Verkeersveiligheidsbarometer

 

 

1e trimester 2024
 
 
 
D/2024/0779/35


Technische preciseringen


De verkeersveiligheidsbarometer wordt trimestrieel gepubliceerd en geeft een overzicht van het aantal verkeersongevallen met letselschade (letselongevallen) die zich sinds het begin van het jaar hebben voorgedaan. Naast het aantal letselongevallen worden ook gegevens met betrekking tot het aantal verkeersslachtoffers (gewonden en doden ter plaatse) gepubliceerd. De cijfers worden vergeleken met de cijfers in de overeenstemmende periodes in eerdere jaren om evoluties van ongevallencijfers in kaart te brengen.

De cijfers zijn afkomstig van de processen-verbaal opgesteld door de federale wegpolitie en de lokale politiezones. De cijfers zijn gebaseerd op de aanvankelijke processen-verbaal, ongeacht of deze definitief zijn of niet. Deze gegevens zijn dus slechts voorlopig; het aantal ongevallen, doden of gewonden kan bijgevolg (licht) variëren in latere barometers. Na 4 tot 6 maanden worden de gegevens wel als stabiel beschouwd. De cijfers die in deze verkeersveiligheidsbarometer gepresenteerd worden, stemmen overeen met de cijfers die verkregen zijn van de Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL op 27/05/2024.

Net zoals de officiële en definitieve cijfers, zijn de voorlopige cijfers van deze barometer onvolledig omdat er een onderregistratie van verkeersongevallen is. Sommige letselongevallen en slachtoffers worden niet in de statistieken opgenomen, omdat de politiediensten niet opgeroepen werden en de ongevallen dus niet hebben kunnen vaststellen. Het betreft vooral ongevallen met lichtgewonden, met fietsers, met e-step gebruikers en met voetgangers. Dit is geen typisch Belgisch fenomeen, alle landen die ongevallenstatistieken opmaken worden hiermee geconfronteerd.

Op de laatste bladzijde van deze barometer wordt de gebruikte methodologie voor de realisatie van de verkeersveiligheidsbarometer beschreven.

 

Gebruikte terminologie

Letselongeval : Verkeersongeval op de openbare weg met ten minste één voertuig, dat lichamelijke schade veroorzaakt voor minstens één van de betrokkenen (minstens één dode of gewonde).

Dode ter plaatse : Elke persoon die betrokken raakt in een verkeersongeval en die ter plaatse of voor de ziekenhuisopname overlijdt.

Gewonde : Elke persoon die in een verkeersongeval gewond raakt (met of zonder ziekenhuisopname), maar hierbij niet om het leven komt.

Slachtoffer : Elke persoon die bij een verkeersongeval overlijdt of gewond raakt.

Voetganger : Weggebruiker die te voet gaat, een (brom)fiets voortduwt of een rolstoelgebruiker is.

Fietser : Weggebruiker die zich met een gewone fiets of een elektrische fiets verplaatst.

Bromfiets : Bromfiets type A of type B of met drie of vier wielen, of speed pedelec.

Motorfiets : Elk tweewielig motorvoertuig met of zonder sidecar, dat een cilinderinhoud van meer dan 50 cm2 heeft, en/of dat sneller kan rijden dan 45 km/u.

Lichte vrachtwagen : Een motorvoertuig bestemd voor het vervoer van goederen met een toegestane maximale massa van 3.500 kilo.

Vrachtwagen : Een motorvoertuig bestemd voor het vervoer van goederen met een toegestane maximale massa van meer dan 3.500 kilo; of een trekker met of zonder oplegger.

Periode van de week : Dag: periode van 6.00u tot 21.59u; Nacht: periode van 22.00u tot 5.59u de volgende dag; Week: periode van maandag 06.00u tot vrijdag 21.59u; Weekend: periode van vrijdag 22.00u tot maandag 5.59u.

Jonge autobestuurder : Autobestuurder van 18 tot en met 24 jaar.

 


België

F1. Algemene evoluties

Figuur 1. Evolutie van het aantal doden ter plaatse en het aantal letselongevallen, tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024, volgens het Gewest, België

Doden ter plaatse

 


Letselongevallen

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F2. Kerncijfers

Tabel 1: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 8.994 8.859 8.718 8.297 8.487 7.479 6.588 8.080 7.897 7.814 -83 -1,1%
Totaal slachtoffers 11.788 11.450 11.089 10.562 10.772 9.347 7.946 9.846 9.579 9.649 +70 +0,7%
Doden ter plaatse 120 124 105 78 112 102 74 108 78 72 -6 -7,7%
Gewonden 11.668 11.326 10.984 10.484 10.660 9.245 7.872 9.738 9.501 9.577 +76 +0,8%

Nota: De cursief gedrukte waarden in de tabellen hebben betrekking op de jaren 2020 en 2021, die werden gekenmerkt door reisbeperkingen als gevolg van de coronacrisis. Het is daarom niet mogelijk om ze te vergelijken met andere jaren.

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 5. Evolutie van het aantal doden ter plaatse tijdens de verschillende trimesters, België

 
 

Figuur 6. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, België

 
 

Figuur 7. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, België

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 8. Evolutie van de ongevallenernst (aantal doden ter plaatse per 1.000 letselongevallen) tijdens het 1e trimester 2015-2024, België

 
 

Tabel 2: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse volgens de periode van de week, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Weekdagen 5.618 5.608 -10 -0,2% 37 41 +4
Weeknachten 414 334 -80 -19,3% 16 5 -11
Weekenddagen 1.264 1.360 +96 +7,6% 14 15 +1
Weekendnachten 601 512 -89 -14,8% 11 11 +0
Totaal 7.897 7.814 -83 -1,1% 78 72 -6
 
 

Figuur 9. Evolutie van het geregistreerd aantal letselongevallen en doden ter plaatse op autosnelwegen tijdens het 1e trimester, België

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 10. Evolutie van het aantal letselongevallen met jonge automobilisten en het aantal doden ter plaatse bij dit type ongevallen tijdens het 1e trimester, België

 
 

Tabel 3: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal slachtoffers van 65 jaar en ouder, België

Doden ter plaatse
Gewonden
Totaal slachtoffers
2023 2024 Evolutie 2023 2024 Evolutie 2023 2024 Evolutie
Voetgangers 5 0 -5 194 157 -37 199 157 -42
Fietsers 3 1 -2 249 255 +6 252 256 +4
E-step gebruikers 0 0 +0 1 1 +0 1 1 +0
Bromfietsers 0 0 +0 18 16 -2 18 16 -2
Motorfietsers 0 1 +1 16 22 +6 16 23 +7
Auto-inzittenden 10 9 -1 422 398 -24 432 407 -25
Bij ongevallen met lichte vrachtwagen 3 1 -2 94 79 -15 97 80 -17
Bij ongevallen met vrachtwagen 4 1 -3 39 35 -4 43 36 -7
Totaal 20 12 -8 931 908 -23 951 920 -31
 
 

Figuur 11. Evolutie van het aantal doden ter plaatse en gewonden van 65 jaar en ouder tijdens het 1e trimester, België

 
 

Figuur 12. Evolutie van het aantal letselongevallen met één bestuurder onder invloed van alcohol en evolutie van het percentage geteste en het percentage positieve bestuurders in letselongevallen tijdens het 1e trimester, België

 
 

Tabel 4: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal slachtoffers naargelang het geslacht, België

Vrouwen
Mannen
Totaal slachtoffers
2023 2024 Evolutie 2023 2024 Evolutie 2023 2024 Evolutie
Voetgangers 558 531 -4,8% 488 450 -7,8% 1.059 999 -5,7%
Fietsers 787 811 +3,0% 1.192 1.191 -0,1% 2.000 2.019 +0,9%
E-step gebruikers 83 73 -12,0% 214 172 -19,6% 306 253 -17,3%
Bromfietsers 225 205 -8,9% 537 523 -2,6% 768 738 -3,9%
Motorfietsers 25 37 +48,0% 313 368 +17,6% 343 412 +20,1%
Auto-inzittenden 2.212 2.010 -9,1% 2.192 2.036 -7,1% 4.454 4.124 -7,4%
Bij ongevallen met lichte vrachtwagen 379 358 -5,5% 681 645 -5,3% 1.067 1.023 -4,1%
Bij ongevallen met vrachtwagen 174 144 -17,2% 305 251 -17,7% 495 420 -15,2%
Totaal 4.049 3.967 -2,0% 5.400 5.303 -1,8% 9.579 9.649 +0,7%
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F3. Verschillen tussen de gewesten

Tabel 5: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers, per Gewest

Evolutie 2023-2024
2023 2024 # %
Vlaams Gewest Letselongevallen 4.890 4.878 -12 -0,2%
Totaal slachtoffers 5.892 5.930 +38 +0,6%
Doden ter plaatse 39 37 -2 -5,1%
Gewonden 5.853 5.893 +40 +0,7%
Waals Gewest Letselongevallen 2.149 2.124 -25 -1,2%
Totaal slachtoffers 2.705 2.765 +60 +2,2%
Doden ter plaatse 39 34 -5 -12,8%
Gewonden 2.666 2.731 +65 +2,4%
Brussels Hoofdstedelijk Gewest Letselongevallen 858 812 -46 -5,4%
Totaal slachtoffers 982 954 -28 -2,9%
Doden ter plaatse 0 1 +1 Ö¾
Gewonden 982 953 -29 -3,0%

Figuur 13. Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse tijdens het 1e trimester, per Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 6: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Voetgangers 1.065 1.023 -42 -3,9% 12 8 -4
Fietsers 2.009 2.061 +52 +2,6% 8 8 +0
E-step gebruikers 327 280 -47 -14,4% 0 1 +1
Bromfietsers 803 819 +16 +2,0% 1 5 +4
Motorfietsers 353 420 +67 +19,0% 4 6 +2
Auto-inzittenden 6.126 5.758 -368 -6,0% 48 39 -9
Lichte vrachtwagen* 815 772 -43 -5,3% 8 7 -1
Vrachtwagen* 408 352 -56 -13,7% 18 14 -4
België 7.897 7.814 -83 -1,1% 78 72 -6

Figuur 14. Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, België

Figuur 15. Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, België

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F5. Voetgangers

Tabel 7: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 1.218 1.303 1.233 1.204 1.224 1.053 854 1.018 1.065 1.023 -42 -3,9%
Totaal slachtoffers 1.243 1.327 1.249 1.238 1.241 1.063 854 1.059 1.059 999 -60 -5,7%
Doden ter plaatse 16 13 14 12 24 16 6 21 12 8 -4 -33,3%
Gewonden 1.227 1.314 1.235 1.226 1.217 1.047 848 1.038 1.047 991 -56 -5,3%

 

Tabel 8: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden ter plaatse bij voetgangers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Vlaams Gewest 498 502 +4 +0,8% 6 5 -1
Waals Gewest 338 298 -40 -11,8% 6 3 -3
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 229 223 -6 -2,6% 0 0 +0
België 1.065 1.023 -42 -3,9% 12 8 -4

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F6. Fietsers

Tabel 9: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 1.693 1.718 1.851 1.696 2.055 1.887 1.840 2.262 2.009 2.061 +52 +2,6%
Totaal slachtoffers 1.708 1.733 1.849 1.703 2.063 1.887 1.865 2.268 2.000 2.019 +19 +0,9%
Doden ter plaatse 11 12 11 9 12 4 10 10 8 8 +0 Ö¾
Gewonden 1.697 1.721 1.838 1.694 2.051 1.883 1.855 2.258 1.992 2.011 +19 +1,0%

 

Tabel 10: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden ter plaatse bij fietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Vlaams Gewest 1.668 1.732 +64 +3,8% 7 7 +0
Waals Gewest 147 147 +0 +0,0% 1 1 +0
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 194 182 -12 -6,2% 0 0 +0
België 2.009 2.061 +52 +2,6% 8 8 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F6.1 Klassieke fietsen

Tabel 11: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal slachtoffers bij klassieke fietsers tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 1.638 1.633 1.718 1.486 1.717 1.554 1.446 1.684 1.448 1.423 -25 -1,7%
Totaal slachtoffers 1.649 1.638 1.704 1.485 1.703 1.521 1.434 1.641 1.396 1.363 -33 -2,4%
Doden ter plaatse 8 11 9 6 12 3 6 8 6 6 +0 Ö¾
Gewonden 1.641 1.627 1.695 1.479 1.691 1.518 1.428 1.633 1.390 1.357 -33 -2,4%

 

Tabel 12: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal doden ter plaatse bij klassieke fietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Vlaams Gewest 1.158 1.140 -18 -1,6% 5 5 +0
Waals Gewest 127 133 +6 +4,7% 1 1 +0
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 163 150 -13 -8,0% 0 0 +0
België 1.448 1.423 -25 -1,7% 6 6 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F6.2 Elektrische fietsen

Aangezien de registratie van elektrische fietsen tot 2014 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2015 gepresenteerd.

Tabel 13: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal slachtoffers bij elektrische fietsers tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 61 95 148 230 370 378 437 642 618 694 +76 +12,3%
Totaal slachtoffers 59 95 145 218 360 366 431 627 604 656 +52 +8,6%
Doden ter plaatse 3 1 2 3 0 1 4 2 2 2 +0 Ö¾
Gewonden 56 94 143 215 360 365 427 625 602 654 +52 +8,6%

 

Tabel 14: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal doden ter plaatse bij elektrische fietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Vlaams Gewest 567 647 +80 +14,1% 2 2 +0
Waals Gewest 20 14 -6 -30,0% 0 0 +0
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 31 33 +2 +6,5% 0 0 +0
België 618 694 +76 +12,3% 2 2 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F7. Elektrische steps

Aangezien de registratie van elektrische steps tot 2019 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

Tabel 15: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 49 96 313 327 280 -47 -14,4%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 45 88 276 306 253 -53 -17,3%
Doden ter plaatse Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 0 0 0 1 +1 Ö¾
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 45 88 276 306 252 -54 -17,6%

 

Tabel 16: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal doden ter plaatse bij e-step gebruikers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Vlaams Gewest 174 150 -24 -13,8% 0 1 +1
Waals Gewest 49 42 -7 -14,3% 0 0 +0
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 104 88 -16 -15,4% 0 0 +0
België 327 280 -47 -14,4% 0 1 +1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F8. Bromfietsers

Tabel 17: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 748 735 628 602 673 647 594 822 803 819 +16 +2,0%
Totaal slachtoffers 728 736 607 585 663 622 574 793 768 738 -30 -3,9%
Doden ter plaatse 2 3 3 1 2 5 2 2 1 5 +4 Ö¾
Gewonden 726 733 604 584 661 617 572 791 767 733 -34 -4,4%

 

Tabel 18: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden ter plaatse bij bromfietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Vlaams Gewest 628 641 +13 +2,1% 1 2 +1
Waals Gewest 127 131 +4 +3,1% 0 3 +3
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 48 47 -1 -2,1% 0 0 +0
België 803 819 +16 +2,0% 1 5 +4

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F9. Motorfietsers

Tabel 19: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 454 442 508 424 456 376 421 444 353 420 +67 +19,0%
Totaal slachtoffers 448 449 518 415 468 369 423 451 343 412 +69 +20,1%
Doden ter plaatse 10 12 10 4 13 14 9 11 4 6 +2 +50,0%
Gewonden 438 437 508 411 455 355 414 440 339 406 +67 +19,8%

 

Tabel 20: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal doden ter plaatse bij motorfietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Vlaams Gewest 169 206 +37 +21,9% 4 4 +0
Waals Gewest 91 117 +26 +28,6% 0 1 +1
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 93 97 +4 +4,3% 0 1 +1
België 353 420 +67 +19,0% 4 6 +2

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F10. Personenwagens

Tabel 21: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 7.575 7.497 7.231 6.933 6.958 5.996 5.047 6.192 6.126 5.758 -368 -6,0%
Totaal slachtoffers 6.847 6.473 6.159 5.850 5.666 4.755 3.592 4.366 4.454 4.124 -330 -7,4%
Doden ter plaatse 71 72 56 41 54 54 37 55 48 39 -9 -18,8%
Gewonden 6.776 6.401 6.103 5.809 5.612 4.701 3.555 4.311 4.406 4.085 -321 -7,3%

 

Tabel 22: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden ter plaatse bij de inzittenden, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Vlaams Gewest 3.622 3.512 -110 -3,0% 18 17 -1
Waals Gewest 1.851 1.645 -206 -11,1% 30 22 -8
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 653 601 -52 -8,0% 0 0 +0
België 6.126 5.758 -368 -6,0% 48 39 -9

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F11. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 23: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 833 832 825 802 785 738 688 837 815 772 -43 -5,3%
Totaal slachtoffers 1.218 1.171 1.159 1.108 1.047 1.010 894 1.084 1.067 1.023 -44 -4,1%
Doden ter plaatse 16 12 6 8 12 6 9 8 8 7 -1 Ö¾
Gewonden 1.202 1.159 1.153 1.100 1.035 1.004 885 1.076 1.059 1.016 -43 -4,1%

 

Tabel 24: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Vlaams Gewest 579 521 -58 -10,0% 5 1 -4
Waals Gewest 182 207 +25 +13,7% 3 6 +3
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 54 44 -10 -18,5% 0 0 +0
België 815 772 -43 -5,3% 8 7 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F12. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 25: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 507 459 517 472 437 431 401 399 408 352 -56 -13,7%
Totaal slachtoffers 673 604 667 605 575 558 472 511 495 420 -75 -15,2%
Doden ter plaatse 18 25 30 16 23 25 18 24 18 14 -4 -22,2%
Gewonden 655 579 637 589 552 533 454 487 477 406 -71 -14,9%

 

Tabel 26: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Vlaams Gewest 301 243 -58 -19,3% 13 10 -3
Waals Gewest 95 88 -7 -7,4% 5 4 -1
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 12 21 +9 +75,0% 0 0 +0
België 408 352 -56 -13,7% 18 14 -4

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Vlaams Gewest

V1. Algemene evoluties

Figuur 36. Evolutie van het aantal doden ter plaatse en het aantal letselongevallen, tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024, per provincie, Vlaams Gewest

Doden ter plaatse


Letselongevallen

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V2. Kerncijfers

Tabel 27: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 5.526 5.454 5.298 5.036 5.210 4.541 3.978 4.991 4.890 4.878 -12 -0,2%
Totaal slachtoffers 7.218 6.997 6.732 6.370 6.570 5.658 4.733 6.024 5.892 5.930 +38 +0,6%
Doden ter plaatse 70 66 57 44 53 44 46 49 39 37 -2 -5,1%
Gewonden 7.148 6.931 6.675 6.326 6.517 5.614 4.687 5.975 5.853 5.893 +40 +0,7%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 40. Evolutie van het aantal doden ter plaatse tijdens de verschillende trimesters, Vlaams Gewest

 
 

Figuur 41. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, Vlaams Gewest

 
 

Figuur 42. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Vlaams Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V3. Verschillen tussen de provincies

Tabel 28: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Antwerpen 1.562 1.481 -81 -5,2% 11 9 -2
Limburg 567 597 +30 +5,3% 4 7 +3
Oost-Vlaanderen 1.213 1.279 +66 +5,4% 7 5 -2
Vlaams-Brabant 652 630 -22 -3,4% 9 5 -4
West-Vlaanderen 896 891 -5 -0,6% 8 11 +3
Vlaams Gewest 4.890 4.878 -12 -0,2% 39 37 -2

Figuur 43. Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse tijdens het 1e trimester, per provincie, Vlaams Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 29: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Voetgangers 498 502 +4 +0,8% 6 5 -1
Fietsers 1.668 1.732 +64 +3,8% 7 7 +0
E-step gebruikers 174 150 -24 -13,8% 0 1 +1
Bromfietsers 628 641 +13 +2,1% 1 2 +1
Motorfietsers 169 206 +37 +21,9% 4 4 +0
Auto-inzittenden 3.622 3.512 -110 -3,0% 18 17 -1
Lichte vrachtwagen* 579 521 -58 -10,0% 5 1 -4
Vrachtwagen* 301 243 -58 -19,3% 13 10 -3
Vlaams Gewest 4.890 4.878 -12 -0,2% 39 37 -2

Figuur 44. Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

Figuur 45. Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V5. Voetgangers

Tabel 30: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 554 615 551 567 580 498 424 478 498 502 +4 +0,8%
Totaal slachtoffers 558 618 543 569 566 490 407 460 481 475 -6 -1,2%
Doden ter plaatse 8 5 8 5 13 6 5 9 6 5 -1 Ö¾
Gewonden 550 613 535 564 553 484 402 451 475 470 -5 -1,1%

 

Tabel 31: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden ter plaatse bij voetgangers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Antwerpen 173 167 -6 -3,5% 2 2 +0
Limburg 56 61 +5 +8,9% 0 1 +1
Oost-Vlaanderen 128 128 +0 +0,0% 1 0 -1
Vlaams-Brabant 62 72 +10 +16,1% 2 2 +0
West-Vlaanderen 79 74 -5 -6,3% 1 0 -1
Vlaams Gewest 498 502 +4 +0,8% 6 5 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V6. Fietsers

Tabel 32: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 1.503 1.523 1.574 1.483 1.732 1.581 1.496 1.893 1.668 1.732 +64 +3,8%
Totaal slachtoffers 1.520 1.547 1.583 1.490 1.747 1.585 1.519 1.905 1.670 1.704 +34 +2,0%
Doden ter plaatse 10 10 10 9 5 4 8 7 7 7 +0 Ö¾
Gewonden 1.510 1.537 1.573 1.481 1.742 1.581 1.511 1.898 1.663 1.697 +34 +2,0%

 

Tabel 33: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden ter plaatse bij fietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Antwerpen 570 573 +3 +0,5% 1 2 +1
Limburg 126 148 +22 +17,5% 0 0 +0
Oost-Vlaanderen 475 501 +26 +5,5% 1 2 +1
Vlaams-Brabant 185 164 -21 -11,4% 4 1 -3
West-Vlaanderen 312 346 +34 +10,9% 1 2 +1
Vlaams Gewest 1.668 1.732 +64 +3,8% 7 7 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V6.1 Klassieke fietsen

Tabel 34: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal slachtoffers bij klassieke fietsers tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 1.450 1.439 1.446 1.279 1.422 1.280 1.139 1.364 1.158 1.140 -18 -1,6%
Totaal slachtoffers 1.463 1.453 1.443 1.278 1.414 1.253 1.125 1.326 1.115 1.094 -21 -1,9%
Doden ter plaatse 7 9 8 6 5 3 4 6 5 5 +0 Ö¾
Gewonden 1.456 1.444 1.435 1.272 1.409 1.250 1.121 1.320 1.110 1.089 -21 -1,9%

 

Tabel 35: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal doden ter plaatse bij klassieke fietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Antwerpen 388 363 -25 -6,4% 1 2 +1
Limburg 79 96 +17 +21,5% 0 0 +0
Oost-Vlaanderen 343 354 +11 +3,2% 0 2 +2
Vlaams-Brabant 125 116 -9 -7,2% 3 1 -2
West-Vlaanderen 223 211 -12 -5,4% 1 0 -1
Vlaams Gewest 1.158 1.140 -18 -1,6% 5 5 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V6.2 Elektrische fietsen

Aangezien de registratie van elektrische fietsen tot 2014 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2015 gepresenteerd.

Tabel 36: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal slachtoffers bij elektrische fietsers tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 58 94 143 224 342 344 400 593 567 647 +80 +14,1%
Totaal slachtoffers 57 94 140 212 333 332 394 579 555 610 +55 +9,9%
Doden ter plaatse 3 1 2 3 0 1 4 1 2 2 +0 Ö¾
Gewonden 54 93 138 209 333 331 390 578 553 608 +55 +9,9%

 

Tabel 37: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal doden ter plaatse bij elektrische fietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Antwerpen 208 238 +30 +14,4% 0 0 +0
Limburg 50 56 +6 +12,0% 0 0 +0
Oost-Vlaanderen 144 157 +13 +9,0% 1 0 -1
Vlaams-Brabant 62 54 -8 -12,9% 1 0 -1
West-Vlaanderen 103 142 +39 +37,9% 0 2 +2
Vlaams Gewest 567 647 +80 +14,1% 2 2 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V7. Elektrische steps

Aangezien de registratie van elektrische steps tot 2019 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

Tabel 38: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 19 50 158 174 150 -24 -13,8%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 16 43 132 155 128 -27 -17,4%
Doden ter plaatse Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 0 0 0 1 +1 Ö¾
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 16 43 132 155 127 -28 -18,1%

 

Tabel 39: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal doden ter plaatse bij e-step gebruikers, per gewest, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Antwerpen 94 69 -25 Ö¾ 0 1 +1
Limburg 12 10 -2 Ö¾ 0 0 +0
Oost-Vlaanderen 38 33 -5 Ö¾ 0 0 +0
Vlaams-Brabant 13 16 +3 Ö¾ 0 0 +0
West-Vlaanderen 17 22 +5 Ö¾ 0 0 +0
Vlaams Gewest 174 150 -24 Ö¾ 0 1 +1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V8. Bromfietsers

Tabel 40: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 562 535 467 445 508 482 432 617 628 641 +13 +2,1%
Totaal slachtoffers 538 519 443 432 495 452 407 589 588 571 -17 -2,9%
Doden ter plaatse 1 1 1 1 2 3 2 1 1 2 +1 Ö¾
Gewonden 537 518 442 431 493 449 405 588 587 569 -18 -3,1%

 

Tabel 41: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden ter plaatse bij bromfietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Antwerpen 218 237 +19 +8,7% 1 2 +1
Limburg 71 55 -16 -22,5% 0 0 +0
Oost-Vlaanderen 184 180 -4 -2,2% 0 0 +0
Vlaams-Brabant 41 59 +18 +43,9% 0 0 +0
West-Vlaanderen 114 110 -4 -3,5% 0 0 +0
Vlaams Gewest 628 641 +13 +2,1% 1 2 +1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V9. Motorfietsers

Tabel 42: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 258 244 281 213 254 182 202 228 169 206 +37 +21,9%
Totaal slachtoffers 256 247 281 205 257 175 196 231 163 205 +42 +25,8%
Doden ter plaatse 7 8 8 2 5 8 5 4 4 4 +0 Ö¾
Gewonden 249 239 273 203 252 167 191 227 159 201 +42 +26,4%

 

Tabel 43: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal doden ter plaatse bij motorfietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Antwerpen 50 63 +13 +26,0% 2 0 -2
Limburg 11 21 +10 +90,9% 1 1 +0
Oost-Vlaanderen 48 54 +6 +12,5% 1 2 +1
Vlaams-Brabant 31 47 +16 +51,6% 0 0 +0
West-Vlaanderen 29 21 -8 -27,6% 0 1 +1
Vlaams Gewest 169 206 +37 +21,9% 4 4 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V10. Personenwagens

Tabel 44: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 4.539 4.481 4.256 4.087 4.123 3.482 2.871 3.646 3.622 3.512 -110 -3,0%
Totaal slachtoffers 3.867 3.619 3.440 3.227 3.111 2.576 1.846 2.333 2.435 2.303 -132 -5,4%
Doden ter plaatse 39 34 23 21 23 18 18 25 18 17 -1 -5,6%
Gewonden 3.828 3.585 3.417 3.206 3.088 2.558 1.828 2.308 2.417 2.286 -131 -5,4%

 

Tabel 45: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden ter plaatse bij de inzittenden, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Antwerpen 1.178 1.047 -131 -11,1% 5 2 -3
Limburg 454 489 +35 +7,7% 2 5 +3
Oost-Vlaanderen 837 865 +28 +3,3% 3 1 -2
Vlaams-Brabant 506 474 -32 -6,3% 3 1 -2
West-Vlaanderen 647 637 -10 -1,5% 5 8 +3
Vlaams Gewest 3.622 3.512 -110 -3,0% 18 17 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V11. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 46: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 563 590 597 547 551 486 487 597 579 521 -58 -10,0%
Totaal slachtoffers 830 801 837 745 732 665 612 772 755 693 -62 -8,2%
Doden ter plaatse 12 8 3 6 8 3 6 4 5 1 -4 Ö¾
Gewonden 818 793 834 739 724 662 606 768 750 692 -58 -7,7%

 

Tabel 47: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Antwerpen 161 161 +0 +0,0% 0 0 +0
Limburg 84 60 -24 -28,6% 3 0 -3
Oost-Vlaanderen 128 139 +11 +8,6% 0 0 +0
Vlaams-Brabant 84 69 -15 -17,9% 1 1 +0
West-Vlaanderen 122 92 -30 -24,6% 1 0 -1
Vlaams Gewest 579 521 -58 -10,0% 5 1 -4

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V12. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 48: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 329 328 373 325 291 300 271 284 301 243 -58 -19,3%
Totaal slachtoffers 431 438 469 415 387 388 316 368 363 286 -77 -21,2%
Doden ter plaatse 7 18 16 9 9 18 13 15 13 10 -3 -23,1%
Gewonden 424 420 453 406 378 370 303 353 350 276 -74 -21,1%

 

Tabel 49: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Antwerpen 122 97 -25 -20,5% 3 5 +2
Limburg 29 18 -11 -37,9% 2 0 -2
Oost-Vlaanderen 71 57 -14 -19,7% 3 0 -3
Vlaams-Brabant 39 34 -5 -12,8% 3 1 -2
West-Vlaanderen 40 37 -3 -7,5% 2 4 +2
Vlaams Gewest 301 243 -58 -19,3% 13 10 -3

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Waals Gewest

W1. Algemene evoluties

Figuur 66. Evolutie van het aantal doden ter plaatse en het aantal letselongevallen, tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024, per provincie, Waals Gewest

Doden ter plaatse


Letselongevallen

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W2. Kerncijfers

Tabel 50: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 2.570 2.494 2.464 2.400 2.415 2.117 1.971 2.249 2.149 2.124 -25 -1,2%
Totaal slachtoffers 3.482 3.405 3.226 3.163 3.186 2.714 2.487 2.860 2.705 2.765 +60 +2,2%
Doden ter plaatse 45 57 44 32 56 51 26 56 39 34 -5 -12,8%
Gewonden 3.437 3.348 3.182 3.131 3.130 2.663 2.461 2.804 2.666 2.731 +65 +2,4%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 70. Evolutie van het aantal doden ter plaatse tijdens de verschillende trimesters, Waals Gewest

 
 

Figuur 71. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, Waals Gewest

 
 

Figuur 72. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Waals Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W3. Verschillen tussen de provincies

Tabel 51: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse tijdens het 1e trimester, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Waals-Brabant 232 206 -26 -11,2% 3 3 +0
Henegouwen 787 779 -8 -1,0% 14 7 -7
Luik 642 659 +17 +2,6% 7 9 +2
Luxemburg 187 176 -11 -5,9% 5 8 +3
Namen 301 304 +3 +1,0% 10 7 -3
Waals Gewest 2.149 2.124 -25 -1,2% 39 34 -5

Figuur 73. Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse tijdens het 1e trimester, per provincie, Waals Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 52: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Voetgangers 338 298 -40 -11,8% 6 3 -3
Fietsers 147 147 +0 +0,0% 1 1 +0
E-step gebruikers 49 42 -7 -14,3% 0 0 +0
Bromfietsers 127 131 +4 +3,1% 0 3 +3
Motorfietsers 91 117 +26 +28,6% 0 1 +1
Auto-inzittenden 1.851 1.645 -206 -11,1% 30 22 -8
Lichte vrachtwagen* 182 207 +25 +13,7% 3 6 +3
Vrachtwagen* 95 88 -7 -7,4% 5 4 -1
Waals Gewest 2.149 2.124 -25 -1,2% 39 34 -5

Figuur 74. Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

Figuur 75. Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W5. Voetgangers

Tabel 53: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 348 366 371 357 384 324 255 338 338 298 -40 -11,8%
Totaal slachtoffers 364 383 394 375 407 339 263 397 344 298 -46 -13,4%
Doden ter plaatse 5 8 4 6 9 7 1 12 6 3 -3 Ö¾
Gewonden 359 375 390 369 398 332 262 385 338 295 -43 -12,7%

 

Tabel 54: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden ter plaatse bij voetgangers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Waals-Brabant 44 28 -16 -36,4% 1 0 -1
Henegouwen 135 124 -11 -8,1% 2 1 -1
Luik 105 94 -11 -10,5% 2 0 -2
Luxemburg 17 14 -3 -17,6% 1 1 +0
Namen 37 38 +1 +2,7% 0 1 +1
Waals Gewest 338 298 -40 -11,8% 6 3 -3

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W6. Fietsers

Tabel 55: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 93 71 116 88 138 132 180 161 147 147 +0 +0,0%
Totaal slachtoffers 94 70 115 89 138 131 184 166 142 142 +0 +0,0%
Doden ter plaatse 1 1 1 0 7 0 1 3 1 1 +0 Ö¾
Gewonden 93 69 114 89 131 131 183 163 141 141 +0 +0,0%

 

Tabel 56: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden ter plaatse bij fietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Waals-Brabant 28 22 -6 -21,4% 0 1 +1
Henegouwen 51 54 +3 +5,9% 1 0 -1
Luik 37 48 +11 +29,7% 0 0 +0
Luxemburg 13 4 -9 -69,2% 0 0 +0
Namen 18 19 +1 +5,6% 0 0 +0
Waals Gewest 147 147 +0 +0,0% 1 1 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W6.1 Klassieke fietsen

Tabel 57: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal slachtoffers bij klassieke fietsers tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 92 70 115 86 129 125 167 147 127 133 +6 +4,7%
Totaal slachtoffers 93 69 114 87 129 124 171 151 123 128 +5 +4,1%
Doden ter plaatse 1 1 1 0 7 0 1 2 1 1 +0 Ö¾
Gewonden 92 68 113 87 122 124 170 149 122 127 +5 +4,1%

 

Tabel 58: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal doden ter plaatse bij klassieke fietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Waals-Brabant 24 19 -5 -20,8% 0 1 +1
Henegouwen 42 49 +7 +16,7% 1 0 -1
Luik 33 43 +10 +30,3% 0 0 +0
Luxemburg 11 4 -7 -63,6% 0 0 +0
Namen 17 18 +1 +5,9% 0 0 +0
Waals Gewest 127 133 +6 +4,7% 1 1 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W6.2 Elektrische fietsen

Aangezien de registratie van elektrische fietsen tot 2014 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2015 gepresenteerd.

Tabel 59: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal slachtoffers bij elektrische fietsers tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 1 1 1 2 9 7 13 14 20 14 -6 -30,0%
Totaal slachtoffers 1 1 1 2 9 7 13 15 19 14 -5 -26,3%
Doden ter plaatse 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 +0 Ö¾
Gewonden 1 1 1 2 9 7 13 14 19 14 -5 -26,3%

 

Tabel 60: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal doden ter plaatse bij elektrische fietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Waals-Brabant 4 3 -1 -25,0% 0 0 +0
Henegouwen 9 5 -4 -44,4% 0 0 +0
Luik 4 5 +1 +25,0% 0 0 +0
Luxemburg 2 0 -2 -100,0% 0 0 +0
Namen 1 1 +0 +0,0% 0 0 +0
Waals Gewest 20 14 -6 -30,0% 0 0 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W7. Elektrische steps

Aangezien de registratie van elektrische steps tot 2019 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

Tabel 61: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 6 10 26 49 42 -7 -14,3%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 6 9 24 49 40 -9 -18,4%
Doden ter plaatse Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 0 0 0 0 +0 Ö¾
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 6 9 24 49 40 -9 -18,4%

 

Tabel 62: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal doden ter plaatse bij e-step gebruikers, per gewest, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Waals-Brabant 7 7 +0 Ö¾ 0 0 +0
Henegouwen 22 24 +2 Ö¾ 0 0 +0
Luik 11 8 -3 Ö¾ 0 0 +0
Luxemburg 1 1 +0 Ö¾ 0 0 +0
Namen 8 2 -6 Ö¾ 0 0 +0
Waals Gewest 49 42 -7 Ö¾ 0 0 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W8. Bromfietsers

Tabel 63: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 141 168 124 115 121 116 131 140 127 131 +4 +3,1%
Totaal slachtoffers 145 187 128 114 124 123 138 141 136 126 -10 -7,4%
Doden ter plaatse 1 2 2 0 0 2 0 1 0 3 +3 Ö¾
Gewonden 144 185 126 114 124 121 138 140 136 123 -13 -9,6%

 

Tabel 64: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden ter plaatse bij bromfietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Waals-Brabant 9 11 +2 +22,2% 0 0 +0
Henegouwen 51 55 +4 +7,8% 0 0 +0
Luik 47 44 -3 -6,4% 0 1 +1
Luxemburg 2 6 +4 +200,0% 0 1 +1
Namen 18 15 -3 -16,7% 0 1 +1
Waals Gewest 127 131 +4 +3,1% 0 3 +3

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W9. Motorfietsers

Tabel 65: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 98 91 122 111 114 106 138 135 91 117 +26 +28,6%
Totaal slachtoffers 97 98 133 116 122 108 146 145 92 120 +28 +30,4%
Doden ter plaatse 3 4 2 2 8 6 4 7 0 1 +1 Ö¾
Gewonden 94 94 131 114 114 102 142 138 92 119 +27 +29,3%

 

Tabel 66: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal doden ter plaatse bij motorfietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Waals-Brabant 13 19 +6 +46,2% 0 0 +0
Henegouwen 36 37 +1 +2,8% 0 0 +0
Luik 23 31 +8 +34,8% 0 0 +0
Luxemburg 7 9 +2 +28,6% 0 0 +0
Namen 12 21 +9 +75,0% 0 1 +1
Waals Gewest 91 117 +26 +28,6% 0 1 +1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W10. Personenwagens

Tabel 67: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 2.271 2.236 2.172 2.137 2.129 1.841 1.670 1.928 1.851 1.645 -206 -11,1%
Totaal slachtoffers 2.518 2.430 2.260 2.217 2.200 1.819 1.551 1.787 1.750 1.573 -177 -10,1%
Doden ter plaatse 31 38 31 19 30 32 18 28 30 22 -8 -26,7%
Gewonden 2.487 2.392 2.229 2.198 2.170 1.787 1.533 1.759 1.720 1.551 -169 -9,8%

 

Tabel 68: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden ter plaatse bij de inzittenden, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Waals-Brabant 192 168 -24 -12,5% 1 1 +0
Henegouwen 679 605 -74 -10,9% 11 6 -5
Luik 548 470 -78 -14,2% 5 7 +2
Luxemburg 169 142 -27 -16,0% 4 4 +0
Namen 263 260 -3 -1,1% 9 4 -5
Waals Gewest 1.851 1.645 -206 -11,1% 30 22 -8

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W11 Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 69: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 209 187 173 201 190 190 157 195 182 207 +25 +13,7%
Totaal slachtoffers 313 298 248 290 267 267 228 253 247 279 +32 +13,0%
Doden ter plaatse 2 4 3 2 4 3 3 4 3 6 +3 Ö¾
Gewonden 311 294 245 288 263 264 225 249 244 273 +29 +11,9%

 

Tabel 70: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Waals-Brabant 26 20 -6 -23,1% 1 2 +1
Henegouwen 65 80 +15 +23,1% 2 0 -2
Luik 48 52 +4 +8,3% 0 0 +0
Luxemburg 14 17 +3 +21,4% 0 3 +3
Namen 29 38 +9 +31,0% 0 1 +1
Waals Gewest 182 207 +25 +13,7% 3 6 +3

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W12. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 71: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 152 110 127 119 130 116 118 103 95 88 -7 -7,4%
Totaal slachtoffers 211 139 177 157 171 152 141 128 118 110 -8 -6,8%
Doden ter plaatse 10 7 13 6 14 7 5 9 5 4 -1 Ö¾
Gewonden 201 132 164 151 157 145 136 119 113 106 -7 -6,2%

 

Tabel 72: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Waals-Brabant 9 2 -7 -77,8% 1 0 -1
Henegouwen 32 46 +14 +43,8% 1 0 -1
Luik 30 20 -10 -33,3% 1 2 +1
Luxemburg 10 6 -4 -40,0% 0 1 +1
Namen 14 14 +0 +0,0% 2 1 -1
Waals Gewest 95 88 -7 -7,4% 5 4 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Brussels Hoofdstedelijk Gewest

B1. Kerncijfers

Tabel 73: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 898 911 956 861 862 821 639 840 858 812 -46 -5,4%
Totaal slachtoffers 1.088 1.048 1.131 1.029 1.016 975 726 962 982 954 -28 -2,9%
Doden ter plaatse 5 1 4 2 3 7 2 3 0 1 +1 Ö¾
Gewonden 1.083 1.047 1.127 1.027 1.013 968 724 959 982 953 -29 -3,0%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 99. Evolutie van het aantal doden ter plaatse tijdens de verschillende trimesters, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 
 

Figuur 100. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 
 

Figuur 101. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B2. Weggebruikerscategorieën

Tabel 74: Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2023-2024
Evolutie 2023-2024
2023 2024 # % 2023 2024 #
Voetgangers 229 223 -6 -2,6% 0 0 +0
Fietsers 194 182 -12 -6,2% 0 0 +0
E-step gebruikers 104 88 -16 -15,4% 0 0 +0
Bromfietsers 48 47 -1 -2,1% 0 0 +0
Motorfietsers 93 97 +4 +4,3% 0 1 +1
Auto-inzittenden 653 601 -52 -8,0% 0 0 +0
Lichte vrachtwagen* 54 44 -10 -18,5% 0 0 +0
Vrachtwagen* 12 21 +9 +75,0% 0 0 +0
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 858 812 -46 -5,4% 0 1 +1

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

Figuur 102. Evolutie tussen het 1e trimester van 2023 en het 1e trimester van 2024 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B3. Voetgangers

Tabel 75: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 316 322 311 280 260 231 175 202 229 223 -6 -2,6%
Totaal slachtoffers 321 326 312 294 268 234 184 202 234 226 -8 -3,4%
Doden ter plaatse 3 0 2 1 2 3 0 0 0 0 +0 Ö¾
Gewonden 318 326 310 293 266 231 184 202 234 226 -8 -3,4%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B4. Fietsers

Tabel 76: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 97 124 161 125 185 174 164 208 194 182 -12 -6,2%
Totaal slachtoffers 94 116 151 124 178 171 162 197 188 173 -15 -8,0%
Doden ter plaatse 0 1 0 0 0 0 1 0 0 0 +0 Ö¾
Gewonden 94 115 151 124 178 171 161 197 188 173 -15 -8,0%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B4.1 Klassieke fietsen

Tabel 77: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal slachtoffers bij klassieke fietsers tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 96 124 157 121 166 149 140 173 163 150 -13 -8,0%
Totaal slachtoffers 93 116 147 120 160 144 138 164 158 141 -17 -10,8%
Doden ter plaatse 0 1 0 0 0 0 1 0 0 0 +0 Ö¾
Gewonden 93 115 147 120 160 144 137 164 158 141 -17 -10,8%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B4.2 Elektrische fietsen

Aangezien de registratie van elektrische fietsen tot 2014 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2015 gepresenteerd.

Tabel 78: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal slachtoffers bij elektrische fietsers tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 2 0 4 4 19 27 24 35 31 33 +2 +6,5%
Totaal slachtoffers 1 0 4 4 18 27 24 33 30 32 +2 +6,7%
Doden ter plaatse 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 +0 Ö¾
Gewonden 1 0 4 4 18 27 24 33 30 32 +2 +6,7%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B5. Elektrische steps

Aangezien de registratie van elektrische steps tot 2019 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

Tabel 79: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 24 36 129 104 88 -16 -15,4%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 23 36 120 102 85 -17 -16,7%
Doden ter plaatse Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 0 0 0 0 +0 Ö¾
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 23 36 120 102 85 -17 -16,7%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B6. Bromfietsers

Tabel 80: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 45 32 37 42 44 49 31 65 48 47 -1 -2,1%
Totaal slachtoffers 45 30 36 39 44 47 29 63 44 41 -3 -6,8%
Doden ter plaatse 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 +0 Ö¾
Gewonden 45 30 36 39 44 47 29 63 44 41 -3 -6,8%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B7. Motorfietsers

Tabel 81: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 98 107 105 100 88 88 81 81 93 97 +4 +4,3%
Totaal slachtoffers 95 104 104 94 89 86 81 75 88 87 -1 -1,1%
Doden ter plaatse 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 +1 Ö¾
Gewonden 95 104 104 94 89 86 81 75 88 86 -2 -2,3%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B8. Personenwagens

Tabel 82: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 765 780 803 709 706 673 506 618 653 601 -52 -8,0%
Totaal slachtoffers 462 424 459 406 355 360 195 246 269 248 -21 -7,8%
Doden ter plaatse 1 0 2 1 1 4 1 2 0 0 +0 Ö¾
Gewonden 461 424 457 405 354 356 194 244 269 248 -21 -7,8%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B9. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 83: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 61 55 55 54 44 62 44 45 54 44 -10 -18,5%
Totaal slachtoffers 75 72 74 73 48 78 54 59 65 51 -14 -21,5%
Doden ter plaatse 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 +0 Ö¾
Gewonden 73 72 74 73 48 78 54 59 65 51 -14 -21,5%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B10. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 84: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2023-2024
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 # %
Letselongevallen 26 21 17 28 16 15 12 12 12 21 +9 +75,0%
Totaal slachtoffers 31 27 21 33 17 18 15 15 14 24 +10 +71,4%
Doden ter plaatse 1 0 1 1 0 0 0 0 0 0 +0 Ö¾
Gewonden 30 27 20 32 17 18 15 15 14 24 +10 +71,4%

 


 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Methodologie


De in de verkeersveiligheidsbarometer gepubliceerde gegevens zijn gebaseerd op de processen-verbaal van de federale wegpolitie (WPR) en de lokale politiezones die opgesteld werden naar aanleiding van een letselongeval (d.w.z. met verwondingen tot gevolg bij minstens één van de betrokkenen). Deze gegevens worden gecentraliseerd door een dienst van de federale politie die ze elk semester aan het Vias institute bezorgt.

Elke politiezone (of -eenheid) telt de letselongevallen (en de slachtoffers) op zijn grondgebied, ongeacht welke politiezone het ongeval vaststelde. Er wordt zowel rekening gehouden met letselongevallen ter plaatse vastgesteld door de politiediensten, als met letselongevallen die op het politiebureau worden aangegeven.

De informatie die door de politiediensten aan het Vias institute doorgegeven wordt, is afkomstig uit de aanvankelijke processen-verbaal, ongeacht of deze definitief zijn of niet. Het aantal processenverbaal of hun inhoud kan dus evolueren van maand tot maand, wat dan natuurlijk ook een invloed heeft op het aantal ongevallen, doden of gewonden. De recentste cijfers van de barometer zijn dus voorlopig. Na 4 tot 6 maanden worden ze wel als constant beschouwd. Ze verschillen overigens niet veel van de door Statbel (Algemene Directie Statistiek - Statistics Belgium) nog te publiceren officiële cijfers: gemiddeld (per trimester), kondigt de barometer op nationaal niveau 0 tot 5% doden meer of minder aan dan het officiële cijfer dat op een later tijdstip gepubliceerd wordt. En voor het aantal letselongevallen is het verschil tussen de barometer en de officiële cijfers kleiner dan 2%.

De verkeersveiligheidsbarometer is gebaseerd op een trimestriële en cumulatieve methode: naarmate het jaar vordert, worden de kwartaalgegevens samengeteld om aldus het aantal van de tot dan toe geregistreerde ongevallen en slachtoffers tijdens een bepaald jaar te verkrijgen. De recentste periode wordt dan vergeleken met de overeenkomstige periode van de voorgaande jaren, waarbij speciaal aandacht wordt besteed aan de evolutie ten opzichte van het jaar ervoor. In concreto worden er jaarlijks 4 barometers gepubliceerd. Het betreffen de volgende periodes:


â–¢ het eerste trimester van het jaar (van januari tot maart)

â–¢ het eerste semester van het jaar (van januari tot juni)

â–¢ de eerste 9 maanden van het jaar (van januari tot september)

â–¢ heel het jaar (van januari tot december)


Drie indicatoren worden onderzocht: het aantal letselongevallen, het aantal doden ter plaatse en het aantal gewonden. Het totaal aantal verkeersdoden, dat naast de doden ter plaatse ook de dodelijk gewonden omvat, wordt niet in de barometer gepresenteerd. De dodelijk gewonden worden niet opgenomen in de door de politiediensten aanvankelijke opgestelde processen-verbaal, waaraan de cijfers van de barometer ontleend zijn. De evolutie met betrekking tot het aantal doden ter plaatse komt echter systematisch overeen met de evolutie van het totaal aantal verkeersdoden.

Evolutiepercentages berekenen heeft weinig zin als de oorspronkelijke absolute cijfers te klein zijn. Bijvoorbeeld: de evolutie van 1 dode naar 2 doden komt overeen met een stijging van +100%. Om verkeerde interpretaties te vermijden, worden deze evolutiepercentages dus niet gegeven als de cijfers relatief klein zijn, zoals bijvoorbeeld vaak het geval is voor het aantal doden voor een bepaalde weggebruikerscategorie. De weergave van de evolutie in ruwe cijfers (+1 dode) verdient dan de voorkeur.