Verkeersveiligheidsbarometer

 

 

1e semester 2024
 
 
 
D/2024/0779/58


Technische preciseringen


De verkeersveiligheidsbarometer wordt trimestrieel gepubliceerd en geeft een overzicht van het aantal verkeersongevallen met letselschade (letselongevallen) die zich sinds het begin van het jaar hebben voorgedaan. Naast het aantal letselongevallen worden ook gegevens met betrekking tot het aantal verkeersslachtoffers (gewonden en doden) gepubliceerd. De cijfers worden vergeleken met de cijfers in de overeenstemmende periodes in eerdere jaren om evoluties van ongevallencijfers in kaart te brengen.

De cijfers zijn afkomstig van de processen-verbaal opgesteld door de federale wegpolitie en de lokale politiezones. De cijfers zijn gebaseerd op de aanvankelijke processen-verbaal, ongeacht of deze definitief zijn of niet. Deze gegevens zijn dus slechts voorlopig; het aantal ongevallen, doden of gewonden kan bijgevolg (licht) variëren in latere barometers. Na 4 tot 6 maanden worden de gegevens wel als stabiel beschouwd. De cijfers die in deze verkeersveiligheidsbarometer gepresenteerd worden, stemmen overeen met de cijfers die verkregen zijn van de Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL op 01/10/2024.

Net zoals de officiële en definitieve cijfers, zijn de voorlopige cijfers van deze barometer onvolledig omdat er een onderregistratie van verkeersongevallen is. Sommige letselongevallen en slachtoffers worden niet in de statistieken opgenomen, omdat de politiediensten niet opgeroepen werden en de ongevallen dus niet hebben kunnen vaststellen. Het betreft vooral ongevallen met lichtgewonden, met fietsers, met e-step gebruikers en met voetgangers. Dit is geen typisch Belgisch fenomeen, alle landen die ongevallenstatistieken opmaken worden hiermee geconfronteerd.

Op de laatste bladzijde van deze barometer wordt de gebruikte methodologie voor de realisatie van de verkeersveiligheidsbarometer beschreven.

 

Gebruikte terminologie

Letselongeval : Verkeersongeval op de openbare weg met ten minste één voertuig, dat lichamelijke schade veroorzaakt voor minstens één van de betrokkenen (minstens één dode of gewonde).

Dode : Elke persoon die overleed ten gevolge van een verkeersongeval.

Gewonde : Elke persoon die in een verkeersongeval gewond raakt (met of zonder ziekenhuisopname), maar hierbij niet om het leven komt.

Slachtoffer : Elke persoon die bij een verkeersongeval overlijdt of gewond raakt.

Voetganger : Weggebruiker die te voet gaat, een (brom)fiets voortduwt of een rolstoelgebruiker is.

Fietser : Weggebruiker die zich met een gewone fiets of een elektrische fiets verplaatst.

Bromfiets : Bromfiets type A of type B of met drie of vier wielen, of speed pedelec.

Motorfiets : Elk tweewielig motorvoertuig met of zonder sidecar, dat een cilinderinhoud van meer dan 50 cm2 heeft, en/of dat sneller kan rijden dan 45 km/u.

Lichte vrachtwagen : Een motorvoertuig bestemd voor het vervoer van goederen met een toegestane maximale massa van 3.500 kilo.

Vrachtwagen : Een motorvoertuig bestemd voor het vervoer van goederen met een toegestane maximale massa van meer dan 3.500 kilo; of een trekker met of zonder oplegger.

Periode van de week : Dag: periode van 6.00u tot 21.59u; Nacht: periode van 22.00u tot 5.59u de volgende dag; Week: periode van maandag 06.00u tot vrijdag 21.59u; Weekend: periode van vrijdag 22.00u tot maandag 5.59u.

Jonge autobestuurder : Autobestuurder van 18 tot en met 24 jaar.

 


België

F1. Algemene evoluties

Figuur 1. Evolutie van het aantal doden en het aantal letselongevallen, tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024, volgens het Gewest, België

Doden

 


Letselongevallen

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F2. Kerncijfers

Tabel 1: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 19.624 19.325 18.751 18.677 18.096 13.886 15.525 18.575 17.948 17.157 -791 -4,4%
Totaal slachtoffers 25.669 25.089 24.088 23.767 23.080 17.090 18.983 22.784 21.901 21.200 -701 -3,2%
Doden 337 313 273 240 305 233 221 287 226 198 -28 -12,4%
Gewonden 25.332 24.776 23.815 23.527 22.775 16.857 18.762 22.497 21.675 21.002 -673 -3,1%

Nota: De cursief gedrukte waarden in de tabellen hebben betrekking op de jaren 2020 en 2021, die werden gekenmerkt door reisbeperkingen als gevolg van de coronacrisis. Het is daarom niet mogelijk om ze te vergelijken met andere jaren.

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 5. Evolutie van het aantal doden tijdens de verschillende trimesters, België

 
 

Figuur 6. aantal slachtoffers (doden en gewonden) per maand, België

 
 

Figuur 7. aantal slachtoffers (doden en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, België

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 8. Evolutie van de ongevallenernst (aantal doden per 1.000 letselongevallen) tijdens het 1e semester 2015-2024, België

 
 

Tabel 2: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen en het aantal doden volgens de periode van de week, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Weekdagen 12.498 11.959 -539 -4,3% 109 100 -9
Weeknachten 897 824 -73 -8,1% 35 18 -17
Weekenddagen 3.253 3.247 -6 -0,2% 52 47 -5
Weekendnachten 1.300 1.127 -173 -13,3% 30 33 +3
Totaal 17.948 17.157 -791 -4,4% 226 198 -28
 
 

Figuur 9. Evolutie van het geregistreerd aantal letselongevallen en doden op autosnelwegen tijdens het 1e semester, België

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 10. Evolutie van het aantal letselongevallen met jonge automobilisten en het aantal doden bij dit type ongevallen tijdens het 1e semester, België

 
 

Tabel 3: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal slachtoffers van 65 jaar en ouder, België

Doden
Gewonden
Totaal slachtoffers
2023 2024 Evolutie 2023 2024 Evolutie 2023 2024 Evolutie
Voetgangers 12 10 -2 374 326 -48 386 336 -50
Fietsers 20 13 -7 775 648 -127 795 661 -134
E-step gebruikers 0 0 +0 4 5 +1 4 5 +1
Bromfietsers 0 1 +1 46 52 +6 46 53 +7
Motorfietsers 0 2 +2 72 71 -1 72 73 +1
Auto-inzittenden 22 16 -6 902 878 -24 924 894 -30
Bij ongevallen met lichte vrachtwagen 6 0 -6 182 182 +0 188 182 -6
Bij ongevallen met vrachtwagen 9 6 -3 103 95 -8 112 101 -11
Totaal 59 44 -15 2.248 2.084 -164 2.307 2.128 -179
 
 

Figuur 11. Evolutie van het aantal doden en gewonden van 65 jaar en ouder tijdens het 1e semester, België

 
 

Figuur 12. Evolutie van het aantal letselongevallen met één bestuurder onder invloed van alcohol en evolutie van het percentage geteste en het percentage positieve bestuurders in letselongevallen tijdens het 1e semester, België

 
 

Tabel 4: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal slachtoffers naargelang het geslacht, België

Vrouwen
Mannen
Totaal slachtoffers
2023 2024 Evolutie 2023 2024 Evolutie 2023 2024 Evolutie
Voetgangers 1.101 1.061 -3,6% 973 900 -7,5% 2.100 1.992 -5,1%
Fietsers 2.044 1.927 -5,7% 3.308 2.925 -11,6% 5.410 4.917 -9,1%
E-step gebruikers 180 190 +5,6% 481 436 -9,4% 681 645 -5,3%
Bromfietsers 517 451 -12,8% 1.333 1.272 -4,6% 1.877 1.750 -6,8%
Motorfietsers 122 116 -4,9% 1.074 1.024 -4,7% 1.225 1.168 -4,7%
Auto-inzittenden 4.585 4.344 -5,3% 4.518 4.329 -4,2% 9.211 8.817 -4,3%
Bij ongevallen met lichte vrachtwagen 819 827 +1,0% 1.416 1.348 -4,8% 2.253 2.209 -2,0%
Bij ongevallen met vrachtwagen 381 337 -11,5% 673 603 -10,4% 1.088 987 -9,3%
Totaal 8.927 8.647 -3,1% 12.642 11.977 -5,3% 21.901 21.200 -3,2%
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F3. Verschillen tussen de gewesten

Tabel 5: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers, per Gewest

Evolutie 2023-2024
2023 2024 # %
Vlaams Gewest Letselongevallen 11.227 10.662 -565 -5,0%
Totaal slachtoffers 13.611 13.044 -567 -4,2%
Doden 121 104 -17 -14,0%
Gewonden 13.490 12.940 -550 -4,1%
Waals Gewest Letselongevallen 4.825 4.682 -143 -3,0%
Totaal slachtoffers 6.104 6.031 -73 -1,2%
Doden 100 93 -7 -7,0%
Gewonden 6.004 5.938 -66 -1,1%
Brussels Hoofdstedelijk Gewest Letselongevallen 1.896 1.813 -83 -4,4%
Totaal slachtoffers 2.186 2.125 -61 -2,8%
Doden 5 1 -4 Ö¾
Gewonden 2.181 2.124 -57 -2,6%

Figuur 13. Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden tijdens het 1e semester, per Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 6: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen en het aantal doden, per weggebruikerscategorie, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Voetgangers 2.146 2.051 -95 -4,4% 29 30 +1
Fietsers 5.336 4.895 -441 -8,3% 37 31 -6
E-step gebruikers 749 723 -26 -3,5% 1 1 +0
Bromfietsers 1.992 1.902 -90 -4,5% 4 8 +4
Motorfietsers 1.191 1.186 -5 -0,4% 20 28 +8
Auto-inzittenden 13.346 12.469 -877 -6,6% 116 85 -31
Lichte vrachtwagen* 1.723 1.672 -51 -3,0% 29 16 -13
Vrachtwagen* 866 783 -83 -9,6% 39 26 -13
België 17.948 17.157 -791 -4,4% 226 198 -28

Figuur 14. Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, België

Figuur 15. Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal doden, per weggebruikerscategorie, België

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F5. Voetgangers

Tabel 7: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 2.334 2.427 2.313 2.337 2.303 1.628 1.748 2.104 2.146 2.051 -95 -4,4%
Totaal slachtoffers 2.351 2.454 2.320 2.373 2.301 1.622 1.708 2.145 2.100 1.992 -108 -5,1%
Doden 39 43 33 33 43 32 21 45 29 30 +1 +3,4%
Gewonden 2.312 2.411 2.287 2.340 2.258 1.590 1.687 2.100 2.071 1.962 -109 -5,3%

 

Tabel 8: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden bij voetgangers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Vlaams Gewest 1.052 1.044 -8 -0,8% 16 13 -3
Waals Gewest 646 589 -57 -8,8% 12 17 +5
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 448 418 -30 -6,7% 1 0 -1
België 2.146 2.051 -95 -4,4% 29 30 +1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F6. Fietsers

Tabel 9: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 4.310 4.272 4.577 4.713 4.718 4.441 4.726 5.677 5.336 4.895 -441 -8,3%
Totaal slachtoffers 4.419 4.346 4.623 4.790 4.796 4.575 4.822 5.771 5.410 4.917 -493 -9,1%
Doden 31 38 34 40 48 32 34 54 37 31 -6 -16,2%
Gewonden 4.388 4.308 4.589 4.750 4.748 4.543 4.788 5.717 5.373 4.886 -487 -9,1%

 

Tabel 10: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden bij fietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Vlaams Gewest 4.360 4.033 -327 -7,5% 32 29 -3
Waals Gewest 480 394 -86 -17,9% 5 2 -3
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 496 468 -28 -5,6% 0 0 +0
België 5.336 4.895 -441 -8,3% 37 31 -6

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F6.1 Klassieke fietsen

Tabel 11: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal slachtoffers bij klassieke fietsers tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 4.133 4.015 4.207 4.155 3.990 3.685 3.747 4.259 3.899 3.424 -475 -12,2%
Totaal slachtoffers 4.225 4.064 4.214 4.166 4.000 3.733 3.759 4.205 3.828 3.347 -481 -12,6%
Doden 25 34 26 29 38 22 19 34 22 17 -5 -22,7%
Gewonden 4.200 4.030 4.188 4.137 3.962 3.711 3.740 4.171 3.806 3.330 -476 -12,5%

 

Tabel 12: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal doden bij klassieke fietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Vlaams Gewest 3.063 2.682 -381 -12,4% 17 15 -2
Waals Gewest 424 362 -62 -14,6% 5 2 -3
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 412 380 -32 -7,8% 0 0 +0
België 3.899 3.424 -475 -12,2% 22 17 -5

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F6.2 Elektrische fietsen

Aangezien de registratie van elektrische fietsen tot 2014 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2015 gepresenteerd.

Tabel 13: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal slachtoffers bij elektrische fietsers tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 195 283 417 635 825 867 1.083 1.596 1.625 1.617 -8 -0,5%
Totaal slachtoffers 194 282 409 624 796 842 1.063 1.566 1.582 1.570 -12 -0,8%
Doden 6 4 8 11 10 10 15 20 15 14 -1 -6,7%
Gewonden 188 278 401 613 786 832 1.048 1.546 1.567 1.556 -11 -0,7%

 

Tabel 14: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal doden bij elektrische fietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Vlaams Gewest 1.482 1.492 +10 +0,7% 15 14 -1
Waals Gewest 57 34 -23 -40,4% 0 0 +0
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 86 91 +5 +5,8% 0 0 +0
België 1.625 1.617 -8 -0,5% 15 14 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F7. Elektrische steps

Aangezien de registratie van elektrische steps tot 2019 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

Tabel 15: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 131 339 886 749 723 -26 -3,5%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 121 319 798 681 645 -36 -5,3%
Doden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 2 1 1 1 +0 Ö¾
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 121 317 797 680 644 -36 -5,3%

 

Tabel 16: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal doden bij e-step gebruikers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Vlaams Gewest 382 388 +6 +1,6% 1 1 +0
Waals Gewest 100 110 +10 +10,0% 0 0 +0
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 267 225 -42 -15,7% 0 0 +0
België 749 723 -26 -3,5% 1 1 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F8. Bromfietsers

Tabel 17: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 1.833 1.711 1.491 1.507 1.568 1.147 1.629 1.954 1.992 1.902 -90 -4,5%
Totaal slachtoffers 1.798 1.711 1.462 1.461 1.536 1.102 1.563 1.871 1.877 1.750 -127 -6,8%
Doden 10 7 12 6 10 8 7 10 4 8 +4 Ö¾
Gewonden 1.788 1.704 1.450 1.455 1.526 1.094 1.556 1.861 1.873 1.742 -131 -7,0%

 

Tabel 18: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden bij bromfietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Vlaams Gewest 1.563 1.473 -90 -5,8% 4 3 -1
Waals Gewest 317 305 -12 -3,8% 0 5 +5
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 112 124 +12 +10,7% 0 0 +0
België 1.992 1.902 -90 -4,5% 4 8 +4

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F9. Motorfietsers

Tabel 19: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 1.495 1.339 1.471 1.407 1.364 1.020 1.120 1.324 1.191 1.186 -5 -0,4%
Totaal slachtoffers 1.544 1.377 1.515 1.429 1.395 1.022 1.139 1.358 1.225 1.168 -57 -4,7%
Doden 45 33 36 23 44 38 31 30 20 28 +8 +40,0%
Gewonden 1.499 1.344 1.479 1.406 1.351 984 1.108 1.328 1.205 1.140 -65 -5,4%

 

Tabel 20: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal doden bij motorfietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Vlaams Gewest 568 590 +22 +3,9% 8 13 +5
Waals Gewest 401 362 -39 -9,7% 11 14 +3
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 222 234 +12 +5,4% 1 1 +0
België 1.191 1.186 -5 -0,4% 20 28 +8

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F10. Personenwagens

Tabel 21: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 16.017 15.891 15.079 15.025 14.380 10.333 11.495 13.720 13.346 12.469 -877 -6,6%
Totaal slachtoffers 13.812 13.487 12.605 12.106 11.561 7.549 8.217 9.350 9.211 8.817 -394 -4,3%
Doden 183 162 131 113 141 100 101 118 116 85 -31 -26,7%
Gewonden 13.629 13.325 12.474 11.993 11.420 7.449 8.116 9.232 9.095 8.732 -363 -4,0%

 

Tabel 22: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden bij de inzittenden, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Vlaams Gewest 7.943 7.487 -456 -5,7% 51 37 -14
Waals Gewest 3.997 3.645 -352 -8,8% 64 48 -16
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 1.406 1.337 -69 -4,9% 1 0 -1
België 13.346 12.469 -877 -6,6% 116 85 -31

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F11. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 23: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 1.763 1.813 1.711 1.771 1.666 1.388 1.589 1.867 1.723 1.672 -51 -3,0%
Totaal slachtoffers 2.507 2.531 2.449 2.419 2.259 1.834 2.070 2.405 2.253 2.209 -44 -2,0%
Doden 38 34 25 27 27 19 31 28 29 16 -13 -44,8%
Gewonden 2.469 2.497 2.424 2.392 2.232 1.815 2.039 2.377 2.224 2.193 -31 -1,4%

 

Tabel 24: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden in deze ongevallen, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Vlaams Gewest 1.221 1.137 -84 -6,9% 15 8 -7
Waals Gewest 392 425 +33 +8,4% 12 8 -4
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 110 110 +0 +0,0% 2 0 -2
België 1.723 1.672 -51 -3,0% 29 16 -13

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F12. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 25: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 1.032 1.023 1.079 1.052 951 799 886 896 866 783 -83 -9,6%
Totaal slachtoffers 1.367 1.470 1.419 1.406 1.244 1.037 1.119 1.172 1.088 987 -101 -9,3%
Doden 43 52 54 52 55 46 50 52 39 26 -13 -33,3%
Gewonden 1.324 1.418 1.365 1.354 1.189 991 1.069 1.120 1.049 961 -88 -8,4%

 

Tabel 26: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden in deze ongevallen, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Vlaams Gewest 629 545 -84 -13,4% 25 19 -6
Waals Gewest 208 193 -15 -7,2% 13 7 -6
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 29 45 +16 +55,2% 1 0 -1
België 866 783 -83 -9,6% 39 26 -13

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Vlaams Gewest

V1. Algemene evoluties

Figuur 36. Evolutie van het aantal doden en het aantal letselongevallen, tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024, per provincie, Vlaams Gewest

Doden


Letselongevallen

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V2. Kerncijfers

Tabel 27: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 12.156 11.969 11.467 11.518 11.096 8.585 9.512 11.546 11.227 10.662 -565 -5,0%
Totaal slachtoffers 15.872 15.319 14.605 14.535 14.020 10.542 11.527 14.004 13.611 13.044 -567 -4,2%
Doden 185 171 142 123 151 118 134 142 121 104 -17 -14,0%
Gewonden 15.687 15.148 14.463 14.412 13.869 10.424 11.393 13.862 13.490 12.940 -550 -4,1%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 40. Evolutie van het aantal doden tijdens de verschillende trimesters, Vlaams Gewest

 
 

Figuur 41. aantal slachtoffers (doden en gewonden) per maand, Vlaams Gewest

 
 

Figuur 42. aantal slachtoffers (doden en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Vlaams Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V3. Verschillen tussen de provincies

Tabel 28: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Antwerpen 3.564 3.277 -287 -8,1% 30 26 -4
Limburg 1.391 1.306 -85 -6,1% 18 17 -1
Oost-Vlaanderen 2.816 2.729 -87 -3,1% 28 21 -7
Vlaams-Brabant 1.456 1.415 -41 -2,8% 18 15 -3
West-Vlaanderen 2.000 1.935 -65 -3,2% 27 25 -2
Vlaams Gewest 11.227 10.662 -565 -5,0% 121 104 -17

Figuur 43. Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden tijdens het 1e semester, per prvlaovincie, Vlaams Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 29: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen en het aantal doden, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Voetgangers 1.052 1.044 -8 -0,8% 16 13 -3
Fietsers 4.360 4.033 -327 -7,5% 32 29 -3
E-step gebruikers 382 388 +6 +1,6% 1 1 +0
Bromfietsers 1.563 1.473 -90 -5,8% 4 3 -1
Motorfietsers 568 590 +22 +3,9% 8 13 +5
Auto-inzittenden 7.943 7.487 -456 -5,7% 51 37 -14
Lichte vrachtwagen* 1.221 1.137 -84 -6,9% 15 8 -7
Vrachtwagen* 629 545 -84 -13,4% 25 19 -6
Vlaams Gewest 11.227 10.662 -565 -5,0% 121 104 -17

Figuur 44. Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

Figuur 45. Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal doden, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V5. Voetgangers

Tabel 30: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 1.104 1.151 1.112 1.100 1.108 800 857 1.020 1.052 1.044 -8 -0,8%
Totaal slachtoffers 1.088 1.144 1.082 1.085 1.059 772 797 975 978 976 -2 -0,2%
Doden 17 24 18 13 24 15 14 21 16 13 -3 -18,8%
Gewonden 1.071 1.120 1.064 1.072 1.035 757 783 954 962 963 +1 +0,1%

 

Tabel 31: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden bij voetgangers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Antwerpen 365 356 -9 -2,5% 4 4 +0
Limburg 128 111 -17 -13,3% 3 2 -1
Oost-Vlaanderen 247 262 +15 +6,1% 2 2 +0
Vlaams-Brabant 130 148 +18 +13,8% 4 3 -1
West-Vlaanderen 182 167 -15 -8,2% 3 2 -1
Vlaams Gewest 1.052 1.044 -8 -0,8% 16 13 -3

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V6. Fietsers

Tabel 32: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 3.724 3.671 3.818 3.989 3.934 3.532 3.807 4.626 4.360 4.033 -327 -7,5%
Totaal slachtoffers 3.838 3.755 3.877 4.072 4.028 3.669 3.895 4.728 4.441 4.071 -370 -8,3%
Doden 27 31 28 40 32 28 31 39 32 29 -3 -9,4%
Gewonden 3.811 3.724 3.849 4.032 3.996 3.641 3.864 4.689 4.409 4.042 -367 -8,3%

 

Tabel 33: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden bij fietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Antwerpen 1.453 1.310 -143 -9,8% 7 7 +0
Limburg 439 381 -58 -13,2% 3 3 +0
Oost-Vlaanderen 1.214 1.118 -96 -7,9% 10 8 -2
Vlaams-Brabant 469 438 -31 -6,6% 7 4 -3
West-Vlaanderen 785 786 +1 +0,1% 5 7 +2
Vlaams Gewest 4.360 4.033 -327 -7,5% 32 29 -3

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V6.1 Klassieke fietsen

Tabel 34: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal slachtoffers bij klassieke fietsers tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 3.553 3.422 3.468 3.465 3.269 2.854 2.926 3.339 3.063 2.682 -381 -12,4%
Totaal slachtoffers 3.650 3.481 3.487 3.482 3.294 2.907 2.934 3.293 2.998 2.628 -370 -12,3%
Doden 21 27 21 29 24 18 17 21 17 15 -2 -11,8%
Gewonden 3.629 3.454 3.466 3.453 3.270 2.889 2.917 3.272 2.981 2.613 -368 -12,3%

 

Tabel 35: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal doden bij klassieke fietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Antwerpen 1.001 825 -176 -17,6% 5 5 +0
Limburg 282 262 -20 -7,1% 0 2 +2
Oost-Vlaanderen 889 797 -92 -10,3% 8 4 -4
Vlaams-Brabant 330 297 -33 -10,0% 3 3 +0
West-Vlaanderen 561 501 -60 -10,7% 1 1 +0
Vlaams Gewest 3.063 2.682 -381 -12,4% 17 15 -2

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V6.2 Elektrische fietsen

Aangezien de registratie van elektrische fietsen tot 2014 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2015 gepresenteerd.

Tabel 36: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal slachtoffers bij elektrische fietsers tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 188 275 397 601 762 785 979 1.465 1.482 1.492 +10 +0,7%
Totaal slachtoffers 188 274 390 590 734 762 961 1.435 1.443 1.443 +0 +0,0%
Doden 6 4 7 11 8 10 14 18 15 14 -1 -6,7%
Gewonden 182 270 383 579 726 752 947 1.417 1.428 1.429 +1 +0,1%

 

Tabel 37: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal doden bij elektrische fietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Antwerpen 537 545 +8 +1,5% 2 2 +0
Limburg 171 137 -34 -19,9% 3 1 -2
Oost-Vlaanderen 363 355 -8 -2,2% 2 4 +2
Vlaams-Brabant 150 152 +2 +1,3% 4 1 -3
West-Vlaanderen 261 303 +42 +16,1% 4 6 +2
Vlaams Gewest 1.482 1.492 +10 +0,7% 15 14 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V7. Elektrische steps

Aangezien de registratie van elektrische steps tot 2019 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

Tabel 38: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 63 181 403 382 388 +6 +1,6%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 55 163 347 326 331 +5 +1,5%
Doden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 1 0 1 1 +0 Ö¾
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 55 162 347 325 330 +5 +1,5%

 

Tabel 39: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal doden bij e-step gebruikers, per gewest, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Antwerpen 195 184 -11 -5,6% 0 1 +1
Limburg 31 22 -9 -29,0% 0 0 +0
Oost-Vlaanderen 78 89 +11 +14,1% 1 0 -1
Vlaams-Brabant 33 45 +12 +36,4% 0 0 +0
West-Vlaanderen 45 48 +3 +6,7% 0 0 +0
Vlaams Gewest 382 388 +6 +1,6% 1 1 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V8. Bromfietsers

Tabel 40: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 1.336 1.223 1.091 1.109 1.182 836 1.189 1.497 1.563 1.473 -90 -5,8%
Totaal slachtoffers 1.280 1.187 1.046 1.068 1.143 787 1.119 1.412 1.438 1.341 -97 -6,7%
Doden 7 5 5 4 9 4 6 6 4 3 -1 Ö¾
Gewonden 1.273 1.182 1.041 1.064 1.134 783 1.113 1.406 1.434 1.338 -96 -6,7%

 

Tabel 41: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden bij bromfietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Antwerpen 532 516 -16 -3,0% 2 2 +0
Limburg 191 152 -39 -20,4% 0 0 +0
Oost-Vlaanderen 417 407 -10 -2,4% 2 0 -2
Vlaams-Brabant 130 125 -5 -3,8% 0 1 +1
West-Vlaanderen 293 273 -20 -6,8% 0 0 +0
Vlaams Gewest 1.563 1.473 -90 -5,8% 4 3 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V9. Motorfietsers

Tabel 42: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 757 706 744 725 703 500 535 653 568 590 +22 +3,9%
Totaal slachtoffers 778 714 761 727 709 496 529 664 579 584 +5 +0,9%
Doden 25 13 24 10 21 18 14 17 8 13 +5 Ö¾
Gewonden 753 701 737 717 688 478 515 647 571 571 +0 +0,0%

 

Tabel 43: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal doden bij motorfietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Antwerpen 175 179 +4 +2,3% 3 2 -1
Limburg 62 67 +5 +8,1% 1 2 +1
Oost-Vlaanderen 141 123 -18 -12,8% 1 4 +3
Vlaams-Brabant 98 130 +32 +32,7% 0 1 +1
West-Vlaanderen 92 91 -1 -1,1% 3 4 +1
Vlaams Gewest 568 590 +22 +3,9% 8 13 +5

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V10. Personenwagens

Tabel 44: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 9.630 9.523 8.889 8.947 8.469 6.087 6.616 8.121 7.943 7.487 -456 -5,7%
Totaal slachtoffers 7.819 7.527 6.891 6.634 6.255 4.111 4.285 5.024 5.005 4.805 -200 -4,0%
Doden 91 81 48 42 56 37 50 46 51 37 -14 -27,5%
Gewonden 7.728 7.446 6.843 6.592 6.199 4.074 4.235 4.978 4.954 4.768 -186 -3,8%

 

Tabel 45: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden bij de inzittenden, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Antwerpen 2.564 2.279 -285 -11,1% 14 7 -7
Limburg 1.046 1.009 -37 -3,5% 8 7 -1
Oost-Vlaanderen 1.856 1.802 -54 -2,9% 9 7 -2
Vlaams-Brabant 1.110 1.062 -48 -4,3% 7 4 -3
West-Vlaanderen 1.367 1.335 -32 -2,3% 13 12 -1
Vlaams Gewest 7.943 7.487 -456 -5,7% 51 37 -14

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V11. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 46: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 1.231 1.263 1.218 1.228 1.167 942 1.118 1.331 1.221 1.137 -84 -6,9%
Totaal slachtoffers 1.762 1.700 1.717 1.651 1.570 1.223 1.420 1.707 1.574 1.493 -81 -5,1%
Doden 26 21 13 17 14 15 22 15 15 8 -7 -46,7%
Gewonden 1.736 1.679 1.704 1.634 1.556 1.208 1.398 1.692 1.559 1.485 -74 -4,7%

 

Tabel 47: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden in deze ongevallen, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Antwerpen 359 323 -36 -10,0% 1 3 +2
Limburg 173 144 -29 -16,8% 6 2 -4
Oost-Vlaanderen 290 284 -6 -2,1% 5 1 -4
Vlaams-Brabant 162 174 +12 +7,4% 1 1 +0
West-Vlaanderen 237 212 -25 -10,5% 2 1 -1
Vlaams Gewest 1.221 1.137 -84 -6,9% 15 8 -7

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V12. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 48: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 691 719 777 740 640 572 624 635 629 545 -84 -13,4%
Totaal slachtoffers 916 991 1.004 995 832 740 798 812 782 690 -92 -11,8%
Doden 27 35 29 35 24 33 36 33 25 19 -6 -24,0%
Gewonden 889 956 975 960 808 707 762 779 757 671 -86 -11,4%

 

Tabel 49: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden in deze ongevallen, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Antwerpen 233 197 -36 -15,5% 7 8 +1
Limburg 79 45 -34 -43,0% 2 0 -2
Oost-Vlaanderen 161 145 -16 -9,9% 6 3 -3
Vlaams-Brabant 72 77 +5 +6,9% 5 2 -3
West-Vlaanderen 84 81 -3 -3,6% 5 6 +1
Vlaams Gewest 629 545 -84 -13,4% 25 19 -6

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Waals Gewest

W1. Algemene evoluties

Figuur 66. Evolutie van het aantal doden en het aantal letselongevallen, tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024, per provincie, Waals Gewest

Doden


Letselongevallen

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W2. Kerncijfers

Tabel 50: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 5.630 5.410 5.359 5.269 5.101 3.820 4.434 4.948 4.825 4.682 -143 -3,0%
Totaal slachtoffers 7.561 7.486 7.169 7.017 6.809 4.814 5.643 6.341 6.104 6.031 -73 -1,2%
Doden 142 136 122 108 146 104 83 133 100 93 -7 -7,0%
Gewonden 7.419 7.350 7.047 6.909 6.663 4.710 5.560 6.208 6.004 5.938 -66 -1,1%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 70. Evolutie van het aantal doden tijdens de verschillende trimesters, Waals Gewest

 
 

Figuur 71. aantal slachtoffers (doden en gewonden) per maand, Waals Gewest

 
 

Figuur 72. aantal slachtoffers (doden en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Waals Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W3. Verschillen tussen de provincies

Tabel 51: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden tijdens het 1e semester, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Waals-Brabant 528 456 -72 -13,6% 7 7 +0
Henegouwen 1.721 1.638 -83 -4,8% 43 24 -19
Luik 1.480 1.492 +12 +0,8% 20 26 +6
Luxemburg 407 427 +20 +4,9% 13 17 +4
Namen 689 669 -20 -2,9% 17 19 +2
Waals Gewest 4.825 4.682 -143 -3,0% 100 93 -7

Figuur 73. Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden tijdens het 1e semester, per provincie, Waals Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 52: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen en het aantal doden, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Voetgangers 646 589 -57 -8,8% 12 17 +5
Fietsers 480 394 -86 -17,9% 5 2 -3
E-step gebruikers 100 110 +10 +10,0% 0 0 +0
Bromfietsers 317 305 -12 -3,8% 0 5 +5
Motorfietsers 401 362 -39 -9,7% 11 14 +3
Auto-inzittenden 3.997 3.645 -352 -8,8% 64 48 -16
Lichte vrachtwagen* 392 425 +33 +8,4% 12 8 -4
Vrachtwagen* 208 193 -15 -7,2% 13 7 -6
Waals Gewest 4.825 4.682 -143 -3,0% 100 93 -7

Figuur 74. Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

Figuur 75. Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal doden, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W5. Voetgangers

Tabel 53: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 658 673 657 690 676 471 527 642 646 589 -57 -8,8%
Totaal slachtoffers 684 701 689 718 714 489 538 717 663 594 -69 -10,4%
Doden 18 16 12 18 16 12 6 22 12 17 +5 +41,7%
Gewonden 666 685 677 700 698 477 532 695 651 577 -74 -11,4%

 

Tabel 54: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden bij voetgangers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Waals-Brabant 79 59 -20 -25,3% 1 3 +2
Henegouwen 237 225 -12 -5,1% 7 4 -3
Luik 212 201 -11 -5,2% 2 5 +3
Luxemburg 34 30 -4 -11,8% 1 2 +1
Namen 84 74 -10 -11,9% 1 3 +2
Waals Gewest 646 589 -57 -8,8% 12 17 +5

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W6. Fietsers

Tabel 55: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 340 278 356 344 362 481 456 487 480 394 -86 -17,9%
Totaal slachtoffers 344 286 364 346 365 488 463 503 482 396 -86 -17,8%
Doden 4 5 6 0 15 4 2 12 5 2 -3 Ö¾
Gewonden 340 281 358 346 350 484 461 491 477 394 -83 -17,4%

 

Tabel 56: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden bij fietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Waals-Brabant 82 65 -17 -20,7% 0 1 +1
Henegouwen 151 126 -25 -16,6% 4 0 -4
Luik 162 134 -28 -17,3% 0 0 +0
Luxemburg 34 25 -9 -26,5% 1 1 +0
Namen 51 44 -7 -13,7% 0 0 +0
Waals Gewest 480 394 -86 -17,9% 5 2 -3

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W6.1 Klassieke fietsen

Tabel 57: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal slachtoffers bij klassieke fietsers tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 336 274 348 332 340 449 421 446 424 362 -62 -14,6%
Totaal slachtoffers 340 282 356 334 343 455 426 459 426 363 -63 -14,8%
Doden 4 5 5 0 14 4 1 10 5 2 -3 Ö¾
Gewonden 336 277 351 334 329 451 425 449 421 361 -60 -14,3%

 

Tabel 58: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal doden bij klassieke fietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Waals-Brabant 69 56 -13 -18,8% 0 1 +1
Henegouwen 132 118 -14 -10,6% 4 0 -4
Luik 147 123 -24 -16,3% 0 0 +0
Luxemburg 30 24 -6 -20,0% 1 1 +0
Namen 46 41 -5 -10,9% 0 0 +0
Waals Gewest 424 362 -62 -14,6% 5 2 -3

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W6.2 Elektrische fietsen

Aangezien de registratie van elektrische fietsen tot 2014 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2015 gepresenteerd.

Tabel 59: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal slachtoffers bij elektrische fietsers tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 4 4 8 12 22 34 38 41 57 34 -23 -40,4%
Totaal slachtoffers 4 4 8 12 22 33 37 44 56 33 -23 -41,1%
Doden 0 0 1 0 1 0 1 2 0 0 +0 Ö¾
Gewonden 4 4 7 12 21 33 36 42 56 33 -23 -41,1%

 

Tabel 60: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal doden bij elektrische fietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Waals-Brabant 13 9 -4 Ö¾ 0 0 +0
Henegouwen 19 9 -10 Ö¾ 0 0 +0
Luik 15 11 -4 Ö¾ 0 0 +0
Luxemburg 4 1 -3 Ö¾ 0 0 +0
Namen 6 4 -2 Ö¾ 0 0 +0
Waals Gewest 57 34 -23 Ö¾ 0 0 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W7. Elektrische steps

Aangezien de registratie van elektrische steps tot 2019 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

Tabel 61: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 12 32 72 100 110 +10 +10,0%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 12 31 63 96 100 +4 +4,2%
Doden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 0 1 0 0 +0 Ö¾
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 12 31 62 96 100 +4 +4,2%

 

Tabel 62: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal doden bij e-step gebruikers, per gewest, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Waals-Brabant 13 15 +2 +15,4% 0 0 +0
Henegouwen 48 57 +9 +18,8% 0 0 +0
Luik 21 21 +0 +0,0% 0 0 +0
Luxemburg 4 4 +0 +0,0% 0 0 +0
Namen 14 13 -1 -7,1% 0 0 +0
Waals Gewest 100 110 +10 +10,0% 0 0 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W8. Bromfietsers

Tabel 63: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 396 386 310 289 284 219 329 316 317 305 -12 -3,8%
Totaal slachtoffers 418 421 329 287 290 228 335 322 330 297 -33 -10,0%
Doden 3 2 7 1 1 4 1 3 0 5 +5 Ö¾
Gewonden 415 419 322 286 289 224 334 319 330 292 -38 -11,5%

 

Tabel 64: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden bij bromfietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Waals-Brabant 26 23 -3 -11,5% 0 0 +0
Henegouwen 134 129 -5 -3,7% 0 1 +1
Luik 108 100 -8 -7,4% 0 1 +1
Luxemburg 11 19 +8 +72,7% 0 2 +2
Namen 38 34 -4 -10,5% 0 1 +1
Waals Gewest 317 305 -12 -3,8% 0 5 +5

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W9. Motorfietsers

Tabel 65: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 482 372 474 454 417 354 406 458 401 362 -39 -9,7%
Totaal slachtoffers 509 409 503 485 450 364 432 497 433 371 -62 -14,3%
Doden 19 19 10 12 22 18 17 12 11 14 +3 +27,3%
Gewonden 490 390 493 473 428 346 415 485 422 357 -65 -15,4%

 

Tabel 66: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal doden bij motorfietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Waals-Brabant 52 41 -11 -21,2% 1 0 -1
Henegouwen 129 117 -12 -9,3% 5 5 +0
Luik 130 102 -28 -21,5% 3 2 -1
Luxemburg 33 37 +4 +12,1% 1 2 +1
Namen 57 65 +8 +14,0% 1 5 +4
Waals Gewest 401 362 -39 -9,7% 11 14 +3

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W10. Personenwagens

Tabel 67: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 4.829 4.725 4.587 4.541 4.394 3.101 3.659 4.126 3.997 3.645 -352 -8,8%
Totaal slachtoffers 5.087 5.082 4.827 4.667 4.528 2.888 3.477 3.779 3.670 3.515 -155 -4,2%
Doden 89 81 79 66 82 59 50 68 64 48 -16 -25,0%
Gewonden 4.998 5.001 4.748 4.601 4.446 2.829 3.427 3.711 3.606 3.467 -139 -3,9%

 

Tabel 68: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden bij de inzittenden, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Waals-Brabant 425 379 -46 -10,8% 3 3 +0
Henegouwen 1.468 1.292 -176 -12,0% 25 14 -11
Luik 1.199 1.083 -116 -9,7% 14 14 +0
Luxemburg 332 344 +12 +3,6% 9 8 -1
Namen 573 547 -26 -4,5% 13 9 -4
Waals Gewest 3.997 3.645 -352 -8,8% 64 48 -16

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W11 Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 69: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 419 435 371 417 400 333 352 412 392 425 +33 +8,4%
Totaal slachtoffers 606 673 558 610 572 469 505 548 542 581 +39 +7,2%
Doden 10 13 10 10 12 4 9 12 12 8 -4 -33,3%
Gewonden 596 660 548 600 560 465 496 536 530 573 +43 +8,1%

 

Tabel 70: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden in deze ongevallen, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Waals-Brabant 59 46 -13 -22,0% 3 1 -2
Henegouwen 132 140 +8 +6,1% 7 1 -6
Luik 101 121 +20 +19,8% 0 1 +1
Luxemburg 34 41 +7 +20,6% 1 3 +2
Namen 66 77 +11 +16,7% 1 2 +1
Waals Gewest 392 425 +33 +8,4% 12 8 -4

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W12. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 71: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 281 259 261 263 265 202 228 223 208 193 -15 -7,2%
Totaal slachtoffers 377 417 367 353 360 267 279 312 267 244 -23 -8,6%
Doden 15 17 24 16 31 13 14 16 13 7 -6 -46,2%
Gewonden 362 400 343 337 329 254 265 296 254 237 -17 -6,7%

 

Tabel 72: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden in deze ongevallen, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Waals-Brabant 20 14 -6 -30,0% 1 0 -1
Henegouwen 57 74 +17 +29,8% 2 1 -1
Luik 66 56 -10 -15,2% 4 3 -1
Luxemburg 32 20 -12 -37,5% 3 1 -2
Namen 33 29 -4 -12,1% 3 2 -1
Waals Gewest 208 193 -15 -7,2% 13 7 -6

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Brussels Hoofdstedelijk Gewest

B1. Kerncijfers

Tabel 73: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 1.838 1.946 1.925 1.890 1.899 1.481 1.579 2.081 1.896 1.813 -83 -4,4%
Totaal slachtoffers 2.236 2.284 2.314 2.215 2.251 1.734 1.813 2.439 2.186 2.125 -61 -2,8%
Doden 10 6 9 9 8 11 4 12 5 1 -4 Ö¾
Gewonden 2.226 2.278 2.305 2.206 2.243 1.723 1.809 2.427 2.181 2.124 -57 -2,6%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 99. Evolutie van het aantal doden tijdens de verschillende trimesters, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 
 

Figuur 100. aantal slachtoffers (doden en gewonden) per maand, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 
 

Figuur 101. aantal slachtoffers (doden en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B2. Weggebruikerscategorieën

Tabel 74: Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen en het aantal doden, per weggebruikerscategorie, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Voetgangers 448 418 -30 -6,7% 1 0 -1
Fietsers 496 468 -28 -5,6% 0 0 +0
E-step gebruikers 267 225 -42 -15,7% 0 0 +0
Bromfietsers 112 124 +12 +10,7% 0 0 +0
Motorfietsers 222 234 +12 +5,4% 1 1 +0
Auto-inzittenden 1.406 1.337 -69 -4,9% 1 0 -1
Lichte vrachtwagen* 110 110 +0 +0,0% 2 0 -2
Vrachtwagen* 29 45 +16 +55,2% 1 0 -1
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 1.896 1.813 -83 -4,4% 5 1 -4

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

Figuur 102. Evolutie tussen het 1e semester van 2023 en het 1e semester van 2024 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B3. Voetgangers

Tabel 75: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 572 603 544 547 519 357 364 442 448 418 -30 -6,7%
Totaal slachtoffers 579 609 549 570 528 361 373 453 459 422 -37 -8,1%
Doden 4 3 3 2 3 5 1 2 1 0 -1 Ö¾
Gewonden 575 606 546 568 525 356 372 451 458 422 -36 -7,9%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B4. Fietsers

Tabel 76: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 246 323 403 380 422 428 463 564 496 468 -28 -5,6%
Totaal slachtoffers 237 305 382 372 403 418 464 540 487 450 -37 -7,6%
Doden 0 2 0 0 1 0 1 3 0 0 +0 Ö¾
Gewonden 237 303 382 372 402 418 463 537 487 450 -37 -7,6%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B4.1 Klassieke fietsen

Tabel 77: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal slachtoffers bij klassieke fietsers tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 244 319 391 358 381 382 400 474 412 380 -32 -7,8%
Totaal slachtoffers 235 301 371 350 363 371 399 453 404 356 -48 -11,9%
Doden 0 2 0 0 0 0 1 3 0 0 +0 Ö¾
Gewonden 235 299 371 350 363 371 398 450 404 356 -48 -11,9%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B4.2 Elektrische fietsen

Aangezien de registratie van elektrische fietsen tot 2014 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2015 gepresenteerd.

Tabel 78: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal slachtoffers bij elektrische fietsers tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 3 4 12 22 41 48 66 90 86 91 +5 +5,8%
Totaal slachtoffers 2 4 11 22 40 47 65 87 83 94 +11 +13,3%
Doden 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 +0 Ö¾
Gewonden 2 4 11 22 39 47 65 87 83 94 +11 +13,3%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B5. Elektrische steps

Aangezien de registratie van elektrische steps tot 2019 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

Tabel 79: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 56 126 411 267 225 -42 -15,7%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 54 125 388 259 214 -45 -17,4%
Doden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 1 0 0 0 +0 Ö¾
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 54 124 388 259 214 -45 -17,4%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B6. Bromfietsers

Tabel 80: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 101 102 90 109 102 92 111 141 112 124 +12 +10,7%
Totaal slachtoffers 100 103 87 106 103 87 109 137 109 112 +3 +2,8%
Doden 0 0 0 1 0 0 0 1 0 0 +0 Ö¾
Gewonden 100 103 87 105 103 87 109 136 109 112 +3 +2,8%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B7. Motorfietsers

Tabel 81: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 256 261 253 228 244 166 179 213 222 234 +12 +5,4%
Totaal slachtoffers 257 254 251 217 236 162 178 197 213 213 +0 +0,0%
Doden 1 1 2 1 1 2 0 1 1 1 +0 Ö¾
Gewonden 256 253 249 216 235 160 178 196 212 212 +0 +0,0%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B8. Personenwagens

Tabel 82: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 1.558 1.643 1.603 1.537 1.517 1.145 1.220 1.473 1.406 1.337 -69 -4,9%
Totaal slachtoffers 906 878 887 805 778 550 455 547 536 497 -39 -7,3%
Doden 3 0 4 5 3 4 1 4 1 0 -1 Ö¾
Gewonden 903 878 883 800 775 546 454 543 535 497 -38 -7,1%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B9. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 83: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 113 115 122 126 99 113 119 124 110 110 +0 +0,0%
Totaal slachtoffers 139 158 174 158 117 142 145 150 137 135 -2 -1,5%
Doden 2 0 2 0 1 0 0 1 2 0 -2 Ö¾
Gewonden 137 158 172 158 116 142 145 149 135 135 +0 +0,0%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B10. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 84: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 60 45 41 49 46 25 34 38 29 45 +16 +55,2%
Totaal slachtoffers 74 62 48 58 52 30 42 48 39 53 +14 +35,9%
Doden 1 0 1 1 0 0 0 3 1 0 -1 Ö¾
Gewonden 73 62 47 57 52 30 42 45 38 53 +15 +39,5%

 


 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Methodologie


De in de verkeersveiligheidsbarometer gepubliceerde gegevens zijn gebaseerd op de processen-verbaal van de federale wegpolitie (WPR) en de lokale politiezones die opgesteld werden naar aanleiding van een letselongeval (d.w.z. met verwondingen tot gevolg bij minstens één van de betrokkenen). Deze gegevens worden gecentraliseerd door een dienst van de federale politie die ze elk semester aan het Vias institute bezorgt.

Elke politiezone (of -eenheid) telt de letselongevallen (en de slachtoffers) op zijn grondgebied, ongeacht welke politiezone het ongeval vaststelde. Er wordt zowel rekening gehouden met letselongevallen ter plaatse vastgesteld door de politiediensten, als met letselongevallen die op het politiebureau worden aangegeven.

De informatie die door de politiediensten aan het Vias institute doorgegeven wordt, is afkomstig uit de aanvankelijke processen-verbaal, ongeacht of deze definitief zijn of niet. Het aantal processenverbaal of hun inhoud kan dus evolueren van maand tot maand, wat dan natuurlijk ook een invloed heeft op het aantal ongevallen, doden of gewonden. De recentste cijfers van de barometer zijn dus voorlopig. Na 4 tot 6 maanden worden ze wel als constant beschouwd. Ze verschillen overigens niet veel van de door Statbel (Algemene Directie Statistiek - Statistics Belgium) nog te publiceren officiële cijfers: gemiddeld (per trimester), kondigt de barometer op nationaal niveau 0 tot 5% doden meer of minder aan dan het officiële cijfer dat op een later tijdstip gepubliceerd wordt. En voor het aantal letselongevallen is het verschil tussen de barometer en de officiële cijfers kleiner dan 2%.

De verkeersveiligheidsbarometer is gebaseerd op een trimestriële en cumulatieve methode: naarmate het jaar vordert, worden de kwartaalgegevens samengeteld om aldus het aantal van de tot dan toe geregistreerde ongevallen en slachtoffers tijdens een bepaald jaar te verkrijgen. De recentste periode wordt dan vergeleken met de overeenkomstige periode van de voorgaande jaren, waarbij speciaal aandacht wordt besteed aan de evolutie ten opzichte van het jaar ervoor. In concreto worden er jaarlijks 4 barometers gepubliceerd. Het betreffen de volgende periodes:


â–¢ het eerste trimester van het jaar (van januari tot maart)

â–¢ het eerste semester van het jaar (van januari tot juni)

â–¢ de eerste 9 maanden van het jaar (van januari tot september)

â–¢ heel het jaar (van januari tot december)


Drie indicatoren worden onderzocht: het aantal letselongevallen, het aantal doden en het aantal gewonden.

Evolutiepercentages berekenen heeft weinig zin als de oorspronkelijke absolute cijfers te klein zijn. Bijvoorbeeld: de evolutie van 1 dode naar 2 doden komt overeen met een stijging van +100%. Om verkeerde interpretaties te vermijden, worden deze evolutiepercentages dus niet gegeven als de cijfers relatief klein zijn, zoals bijvoorbeeld vaak het geval is voor het aantal doden voor een bepaalde weggebruikerscategorie. De weergave van de evolutie in ruwe cijfers (+1 dode) verdient dan de voorkeur.