Verkeersveiligheidsbarometer

 

 

1e semester 2020
 
 
 
 

Technische preciseringen


De verkeersveiligheidsbarometer wordt trimestrieel gepubliceerd en geeft een overzicht van het aantal verkeersongevallen met letselschade (letselongevallen) die zich sinds het begin van het jaar hebben voorgedaan. Naast het aantal letselongevallen worden ook gegevens met betrekking tot het aantal verkeersslachtoffers (gewonden en doden ter plaatse) gepubliceerd. De cijfers worden vergeleken met de cijfers in de overeenstemmende periodes in eerdere jaren om evoluties van ongevallencijfers in kaart te brengen.

De cijfers zijn afkomstig van de processen-verbaal opgesteld door de federale wegpolitie en de lokale politiezones. De cijfers zijn gebaseerd op de aanvankelijke processen-verbaal, ongeacht of deze definitief zijn of niet. Deze gegevens zijn dus slechts voorlopig; het aantal ongevallen, doden of gewonden kan bijgevolg (licht) variëren in latere barometers. Na 4 tot 6 maanden worden de gegevens wel als stabiel beschouwd. De cijfers die in deze verkeersveiligheidsbarometer gepresenteerd worden, stemmen overeen met de cijfers die verkregen zijn van de Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL op 26/08/2020.

Net zoals de officiële en definitieve cijfers, zijn de voorlopige cijfers van deze barometer onvolledig omdat er een onderregistratie van verkeersongevallen is. Sommige letselongevallen en slachtoffers worden niet in de statistieken opgenomen, omdat de politiediensten niet opgeroepen werden en de ongevallen dus niet hebben kunnen vaststellen. Het betreft vooral ongevallen met lichtgewonden, met fietsers en met voetgangers. Dit is geen typisch Belgisch fenomeen; alle landen die ongevallenstatistieken opmaken worden hiermee geconfronteerd.

Op de laatste bladzijde van deze barometer wordt de gebruikte methodologie voor de realisatie van de verkeersveiligheidsbarometer beschreven.

De cijfers die in deze verkeersveiligheidsbarometer gepresenteerd worden kunnen licht afwijken van de cijfers uit vorige publicaties. Dit komt omdat we enkele ongevallen gedetecteerd hebben die niet op de openbare weg waren voorgevallen. Deze ongevallen werden uit de cijfers verwijderd.

 

Gebruikte terminologie

Letselongeval : Verkeersongeval op de openbare weg met ten minste één voertuig, dat lichamelijke schade veroorzaakt voor minstens één van de betrokkenen (minstens één dode of gewonde).

Dode ter plaatse : Elke persoon die betrokken raakt in een verkeersongeval en die ter plaatse of voor de ziekenhuisopname overlijdt.

Gewonde : Elke persoon die in een verkeersongeval gewond raakt (met of zonder ziekenhuisopname), maar hierbij niet om het leven komt.

Slachtoffer : Elke persoon die bij een verkeersongeval overlijdt of gewond raakt.

Periode van de week : Dag: periode van 6.00u tot 21.59u; Nacht: periode van 22.00u tot 5.59u de volgende dag; Week: periode van maandag 06.00u tot vrijdag 21.59u; Weekend: periode van vrijdag 22.00u tot maandag 5.59u.

Jonge autobestuurder : Autobestuurder van 18 tot en met 24 jaar.

Voetganger : Weggebruiker die te voet gaat, een (brom)fiets voortduwt of een rolstoelgebruiker is.

Bromfiets : Bromfiets type A of type B of met drie of vier wielen.

Motorfiets : Elk tweewielig motorvoertuig met of zonder sidecar, dat een cilinderinhoud van meer dan 50 cm2 heeft, en/of dat sneller kan rijden dan 45 km/u.

Lichte vrachtwagen : Een motorvoertuig bestemd voor het vervoer van goederen met een toegestane maximale massa van 3.500 kilo.

Vrachtwagen : Een motorvoertuig bestemd voor het vervoer van goederen met een toegestane maximale massa van meer dan 3.500 kilo; of een trekker met of zonder oplegger.

 

België

F1. Algemene evoluties

Figuur 1. Evolutie van het aantal geregistreerde doden en het aantal geregistreerde letselongevallen, tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020, volgens het Gewest, België

Doden ter plaatse

 


Letselongevallen

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

F2. Kerncijfers

Tabel 1: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2019-2020
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 # %
Letselongevallen 23.635 21.288 19.387 21.007 19.624 19.325 18.751 18.678 18.094 13.885 -4.209 -23,3%
Totaal slachtoffers 30.859 27.430 25.321 27.351 25.669 25.089 24.088 23.768 23.078 17.065 -6.013 -26,1%
Doden ter plaatse 390 317 303 293 264 246 222 180 237 194 -43 -18,1%
Gewonden 30.469 27.113 25.018 27.058 25.405 24.843 23.866 23.588 22.841 16.871 -5.970 -26,1%

 

 

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 5. Evolutie van het aantal geregistreerde doden tijdens de verschillende trimesters, België

 
 

Figuur 6. Aantal geregistreerde slachtoffers (doden en gewonden) per maand, België

 
 

Figuur 7. Aantal geregistreerde slachtoffers (doden en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, België

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 8. Evolutie van de ongevallenernst (aantal doden per 1.000 letselongevallen) tijdens het 1e semester 2011-2020, België

 
 

Tabel 2: Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal geregistreerde doden volgens de periode van de week, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2019-2020
Evolutie 2019-2020
2019 2020 # % 2019 2020 #
Weekdagen 12.519 9.768 -2.751 -22,0% 125 109 -16
Weeknachten 906 691 -215 -23,7% 24 19 -5
Weekenddagen 3.395 2.613 -782 -23,0% 54 41 -13
Weekendnachten 1.274 813 -461 -36,2% 34 25 -9
Totaal 18.094 13.885 -4.209 -23,3% 237 194 -43
 
 

Figuur 9. Evolutie van het geregistreerd aantal letselongevallen en doden op autosnelwegen tijdens het 1e semester, België

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 10. Evolutie van het aantal letselongevallen met jonge automobilisten en het aantal doden bij dit type ongevallen tijdens het 1e semester, België

 
 

Tabel 3: Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal geregistreerde slachtoffers van 65 jaar en ouder, België

Doden ter plaatse
Gewonden
Totaal slachtoffers
2019 2020 Evolutie 2019 2020 Evolutie 2019 2020 Evolutie
Voetgangers 10 7 -3 380 289 -91 390 296 -94
Fietsers 11 5 -6 638 642 +4 649 647 -2
Bromfietsers 0 0 +0 41 35 -6 41 35 -6
Motorfietsers 1 1 +0 51 42 -9 52 43 -9
Auto-inzittenden 24 10 -14 980 606 -374 1.004 616 -388
Bij ongevallen met lichte vrachtwagen 2 4 +2 199 152 -47 201 156 -45
Bij ongevallen met vrachtwagen 10 5 -5 99 100 +1 109 105 -4
Totaal 46 27 -19 2.187 1.696 -491 2.233 1.723 -510
 
 

Figuur 11. Evolutie van het aantal geregistreerde doden en gewonden van 65 jaar en ouder tijdens het 1e semester, België

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

F3. Verschillen tussen de gewesten

Tabel 4: Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal slachtoffers, per Gewest

Evolutie 2019-2020
2019 2020 # %
Vlaams Gewest Letselongevallen 11.097 8.578 -2.519 -22,7%
Totaal slachtoffers 14.021 10.525 -3.496 -24,9%
Doden ter plaatse 104 92 -12 -11,5%
Gewonden 13.917 10.433 -3.484 -25,0%
Waals Gewest Letselongevallen 5.101 3.828 -1.273 -25,0%
Totaal slachtoffers 6.809 4.808 -2.001 -29,4%
Doden ter plaatse 125 92 -33 -26,4%
Gewonden 6.684 4.716 -1.968 -29,4%
Brussels Hoofdstedelijk Gewest Letselongevallen 1.896 1.479 -417 -22,0%
Totaal slachtoffers 2.248 1.732 -516 -23,0%
Doden ter plaatse 8 10 +2 +25,0%
Gewonden 2.240 1.722 -518 -23,1%

Figuur 12. Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal doden tijdens het 1e semester, per Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

F4. Verschillen tussen de weggebruikers

Tabel 5: Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal doden, per weggebruikerscategorie, België

Evolutie 2019-2020
Evolutie 2019-2020
2019 2020 # % 2019 2020 #
Voetgangers 2.303 1.601 -702 -30,5% 35 22 -13
Fietsers 4.734 4.473 -261 -5,5% 28 17 -11
Bromfietsers 1.568 1.149 -419 -26,7% 4 7 +3
Motorfietsers 1.364 1.006 -358 -26,2% 40 31 -9
Auto-inzittenden 14.369 10.175 -4.194 -29,2% 114 93 -21
Lichte vrachtwagen* 1.665 1.379 -286 -17,2% 24 18 -6
Vrachtwagen* 951 788 -163 -17,1% 51 42 -9
België 18.094 13.885 -4.209 -23,3% 237 194 -43

Figuur 13. Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, België

Figuur 14. Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal doden, per weggebruikerscategorie, België

 

  • In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

F5. Evolutie van de verkeersveiligheid bij voetgangers

Tabel 6: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2019-2020
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 # %
Letselongevallen 2.559 2.435 2.230 2.482 2.334 2.427 2.313 2.337 2.303 1.601 -702 -30,5%
Totaal slachtoffers 2.603 2.447 2.265 2.527 2.351 2.454 2.320 2.372 2.301 1.588 -713 -31,0%
Doden ter plaatse 49 30 39 35 25 27 22 21 35 22 -13 -37,1%
Gewonden 2.554 2.417 2.226 2.492 2.326 2.427 2.298 2.351 2.266 1.566 -700 -30,9%

 

Tabel 7: Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden bij voetgangers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2019-2020
Evolutie 2019-2020
2019 2020 # % 2019 2020 #
Vlaams Gewest 1.108 785 -323 -29,2% 19 9 -10
Waals Gewest 676 461 -215 -31,8% 13 9 -4
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 519 355 -164 -31,6% 3 4 +1
België 2.303 1.601 -702 -30,5% 35 22 -13

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

F6. Evolutie van de verkeersveiligheid bij fietsers

Tabel 8: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2019-2020
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 # %
Letselongevallen 4.753 4.324 3.815 4.841 4.310 4.272 4.577 4.713 4.734 4.473 -261 -5,5%
Totaal slachtoffers 4.858 4.353 3.915 5.006 4.419 4.346 4.623 4.790 4.813 4.585 -228 -4,7%
Doden ter plaatse 23 29 32 28 22 26 22 21 28 17 -11 -39,3%
Gewonden 4.835 4.324 3.883 4.978 4.397 4.320 4.601 4.769 4.785 4.568 -217 -4,5%

 

Tabel 9: Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden bij fietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2019-2020
Evolutie 2019-2020
2019 2020 # % 2019 2020 #
Vlaams Gewest 3.933 3.535 -398 -10,1% 16 15 -1
Waals Gewest 362 473 +111 +30,7% 11 2 -9
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 439 465 +26 +5,9% 1 0 -1
België 4.734 4.473 -261 -5,5% 28 17 -11

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

F7. Evolutie van de verkeersveiligheid bij bromfietsers

Tabel 10: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2019-2020
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 # %
Letselongevallen 2.542 2.138 1.719 1.947 1.833 1.711 1.491 1.508 1.568 1.149 -419 -26,7%
Totaal slachtoffers 2.530 2.080 1.689 1.944 1.798 1.711 1.462 1.462 1.535 1.095 -440 -28,7%
Doden ter plaatse 9 7 8 7 8 6 9 3 4 7 +3 NA
Gewonden 2.521 2.073 1.681 1.937 1.790 1.705 1.453 1.459 1.531 1.088 -443 -28,9%

 

Tabel 11: Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden bij bromfietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2019-2020
Evolutie 2019-2020
2019 2020 # % 2019 2020 #
Vlaams Gewest 1.183 836 -347 -29,3% 3 3 +0
Waals Gewest 284 218 -66 -23,2% 1 4 +3
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 101 95 -6 -5,9% 0 0 +0
België 1.568 1.149 -419 -26,7% 4 7 +3

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

F8. Evolutie van de verkeersveiligheid bij motorfietsers

Tabel 12: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2019-2020
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 # %
Letselongevallen 2.084 1.610 1.336 1.694 1.495 1.339 1.471 1.407 1.364 1.006 -358 -26,2%
Totaal slachtoffers 2.154 1.656 1.397 1.739 1.544 1.377 1.515 1.429 1.395 997 -398 -28,5%
Doden ter plaatse 56 43 40 38 40 31 32 21 40 31 -9 -22,5%
Gewonden 2.098 1.613 1.357 1.701 1.504 1.346 1.483 1.408 1.355 966 -389 -28,7%

 

Tabel 13: Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal doden bij motorfietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2019-2020
Evolutie 2019-2020
2019 2020 # % 2019 2020 #
Vlaams Gewest 703 494 -209 -29,7% 19 14 -5
Waals Gewest 417 345 -72 -17,3% 20 15 -5
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 244 167 -77 -31,6% 1 2 +1
België 1.364 1.006 -358 -26,2% 40 31 -9

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

F9. Evolutie van de verkeersveiligheid bij inzittenden van een personenwagen

Tabel 14: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2019-2020
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 # %
Letselongevallen 18.973 17.215 15.873 17.009 16.017 15.891 15.079 15.023 14.369 10.175 -4.194 -29,2%
Totaal slachtoffers 16.373 14.455 14.131 14.291 13.812 13.487 12.605 12.101 11.554 7.378 -4.176 -36,1%
Doden ter plaatse 219 181 153 163 146 128 114 95 114 93 -21 -18,4%
Gewonden 16.154 14.274 13.978 14.128 13.666 13.359 12.491 12.006 11.440 7.285 -4.155 -36,3%

 

Tabel 15: Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden bij de inzittenden, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2019-2020
Evolutie 2019-2020
2019 2020 # % 2019 2020 #
Vlaams Gewest 8.468 6.042 -2.426 -28,6% 38 34 -4
Waals Gewest 4.387 3.004 -1.383 -31,5% 73 55 -18
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 1.514 1.129 -385 -25,4% 3 4 +1
België 14.369 10.175 -4.194 -29,2% 114 93 -21

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

F10. Evolutie van de verkeersveiligheid bij ongevallen met een lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 16: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2019-2020
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 # %
Letselongevallen 2.093 1.925 1.767 1.800 1.763 1.813 1.711 1.771 1.665 1.379 -286 -17,2%
Totaal slachtoffers 2.897 2.680 2.464 2.563 2.507 2.531 2.449 2.419 2.258 1.819 -439 -19,4%
Doden ter plaatse 31 40 40 29 33 27 21 19 24 18 -6 -25,0%
Gewonden 2.866 2.640 2.424 2.534 2.474 2.504 2.428 2.400 2.234 1.801 -433 -19,4%

 

Tabel 17: Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden in deze ongevallen, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2019-2020
Evolutie 2019-2020
2019 2020 # % 2019 2020 #
Vlaams Gewest 1.166 945 -221 -19,0% 13 14 +1
Waals Gewest 400 324 -76 -19,0% 10 4 -6
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 99 110 +11 +11,1% 1 0 -1
België 1.665 1.379 -286 -17,2% 24 18 -6

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

F11. Evolutie van de verkeersveiligheid bij ongevallen met een vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 18: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2019-2020
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 # %
Letselongevallen 1.159 1.145 1.062 1.101 1.032 1.023 1.079 1.052 951 788 -163 -17,1%
Totaal slachtoffers 1.550 1.541 1.429 1.502 1.367 1.470 1.419 1.406 1.244 1.024 -220 -17,7%
Doden ter plaatse 61 40 48 69 33 47 48 45 51 42 -9 -17,6%
Gewonden 1.489 1.501 1.381 1.433 1.334 1.423 1.371 1.361 1.193 982 -211 -17,7%

 

Tabel 19: Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden in deze ongevallen, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2019-2020
Evolutie 2019-2020
2019 2020 # % 2019 2020 #
Vlaams Gewest 640 564 -76 -11,9% 21 29 +8
Waals Gewest 265 198 -67 -25,3% 30 13 -17
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 46 26 -20 -43,5% 0 0 +0
België 951 788 -163 -17,1% 51 42 -9

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

Vlaams Gewest

V1. Algemene evoluties

Figuur 29. Evolutie van het aantal geregistreerde doden en het aantal geregistreerde letselongevallen, tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020, per provincie, Vlaams Gewest

Doden ter plaatse

 


Letselongevallen

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

V2. Kerncijfers

Tabel 20: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2019-2020
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 # %
Letselongevallen 14.989 13.526 12.284 13.270 12.156 11.969 11.467 11.519 11.097 8.578 -2.519 -22,7%
Totaal slachtoffers 19.532 17.202 15.990 17.137 15.872 15.319 14.605 14.536 14.021 10.525 -3.496 -24,9%
Doden ter plaatse 187 159 159 167 148 132 108 92 104 92 -12 -11,5%
Gewonden 19.345 17.043 15.831 16.970 15.724 15.187 14.497 14.444 13.917 10.433 -3.484 -25,0%

 

 

 

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 33. Evolutie van het aantal geregistreerde doden tijdens de verschillende trimesters, Vlaams Gewest

 
 

Figuur 34. Aantal geregistreerde slachtoffers (doden en gewonden) per maand, Vlaams Gewest

 
 

Figuur 35. Aantal geregistreerde slachtoffers (doden en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Vlaams Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

V3. Verschillen tussen de provincies

Tabel 21: Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal slachtoffers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2019-2020
Evolutie 2019-2020
2019 2020 # % 2019 2020 #
Antwerpen 3.219 2.501 -718 -22,3% 30 18 -12
Limburg 1.353 1.011 -342 -25,3% 18 19 +1
Oost-Vlaanderen 3.027 2.245 -782 -25,8% 20 26 +6
Vlaams-Brabant 1.465 1.162 -303 -20,7% 17 13 -4
West-Vlaanderen 2.033 1.659 -374 -18,4% 19 16 -3
Vlaams Gewest 11.097 8.578 -2.519 -22,7% 104 92 -12

Figuur 36. Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal doden tijdens het 1e semester, per prvlaovincie, Vlaams Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

V4. Verschillen tussen de weggebruikers

Tabel 22: Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal doden, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

Evolutie 2019-2020
Evolutie 2019-2020
2019 2020 # % 2019 2020 #
Voetgangers 1.108 785 -323 -29,2% 19 9 -10
Fietsers 3.933 3.535 -398 -10,1% 16 15 -1
Bromfietsers 1.183 836 -347 -29,3% 3 3 +0
Motorfietsers 703 494 -209 -29,7% 19 14 -5
Auto-inzittenden 8.468 6.042 -2.426 -28,6% 38 34 -4
Lichte vrachtwagen* 1.166 945 -221 -19,0% 13 14 +1
Vrachtwagen* 640 564 -76 -11,9% 21 29 +8
Vlaams Gewest 11.097 8.578 -2.519 -22,7% 104 92 -12

Figuur 37. Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal geregistreerde letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

Figuur 38. Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal geregistreerde doden, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

 

  • In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

V5. Evolutie van de verkeersveiligheid bij voetgangers

Tabel 23: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2019-2020
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 # %
Letselongevallen 1.216 1.211 1.104 1.172 1.104 1.151 1.112 1.100 1.108 785 -323 -29,2%
Totaal slachtoffers 1.198 1.184 1.095 1.167 1.088 1.144 1.082 1.085 1.059 756 -303 -28,6%
Doden ter plaatse 23 15 18 17 11 15 12 10 19 9 -10 -52,6%
Gewonden 1.175 1.169 1.077 1.150 1.077 1.129 1.070 1.075 1.040 747 -293 -28,2%

 

Tabel 24: Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden bij voetgangers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2019-2020
Evolutie 2019-2020
2019 2020 # % 2019 2020 #
Antwerpen 372 244 -128 -34,4% 5 3 -2
Limburg 91 86 -5 -5,5% 2 1 -1
Oost-Vlaanderen 298 185 -113 -37,9% 6 2 -4
Vlaams-Brabant 169 116 -53 -31,4% 3 1 -2
West-Vlaanderen 178 154 -24 -13,5% 3 2 -1
Vlaams Gewest 1.108 785 -323 -29,2% 19 9 -10

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

V6. Evolutie van de verkeersveiligheid bij fietsers

Tabel 25: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2019-2020
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 # %
Letselongevallen 4.146 3.778 3.347 4.202 3.724 3.671 3.818 3.989 3.933 3.535 -398 -10,1%
Totaal slachtoffers 4.252 3.815 3.445 4.359 3.838 3.755 3.877 4.072 4.028 3.654 -374 -9,3%
Doden ter plaatse 19 27 29 24 20 22 16 21 16 15 -1 -6,2%
Gewonden 4.233 3.788 3.416 4.335 3.818 3.733 3.861 4.051 4.012 3.639 -373 -9,3%

 

Tabel 26: Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden bij fietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2019-2020
Evolutie 2019-2020
2019 2020 # % 2019 2020 #
Antwerpen 1.248 1.071 -177 -14,2% 4 1 -3
Limburg 365 311 -54 -14,8% 6 3 -3
Oost-Vlaanderen 1.142 993 -149 -13,0% 2 4 +2
Vlaams-Brabant 418 446 +28 +6,7% 1 4 +3
West-Vlaanderen 760 714 -46 -6,1% 3 3 +0
Vlaams Gewest 3.933 3.535 -398 -10,1% 16 15 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

V7. Evolutie van de verkeersveiligheid bij bromfietsers

Tabel 27: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2019-2020
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 # %
Letselongevallen 1.827 1.569 1.264 1.403 1.336 1.223 1.091 1.110 1.183 836 -347 -29,3%
Totaal slachtoffers 1.776 1.492 1.222 1.371 1.280 1.187 1.046 1.069 1.143 783 -360 -31,5%
Doden ter plaatse 3 5 5 5 5 4 4 2 3 3 +0 +0,0%
Gewonden 1.773 1.487 1.217 1.366 1.275 1.183 1.042 1.067 1.140 780 -360 -31,6%

 

Tabel 28: Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden bij bromfietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2019-2020
Evolutie 2019-2020
2019 2020 # % 2019 2020 #
Antwerpen 357 268 -89 -24,9% 0 1 +1
Limburg 122 96 -26 -21,3% 0 1 +1
Oost-Vlaanderen 347 231 -116 -33,4% 0 0 +0
Vlaams-Brabant 99 75 -24 -24,2% 0 1 +1
West-Vlaanderen 258 166 -92 -35,7% 3 0 -3
Vlaams Gewest 1.183 836 -347 -29,3% 3 3 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

V8. Evolutie van de verkeersveiligheid bij motorfietsers

Tabel 29: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2019-2020
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 # %
Letselongevallen 1.127 858 730 887 757 706 744 725 703 494 -209 -29,7%
Totaal slachtoffers 1.145 861 755 885 778 714 761 727 709 484 -225 -31,7%
Doden ter plaatse 31 20 18 18 23 12 21 9 19 14 -5 -26,3%
Gewonden 1.114 841 737 867 755 702 740 718 690 470 -220 -31,9%

 

Tabel 30: Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal doden bij motorfietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2019-2020
Evolutie 2019-2020
2019 2020 # % 2019 2020 #
Antwerpen 219 148 -71 -32,4% 4 5 +1
Limburg 69 60 -9 -13,0% 4 2 -2
Oost-Vlaanderen 149 125 -24 -16,1% 4 2 -2
Vlaams-Brabant 146 83 -63 -43,2% 3 3 +0
West-Vlaanderen 120 78 -42 -35,0% 4 2 -2
Vlaams Gewest 703 494 -209 -29,7% 19 14 -5

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

V9. Evolutie van de verkeersveiligheid bij inzittenden van een personenwagen

Tabel 31: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2019-2020
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 # %
Letselongevallen 11.671 10.595 9.715 10.466 9.630 9.523 8.889 8.948 8.468 6.042 -2.426 -28,6%
Totaal slachtoffers 9.633 8.284 8.190 8.208 7.819 7.527 6.891 6.634 6.255 4.065 -2.190 -35,0%
Doden ter plaatse 94 73 66 91 74 63 39 39 38 34 -4 -10,5%
Gewonden 9.539 8.211 8.124 8.117 7.745 7.464 6.852 6.595 6.217 4.031 -2.186 -35,2%

 

Tabel 32: Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden bij de inzittenden, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2019-2020
Evolutie 2019-2020
2019 2020 # % 2019 2020 #
Antwerpen 2.451 1.810 -641 -26,2% 14 5 -9
Limburg 1.141 792 -349 -30,6% 5 11 +6
Oost-Vlaanderen 2.185 1.490 -695 -31,8% 7 8 +1
Vlaams-Brabant 1.147 808 -339 -29,6% 7 4 -3
West-Vlaanderen 1.544 1.142 -402 -26,0% 5 6 +1
Vlaams Gewest 8.468 6.042 -2.426 -28,6% 38 34 -4

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

V10. Evolutie van de verkeersveiligheid bij ongevallen met een lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 33: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2019-2020
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 # %
Letselongevallen 1.540 1.394 1.309 1.317 1.231 1.263 1.218 1.228 1.166 945 -221 -19,0%
Totaal slachtoffers 2.121 1.910 1.807 1.866 1.762 1.700 1.717 1.651 1.569 1.225 -344 -21,9%
Doden ter plaatse 20 25 30 19 24 16 11 13 13 14 +1 +7,7%
Gewonden 2.101 1.885 1.777 1.847 1.738 1.684 1.706 1.638 1.556 1.211 -345 -22,2%

 

Tabel 34: Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden in deze ongevallen, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2019-2020
Evolutie 2019-2020
2019 2020 # % 2019 2020 #
Antwerpen 302 263 -39 -12,9% 4 2 -2
Limburg 143 122 -21 -14,7% 3 3 +0
Oost-Vlaanderen 311 211 -100 -32,2% 2 4 +2
Vlaams-Brabant 163 141 -22 -13,5% 3 3 +0
West-Vlaanderen 247 208 -39 -15,8% 1 2 +1
Vlaams Gewest 1.166 945 -221 -19,0% 13 14 +1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

V11. Evolutie van de verkeersveiligheid bij ongevallen met een vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 35: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2019-2020
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 # %
Letselongevallen 813 820 768 766 691 719 777 740 640 564 -76 -11,9%
Totaal slachtoffers 1.084 1.109 1.056 1.064 916 991 1.004 995 832 731 -101 -12,1%
Doden ter plaatse 40 26 33 49 20 32 25 29 21 29 +8 +38,1%
Gewonden 1.044 1.083 1.023 1.015 896 959 979 966 811 702 -109 -13,4%

 

Tabel 36: Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden in deze ongevallen, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2019-2020
Evolutie 2019-2020
2019 2020 # % 2019 2020 #
Antwerpen 223 199 -24 -10,8% 9 5 -4
Limburg 77 48 -29 -37,7% 4 5 +1
Oost-Vlaanderen 179 146 -33 -18,4% 3 12 +9
Vlaams-Brabant 82 79 -3 -3,7% 3 3 +0
West-Vlaanderen 79 92 +13 +16,5% 2 4 +2
Vlaams Gewest 640 564 -76 -11,9% 21 29 +8

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

Waals Gewest

W1. Algemene evoluties

Figuur 53. Evolutie van het aantal geregistreerde doden en het aantal geregistreerde letselongevallen, tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020, per provincie, Waals Gewest

Doden ter plaatse

 


Letselongevallen

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

W2. Kerncijfers

Tabel 37: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2019-2020
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 # %
Letselongevallen 6.685 5.890 5.426 5.869 5.630 5.410 5.359 5.269 5.101 3.828 -1.273 -25,0%
Totaal slachtoffers 8.981 7.952 7.316 7.979 7.561 7.486 7.169 7.017 6.809 4.808 -2.001 -29,4%
Doden ter plaatse 192 146 128 119 109 111 108 81 125 92 -33 -26,4%
Gewonden 8.789 7.806 7.188 7.860 7.452 7.375 7.061 6.936 6.684 4.716 -1.968 -29,4%

 

 

 

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 57. Evolutie van het aantal geregistreerde doden tijdens de verschillende trimesters, Waals Gewest

 
 

Figuur 58. Aantal geregistreerde slachtoffers (doden en gewonden) per maand, Waals Gewest

 
 

Figuur 59. Aantal geregistreerde slachtoffers (doden en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Waals Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

W3. Verschillen tussen de provincies

Tabel 38: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal doden tijdens het 1e semester, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2019-2020
Evolutie 2019-2020
2019 2020 # % 2019 2020 #
Waals-Brabant 551 435 -116 -21,1% 9 7 -2
Henegouwen 1.793 1.382 -411 -22,9% 41 33 -8
Luik 1.587 1.173 -414 -26,1% 30 24 -6
Luxemburg 433 318 -115 -26,6% 22 12 -10
Namen 737 520 -217 -29,4% 23 16 -7
Waals Gewest 5.101 3.828 -1.273 -25,0% 125 92 -33

Figuur 60. Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal doden tijdens het 1e semester, per provincie, Waals Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

W4. Verschillen tussen de weggebruikers

Tabel 39: Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal doden, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

Evolutie 2019-2020
Evolutie 2019-2020
2019 2020 # % 2019 2020 #
Voetgangers 676 461 -215 -31,8% 13 9 -4
Fietsers 362 473 +111 +30,7% 11 2 -9
Bromfietsers 284 218 -66 -23,2% 1 4 +3
Motorfietsers 417 345 -72 -17,3% 20 15 -5
Auto-inzittenden 4.387 3.004 -1.383 -31,5% 73 55 -18
Lichte vrachtwagen* 400 324 -76 -19,0% 10 4 -6
Vrachtwagen* 265 198 -67 -25,3% 30 13 -17
Waals Gewest 5.101 3.828 -1.273 -25,0% 125 92 -33

Figuur 61. Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

Figuur 62. Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal doden, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

 

  • In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

W5. Evolutie van de verkeersveiligheid bij voetgangers

Tabel 40: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2019-2020
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 # %
Letselongevallen 770 662 628 714 658 673 657 690 676 461 -215 -31,8%
Totaal slachtoffers 816 676 661 738 684 701 689 717 714 475 -239 -33,5%
Doden ter plaatse 21 10 16 14 11 11 8 10 13 9 -4 -30,8%
Gewonden 795 666 645 724 673 690 681 707 701 466 -235 -33,5%

 

Tabel 41: Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden bij voetgangers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2019-2020
Evolutie 2019-2020
2019 2020 # % 2019 2020 #
Waals-Brabant 81 55 -26 -32,1% 2 1 -1
Henegouwen 241 176 -65 -27,0% 4 4 +0
Luik 240 154 -86 -35,8% 5 2 -3
Luxemburg 39 29 -10 -25,6% 0 0 +0
Namen 75 47 -28 -37,3% 2 2 +0
Waals Gewest 676 461 -215 -31,8% 13 9 -4

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

W6. Evolutie van de verkeersveiligheid bij fietsers

Tabel 42: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2019-2020
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 # %
Letselongevallen 392 343 278 393 340 278 356 344 362 473 +111 +30,7%
Totaal slachtoffers 396 340 288 418 344 286 364 346 365 476 +111 +30,4%
Doden ter plaatse 3 2 2 4 2 3 6 0 11 2 -9 -81,8%
Gewonden 393 338 286 414 342 283 358 346 354 474 +120 +33,9%

 

Tabel 43: Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden bij fietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2019-2020
Evolutie 2019-2020
2019 2020 # % 2019 2020 #
Waals-Brabant 64 90 +26 +40,6% 2 1 -1
Henegouwen 130 148 +18 +13,8% 5 0 -5
Luik 104 157 +53 +51,0% 3 1 -2
Luxemburg 19 23 +4 +21,1% 1 0 -1
Namen 45 55 +10 +22,2% 0 0 +0
Waals Gewest 362 473 +111 +30,7% 11 2 -9

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

W7. Evolutie van de verkeersveiligheid bij bromfietsers

Tabel 44: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2019-2020
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 # %
Letselongevallen 609 484 383 434 396 386 310 289 284 218 -66 -23,2%
Totaal slachtoffers 645 499 399 467 418 421 329 287 290 224 -66 -22,8%
Doden ter plaatse 6 2 3 2 3 2 5 0 1 4 +3 NA
Gewonden 639 497 396 465 415 419 324 287 289 220 -69 -23,9%

 

Tabel 45: Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden bij bromfietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2019-2020
Evolutie 2019-2020
2019 2020 # % 2019 2020 #
Waals-Brabant 27 17 -10 -37,0% 0 0 +0
Henegouwen 109 101 -8 -7,3% 0 2 +2
Luik 109 66 -43 -39,4% 1 1 +0
Luxemburg 10 9 -1 -10,0% 0 0 +0
Namen 29 25 -4 -13,8% 0 1 +1
Waals Gewest 284 218 -66 -23,2% 1 4 +3

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

W8. Evolutie van de verkeersveiligheid bij motorfietsers

Tabel 46: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2019-2020
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 # %
Letselongevallen 643 480 412 545 482 372 474 454 417 345 -72 -17,3%
Totaal slachtoffers 699 523 452 594 509 409 503 485 450 352 -98 -21,8%
Doden ter plaatse 24 23 20 19 16 18 9 11 20 15 -5 -25,0%
Gewonden 675 500 432 575 493 391 494 474 430 337 -93 -21,6%

 

Tabel 47: Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal doden bij motorfietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2019-2020
Evolutie 2019-2020
2019 2020 # % 2019 2020 #
Waals-Brabant 52 38 -14 -26,9% 1 3 +2
Henegouwen 124 112 -12 -9,7% 7 2 -5
Luik 138 117 -21 -15,2% 4 5 +1
Luxemburg 34 30 -4 -11,8% 2 2 +0
Namen 69 48 -21 -30,4% 6 3 -3
Waals Gewest 417 345 -72 -17,3% 20 15 -5

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

W9. Evolutie van de verkeersveiligheid bij inzittenden van een personenwagen

Tabel 48: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2019-2020
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 # %
Letselongevallen 5.636 5.016 4.699 4.950 4.829 4.725 4.587 4.538 4.387 3.004 -1.383 -31,5%
Totaal slachtoffers 5.782 5.214 5.019 5.223 5.087 5.082 4.827 4.662 4.522 2.771 -1.751 -38,7%
Doden ter plaatse 123 103 79 70 71 65 73 52 73 55 -18 -24,7%
Gewonden 5.659 5.111 4.940 5.153 5.016 5.017 4.754 4.610 4.449 2.716 -1.733 -39,0%

 

Tabel 49: Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden bij de inzittenden, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2019-2020
Evolutie 2019-2020
2019 2020 # % 2019 2020 #
Waals-Brabant 469 350 -119 -25,4% 3 2 -1
Henegouwen 1.580 1.084 -496 -31,4% 22 22 +0
Luik 1.333 916 -417 -31,3% 14 14 +0
Luxemburg 375 252 -123 -32,8% 19 9 -10
Namen 630 402 -228 -36,2% 15 8 -7
Waals Gewest 4.387 3.004 -1.383 -31,5% 73 55 -18

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

W10. Evolutie van de verkeersveiligheid bij ongevallen met een lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 50: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2019-2020
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 # %
Letselongevallen 445 417 369 391 419 435 371 417 400 324 -76 -19,0%
Totaal slachtoffers 645 622 535 587 606 673 558 610 572 455 -117 -20,5%
Doden ter plaatse 11 14 10 10 7 11 9 6 10 4 -6 -60,0%
Gewonden 634 608 525 577 599 662 549 604 562 451 -111 -19,8%

 

Tabel 51: Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden in deze ongevallen, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2019-2020
Evolutie 2019-2020
2019 2020 # % 2019 2020 #
Waals-Brabant 45 40 -5 -11,1% 1 0 -1
Henegouwen 131 111 -20 -15,3% 1 2 +1
Luik 106 85 -21 -19,8% 7 0 -7
Luxemburg 34 37 +3 +8,8% 0 1 +1
Namen 84 51 -33 -39,3% 1 1 +0
Waals Gewest 400 324 -76 -19,0% 10 4 -6

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

W11. Evolutie van de verkeersveiligheid bij ongevallen met een vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 52: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2019-2020
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 # %
Letselongevallen 294 271 251 282 281 259 261 263 265 198 -67 -25,3%
Totaal slachtoffers 402 358 324 368 377 417 367 353 360 262 -98 -27,2%
Doden ter plaatse 19 11 13 19 12 15 22 15 30 13 -17 -56,7%
Gewonden 383 347 311 349 365 402 345 338 330 249 -81 -24,5%

 

Tabel 53: Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden in deze ongevallen, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2019-2020
Evolutie 2019-2020
2019 2020 # % 2019 2020 #
Waals-Brabant 29 17 -12 -41,4% 5 1 -4
Henegouwen 76 64 -12 -15,8% 7 7 +0
Luik 79 69 -10 -12,7% 8 2 -6
Luxemburg 38 25 -13 -34,2% 9 1 -8
Namen 43 23 -20 -46,5% 1 2 +1
Waals Gewest 265 198 -67 -25,3% 30 13 -17

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

Brussels Hoofdstedelijk Gewest

B1. Kerncijfers

Tabel 54: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2019-2020
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 # %
Letselongevallen 1.959 1.870 1.677 1.868 1.838 1.946 1.925 1.890 1.896 1.479 -417 -22,0%
Totaal slachtoffers 2.344 2.270 2.015 2.235 2.236 2.284 2.314 2.215 2.248 1.732 -516 -23,0%
Doden ter plaatse 11 10 16 7 7 3 6 7 8 10 +2 NA
Gewonden 2.333 2.260 1.999 2.228 2.229 2.281 2.308 2.208 2.240 1.722 -518 -23,1%

 

 

 

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 80. Evolutie van het aantal geregistreerde doden tijdens de verschillende trimesters, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 
 

Figuur 81. Aantal geregistreerde slachtoffers (doden en gewonden) per maand, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 
 

Figuur 82. Aantal geregistreerde slachtoffers (doden en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

B2. Verschillen tussen de weggebruikers

Tabel 55: Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal doden, per weggebruikerscategorie, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2019-2020
Evolutie 2019-2020
2019 2020 # % 2019 2020 #
Voetgangers 519 355 -164 -31,6% 3 4 +1
Fietsers 439 465 +26 +5,9% 1 0 -1
Bromfietsers 101 95 -6 -5,9% 0 0 +0
Motorfietsers 244 167 -77 -31,6% 1 2 +1
Auto-inzittenden 1.514 1.129 -385 -25,4% 3 4 +1
Lichte vrachtwagen* 99 110 +11 +11,1% 1 0 -1
Vrachtwagen* 46 26 -20 -43,5% 0 0 +0
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 1.896 1.479 -417 -22,0% 8 10 +2

 

  • In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

Figuur 83. Evolutie tussen het 1e semester van 2019 en het 1e semester van 2020 van het aantal geregistreerde letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

B3. Evolutie van de verkeersveiligheid bij voetgangers

Tabel 56: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2019-2020
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 # %
Letselongevallen 573 562 498 596 572 603 544 547 519 355 -164 -31,6%
Totaal slachtoffers 589 587 509 622 579 609 549 570 528 357 -171 -32,4%
Doden ter plaatse 5 5 5 4 3 1 2 1 3 4 +1 NA
Gewonden 584 582 504 618 576 608 547 569 525 353 -172 -32,8%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

B4. Evolutie van de verkeersveiligheid bij fietsers

Tabel 57: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2019-2020
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 # %
Letselongevallen 215 203 190 246 246 323 403 380 439 465 +26 +5,9%
Totaal slachtoffers 210 198 182 229 237 305 382 372 420 455 +35 +8,3%
Doden ter plaatse 1 0 1 0 0 1 0 0 1 0 -1 NA
Gewonden 209 198 181 229 237 304 382 372 419 455 +36 +8,6%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

B5. Evolutie van de verkeersveiligheid bij bromfietsers

Tabel 58: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2019-2020
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 # %
Letselongevallen 106 85 72 110 101 102 90 109 101 95 -6 -5,9%
Totaal slachtoffers 109 89 68 106 100 103 87 106 102 88 -14 -13,7%
Doden ter plaatse 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 +0 NA
Gewonden 109 89 68 106 100 103 87 105 102 88 -14 -13,7%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

B6. Evolutie van de verkeersveiligheid bij motorfietsers

Tabel 59: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2019-2020
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 # %
Letselongevallen 313 272 194 262 256 261 253 228 244 167 -77 -31,6%
Totaal slachtoffers 309 272 190 260 257 254 251 217 236 161 -75 -31,8%
Doden ter plaatse 1 0 2 1 1 1 2 1 1 2 +1 NA
Gewonden 308 272 188 259 256 253 249 216 235 159 -76 -32,3%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

B7. Evolutie van de verkeersveiligheid bij inzittenden van een personenwagen

Tabel 60: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2019-2020
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 # %
Letselongevallen 1.664 1.603 1.459 1.593 1.558 1.643 1.603 1.537 1.514 1.129 -385 -25,4%
Totaal slachtoffers 957 955 922 860 906 878 887 805 777 542 -235 -30,2%
Doden ter plaatse 2 5 8 2 1 0 2 4 3 4 +1 NA
Gewonden 955 950 914 858 905 878 885 801 774 538 -236 -30,5%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

B8. Evolutie van de verkeersveiligheid bij ongevallen met een lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 61: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2019-2020
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 # %
Letselongevallen 108 113 89 92 113 115 122 126 99 110 +11 +11,1%
Totaal slachtoffers 131 147 122 110 139 158 174 158 117 139 +22 +18,8%
Doden ter plaatse 0 0 0 0 2 0 1 0 1 0 -1 NA
Gewonden 131 147 122 110 137 158 173 158 116 139 +23 +19,8%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

 

B9. Evolutie van de verkeersveiligheid bij ongevallen met een vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 62: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2019-2020
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 # %
Letselongevallen 52 53 43 53 60 45 41 49 46 26 -20 -43,5%
Totaal slachtoffers 64 69 49 70 74 62 48 58 52 31 -21 -40,4%
Doden ter plaatse 2 2 2 1 1 0 1 1 0 0 +0 NA
Gewonden 62 67 47 69 73 62 47 57 52 31 -21 -40,4%

 


 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

 

Methodologie


De in de verkeersveiligheidsbarometer gepubliceerde gegevens zijn gebaseerd op de processen-verbaal van de federale wegpolitie (WPR) en de lokale politiezones die opgesteld werden naar aanleiding van een letselongeval (d.w.z. met verwondingen tot gevolg bij minstens één van de betrokkenen). Deze gegevens worden gecentraliseerd door een dienst van de federale politie die ze elk semester aan het Vias institute bezorgt.

Elke politiezone (of -eenheid) telt de letselongevallen (en de slachtoffers) op zijn grondgebied, ongeacht welke politiezone het ongeval vaststelde. Er wordt zowel rekening gehouden met letselongevallen ter plaatse vastgesteld door de politiediensten, als met letselongevallen die op het politiebureau worden aangegeven.

De informatie die door de politiediensten aan het Vias institute doorgegeven wordt, is afkomstig uit de aanvankelijke processen-verbaal, ongeacht of deze definitief zijn of niet. Het aantal processenverbaal of hun inhoud kan dus evolueren van maand tot maand, wat dan natuurlijk ook een invloed heeft op het aantal ongevallen, doden ter plaatse of gewonden. De recentste cijfers van de barometer zijn dus voorlopig. Na 4 tot 6 maanden worden ze wel als constant beschouwd. Ze verschillen overigens niet veel van de door de FOD Economie nog te publiceren officiële cijfers: gemiddeld (per semester), kondigt de barometer op nationaal niveau 0 tot 5% doden ter plaatse meer of minder aan dan het officiële cijfer dat op een later tijdstip gepubliceerd wordt. En voor het aantal letselongevallen is het verschil tussen de barometer en de officiële cijfers kleiner dan 2%.

De verkeersveiligheidsbarometer is gebaseerd op een trimestriële en cumulatieve methode: naarmate het jaar vordert, worden de kwartaalgegevens samengeteld om aldus het aantal van de tot dan toe geregistreerde ongevallen en slachtoffers tijdens een bepaald jaar te verkrijgen. De recentste periode wordt dan vergeleken met de overeenkomstige periode van de voorgaande jaren, waarbij speciaal aandacht wordt besteed aan de evolutie ten opzichte van het jaar ervoor. In concreto worden er jaarlijks 4 barometers gepubliceerd. Het betreffen de volgende periodes:


het eerste trimester van het jaar (van januari tot maart)

het eerste semester van het jaar (van januari tot juni)

de eerste 9 maanden van het jaar (van januari tot september)

heel het jaar (van januari tot december)


Drie indicatoren worden onderzocht: het aantal letselongevallen, het aantal doden ter plaatse en het aantal gewonden. Het totaal aantal verkeersdoden, dat naast de doden ter plaatse ook de dodelijk gewonden omvat1, wordt niet in de barometer gepresenteerd. De dodelijk gewonden worden niet opgenomen in de door de politiediensten aanvankelijke opgestelde processen-verbaal, waaraan de cijfers van de barometer ontleend zijn. De evolutie met betrekking tot het aantal doden ter plaatse komt echter systematisch overeen met de evolutie van het totaal aantal verkeersdoden.

Evolutiepercentages berekenen heeft weinig zin als de oorspronkelijke absolute cijfers te klein zijn. Bijvoorbeeld: de evolutie van 1 dode naar 2 doden komt overeen met een stijging van +100%. Om verkeerde interpretaties te vermijden, worden deze evolutiepercentages dus niet gegeven als de cijfers relatief klein zijn, zoals bijvoorbeeld vaak het geval is voor het aantal doden voor een bepaalde weggebruikerscategorie. De weergave van de evolutie in ruwe cijfers (+1 dode) verdient dan de voorkeur.