten minste één voertuig, dat lichamelijke schade veroorzaakt voor minstens één van de betrokkenen (minstens één dode of gewonde).

Dode ter plaatse : Elke persoon die betrokken raakt in een verkeersongeval en die ter plaatse of voor de ziekenhuisopname overlijdt.

Gewonde : Elke persoon die in een verkeersongeval gewond raakt (met of zonder ziekenhuisopname), maar hierbij niet om het leven komt.

Slachtoffer : Elke persoon die bij een verkeersongeval overlijdt of gewond raakt.

Periode van de week : Dag: periode van 6.00u tot 21.59u; Nacht: periode van 22.00u tot 5.59u de volgende dag; Week: periode van maandag 06.00u tot vrijdag 21.59u; Weekend: periode van vrijdag 22.00u tot maandag 5.59u.

Jonge autobestuurder : Autobestuurder van 18 tot en met 24 jaar.

Voetganger : Weggebruiker die te voet gaat, een (brom)fiets voortduwt of een rolstoelgebruiker is.

Bromfiets : Bromfiets type A of type B of met drie of vier wielen.

Motorfiets : Elk tweewielig motorvoertuig met of zonder sidecar, dat een cilinderinhoud van meer dan 50 cm2 heeft, en/of dat sneller kan rijden dan 45 km/u.

Lichte vrachtwagen : Een motorvoertuig bestemd voor het vervoer van goederen met een toegestane maximale massa van 3.500 kilo.

Vrachtwagen : Een motorvoertuig bestemd voor het vervoer van goederen met een toegestane maximale massa van meer dan 3.500 kilo; of een trekker met of zonder oplegger.

 


België

F1. Algemene evoluties

Figuur 1. Evolutie van het aantal geregistreerde doden ter plaatse en het aantal geregistreerde letselongevallen, tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021, volgens het Gewest, België

Doden ter plaatse

 


Letselongevallen

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F2. Kerncijfers

Tabel 1: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2020-2021
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 # %
Letselongevallen 21.288 19.387 21.007 19.624 19.325 18.751 18.677 18.096 13.890 15.518 +1.628 +11,7%
Totaal slachtoffers 27.430 25.321 27.351 25.669 25.089 24.088 23.767 23.080 17.094 18.941 +1.847 +10,8%
Doden ter plaatse 317 303 293 264 246 222 180 237 186 183 -3 -1,6%
Gewonden 27.113 25.018 27.058 25.405 24.843 23.866 23.587 22.843 16.908 18.758 +1.850 +10,9%

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 5. Evolutie van het aantal geregistreerde doden ter plaatse tijdens de verschillende trimesters, België

 
 

Figuur 6. Aantal geregistreerde slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, België

 
 

Figuur 7. Aantal geregistreerde slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, België

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 8. Evolutie van de ongevallenernst (aantal doden ter plaatse per 1.000 letselongevallen) tijdens het 1e semester 2012-2021, België

 
 

Tabel 2: Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal geregistreerde doden ter plaatse volgens de periode van de week, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2020-2021
Evolutie 2020-2021
2020 2021 # % 2020 2021 #
Weekdagen 9.775 11.061 +1.286 +13,2% 105 118 +13
Weeknachten 693 649 -44 -6,3% 18 18 +0
Weekenddagen 2.609 3.086 +477 +18,3% 38 34 -4
Weekendnachten 813 722 -91 -11,2% 25 13 -12
Totaal 13.890 15.518 +1.628 +11,7% 186 183 -3
 
 

Figuur 9. Evolutie van het geregistreerd aantal letselongevallen en doden ter plaatse op autosnelwegen tijdens het 1e semester, België

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 10. Evolutie van het aantal letselongevallen met jonge automobilisten en het aantal doden ter plaatse bij dit type ongevallen tijdens het 1e semester, België

 
 

Tabel 3: Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal geregistreerde slachtoffers van 65 jaar en ouder, België

Doden ter plaatse
Gewonden
Totaal slachtoffers
2020 2021 Evolutie 2020 2021 Evolutie 2020 2021 Evolutie
Voetgangers 7 8 +1 295 253 -42 302 261 -41
Fietsers 3 10 +7 647 663 +16 650 673 +23
Bromfietsers 0 0 +0 37 47 +10 37 47 +10
Motorfietsers 1 0 -1 43 59 +16 44 59 +15
Auto-inzittenden 10 15 +5 631 679 +48 641 694 +53
Bij ongevallen met lichte vrachtwagen 3 3 +0 156 145 -11 159 148 -11
Bij ongevallen met vrachtwagen 4 5 +1 104 76 -28 108 81 -27
Totaal 24 37 +13 1.725 1.774 +49 1.749 1.811 +62
 
 

Figuur 11. Evolutie van het aantal geregistreerde doden ter plaatse en gewonden van 65 jaar en ouder tijdens het 1e semester, België

 
 

Figuur 12. Evolutie van het aantal letselongevallen met één bestuurder onder invloed van alcohol en evolutie van het percentage geteste en het percentage positieve bestuurders in letselongevallen tijdens het 1e semester, België

 
 

Tabel 4: Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal geregistreerde slachtoffers naargelang het geslacht, België

Vrouwen
Mannen
Totaal slachtoffers
2020 2021 Evolutie 2020 2021 Evolutie 2020 2021 Evolutie
Voetgangers 830 879 +5,9% 775 768 -0,9% 1.623 1.670 +2,9%
Fietsers 1.637 1.747 +6,7% 2.990 3.116 +4,2% 4.648 4.903 +5,5%
Bromfietsers 284 430 +51,4% 807 1.072 +32,8% 1.105 1.517 +37,3%
Motorfietsers 96 101 +5,2% 920 982 +6,7% 1.023 1.102 +7,7%
Auto-inzittenden 3.703 4.020 +8,6% 3.766 3.854 +2,3% 7.548 7.958 +5,4%
Bij ongevallen met lichte vrachtwagen 636 725 +14,0% 1.172 1.291 +10,2% 1.833 2.049 +11,8%
Bij ongevallen met vrachtwagen 357 384 +7,6% 660 691 +4,7% 1.036 1.104 +6,6%
Totaal 6.821 7.579 +11,1% 10.096 10.839 +7,4% 17.094 18.941 +10,8%
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F3. Verschillen tussen de gewesten

Tabel 5: Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal slachtoffers, per Gewest

Evolutie 2020-2021
2020 2021 # %
Vlaams Gewest Letselongevallen 8.585 9.509 +924 +10,8%
Totaal slachtoffers 10.542 11.525 +983 +9,3%
Doden ter plaatse 88 109 +21 +23,9%
Gewonden 10.454 11.416 +962 +9,2%
Waals Gewest Letselongevallen 3.824 4.441 +617 +16,1%
Totaal slachtoffers 4.818 5.620 +802 +16,6%
Doden ter plaatse 88 70 -18 -20,5%
Gewonden 4.730 5.550 +820 +17,3%
Brussels Hoofdstedelijk Gewest Letselongevallen 1.481 1.568 +87 +5,9%
Totaal slachtoffers 1.734 1.796 +62 +3,6%
Doden ter plaatse 10 4 -6 -60,0%
Gewonden 1.724 1.792 +68 +3,9%

Figuur 13. Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal doden ter plaatse tijdens het 1e semester, per Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 6: Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2020-2021
Evolutie 2020-2021
2020 2021 # % 2020 2021 #
Voetgangers 1.629 1.712 +83 +5,1% 22 17 -5
Fietsers 4.510 4.834 +324 +7,2% 16 21 +5
Bromfietsers 1.154 1.602 +448 +38,8% 5 7 +2
Motorfietsers 1.021 1.094 +73 +7,1% 30 26 -4
Auto-inzittenden 10.329 11.265 +936 +9,1% 91 87 -4
Lichte vrachtwagen* 1.387 1.576 +189 +13,6% 16 25 +9
Vrachtwagen* 798 875 +77 +9,6% 42 44 +2
België 13.890 15.518 +1.628 +11,7% 186 183 -3

Figuur 14. Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, België

Figuur 15. Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, België

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F5. Voetgangers

Tabel 7: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2020-2021
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 # %
Letselongevallen 2.435 2.230 2.482 2.334 2.427 2.313 2.337 2.303 1.629 1.712 +83 +5,1%
Totaal slachtoffers 2.447 2.265 2.527 2.351 2.454 2.320 2.372 2.301 1.623 1.670 +47 +2,9%
Doden ter plaatse 30 39 35 25 27 22 21 35 22 17 -5 -22,7%
Gewonden 2.417 2.226 2.492 2.326 2.427 2.298 2.351 2.266 1.601 1.653 +52 +3,2%

 

Tabel 8: Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden ter plaatse bij voetgangers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2020-2021
Evolutie 2020-2021
2020 2021 # % 2020 2021 #
Vlaams Gewest 800 839 +39 +4,9% 9 10 +1
Waals Gewest 471 512 +41 +8,7% 9 6 -3
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 358 361 +3 +0,8% 4 1 -3
België 1.629 1.712 +83 +5,1% 22 17 -5

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F6. Fietsers

Tabel 9: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2020-2021
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 # %
Letselongevallen 4.324 3.815 4.841 4.310 4.272 4.577 4.713 4.735 4.510 4.834 +324 +7,2%
Totaal slachtoffers 4.353 3.915 5.006 4.419 4.346 4.623 4.790 4.813 4.648 4.903 +255 +5,5%
Doden ter plaatse 29 32 28 22 26 22 21 28 16 21 +5 +31,2%
Gewonden 4.324 3.883 4.978 4.397 4.320 4.601 4.769 4.785 4.632 4.882 +250 +5,4%

 

Tablel 10: Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden ter plaatse bij fietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2020-2021
Evolutie 2020-2021
2020 2021 # % 2020 2021 #
Vlaams Gewest 3.554 3.837 +283 +8,0% 14 18 +4
Waals Gewest 488 453 -35 -7,2% 2 1 -1
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 468 544 +76 +16,2% 0 2 +2
België 4.510 4.834 +324 +7,2% 16 21 +5

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F7. Bromfietsers

Tabel 11: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2020-2021
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 # %
Letselongevallen 2.138 1.719 1.947 1.833 1.711 1.491 1.507 1.568 1.154 1.602 +448 +38,8%
Totaal slachtoffers 2.080 1.689 1.944 1.798 1.711 1.462 1.461 1.536 1.105 1.517 +412 +37,3%
Doden ter plaatse 7 8 7 8 6 9 3 4 5 7 +2 NA
Gewonden 2.073 1.681 1.937 1.790 1.705 1.453 1.458 1.532 1.100 1.510 +410 +37,3%

 

Tabel 12: Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden ter plaatse bij bromfietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2020-2021
Evolutie 2020-2021
2020 2021 # % 2020 2021 #
Vlaams Gewest 839 1.185 +346 +41,2% 3 6 +3
Waals Gewest 220 310 +90 +40,9% 2 1 -1
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 95 107 +12 +12,6% 0 0 +0
België 1.154 1.602 +448 +38,8% 5 7 +2

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F8. Motorfietsers

Tabel 13: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2020-2021
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 # %
Letselongevallen 1.610 1.336 1.694 1.495 1.339 1.471 1.407 1.364 1.021 1.094 +73 +7,1%
Totaal slachtoffers 1.656 1.397 1.739 1.544 1.377 1.515 1.429 1.395 1.023 1.102 +79 +7,7%
Doden ter plaatse 43 40 38 40 31 32 21 40 30 26 -4 -13,3%
Gewonden 1.613 1.357 1.701 1.504 1.346 1.483 1.408 1.355 993 1.076 +83 +8,4%

 

Tabel 14: Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal doden ter plaatse bij motorfietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2020-2021
Evolutie 2020-2021
2020 2021 # % 2020 2021 #
Vlaams Gewest 500 532 +32 +6,4% 14 13 -1
Waals Gewest 354 386 +32 +9,0% 14 13 -1
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 167 176 +9 +5,4% 2 0 -2
België 1.021 1.094 +73 +7,1% 30 26 -4

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F9. Personenwagens

Tabel 15: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2020-2021
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 # %
Letselongevallen 17.215 15.873 17.009 16.017 15.891 15.079 15.024 14.377 10.329 11.265 +936 +9,1%
Totaal slachtoffers 14.455 14.131 14.291 13.812 13.487 12.605 12.102 11.560 7.548 7.958 +410 +5,4%
Doden ter plaatse 181 153 163 146 128 114 95 114 91 87 -4 -4,4%
Gewonden 14.274 13.978 14.128 13.666 13.359 12.491 12.007 11.446 7.457 7.871 +414 +5,6%

 

Tabel 16: Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden ter plaatse bij de inzittenden, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2020-2021
Evolutie 2020-2021
2020 2021 # % 2020 2021 #
Vlaams Gewest 6.086 6.570 +484 +8,0% 33 44 +11
Waals Gewest 3.100 3.504 +404 +13,0% 54 42 -12
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 1.143 1.191 +48 +4,2% 4 1 -3
België 10.329 11.265 +936 +9,1% 91 87 -4

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F10. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 17: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2020-2021
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 # %
Letselongevallen 1.925 1.767 1.800 1.763 1.813 1.711 1.771 1.666 1.387 1.576 +189 +13,6%
Totaal slachtoffers 2.680 2.464 2.563 2.507 2.531 2.449 2.419 2.259 1.833 2.049 +216 +11,8%
Doden ter plaatse 40 40 29 33 27 21 19 24 16 25 +9 +56,2%
Gewonden 2.640 2.424 2.534 2.474 2.504 2.428 2.400 2.235 1.817 2.024 +207 +11,4%

 

Tabel 18: Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2020-2021
Evolutie 2020-2021
2020 2021 # % 2020 2021 #
Vlaams Gewest 942 1.111 +169 +17,9% 12 16 +4
Waals Gewest 332 347 +15 +4,5% 4 9 +5
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 113 118 +5 +4,4% 0 0 +0
België 1.387 1.576 +189 +13,6% 16 25 +9

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F11. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 19: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2020-2021
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 # %
Letselongevallen 1.145 1.062 1.101 1.032 1.023 1.079 1.052 951 798 875 +77 +9,6%
Totaal slachtoffers 1.541 1.429 1.502 1.367 1.470 1.419 1.406 1.244 1.036 1.104 +68 +6,6%
Doden ter plaatse 40 48 69 33 47 48 45 51 42 44 +2 +4,8%
Gewonden 1.501 1.381 1.433 1.334 1.423 1.371 1.361 1.193 994 1.060 +66 +6,6%

 

Tabel 20: Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2020-2021
Evolutie 2020-2021
2020 2021 # % 2020 2021 #
Vlaams Gewest 571 620 +49 +8,6% 29 32 +3
Waals Gewest 202 221 +19 +9,4% 13 12 -1
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 25 34 +9 +36,0% 0 0 +0
België 798 875 +77 +9,6% 42 44 +2

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Vlaams Gewest

V1. Algemene evoluties

Figuur 30. Evolutie van het aantal geregistreerde doden ter plaatse en het aantal geregistreerde letselongevallen, tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021, per provincie, Vlaams Gewest

Doden ter plaatse


Letselongevallen

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V2. Kerncijfers

Tabel 21: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2020-2021
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 # %
Letselongevallen 13.526 12.284 13.270 12.156 11.969 11.467 11.518 11.098 8.585 9.509 +924 +10,8%
Totaal slachtoffers 17.202 15.990 17.137 15.872 15.319 14.605 14.535 14.022 10.542 11.525 +983 +9,3%
Doden ter plaatse 159 159 167 148 132 108 92 104 88 109 +21 +23,9%
Gewonden 17.043 15.831 16.970 15.724 15.187 14.497 14.443 13.918 10.454 11.416 +962 +9,2%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 34. Evolutie van het aantal geregistreerde doden ter plaatse tijdens de verschillende trimesters, Vlaams Gewest

 
 

Figuur 35. Aantal geregistreerde slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, Vlaams Gewest

 
 

Figuur 36. Aantal geregistreerde slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Vlaams Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V3. Verschillen tussen de provincies

Tabel 22: Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal slachtoffers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2020-2021
Evolutie 2020-2021
2020 2021 # % 2020 2021 #
Antwerpen 2.497 2.818 +321 +12,9% 18 28 +10
Limburg 1.013 1.164 +151 +14,9% 17 23 +6
Oost-Vlaanderen 2.249 2.513 +264 +11,7% 25 19 -6
Vlaams-Brabant 1.164 1.292 +128 +11,0% 13 26 +13
West-Vlaanderen 1.662 1.722 +60 +3,6% 15 13 -2
Vlaams Gewest 8.585 9.509 +924 +10,8% 88 109 +21

Figuur 37. Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal doden ter plaatse tijdens het 1e semester, per prvlaovincie, Vlaams Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 23: Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2020-2021
Evolutie 2020-2021
2020 2021 # % 2020 2021 #
Voetgangers 800 839 +39 +4,9% 9 10 +1
Fietsers 3.554 3.837 +283 +8,0% 14 18 +4
Bromfietsers 839 1.185 +346 +41,2% 3 6 +3
Motorfietsers 500 532 +32 +6,4% 14 13 -1
Auto-inzittenden 6.086 6.570 +484 +8,0% 33 44 +11
Lichte vrachtwagen* 942 1.111 +169 +17,9% 12 16 +4
Vrachtwagen* 571 620 +49 +8,6% 29 32 +3
Vlaams Gewest 8.585 9.509 +924 +10,8% 88 109 +21

Figuur 38. Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal geregistreerde letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

Figuur 39. Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal geregistreerde doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V5. Voetgangers

Tabel 24: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2020-2021
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 # %
Letselongevallen 1.211 1.104 1.172 1.104 1.151 1.112 1.100 1.108 800 839 +39 +4,9%
Totaal slachtoffers 1.184 1.095 1.167 1.088 1.144 1.082 1.085 1.059 772 782 +10 +1,3%
Doden ter plaatse 15 18 17 11 15 12 10 19 9 10 +1 NA
Gewonden 1.169 1.077 1.150 1.077 1.129 1.070 1.075 1.040 763 772 +9 +1,2%

 

Tabel 25: Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden ter plaatse bij voetgangers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2020-2021
Evolutie 2020-2021
2020 2021 # % 2020 2021 #
Antwerpen 247 292 +45 +18,2% 3 2 -1
Limburg 88 73 -15 -17,0% 1 2 +1
Oost-Vlaanderen 190 208 +18 +9,5% 2 3 +1
Vlaams-Brabant 116 126 +10 +8,6% 1 3 +2
West-Vlaanderen 159 140 -19 -11,9% 2 0 -2
Vlaams Gewest 800 839 +39 +4,9% 9 10 +1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V6. Fietsers

Tabel 26: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2020-2021
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 # %
Letselongevallen 3.778 3.347 4.202 3.724 3.671 3.818 3.989 3.934 3.554 3.837 +283 +8,0%
Totaal slachtoffers 3.815 3.445 4.359 3.838 3.755 3.877 4.072 4.028 3.694 3.907 +213 +5,8%
Doden ter plaatse 27 29 24 20 22 16 21 16 14 18 +4 +28,6%
Gewonden 3.788 3.416 4.335 3.818 3.733 3.861 4.051 4.012 3.680 3.889 +209 +5,7%

 

Tabel 27: Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden ter plaatse bij fietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2020-2021
Evolutie 2020-2021
2020 2021 # % 2020 2021 #
Antwerpen 1.070 1.194 +124 +11,6% 1 4 +3
Limburg 311 384 +73 +23,5% 2 5 +3
Oost-Vlaanderen 1.007 1.107 +100 +9,9% 3 4 +1
Vlaams-Brabant 450 484 +34 +7,6% 4 3 -1
West-Vlaanderen 716 668 -48 -6,7% 4 2 -2
Vlaams Gewest 3.554 3.837 +283 +8,0% 14 18 +4

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V7. Bromfietsers

Tabel 28: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2020-2021
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 # %
Letselongevallen 1.569 1.264 1.403 1.336 1.223 1.091 1.109 1.182 839 1.185 +346 +41,2%
Totaal slachtoffers 1.492 1.222 1.371 1.280 1.187 1.046 1.068 1.143 788 1.104 +316 +40,1%
Doden ter plaatse 5 5 5 5 4 4 2 3 3 6 +3 NA
Gewonden 1.487 1.217 1.366 1.275 1.183 1.042 1.066 1.140 785 1.098 +313 +39,9%

 

Tabel 29: Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden ter plaatse bij bromfietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2020-2021
Evolutie 2020-2021
2020 2021 # % 2020 2021 #
Antwerpen 268 381 +113 +42,2% 1 1 +0
Limburg 95 140 +45 +47,4% 1 1 +0
Oost-Vlaanderen 233 332 +99 +42,5% 0 1 +1
Vlaams-Brabant 75 113 +38 +50,7% 1 1 +0
West-Vlaanderen 168 219 +51 +30,4% 0 2 +2
Vlaams Gewest 839 1.185 +346 +41,2% 3 6 +3

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V8. Motorfietsers

Tabel 30: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2020-2021
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 # %
Letselongevallen 858 730 887 757 706 744 725 703 500 532 +32 +6,4%
Totaal slachtoffers 861 755 885 778 714 761 727 709 496 519 +23 +4,6%
Doden ter plaatse 20 18 18 23 12 21 9 19 14 13 -1 -7,1%
Gewonden 841 737 867 755 702 740 718 690 482 506 +24 +5,0%

 

Tabel 31: Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal doden ter plaatse bij motorfietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2020-2021
Evolutie 2020-2021
2020 2021 # % 2020 2021 #
Antwerpen 150 136 -14 -9,3% 5 2 -3
Limburg 61 72 +11 +18,0% 2 2 +0
Oost-Vlaanderen 125 132 +7 +5,6% 2 2 +0
Vlaams-Brabant 83 107 +24 +28,9% 3 6 +3
West-Vlaanderen 81 85 +4 +4,9% 2 1 -1
Vlaams Gewest 500 532 +32 +6,4% 14 13 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V9. Personenwagens

Tabel 32: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2020-2021
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 # %
Letselongevallen 10.595 9.715 10.466 9.630 9.523 8.889 8.947 8.470 6.086 6.570 +484 +8,0%
Totaal slachtoffers 8.284 8.190 8.208 7.819 7.527 6.891 6.634 6.256 4.111 4.200 +89 +2,2%
Doden ter plaatse 73 66 91 74 63 39 39 38 33 44 +11 +33,3%
Gewonden 8.211 8.124 8.117 7.745 7.464 6.852 6.595 6.218 4.078 4.156 +78 +1,9%

 

Tabel 33: Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden ter plaatse bij de inzittenden, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2020-2021
Evolutie 2020-2021
2020 2021 # % 2020 2021 #
Antwerpen 1.815 2.032 +217 +12,0% 5 12 +7
Limburg 796 868 +72 +9,0% 10 12 +2
Oost-Vlaanderen 1.500 1.643 +143 +9,5% 8 6 -2
Vlaams-Brabant 816 868 +52 +6,4% 4 9 +5
West-Vlaanderen 1.159 1.159 +0 +0,0% 6 5 -1
Vlaams Gewest 6.086 6.570 +484 +8,0% 33 44 +11

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V10. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 34: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2020-2021
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 # %
Letselongevallen 1.394 1.309 1.317 1.231 1.263 1.218 1.228 1.167 942 1.111 +169 +17,9%
Totaal slachtoffers 1.910 1.807 1.866 1.762 1.700 1.717 1.651 1.570 1.223 1.411 +188 +15,4%
Doden ter plaatse 25 30 19 24 16 11 13 13 12 16 +4 +33,3%
Gewonden 1.885 1.777 1.847 1.738 1.684 1.706 1.638 1.557 1.211 1.395 +184 +15,2%

 

Tabel 35: Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2020-2021
Evolutie 2020-2021
2020 2021 # % 2020 2021 #
Antwerpen 261 318 +57 +21,8% 2 6 +4
Limburg 122 143 +21 +17,2% 2 3 +1
Oost-Vlaanderen 211 259 +48 +22,7% 4 3 -1
Vlaams-Brabant 141 165 +24 +17,0% 3 2 -1
West-Vlaanderen 207 226 +19 +9,2% 1 2 +1
Vlaams Gewest 942 1.111 +169 +17,9% 12 16 +4

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V11. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 36: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2020-2021
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 # %
Letselongevallen 820 768 766 691 719 777 740 640 571 620 +49 +8,6%
Totaal slachtoffers 1.109 1.056 1.064 916 991 1.004 995 832 739 791 +52 +7,0%
Doden ter plaatse 26 33 49 20 32 25 29 21 29 32 +3 +10,3%
Gewonden 1.083 1.023 1.015 896 959 979 966 811 710 759 +49 +6,9%

 

Tabel 37: Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2020-2021
Evolutie 2020-2021
2020 2021 # % 2020 2021 #
Antwerpen 201 202 +1 +0,5% 5 16 +11
Limburg 48 61 +13 +27,1% 5 3 -2
Oost-Vlaanderen 149 163 +14 +9,4% 12 5 -7
Vlaams-Brabant 79 87 +8 +10,1% 3 4 +1
West-Vlaanderen 94 107 +13 +13,8% 4 4 +0
Vlaams Gewest 571 620 +49 +8,6% 29 32 +3

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Waals Gewest

W1. Algemene evoluties

Figuur 54. Evolutie van het aantal geregistreerde doden ter plaatse en het aantal geregistreerde letselongevallen, tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021, per provincie, Waals Gewest

Doden ter plaatse


Letselongevallen

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W2. Kerncijfers

Tabel 38: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2020-2021
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 # %
Letselongevallen 5.890 5.426 5.869 5.630 5.410 5.359 5.269 5.101 3.824 4.441 +617 +16,1%
Totaal slachtoffers 7.952 7.316 7.979 7.561 7.486 7.169 7.017 6.809 4.818 5.620 +802 +16,6%
Doden ter plaatse 146 128 119 109 111 108 81 125 88 70 -18 -20,5%
Gewonden 7.806 7.188 7.860 7.452 7.375 7.061 6.936 6.684 4.730 5.550 +820 +17,3%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 58. Evolutie van het aantal geregistreerde doden ter plaatse tijdens de verschillende trimesters, Waals Gewest

 
 

Figuur 59. Aantal geregistreerde slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, Waals Gewest

 
 

Figuur 60. Aantal geregistreerde slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Waals Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W3. Verschillen tussen de provincies

Tabel 39: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal doden ter plaatse tijdens het 1e semester, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2020-2021
Evolutie 2020-2021
2020 2021 # % 2020 2021 #
Waals-Brabant 434 431 -3 -0,7% 7 3 -4
Henegouwen 1.378 1.559 +181 +13,1% 32 23 -9
Luik 1.174 1.497 +323 +27,5% 23 20 -3
Luxemburg 314 370 +56 +17,8% 12 11 -1
Namen 524 584 +60 +11,5% 14 13 -1
Waals Gewest 3.824 4.441 +617 +16,1% 88 70 -18

Figuur 61. Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal doden ter plaatse tijdens het 1e semester, per provincie, Waals Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 40: Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2020-2021
Evolutie 2020-2021
2020 2021 # % 2020 2021 #
Voetgangers 471 512 +41 +8,7% 9 6 -3
Fietsers 488 453 -35 -7,2% 2 1 -1
Bromfietsers 220 310 +90 +40,9% 2 1 -1
Motorfietsers 354 386 +32 +9,0% 14 13 -1
Auto-inzittenden 3.100 3.504 +404 +13,0% 54 42 -12
Lichte vrachtwagen* 332 347 +15 +4,5% 4 9 +5
Vrachtwagen* 202 221 +19 +9,4% 13 12 -1
Waals Gewest 3.824 4.441 +617 +16,1% 88 70 -18

Figuur 62. Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

Figuur 63. Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W5. Voetgangers

Tabel 41: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2020-2021
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 # %
Letselongevallen 662 628 714 658 673 657 690 676 471 512 +41 +8,7%
Totaal slachtoffers 676 661 738 684 701 689 717 714 489 520 +31 +6,3%
Doden ter plaatse 10 16 14 11 11 8 10 13 9 6 -3 NA
Gewonden 666 645 724 673 690 681 707 701 480 514 +34 +7,1%

 

Tabel 42: Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden ter plaatse bij voetgangers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2020-2021
Evolutie 2020-2021
2020 2021 # % 2020 2021 #
Waals-Brabant 55 58 +3 +5,5% 1 1 +0
Henegouwen 179 189 +10 +5,6% 4 3 -1
Luik 158 185 +27 +17,1% 2 2 +0
Luxemburg 29 18 -11 -37,9% 0 0 +0
Namen 50 62 +12 +24,0% 2 0 -2
Waals Gewest 471 512 +41 +8,7% 9 6 -3

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W6. Fietsers

Tabel 43: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2020-2021
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 # %
Letselongevallen 343 278 393 340 278 356 344 362 488 453 -35 -7,2%
Totaal slachtoffers 340 288 418 344 286 364 346 365 495 455 -40 -8,1%
Doden ter plaatse 2 2 4 2 3 6 0 11 2 1 -1 NA
Gewonden 338 286 414 342 283 358 346 354 493 454 -39 -7,9%

 

Tabel 44: Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden ter plaatse bij fietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2020-2021
Evolutie 2020-2021
2020 2021 # % 2020 2021 #
Waals-Brabant 90 72 -18 -20,0% 1 0 -1
Henegouwen 158 141 -17 -10,8% 0 0 +0
Luik 161 163 +2 +1,2% 1 1 +0
Luxemburg 22 30 +8 +36,4% 0 0 +0
Namen 57 47 -10 -17,5% 0 0 +0
Waals Gewest 488 453 -35 -7,2% 2 1 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W7. Bromfietsers

Tabel 45: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2020-2021
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 # %
Letselongevallen 484 383 434 396 386 310 289 284 220 310 +90 +40,9%
Totaal slachtoffers 499 399 467 418 421 329 287 290 228 308 +80 +35,1%
Doden ter plaatse 2 3 2 3 2 5 0 1 2 1 -1 NA
Gewonden 497 396 465 415 419 324 287 289 226 307 +81 +35,8%

 

Tabel 46: Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden ter plaatse bij bromfietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2020-2021
Evolutie 2020-2021
2020 2021 # % 2020 2021 #
Waals-Brabant 17 21 +4 +23,5% 0 0 +0
Henegouwen 99 132 +33 +33,3% 1 1 +0
Luik 68 106 +38 +55,9% 1 0 -1
Luxemburg 8 11 +3 +37,5% 0 0 +0
Namen 28 40 +12 +42,9% 0 0 +0
Waals Gewest 220 310 +90 +40,9% 2 1 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W8. Motorfietsers

Tabel 47: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2020-2021
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 # %
Letselongevallen 480 412 545 482 372 474 454 417 354 386 +32 +9,0%
Totaal slachtoffers 523 452 594 509 409 503 485 450 364 410 +46 +12,6%
Doden ter plaatse 23 20 19 16 18 9 11 20 14 13 -1 -7,1%
Gewonden 500 432 575 493 391 494 474 430 350 397 +47 +13,4%

 

Tabel 48: Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal doden ter plaatse bij motorfietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2020-2021
Evolutie 2020-2021
2020 2021 # % 2020 2021 #
Waals-Brabant 38 42 +4 +10,5% 3 1 -2
Henegouwen 118 92 -26 -22,0% 2 0 -2
Luik 118 139 +21 +17,8% 4 5 +1
Luxemburg 31 50 +19 +61,3% 2 4 +2
Namen 49 63 +14 +28,6% 3 3 +0
Waals Gewest 354 386 +32 +9,0% 14 13 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W9. Personenwagens

Tabel 49: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2020-2021
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 # %
Letselongevallen 5.016 4.699 4.950 4.829 4.725 4.587 4.540 4.392 3.100 3.504 +404 +13,0%
Totaal slachtoffers 5.214 5.019 5.223 5.087 5.082 4.827 4.663 4.527 2.887 3.306 +419 +14,5%
Doden ter plaatse 103 79 70 71 65 73 52 73 54 42 -12 -22,2%
Gewonden 5.111 4.940 5.153 5.016 5.017 4.754 4.611 4.454 2.833 3.264 +431 +15,2%

 

Tabel 50: Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden ter plaatse bij de inzittenden, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2020-2021
Evolutie 2020-2021
2020 2021 # % 2020 2021 #
Waals-Brabant 351 348 -3 -0,9% 2 1 -1
Henegouwen 1.138 1.219 +81 +7,1% 22 15 -7
Luik 938 1.193 +255 +27,2% 14 11 -3
Luxemburg 251 294 +43 +17,1% 9 6 -3
Namen 422 450 +28 +6,6% 7 9 +2
Waals Gewest 3.100 3.504 +404 +13,0% 54 42 -12

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W10 Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 51: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2020-2021
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 # %
Letselongevallen 417 369 391 419 435 371 417 400 332 347 +15 +4,5%
Totaal slachtoffers 622 535 587 606 673 558 610 572 468 494 +26 +5,6%
Doden ter plaatse 14 10 10 7 11 9 6 10 4 9 +5 NA
Gewonden 608 525 577 599 662 549 604 562 464 485 +21 +4,5%

 

Tabel 52: Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2020-2021
Evolutie 2020-2021
2020 2021 # % 2020 2021 #
Waals-Brabant 40 26 -14 -35,0% 0 1 +1
Henegouwen 113 133 +20 +17,7% 2 3 +1
Luik 90 103 +13 +14,4% 0 3 +3
Luxemburg 36 30 -6 -16,7% 1 1 +0
Namen 53 55 +2 +3,8% 1 1 +0
Waals Gewest 332 347 +15 +4,5% 4 9 +5

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W11. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 53: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2020-2021
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 # %
Letselongevallen 271 251 282 281 259 261 263 265 202 221 +19 +9,4%
Totaal slachtoffers 358 324 368 377 417 367 353 360 267 271 +4 +1,5%
Doden ter plaatse 11 13 19 12 15 22 15 30 13 12 -1 -7,7%
Gewonden 347 311 349 365 402 345 338 330 254 259 +5 +2,0%

 

Tabel 54: Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2020-2021
Evolutie 2020-2021
2020 2021 # % 2020 2021 #
Waals-Brabant 17 25 +8 +47,1% 1 0 -1
Henegouwen 66 68 +2 +3,0% 7 5 -2
Luik 70 63 -7 -10,0% 2 2 +0
Luxemburg 25 32 +7 +28,0% 1 4 +3
Namen 24 33 +9 +37,5% 2 1 -1
Waals Gewest 202 221 +19 +9,4% 13 12 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Brussels Hoofdstedelijk Gewest

B1. Kerncijfers

Tabel 55: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2020-2021
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 # %
Letselongevallen 1.870 1.677 1.868 1.838 1.946 1.925 1.890 1.897 1.481 1.568 +87 +5,9%
Totaal slachtoffers 2.270 2.015 2.235 2.236 2.284 2.314 2.215 2.249 1.734 1.796 +62 +3,6%
Doden ter plaatse 10 16 7 7 3 6 7 8 10 4 -6 -60,0%
Gewonden 2.260 1.999 2.228 2.229 2.281 2.308 2.208 2.241 1.724 1.792 +68 +3,9%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 81. Evolutie van het aantal geregistreerde doden ter plaatse tijdens de verschillende trimesters, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 
 

Figuur 82. Aantal geregistreerde slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 
 

Figuur 83. Aantal geregistreerde slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B2. Weggebruikerscategorieën

Tabel 56: Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2020-2021
Evolutie 2020-2021
2020 2021 # % 2020 2021 #
Voetgangers 358 361 +3 +0,8% 4 1 -3
Fietsers 468 544 +76 +16,2% 0 2 +2
Bromfietsers 95 107 +12 +12,6% 0 0 +0
Motorfietsers 167 176 +9 +5,4% 2 0 -2
Auto-inzittenden 1.143 1.191 +48 +4,2% 4 1 -3
Lichte vrachtwagen* 113 118 +5 +4,4% 0 0 +0
Vrachtwagen* 25 34 +9 +36,0% 0 0 +0
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 1.481 1.568 +87 +5,9% 10 4 -6

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

Figuur 84. Evolutie tussen het 1e semester van 2020 en het 1e semester van 2021 van het aantal geregistreerde letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B3. Voetgangers

Tabel 57: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2020-2021
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 # %
Letselongevallen 562 498 596 572 603 544 547 519 358 361 +3 +0,8%
Totaal slachtoffers 587 509 622 579 609 549 570 528 362 368 +6 +1,7%
Doden ter plaatse 5 5 4 3 1 2 1 3 4 1 -3 NA
Gewonden 582 504 618 576 608 547 569 525 358 367 +9 +2,5%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B4. Fietsers

Tabel 58: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2020-2021
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 # %
Letselongevallen 203 190 246 246 323 403 380 439 468 544 +76 +16,2%
Totaal slachtoffers 198 182 229 237 305 382 372 420 459 541 +82 +17,9%
Doden ter plaatse 0 1 0 0 1 0 0 1 0 2 +2 NA
Gewonden 198 181 229 237 304 382 372 419 459 539 +80 +17,4%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B5. Bromfietsers

Tabel 59: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2020-2021
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 # %
Letselongevallen 85 72 110 101 102 90 109 102 95 107 +12 +12,6%
Totaal slachtoffers 89 68 106 100 103 87 106 103 89 105 +16 +18,0%
Doden ter plaatse 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 +0 NA
Gewonden 89 68 106 100 103 87 105 103 89 105 +16 +18,0%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B6. Motorfietsers

Tabel 60: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2020-2021
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 # %
Letselongevallen 272 194 262 256 261 253 228 244 167 176 +9 +5,4%
Totaal slachtoffers 272 190 260 257 254 251 217 236 163 173 +10 +6,1%
Doden ter plaatse 0 2 1 1 1 2 1 1 2 0 -2 NA
Gewonden 272 188 259 256 253 249 216 235 161 173 +12 +7,5%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B7. Personenwagens

Tabel 61: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2020-2021
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 # %
Letselongevallen 1.603 1.459 1.593 1.558 1.643 1.603 1.537 1.515 1.143 1.191 +48 +4,2%
Totaal slachtoffers 955 922 860 906 878 887 805 777 550 452 -98 -17,8%
Doden ter plaatse 5 8 2 1 0 2 4 3 4 1 -3 NA
Gewonden 950 914 858 905 878 885 801 774 546 451 -95 -17,4%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B8. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 62: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2020-2021
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 # %
Letselongevallen 113 89 92 113 115 122 126 99 113 118 +5 +4,4%
Totaal slachtoffers 147 122 110 139 158 174 158 117 142 144 +2 +1,4%
Doden ter plaatse 0 0 0 2 0 1 0 1 0 0 +0 NA
Gewonden 147 122 110 137 158 173 158 116 142 144 +2 +1,4%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B9. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 63: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2020-2021
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 # %
Letselongevallen 53 43 53 60 45 41 49 46 25 34 +9 +36,0%
Totaal slachtoffers 69 49 70 74 62 48 58 52 30 42 +12 +40,0%
Doden ter plaatse 2 2 1 1 0 1 1 0 0 0 +0 NA
Gewonden 67 47 69 73 62 47 57 52 30 42 +12 +40,0%

 


 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Methodologie


De in de verkeersveiligheidsbarometer gepubliceerde gegevens zijn gebaseerd op de processen-verbaal van de federale wegpolitie (WPR) en de lokale politiezones die opgesteld werden naar aanleiding van een letselongeval (d.w.z. met verwondingen tot gevolg bij minstens één van de betrokkenen). Deze gegevens worden gecentraliseerd door een dienst van de federale politie die ze elk semester aan het Vias institute bezorgt.

Elke politiezone (of -eenheid) telt de letselongevallen (en de slachtoffers) op zijn grondgebied, ongeacht welke politiezone het ongeval vaststelde. Er wordt zowel rekening gehouden met letselongevallen ter plaatse vastgesteld door de politiediensten, als met letselongevallen die op het politiebureau worden aangegeven.

De informatie die door de politiediensten aan het Vias institute doorgegeven wordt, is afkomstig uit de aanvankelijke processen-verbaal, ongeacht of deze definitief zijn of niet. Het aantal processenverbaal of hun inhoud kan dus evolueren van maand tot maand, wat dan natuurlijk ook een invloed heeft op het aantal ongevallen, doden of gewonden. De recentste cijfers van de barometer zijn dus voorlopig. Na 4 tot 6 maanden worden ze wel als constant beschouwd. Ze verschillen overigens niet veel van de door Statbel (Algemene Directie Statistiek - Statistics Belgium) nog te publiceren officiële cijfers: gemiddeld (per trimester), kondigt de barometer op nationaal niveau 0 tot 5% doden meer of minder aan dan het officiële cijfer dat op een later tijdstip gepubliceerd wordt. En voor het aantal letselongevallen is het verschil tussen de barometer en de officiële cijfers kleiner dan 2%.

De verkeersveiligheidsbarometer is gebaseerd op een trimestriële en cumulatieve methode: naarmate het jaar vordert, worden de kwartaalgegevens samengeteld om aldus het aantal van de tot dan toe geregistreerde ongevallen en slachtoffers tijdens een bepaald jaar te verkrijgen. De recentste periode wordt dan vergeleken met de overeenkomstige periode van de voorgaande jaren, waarbij speciaal aandacht wordt besteed aan de evolutie ten opzichte van het jaar ervoor. In concreto worden er jaarlijks 4 barometers gepubliceerd. Het betreffen de volgende periodes:


â–¢ het eerste trimester van het jaar (van januari tot maart)

â–¢ het eerste semester van het jaar (van januari tot juni)

â–¢ de eerste 9 maanden van het jaar (van januari tot september)

â–¢ heel het jaar (van januari tot december)


Drie indicatoren worden onderzocht: het aantal letselongevallen, het aantal doden ter plaatse en het aantal gewonden. Het totaal aantal verkeersdoden, dat naast de doden ter plaatse ook de dodelijk gewonden omvat, wordt niet in de barometer gepresenteerd. De dodelijk gewonden worden niet opgenomen in de door de politiediensten aanvankelijke opgestelde processen-verbaal, waaraan de cijfers van de barometer ontleend zijn. De evolutie met betrekking tot het aantal doden ter plaatse komt echter systematisch overeen met de evolutie van het totaal aantal verkeersdoden.

Evolutiepercentages berekenen heeft weinig zin als de oorspronkelijke absolute cijfers te klein zijn. Bijvoorbeeld: de evolutie van 1 dode naar 2 doden komt overeen met een stijging van +100%. Om verkeerde interpretaties te vermijden, worden deze evolutiepercentages dus niet gegeven als de cijfers relatief klein zijn, zoals bijvoorbeeld vaak het geval is voor het aantal doden voor een bepaalde weggebruikerscategorie. De weergave van de evolutie in ruwe cijfers (+1 dode) verdient dan de voorkeur.