Verkeersveiligheidsbarometer

 

 

1e trimester 2025
 
 
 
D/2025/0779/25


Technische preciseringen


De verkeersveiligheidsbarometer wordt trimestrieel gepubliceerd en geeft een overzicht van het aantal verkeersongevallen met letselschade (letselongevallen) die zich sinds het begin van het jaar hebben voorgedaan. Naast het aantal letselongevallen worden ook gegevens met betrekking tot het aantal verkeersslachtoffers (gewonden en doden ter plaatse) gepubliceerd. De cijfers worden vergeleken met de cijfers in de overeenstemmende periodes in eerdere jaren om evoluties van ongevallencijfers in kaart te brengen.

De cijfers zijn afkomstig van de processen-verbaal opgesteld door de federale wegpolitie en de lokale politiezones. De cijfers zijn gebaseerd op de aanvankelijke processen-verbaal, ongeacht of deze definitief zijn of niet. Deze gegevens zijn dus slechts voorlopig; het aantal ongevallen, doden of gewonden kan bijgevolg (licht) variëren in latere barometers. Na 4 tot 6 maanden worden de gegevens wel als stabiel beschouwd. De cijfers in deze verkeersveiligheidsbarometer hebben betrekking op de cijfers die door de Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL uit hun databank geëxtraheerd zijn op 31/03/2025.

Net zoals de officiële en definitieve cijfers, zijn de voorlopige cijfers van deze barometer onvolledig omdat er een onderregistratie van verkeersongevallen is. Sommige letselongevallen en slachtoffers worden niet in de statistieken opgenomen, omdat de politiediensten niet opgeroepen werden en de ongevallen dus niet hebben kunnen vaststellen. Het betreft vooral ongevallen met lichtgewonden, met fietsers, met e-step gebruikers en met voetgangers. Dit is geen typisch Belgisch fenomeen, alle landen die ongevallenstatistieken opmaken worden hiermee geconfronteerd.

Op de laatste bladzijde van deze barometer wordt de gebruikte methodologie voor de realisatie van de verkeersveiligheidsbarometer beschreven.

 

Gebruikte terminologie

Letselongeval : Verkeersongeval op de openbare weg met ten minste één voertuig, dat lichamelijke schade veroorzaakt voor minstens één van de betrokkenen (minstens één dode of gewonde).

Dode ter plaatse : Elke persoon die betrokken raakt in een verkeersongeval en die ter plaatse of voor de ziekenhuisopname overlijdt.

Gewonde : Elke persoon die in een verkeersongeval gewond raakt (met of zonder ziekenhuisopname), maar hierbij niet om het leven komt.

Slachtoffer : Elke persoon die bij een verkeersongeval overlijdt of gewond raakt.

Voetganger : Weggebruiker die te voet gaat, een (brom)fiets voortduwt of een rolstoelgebruiker is.

Fietser : Weggebruiker die zich met een gewone fiets of een elektrische fiets verplaatst.

Bromfiets : Bromfiets type A of type B of met drie of vier wielen, of speed pedelec.

Motorfiets : Elk tweewielig motorvoertuig met of zonder sidecar, dat een cilinderinhoud van meer dan 50 cm2 heeft, en/of dat sneller kan rijden dan 45 km/u.

Lichte vrachtwagen : Een motorvoertuig bestemd voor het vervoer van goederen met een toegestane maximale massa van 3.500 kilo.

Vrachtwagen : Een motorvoertuig bestemd voor het vervoer van goederen met een toegestane maximale massa van meer dan 3.500 kilo; of een trekker met of zonder oplegger.

Periode van de week : Dag: periode van 6.00u tot 21.59u; Nacht: periode van 22.00u tot 5.59u de volgende dag; Week: periode van maandag 06.00u tot vrijdag 21.59u; Weekend: periode van vrijdag 22.00u tot maandag 5.59u.

Jonge autobestuurder : Autobestuurder van 18 tot en met 24 jaar.

 


België

F1. Algemene evoluties

Figuur 1. Evolutie van het aantal doden ter plaatse en het aantal letselongevallen, tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025, volgens het Gewest, België

Doden ter plaatse

 


Letselongevallen

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


F2. Kerncijfers

Tabel 1: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 8.859 8.718 8.298 8.487 7.480 6.588 8.080 7.895 7.831 8.034 +203 +2,6%
Totaal slachtoffers 11.450 11.089 10.563 10.772 9.348 7.946 9.846 9.576 9.706 9.760 +54 +0,6%
Doden ter plaatse 124 105 78 112 102 74 108 78 69 77 +8 +11,6%
Gewonden 11.326 10.984 10.485 10.660 9.246 7.872 9.738 9.498 9.637 9.683 +46 +0,5%

Nota: De cursief gedrukte waarden in de tabellen hebben betrekking op de jaren 2020 en 2021, die werden gekenmerkt door reisbeperkingen als gevolg van de coronacrisis. Het is daarom niet mogelijk om ze te vergelijken met andere jaren.

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


 
 

Figuur 5. Evolutie van het aantal doden ter plaatse tijdens de verschillende trimesters, België

 
 

Figuur 6. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, België

 
 

Figuur 7. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, België

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


 
 

Figuur 8. Evolutie van de ongevallenernst (aantal doden ter plaatse per 1.000 letselongevallen) tijdens het 1e trimester 2016-2025, België

 
 

Tabel 2: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse volgens de periode van de week, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Weekdagen 5.615 5.696 +81 +1,4% 39 40 +1
Weeknachten 338 379 +41 +12,1% 4 16 +12
Weekenddagen 1.364 1.473 +109 +8,0% 15 12 -3
Weekendnachten 514 486 -28 -5,4% 11 9 -2
Totaal 7.831 8.034 +203 +2,6% 69 77 +8
 
 

Figuur 9. Evolutie van het geregistreerd aantal letselongevallen en doden ter plaatse op autosnelwegen tijdens het 1e trimester, België

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


 
 

Figuur 10. Evolutie van het aantal letselongevallen met jonge automobilisten en het aantal doden ter plaatse bij dit type ongevallen tijdens het 1e trimester, België

 
 

Tabel 3: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal slachtoffers van 65 jaar en ouder, België

Doden ter plaatse
Gewonden
Totaal slachtoffers
2024 2025 Evolutie 2024 2025 Evolutie 2024 2025 Evolutie
Voetgangers 0 5 +5 165 180 +15 165 185 +20
Fietsers 1 4 +3 268 272 +4 269 276 +7
E-step gebruikers 0 0 +0 0 1 +1 0 1 +1
Bromfietsers 0 0 +0 18 28 +10 18 28 +10
Motorfietsers 1 0 -1 22 28 +6 23 28 +5
Auto-inzittenden 9 11 +2 414 481 +67 423 492 +69
Bij ongevallen met lichte vrachtwagen 0 2 +2 84 80 -4 84 82 -2
Bij ongevallen met vrachtwagen 1 4 +3 36 47 +11 37 51 +14
Totaal 11 22 +11 937 1.027 +90 948 1.049 +101
 
 

Figuur 11. Evolutie van het aantal doden ter plaatse en gewonden van 65 jaar en ouder tijdens het 1e trimester, België

 
 

Figuur 12. Evolutie van het aantal letselongevallen met één bestuurder onder invloed van alcohol tijdens het 1e trimester, België

 
 

Tabel 4: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal slachtoffers naargelang het geslacht, België

Vrouwen
Mannen
Totaal slachtoffers
2024 2025 Evolutie 2024 2025 Evolutie 2024 2025 Evolutie
Voetgangers 556 569 +2,3% 465 462 -0,6% 1.039 1.049 +1,0%
Fietsers 827 876 +5,9% 1.223 1.243 +1,6% 2.068 2.141 +3,5%
E-step gebruikers 78 114 +46,2% 175 285 +62,9% 260 416 +60,0%
Bromfietsers 213 198 -7,0% 555 630 +13,5% 779 835 +7,2%
Motorfietsers 36 33 -8,3% 380 405 +6,6% 423 443 +4,7%
Auto-inzittenden 2.112 2.087 -1,2% 2.151 2.059 -4,3% 4.338 4.196 -3,3%
Bij ongevallen met lichte vrachtwagen 369 343 -7,0% 649 586 -9,7% 1.030 942 -8,5%
Bij ongevallen met vrachtwagen 146 163 +11,6% 256 299 +16,8% 424 474 +11,8%
Totaal 4.072 4.034 -0,9% 5.456 5.500 +0,8% 9.706 9.760 +0,6%
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


F3. Verschillen tussen de gewesten

Tabel 5: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers, per Gewest

Evolutie 2024-2025
2024 2025 # %
Vlaams Gewest Letselongevallen 4.881 4.935 +54 +1,1%
Totaal slachtoffers 5.954 5.924 -30 -0,5%
Doden ter plaatse 36 47 +11 +30,6%
Gewonden 5.918 5.877 -41 -0,7%
Waals Gewest Letselongevallen 2.130 2.276 +146 +6,9%
Totaal slachtoffers 2.789 2.892 +103 +3,7%
Doden ter plaatse 32 30 -2 -6,2%
Gewonden 2.757 2.862 +105 +3,8%
Brussels Hoofdstedelijk Gewest Letselongevallen 820 823 +3 +0,4%
Totaal slachtoffers 963 944 -19 -2,0%
Doden ter plaatse 1 0 -1 Ö¾
Gewonden 962 944 -18 -1,9%

Figuur 13. Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse tijdens het 1e trimester, per Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


F4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 6: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Voetgangers 1.059 1.061 +2 +0,2% 8 7 -1
Fietsers 2.091 2.133 +42 +2,0% 7 11 +4
E-step gebruikers 291 470 +179 +61,5% 1 0 -1
Bromfietsers 849 920 +71 +8,4% 4 3 -1
Motorfietsers 429 449 +20 +4,7% 6 6 +0
Auto-inzittenden 5.926 5.928 +2 +0,0% 39 43 +4
Lichte vrachtwagen* 780 723 -57 -7,3% 5 8 +3
Vrachtwagen* 357 377 +20 +5,6% 13 13 +0
België 7.831 8.034 +203 +2,6% 69 77 +8

Figuur 14. Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, België

Figuur 15. Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, België

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


F5. Voetgangers

Tabel 7: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 1.303 1.233 1.204 1.224 1.053 854 1.018 1.065 1.059 1.061 +2 +0,2%
Totaal slachtoffers 1.327 1.249 1.238 1.241 1.063 854 1.059 1.059 1.039 1.049 +10 +1,0%
Doden ter plaatse 13 14 12 24 16 6 21 12 8 7 -1 -12,5%
Gewonden 1.314 1.235 1.226 1.217 1.047 848 1.038 1.047 1.031 1.042 +11 +1,1%

 

Tabel 8: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden ter plaatse bij voetgangers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Vlaams Gewest 526 519 -7 -1,3% 5 5 +0
Waals Gewest 310 332 +22 +7,1% 3 2 -1
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 223 210 -13 -5,8% 0 0 +0
België 1.059 1.061 +2 +0,2% 8 7 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


F6. Fietsers

Tabel 9: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 1.718 1.851 1.696 2.055 1.887 1.840 2.262 2.010 2.091 2.133 +42 +2,0%
Totaal slachtoffers 1.733 1.849 1.703 2.063 1.887 1.865 2.268 2.002 2.068 2.141 +73 +3,5%
Doden ter plaatse 12 11 9 12 4 10 10 8 7 11 +4 Ö¾
Gewonden 1.721 1.838 1.694 2.051 1.883 1.855 2.258 1.994 2.061 2.130 +69 +3,3%

 

Tabel 10: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden ter plaatse bij fietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Vlaams Gewest 1.754 1.754 +0 +0,0% 7 10 +3
Waals Gewest 149 153 +4 +2,7% 0 1 +1
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 188 226 +38 +20,2% 0 0 +0
België 2.091 2.133 +42 +2,0% 7 11 +4

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


F6.1 Klassieke fietsen

Tabel 11: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal slachtoffers bij klassieke fietsers tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 1.633 1.718 1.486 1.717 1.554 1.446 1.684 1.449 1.435 1.400 -35 -2,4%
Totaal slachtoffers 1.638 1.704 1.485 1.703 1.521 1.434 1.641 1.398 1.381 1.357 -24 -1,7%
Doden ter plaatse 11 9 6 12 3 6 8 6 5 7 +2 Ö¾
Gewonden 1.627 1.695 1.479 1.691 1.518 1.428 1.633 1.392 1.376 1.350 -26 -1,9%

 

Tabel 12: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal doden ter plaatse bij klassieke fietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Vlaams Gewest 1.146 1.085 -61 -5,3% 5 6 +1
Waals Gewest 135 140 +5 +3,7% 0 1 +1
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 154 175 +21 +13,6% 0 0 +0
België 1.435 1.400 -35 -2,4% 5 7 +2

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


F6.2 Elektrische fietsen

Tabel 13: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal slachtoffers bij elektrische fietsers tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 95 148 230 370 378 437 642 618 719 801 +82 +11,4%
Totaal slachtoffers 95 145 218 360 366 431 627 604 687 784 +97 +14,1%
Doden ter plaatse 1 2 3 0 1 4 2 2 2 4 +2 Ö¾
Gewonden 94 143 215 360 365 427 625 602 685 780 +95 +13,9%

 

Tabel 14: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal doden ter plaatse bij elektrische fietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Vlaams Gewest 670 733 +63 +9,4% 2 4 +2
Waals Gewest 14 14 +0 +0,0% 0 0 +0
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 35 54 +19 +54,3% 0 0 +0
België 719 801 +82 +11,4% 2 4 +2

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


F7. Elektrische steps

Aangezien de registratie van elektrische steps tot 2019 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

Tabel 15: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 49 96 313 327 291 470 +179 +61,5%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 45 88 276 306 260 416 +156 +60,0%
Doden ter plaatse Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 0 0 0 1 0 -1 Ö¾
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 45 88 276 306 259 416 +157 +60,6%

 

Tabel 16: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal doden ter plaatse bij e-step gebruikers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Vlaams Gewest 161 261 +100 +62,1% 1 0 -1
Waals Gewest 42 82 +40 +95,2% 0 0 +0
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 88 127 +39 +44,3% 0 0 +0
België 291 470 +179 +61,5% 1 0 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


F8. Bromfietsers

Tabel 17: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 735 628 602 673 647 594 822 802 849 920 +71 +8,4%
Totaal slachtoffers 736 607 585 663 622 574 793 768 779 835 +56 +7,2%
Doden ter plaatse 3 3 1 2 5 2 2 1 4 3 -1 Ö¾
Gewonden 733 604 584 661 617 572 791 767 775 832 +57 +7,4%

 

Tabel 18: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden ter plaatse bij bromfietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Vlaams Gewest 661 731 +70 +10,6% 1 0 -1
Waals Gewest 138 143 +5 +3,6% 3 3 +0
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 50 46 -4 -8,0% 0 0 +0
België 849 920 +71 +8,4% 4 3 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


F9. Motorfietsers

Tabel 19: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 442 508 424 456 376 421 444 351 429 449 +20 +4,7%
Totaal slachtoffers 449 518 415 468 369 423 451 342 423 443 +20 +4,7%
Doden ter plaatse 12 10 4 13 14 9 11 4 6 6 +0 +0,0%
Gewonden 437 508 411 455 355 414 440 338 417 437 +20 +4,8%

 

Tabel 20: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal doden ter plaatse bij motorfietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Vlaams Gewest 209 225 +16 +7,7% 4 4 +0
Waals Gewest 120 121 +1 +0,8% 1 2 +1
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 100 103 +3 +3,0% 1 0 -1
België 429 449 +20 +4,7% 6 6 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


F10. Personenwagens

Tabel 21: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 7.497 7.231 6.933 6.958 5.997 5.047 6.192 6.127 5.926 5.928 +2 +0,0%
Totaal slachtoffers 6.473 6.159 5.850 5.666 4.756 3.592 4.366 4.458 4.338 4.196 -142 -3,3%
Doden ter plaatse 72 56 41 54 54 37 55 48 39 43 +4 +10,3%
Gewonden 6.401 6.103 5.809 5.612 4.702 3.555 4.311 4.410 4.299 4.153 -146 -3,4%

 

Tabel 22: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden ter plaatse bij de inzittenden, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Vlaams Gewest 3.568 3.478 -90 -2,5% 17 23 +6
Waals Gewest 1.746 1.886 +140 +8,0% 22 20 -2
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 612 564 -48 -7,8% 0 0 +0
België 5.926 5.928 +2 +0,0% 39 43 +4

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


F11. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 23: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 832 825 802 785 738 688 837 815 780 723 -57 -7,3%
Totaal slachtoffers 1.171 1.159 1.108 1.047 1.010 894 1.084 1.067 1.030 942 -88 -8,5%
Doden ter plaatse 12 6 8 12 6 9 8 8 5 8 +3 Ö¾
Gewonden 1.159 1.153 1.100 1.035 1.004 885 1.076 1.059 1.025 934 -91 -8,9%

 

Tabel 24: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Vlaams Gewest 524 498 -26 -5,0% 1 5 +4
Waals Gewest 212 181 -31 -14,6% 4 3 -1
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 44 44 +0 +0,0% 0 0 +0
België 780 723 -57 -7,3% 5 8 +3

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


F12. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 25: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 459 517 472 437 431 401 399 409 357 377 +20 +5,6%
Totaal slachtoffers 604 667 605 575 558 472 511 496 424 474 +50 +11,8%
Doden ter plaatse 25 30 16 23 25 18 24 18 13 13 +0 +0,0%
Gewonden 579 637 589 552 533 454 487 478 411 461 +50 +12,2%

 

Tabel 26: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Vlaams Gewest 246 262 +16 +6,5% 9 9 +0
Waals Gewest 90 100 +10 +11,1% 4 4 +0
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 21 15 -6 -28,6% 0 0 +0
België 357 377 +20 +5,6% 13 13 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


Vlaams Gewest

V1. Algemene evoluties

Figuur 36. Evolutie van het aantal doden ter plaatse en het aantal letselongevallen, tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025, per provincie, Vlaams Gewest

Doden ter plaatse


Letselongevallen

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


V2. Kerncijfers

Tabel 27: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 5.454 5.298 5.036 5.210 4.541 3.978 4.991 4.891 4.881 4.935 +54 +1,1%
Totaal slachtoffers 6.997 6.732 6.370 6.570 5.658 4.733 6.024 5.893 5.954 5.924 -30 -0,5%
Doden ter plaatse 66 57 44 53 44 46 49 39 36 47 +11 +30,6%
Gewonden 6.931 6.675 6.326 6.517 5.614 4.687 5.975 5.854 5.918 5.877 -41 -0,7%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


 
 

Figuur 40. Evolutie van het aantal doden ter plaatse tijdens de verschillende trimesters, Vlaams Gewest

 
 

Figuur 41. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, Vlaams Gewest

 
 

Figuur 42. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Vlaams Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


V3. Verschillen tussen de provincies

Tabel 28: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Antwerpen 1.484 1.497 +13 +0,9% 8 10 +2
Limburg 600 582 -18 -3,0% 7 7 +0
Oost-Vlaanderen 1.280 1.318 +38 +3,0% 5 12 +7
Vlaams-Brabant 631 698 +67 +10,6% 5 8 +3
West-Vlaanderen 886 840 -46 -5,2% 11 10 -1
Vlaams Gewest 4.881 4.935 +54 +1,1% 36 47 +11

Figuur 43. Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse tijdens het 1e trimester, per provincie, Vlaams Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


V4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 29: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Voetgangers 526 519 -7 -1,3% 5 5 +0
Fietsers 1.754 1.754 +0 +0,0% 7 10 +3
E-step gebruikers 161 261 +100 +62,1% 1 0 -1
Bromfietsers 661 731 +70 +10,6% 1 0 -1
Motorfietsers 209 225 +16 +7,7% 4 4 +0
Auto-inzittenden 3.568 3.478 -90 -2,5% 17 23 +6
Lichte vrachtwagen* 524 498 -26 -5,0% 1 5 +4
Vrachtwagen* 246 262 +16 +6,5% 9 9 +0
Vlaams Gewest 4.881 4.935 +54 +1,1% 36 47 +11

Figuur 44. Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

Figuur 45. Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


V5. Voetgangers

Tabel 30: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 615 551 567 580 498 424 478 498 526 519 -7 -1,3%
Totaal slachtoffers 618 543 569 566 490 407 460 481 498 496 -2 -0,4%
Doden ter plaatse 5 8 5 13 6 5 9 6 5 5 +0 Ö¾
Gewonden 613 535 564 553 484 402 451 475 493 491 -2 -0,4%

 

Tabel 31: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden ter plaatse bij voetgangers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Antwerpen 170 153 -17 -10,0% 2 1 -1
Limburg 61 56 -5 -8,2% 1 1 +0
Oost-Vlaanderen 131 128 -3 -2,3% 0 1 +1
Vlaams-Brabant 81 87 +6 +7,4% 2 1 -1
West-Vlaanderen 83 95 +12 +14,5% 0 1 +1
Vlaams Gewest 526 519 -7 -1,3% 5 5 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


V6. Fietsers

Tabel 32: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 1.523 1.574 1.483 1.732 1.581 1.496 1.893 1.669 1.754 1.754 +0 +0,0%
Totaal slachtoffers 1.547 1.583 1.490 1.747 1.585 1.519 1.905 1.671 1.744 1.768 +24 +1,4%
Doden ter plaatse 10 10 9 5 4 8 7 7 7 10 +3 Ö¾
Gewonden 1.537 1.573 1.481 1.742 1.581 1.511 1.898 1.664 1.737 1.758 +21 +1,2%

 

Tabel 33: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden ter plaatse bij fietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Antwerpen 578 558 -20 -3,5% 2 2 +0
Limburg 151 163 +12 +7,9% 0 1 +1
Oost-Vlaanderen 506 486 -20 -4,0% 2 3 +1
Vlaams-Brabant 165 221 +56 +33,9% 1 3 +2
West-Vlaanderen 354 326 -28 -7,9% 2 1 -1
Vlaams Gewest 1.754 1.754 +0 +0,0% 7 10 +3

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


V6.1 Klassieke fietsen

Tabel 34: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal slachtoffers bij klassieke fietsers tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 1.439 1.446 1.279 1.422 1.280 1.139 1.364 1.159 1.146 1.085 -61 -5,3%
Totaal slachtoffers 1.453 1.443 1.278 1.414 1.253 1.125 1.326 1.116 1.105 1.052 -53 -4,8%
Doden ter plaatse 9 8 6 5 3 4 6 5 5 6 +1 Ö¾
Gewonden 1.444 1.435 1.272 1.409 1.250 1.121 1.320 1.111 1.100 1.046 -54 -4,9%

 

Tabel 35: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal doden ter plaatse bij klassieke fietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Antwerpen 363 321 -42 -11,6% 2 1 -1
Limburg 98 99 +1 +1,0% 0 1 +1
Oost-Vlaanderen 357 306 -51 -14,3% 2 1 -1
Vlaams-Brabant 112 162 +50 +44,6% 1 3 +2
West-Vlaanderen 216 197 -19 -8,8% 0 0 +0
Vlaams Gewest 1.146 1.085 -61 -5,3% 5 6 +1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


V6.2 Elektrische fietsen

Tabel 36: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal slachtoffers bij elektrische fietsers tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 94 143 224 342 344 400 593 567 670 733 +63 +9,4%
Totaal slachtoffers 94 140 212 333 332 394 579 555 639 716 +77 +12,1%
Doden ter plaatse 1 2 3 0 1 4 1 2 2 4 +2 Ö¾
Gewonden 93 138 209 333 331 390 578 553 637 712 +75 +11,8%

 

Tabel 37: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal doden ter plaatse bij elektrische fietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Antwerpen 245 256 +11 +4,5% 0 1 +1
Limburg 57 68 +11 +19,3% 0 0 +0
Oost-Vlaanderen 161 197 +36 +22,4% 0 2 +2
Vlaams-Brabant 59 73 +14 +23,7% 0 0 +0
West-Vlaanderen 148 139 -9 -6,1% 2 1 -1
Vlaams Gewest 670 733 +63 +9,4% 2 4 +2

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


V7. Elektrische steps

Aangezien de registratie van elektrische steps tot 2019 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

Tabel 38: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 19 50 158 174 161 261 +100 +62,1%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 16 43 132 155 134 219 +85 +63,4%
Doden ter plaatse Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 0 0 0 1 0 -1 Ö¾
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 16 43 132 155 133 219 +86 +64,7%

 

Tabel 39: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal doden ter plaatse bij e-step gebruikers, per gewest, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Antwerpen 73 119 +46 +63,0% 1 0 -1
Limburg 10 13 +3 +30,0% 0 0 +0
Oost-Vlaanderen 35 70 +35 +100,0% 0 0 +0
Vlaams-Brabant 17 35 +18 +105,9% 0 0 +0
West-Vlaanderen 26 24 -2 -7,7% 0 0 +0
Vlaams Gewest 161 261 +100 +62,1% 1 0 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


V8. Bromfietsers

Tabel 40: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 535 467 445 508 482 432 617 628 661 731 +70 +10,6%
Totaal slachtoffers 519 443 432 495 452 407 589 588 599 650 +51 +8,5%
Doden ter plaatse 1 1 1 2 3 2 1 1 1 0 -1 Ö¾
Gewonden 518 442 431 493 449 405 588 587 598 650 +52 +8,7%

 

Tabel 41: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden ter plaatse bij bromfietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Antwerpen 239 256 +17 +7,1% 1 0 -1
Limburg 59 65 +6 +10,2% 0 0 +0
Oost-Vlaanderen 184 207 +23 +12,5% 0 0 +0
Vlaams-Brabant 63 72 +9 +14,3% 0 0 +0
West-Vlaanderen 116 131 +15 +12,9% 0 0 +0
Vlaams Gewest 661 731 +70 +10,6% 1 0 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


V9. Motorfietsers

Tabel 42: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 244 281 213 254 182 202 228 169 209 225 +16 +7,7%
Totaal slachtoffers 247 281 205 257 175 196 231 163 210 215 +5 +2,4%
Doden ter plaatse 8 8 2 5 8 5 4 4 4 4 +0 Ö¾
Gewonden 239 273 203 252 167 191 227 159 206 211 +5 +2,4%

 

Tabel 43: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal doden ter plaatse bij motorfietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Antwerpen 63 71 +8 +12,7% 0 1 +1
Limburg 22 21 -1 -4,5% 1 0 -1
Oost-Vlaanderen 53 60 +7 +13,2% 2 0 -2
Vlaams-Brabant 49 44 -5 -10,2% 0 1 +1
West-Vlaanderen 22 29 +7 +31,8% 1 2 +1
Vlaams Gewest 209 225 +16 +7,7% 4 4 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


V10. Personenwagens

Tabel 44: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 4.481 4.256 4.087 4.123 3.482 2.871 3.646 3.621 3.568 3.478 -90 -2,5%
Totaal slachtoffers 3.619 3.440 3.227 3.111 2.576 1.846 2.333 2.435 2.372 2.218 -154 -6,5%
Doden ter plaatse 34 23 21 23 18 18 25 18 17 23 +6 +35,3%
Gewonden 3.585 3.417 3.206 3.088 2.558 1.828 2.308 2.417 2.355 2.195 -160 -6,8%

 

Tabel 45: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden ter plaatse bij de inzittenden, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Antwerpen 1.055 1.045 -10 -0,9% 2 4 +2
Limburg 494 465 -29 -5,9% 5 5 +0
Oost-Vlaanderen 879 877 -2 -0,2% 1 7 +6
Vlaams-Brabant 486 501 +15 +3,1% 1 2 +1
West-Vlaanderen 654 590 -64 -9,8% 8 5 -3
Vlaams Gewest 3.568 3.478 -90 -2,5% 17 23 +6

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


V11. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 46: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 590 597 547 551 486 487 597 579 524 498 -26 -5,0%
Totaal slachtoffers 801 837 745 732 665 612 772 755 695 652 -43 -6,2%
Doden ter plaatse 8 3 6 8 3 6 4 5 1 5 +4 Ö¾
Gewonden 793 834 739 724 662 606 768 750 694 647 -47 -6,8%

 

Tabel 47: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Antwerpen 161 145 -16 -9,9% 0 1 +1
Limburg 63 61 -2 -3,2% 0 0 +0
Oost-Vlaanderen 139 109 -30 -21,6% 0 1 +1
Vlaams-Brabant 67 80 +13 +19,4% 1 1 +0
West-Vlaanderen 94 103 +9 +9,6% 0 2 +2
Vlaams Gewest 524 498 -26 -5,0% 1 5 +4

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


V12. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 48: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 328 373 325 291 300 271 284 302 246 262 +16 +6,5%
Totaal slachtoffers 438 469 415 387 388 316 368 364 288 325 +37 +12,8%
Doden ter plaatse 18 16 9 9 18 13 15 13 9 9 +0 +0,0%
Gewonden 420 453 406 378 370 303 353 351 279 316 +37 +13,3%

 

Tabel 49: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Antwerpen 97 93 -4 -4,1% 4 2 -2
Limburg 18 20 +2 +11,1% 0 2 +2
Oost-Vlaanderen 60 70 +10 +16,7% 0 2 +2
Vlaams-Brabant 34 39 +5 +14,7% 1 1 +0
West-Vlaanderen 37 40 +3 +8,1% 4 2 -2
Vlaams Gewest 246 262 +16 +6,5% 9 9 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


Waals Gewest

W1. Algemene evoluties

Figuur 66. Evolutie van het aantal doden ter plaatse en het aantal letselongevallen, tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025, per provincie, Waals Gewest

Doden ter plaatse


Letselongevallen

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


W2. Kerncijfers

Tabel 50: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 2.494 2.464 2.401 2.415 2.118 1.971 2.249 2.147 2.130 2.276 +146 +6,9%
Totaal slachtoffers 3.405 3.226 3.164 3.186 2.715 2.487 2.860 2.702 2.789 2.892 +103 +3,7%
Doden ter plaatse 57 44 32 56 51 26 56 39 32 30 -2 -6,2%
Gewonden 3.348 3.182 3.132 3.130 2.664 2.461 2.804 2.663 2.757 2.862 +105 +3,8%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


 
 

Figuur 70. Evolutie van het aantal doden ter plaatse tijdens de verschillende trimesters, Waals Gewest

 
 

Figuur 71. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, Waals Gewest

 
 

Figuur 72. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Waals Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


W3. Verschillen tussen de provincies

Tabel 51: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse tijdens het 1e trimester, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Waals-Brabant 205 232 +27 +13,2% 1 3 +2
Henegouwen 784 758 -26 -3,3% 7 11 +4
Luik 662 752 +90 +13,6% 9 7 -2
Luxemburg 177 193 +16 +9,0% 8 6 -2
Namen 302 341 +39 +12,9% 7 3 -4
Waals Gewest 2.130 2.276 +146 +6,9% 32 30 -2

Figuur 73. Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse tijdens het 1e trimester, per provincie, Waals Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


W4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 52: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Voetgangers 310 332 +22 +7,1% 3 2 -1
Fietsers 149 153 +4 +2,7% 0 1 +1
E-step gebruikers 42 82 +40 +95,2% 0 0 +0
Bromfietsers 138 143 +5 +3,6% 3 3 +0
Motorfietsers 120 121 +1 +0,8% 1 2 +1
Auto-inzittenden 1.746 1.886 +140 +8,0% 22 20 -2
Lichte vrachtwagen* 212 181 -31 -14,6% 4 3 -1
Vrachtwagen* 90 100 +10 +11,1% 4 4 +0
Waals Gewest 2.130 2.276 +146 +6,9% 32 30 -2

Figuur 74. Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

Figuur 75. Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


W5. Voetgangers

Tabel 53: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 366 371 357 384 324 255 338 338 310 332 +22 +7,1%
Totaal slachtoffers 383 394 375 407 339 263 397 344 314 350 +36 +11,5%
Doden ter plaatse 8 4 6 9 7 1 12 6 3 2 -1 Ö¾
Gewonden 375 390 369 398 332 262 385 338 311 348 +37 +11,9%

 

Tabel 54: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden ter plaatse bij voetgangers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Waals-Brabant 30 31 +1 +3,3% 0 0 +0
Henegouwen 128 102 -26 -20,3% 1 2 +1
Luik 100 143 +43 +43,0% 0 0 +0
Luxemburg 15 23 +8 +53,3% 1 0 -1
Namen 37 33 -4 -10,8% 1 0 -1
Waals Gewest 310 332 +22 +7,1% 3 2 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


W6. Fietsers

Tabel 55: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 71 116 88 138 132 180 161 147 149 153 +4 +2,7%
Totaal slachtoffers 70 115 89 138 131 184 166 142 147 150 +3 +2,0%
Doden ter plaatse 1 1 0 7 0 1 3 1 0 1 +1 Ö¾
Gewonden 69 114 89 131 131 183 163 141 147 149 +2 +1,4%

 

Tabel 56: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden ter plaatse bij fietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Waals-Brabant 20 30 +10 +50,0% 0 0 +0
Henegouwen 57 51 -6 -10,5% 0 0 +0
Luik 49 44 -5 -10,2% 0 0 +0
Luxemburg 5 9 +4 +80,0% 0 1 +1
Namen 18 19 +1 +5,6% 0 0 +0
Waals Gewest 149 153 +4 +2,7% 0 1 +1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


W6.1 Klassieke fietsen

Tabel 57: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal slachtoffers bij klassieke fietsers tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 70 115 86 129 125 167 147 127 135 140 +5 +3,7%
Totaal slachtoffers 69 114 87 129 124 171 151 123 133 136 +3 +2,3%
Doden ter plaatse 1 1 0 7 0 1 2 1 0 1 +1 Ö¾
Gewonden 68 113 87 122 124 170 149 122 133 135 +2 +1,5%

 

Tabel 58: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal doden ter plaatse bij klassieke fietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Waals-Brabant 17 27 +10 +58,8% 0 0 +0
Henegouwen 52 47 -5 -9,6% 0 0 +0
Luik 44 41 -3 -6,8% 0 0 +0
Luxemburg 5 7 +2 +40,0% 0 1 +1
Namen 17 18 +1 +5,9% 0 0 +0
Waals Gewest 135 140 +5 +3,7% 0 1 +1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


W6.2 Elektrische fietsen

Tabel 59: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal slachtoffers bij elektrische fietsers tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 1 1 2 9 7 13 14 20 14 14 +0 +0,0%
Totaal slachtoffers 1 1 2 9 7 13 15 19 14 14 +0 +0,0%
Doden ter plaatse 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 +0 Ö¾
Gewonden 1 1 2 9 7 13 14 19 14 14 +0 +0,0%

 

Tabel 60: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal doden ter plaatse bij elektrische fietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Waals-Brabant 3 3 +0 Ö¾ 0 0 +0
Henegouwen 5 5 +0 Ö¾ 0 0 +0
Luik 5 3 -2 Ö¾ 0 0 +0
Luxemburg 0 2 +2 Ö¾ 0 0 +0
Namen 1 1 +0 Ö¾ 0 0 +0
Waals Gewest 14 14 +0 Ö¾ 0 0 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


W7. Elektrische steps

Aangezien de registratie van elektrische steps tot 2019 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

Tabel 61: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 6 10 26 49 42 82 +40 +95,2%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 6 9 24 49 41 77 +36 +87,8%
Doden ter plaatse Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 0 0 0 0 0 +0 Ö¾
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 6 9 24 49 41 77 +36 +87,8%

 

Tabel 62: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal doden ter plaatse bij e-step gebruikers, per gewest, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Waals-Brabant 7 10 +3 +42,9% 0 0 +0
Henegouwen 24 33 +9 +37,5% 0 0 +0
Luik 8 22 +14 +175,0% 0 0 +0
Luxemburg 1 7 +6 +600,0% 0 0 +0
Namen 2 10 +8 +400,0% 0 0 +0
Waals Gewest 42 82 +40 +95,2% 0 0 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


W8. Bromfietsers

Tabel 63: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 168 124 115 121 116 131 140 126 138 143 +5 +3,6%
Totaal slachtoffers 187 128 114 124 123 138 141 136 136 146 +10 +7,4%
Doden ter plaatse 2 2 0 0 2 0 1 0 3 3 +0 Ö¾
Gewonden 185 126 114 124 121 138 140 136 133 143 +10 +7,5%

 

Tabel 64: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden ter plaatse bij bromfietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Waals-Brabant 11 10 -1 -9,1% 0 0 +0
Henegouwen 58 43 -15 -25,9% 0 0 +0
Luik 48 57 +9 +18,8% 1 2 +1
Luxemburg 6 7 +1 +16,7% 1 1 +0
Namen 15 26 +11 +73,3% 1 0 -1
Waals Gewest 138 143 +5 +3,6% 3 3 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


W9. Motorfietsers

Tabel 65: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 91 122 111 114 106 138 135 90 120 121 +1 +0,8%
Totaal slachtoffers 98 133 116 122 108 146 145 92 124 136 +12 +9,7%
Doden ter plaatse 4 2 2 8 6 4 7 0 1 2 +1 Ö¾
Gewonden 94 131 114 114 102 142 138 92 123 134 +11 +8,9%

 

Tabel 66: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal doden ter plaatse bij motorfietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Waals-Brabant 19 16 -3 -15,8% 0 0 +0
Henegouwen 39 40 +1 +2,6% 0 1 +1
Luik 31 37 +6 +19,4% 0 0 +0
Luxemburg 9 5 -4 -44,4% 0 1 +1
Namen 22 23 +1 +4,5% 1 0 -1
Waals Gewest 120 121 +1 +0,8% 1 2 +1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


W10. Personenwagens

Tabel 67: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 2.236 2.172 2.137 2.129 1.842 1.670 1.928 1.854 1.746 1.886 +140 +8,0%
Totaal slachtoffers 2.430 2.260 2.217 2.200 1.820 1.551 1.787 1.754 1.715 1.786 +71 +4,1%
Doden ter plaatse 38 31 19 30 32 18 28 30 22 20 -2 -9,1%
Gewonden 2.392 2.229 2.198 2.170 1.788 1.533 1.759 1.724 1.693 1.766 +73 +4,3%

 

Tabel 68: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden ter plaatse bij de inzittenden, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Waals-Brabant 174 194 +20 +11,5% 1 3 +2
Henegouwen 656 632 -24 -3,7% 6 8 +2
Luik 497 620 +123 +24,7% 7 3 -4
Luxemburg 148 166 +18 +12,2% 4 3 -1
Namen 271 274 +3 +1,1% 4 3 -1
Waals Gewest 1.746 1.886 +140 +8,0% 22 20 -2

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


W11 Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 69: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 187 173 201 190 190 157 195 182 212 181 -31 -14,6%
Totaal slachtoffers 298 248 290 267 267 228 253 247 284 242 -42 -14,8%
Doden ter plaatse 4 3 2 4 3 3 4 3 4 3 -1 Ö¾
Gewonden 294 245 288 263 264 225 249 244 280 239 -41 -14,6%

 

Tabel 70: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Waals-Brabant 19 11 -8 -42,1% 0 0 +0
Henegouwen 84 49 -35 -41,7% 0 0 +0
Luik 53 58 +5 +9,4% 0 2 +2
Luxemburg 17 26 +9 +52,9% 3 0 -3
Namen 39 37 -2 -5,1% 1 1 +0
Waals Gewest 212 181 -31 -14,6% 4 3 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


W12. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 71: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 110 127 119 130 116 118 103 95 90 100 +10 +11,1%
Totaal slachtoffers 139 177 157 171 152 141 128 118 112 123 +11 +9,8%
Doden ter plaatse 7 13 6 14 7 5 9 5 4 4 +0 Ö¾
Gewonden 132 164 151 157 145 136 119 113 108 119 +11 +10,2%

 

Tabel 72: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Waals-Brabant 2 13 +11 +550,0% 0 0 +0
Henegouwen 47 29 -18 -38,3% 0 2 +2
Luik 21 36 +15 +71,4% 2 1 -1
Luxemburg 6 11 +5 +83,3% 1 1 +0
Namen 14 11 -3 -21,4% 1 0 -1
Waals Gewest 90 100 +10 +11,1% 4 4 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


Brussels Hoofdstedelijk Gewest

B1. Kerncijfers

Tabel 73: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 911 956 861 862 821 639 840 857 820 823 +3 +0,4%
Totaal slachtoffers 1.048 1.131 1.029 1.016 975 726 962 981 963 944 -19 -2,0%
Doden ter plaatse 1 4 2 3 7 2 3 0 1 0 -1 Ö¾
Gewonden 1.047 1.127 1.027 1.013 968 724 959 981 962 944 -18 -1,9%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


 
 

Figuur 99. Evolutie van het aantal doden ter plaatse tijdens de verschillende trimesters, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 
 

Figuur 100. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 
 

Figuur 101. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


B2. Weggebruikerscategorieën

Tabel 74: Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2024-2025
Evolutie 2024-2025
2024 2025 # % 2024 2025 #
Voetgangers 223 210 -13 -5,8% 0 0 +0
Fietsers 188 226 +38 +20,2% 0 0 +0
E-step gebruikers 88 127 +39 +44,3% 0 0 +0
Bromfietsers 50 46 -4 -8,0% 0 0 +0
Motorfietsers 100 103 +3 +3,0% 1 0 -1
Auto-inzittenden 612 564 -48 -7,8% 0 0 +0
Lichte vrachtwagen* 44 44 +0 +0,0% 0 0 +0
Vrachtwagen* 21 15 -6 -28,6% 0 0 +0
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 820 823 +3 +0,4% 1 0 -1

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

Figuur 102. Evolutie tussen het 1e trimester van 2024 en het 1e trimester van 2025 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


B3. Voetgangers

Tabel 75: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 322 311 280 260 231 175 202 229 223 210 -13 -5,8%
Totaal slachtoffers 326 312 294 268 234 184 202 234 227 203 -24 -10,6%
Doden ter plaatse 0 2 1 2 3 0 0 0 0 0 +0 Ö¾
Gewonden 326 310 293 266 231 184 202 234 227 203 -24 -10,6%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


B4. Fietsers

Tabel 76: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 124 161 125 185 174 164 208 194 188 226 +38 +20,2%
Totaal slachtoffers 116 151 124 178 171 162 197 189 177 223 +46 +26,0%
Doden ter plaatse 1 0 0 0 0 1 0 0 0 0 +0 Ö¾
Gewonden 115 151 124 178 171 161 197 189 177 223 +46 +26,0%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


B4.1 Klassieke fietsen

Tabel 77: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal slachtoffers bij klassieke fietsers tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 124 157 121 166 149 140 173 163 154 175 +21 +13,6%
Totaal slachtoffers 116 147 120 160 144 138 164 159 143 169 +26 +18,2%
Doden ter plaatse 1 0 0 0 0 1 0 0 0 0 +0 Ö¾
Gewonden 115 147 120 160 144 137 164 159 143 169 +26 +18,2%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


B4.2 Elektrische fietsen

Tabel 78: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal slachtoffers bij elektrische fietsers tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 0 4 4 19 27 24 35 31 35 54 +19 +54,3%
Totaal slachtoffers 0 4 4 18 27 24 33 30 34 54 +20 +58,8%
Doden ter plaatse 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 +0 Ö¾
Gewonden 0 4 4 18 27 24 33 30 34 54 +20 +58,8%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


B5. Elektrische steps

Aangezien de registratie van elektrische steps tot 2019 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

Tabel 79: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 24 36 129 104 88 127 +39 +44,3%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 23 36 120 102 85 120 +35 +41,2%
Doden ter plaatse Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 0 0 0 0 0 +0 Ö¾
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 23 36 120 102 85 120 +35 +41,2%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


B6. Bromfietsers

Tabel 80: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 32 37 42 44 49 31 65 48 50 46 -4 -8,0%
Totaal slachtoffers 30 36 39 44 47 29 63 44 44 39 -5 -11,4%
Doden ter plaatse 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 +0 Ö¾
Gewonden 30 36 39 44 47 29 63 44 44 39 -5 -11,4%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


B7. Motorfietsers

Tabel 81: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 107 105 100 88 88 81 81 92 100 103 +3 +3,0%
Totaal slachtoffers 104 104 94 89 86 81 75 87 89 92 +3 +3,4%
Doden ter plaatse 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 -1 Ö¾
Gewonden 104 104 94 89 86 81 75 87 88 92 +4 +4,5%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


B8. Personenwagens

Tabel 82: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 780 803 709 706 673 506 618 652 612 564 -48 -7,8%
Totaal slachtoffers 424 459 406 355 360 195 246 269 251 192 -59 -23,5%
Doden ter plaatse 0 2 1 1 4 1 2 0 0 0 +0 Ö¾
Gewonden 424 457 405 354 356 194 244 269 251 192 -59 -23,5%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


B9. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 83: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 55 55 54 44 62 44 45 54 44 44 +0 +0,0%
Totaal slachtoffers 72 74 73 48 78 54 59 65 51 48 -3 -5,9%
Doden ter plaatse 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 +0 Ö¾
Gewonden 72 74 73 48 78 54 59 65 51 48 -3 -5,9%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


B10. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 84: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2024-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 # %
Letselongevallen 21 17 28 16 15 12 12 12 21 15 -6 -28,6%
Totaal slachtoffers 27 21 33 17 18 15 15 14 24 26 +2 +8,3%
Doden ter plaatse 0 1 1 0 0 0 0 0 0 0 +0 Ö¾
Gewonden 27 20 32 17 18 15 15 14 24 26 +2 +8,3%

 


 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL

 


Methodologie


De in de verkeersveiligheidsbarometer gepubliceerde gegevens zijn gebaseerd op de processen-verbaal van de federale wegpolitie (WPR) en de lokale politiezones die opgesteld werden naar aanleiding van een letselongeval (d.w.z. met verwondingen tot gevolg bij minstens één van de betrokkenen). Deze gegevens worden gecentraliseerd door een dienst van de federale politie die ze elk semester aan het Vias institute bezorgt.

Elke politiezone (of -eenheid) telt de letselongevallen (en de slachtoffers) op zijn grondgebied, ongeacht welke politiezone het ongeval vaststelde. Er wordt zowel rekening gehouden met letselongevallen ter plaatse vastgesteld door de politiediensten, als met letselongevallen die op het politiebureau worden aangegeven.

De informatie die door de politiediensten aan het Vias institute doorgegeven wordt, is afkomstig uit de aanvankelijke processen-verbaal, ongeacht of deze definitief zijn of niet. Het aantal processenverbaal of hun inhoud kan dus evolueren van maand tot maand, wat dan natuurlijk ook een invloed heeft op het aantal ongevallen, doden of gewonden. De recentste cijfers van de barometer zijn dus voorlopig. Na 4 tot 6 maanden worden ze wel als constant beschouwd. Ze verschillen overigens niet veel van de door Statbel (Algemene Directie Statistiek - Statistics Belgium) nog te publiceren officiële cijfers: gemiddeld (per trimester), kondigt de barometer op nationaal niveau 0 tot 5% doden meer of minder aan dan het officiële cijfer dat op een later tijdstip gepubliceerd wordt. En voor het aantal letselongevallen is het verschil tussen de barometer en de officiële cijfers kleiner dan 2%.

De verkeersveiligheidsbarometer is gebaseerd op een trimestriële en cumulatieve methode: naarmate het jaar vordert, worden de kwartaalgegevens samengeteld om aldus het aantal van de tot dan toe geregistreerde ongevallen en slachtoffers tijdens een bepaald jaar te verkrijgen. De recentste periode wordt dan vergeleken met de overeenkomstige periode van de voorgaande jaren, waarbij speciaal aandacht wordt besteed aan de evolutie ten opzichte van het jaar ervoor. In concreto worden er jaarlijks 4 barometers gepubliceerd. Het betreffen de volgende periodes:


â–¢ het eerste trimester van het jaar (van januari tot maart)

â–¢ het eerste semester van het jaar (van januari tot juni)

â–¢ de eerste 9 maanden van het jaar (van januari tot september)

â–¢ heel het jaar (van januari tot december)


Drie indicatoren worden onderzocht: het aantal letselongevallen, het aantal doden ter plaatse en het aantal gewonden. Het totaal aantal verkeersdoden, dat naast de doden ter plaatse ook de dodelijk gewonden omvat, wordt niet in de barometer gepresenteerd. De dodelijk gewonden worden niet opgenomen in de door de politiediensten aanvankelijke opgestelde processen-verbaal, waaraan de cijfers van de barometer ontleend zijn. De evolutie met betrekking tot het aantal doden ter plaatse komt echter systematisch overeen met de evolutie van het totaal aantal verkeersdoden.

Evolutiepercentages berekenen heeft weinig zin als de oorspronkelijke absolute cijfers te klein zijn. Bijvoorbeeld: de evolutie van 1 dode naar 2 doden komt overeen met een stijging van +100%. Om verkeerde interpretaties te vermijden, worden deze evolutiepercentages dus niet gegeven als de cijfers relatief klein zijn, zoals bijvoorbeeld vaak het geval is voor het aantal doden voor een bepaalde weggebruikerscategorie. De weergave van de evolutie in ruwe cijfers (+1 dode) verdient dan de voorkeur.