Verkeersveiligheidsbarometer

 

 

1ste t.e.m. 3de kwartaal 2023
 
 
 
D/2023/0779/130


Technische preciseringen


De verkeersveiligheidsbarometer wordt trimestrieel gepubliceerd en geeft een overzicht van het aantal verkeersongevallen met letselschade (letselongevallen) die zich sinds het begin van het jaar hebben voorgedaan. Naast het aantal letselongevallen worden ook gegevens met betrekking tot het aantal verkeersslachtoffers (gewonden en doden ter plaatse) gepubliceerd. De cijfers worden vergeleken met de cijfers in de overeenstemmende periodes in eerdere jaren om evoluties van ongevallencijfers in kaart te brengen.

De cijfers zijn afkomstig van de processen-verbaal opgesteld door de federale wegpolitie en de lokale politiezones. De cijfers zijn gebaseerd op de aanvankelijke processen-verbaal, ongeacht of deze definitief zijn of niet. Deze gegevens zijn dus slechts voorlopig; het aantal ongevallen, doden of gewonden kan bijgevolg (licht) variëren in latere barometers. Na 4 tot 6 maanden worden de gegevens wel als stabiel beschouwd. De cijfers die in deze verkeersveiligheidsbarometer gepresenteerd worden, stemmen overeen met de cijfers die verkregen zijn van de Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL op 10/11/2023.

Net zoals de officiële en definitieve cijfers, zijn de voorlopige cijfers van deze barometer onvolledig omdat er een onderregistratie van verkeersongevallen is. Sommige letselongevallen en slachtoffers worden niet in de statistieken opgenomen, omdat de politiediensten niet opgeroepen werden en de ongevallen dus niet hebben kunnen vaststellen. Het betreft vooral ongevallen met lichtgewonden, met fietsers, met e-step gebruikers en met voetgangers. Dit is geen typisch Belgisch fenomeen, alle landen die ongevallenstatistieken opmaken worden hiermee geconfronteerd.

Op de laatste bladzijde van deze barometer wordt de gebruikte methodologie voor de realisatie van de verkeersveiligheidsbarometer beschreven.

 

Gebruikte terminologie

Letselongeval : Verkeersongeval op de openbare weg met ten minste één voertuig, dat lichamelijke schade veroorzaakt voor minstens één van de betrokkenen (minstens één dode of gewonde).

Dode ter plaatse : Elke persoon die betrokken raakt in een verkeersongeval en die ter plaatse of voor de ziekenhuisopname overlijdt.

Gewonde : Elke persoon die in een verkeersongeval gewond raakt (met of zonder ziekenhuisopname), maar hierbij niet om het leven komt.

Slachtoffer : Elke persoon die bij een verkeersongeval overlijdt of gewond raakt.

Voetganger : Weggebruiker die te voet gaat, een (brom)fiets voortduwt of een rolstoelgebruiker is.

Fietser : Weggebruiker die zich met een gewone fiets of een elektrische fiets verplaatst.

Bromfiets : Bromfiets type A of type B of met drie of vier wielen, of speed pedelec.

Motorfiets : Elk tweewielig motorvoertuig met of zonder sidecar, dat een cilinderinhoud van meer dan 50 cm2 heeft, en/of dat sneller kan rijden dan 45 km/u.

Lichte vrachtwagen : Een motorvoertuig bestemd voor het vervoer van goederen met een toegestane maximale massa van 3.500 kilo.

Vrachtwagen : Een motorvoertuig bestemd voor het vervoer van goederen met een toegestane maximale massa van meer dan 3.500 kilo; of een trekker met of zonder oplegger.

Periode van de week : Dag: periode van 6.00u tot 21.59u; Nacht: periode van 22.00u tot 5.59u de volgende dag; Week: periode van maandag 06.00u tot vrijdag 21.59u; Weekend: periode van vrijdag 22.00u tot maandag 5.59u.

Jonge autobestuurder : Autobestuurder van 18 tot en met 24 jaar.

 


België

F1. Algemene evoluties

Figuur 1. Evolutie van het aantal doden ter plaatse en het aantal letselongevallen, tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023, volgens het Gewest, België

Doden ter plaatse

 


Letselongevallen

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F2. Kerncijfers

Tabel 1: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens de eerste 9 maanden, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 31.085 29.822 29.672 27.959 28.130 27.695 22.926 24.921 27.900 27.302 -598 -2,1%
Totaal slachtoffers 40.591 39.050 38.561 36.162 36.126 35.237 28.319 30.659 34.288 33.380 -908 -2,6%
Doden ter plaatse 443 423 372 348 319 361 292 280 322 270 -52 -16,1%
Gewonden 40.148 38.627 38.189 35.814 35.807 34.876 28.027 30.379 33.966 33.110 -856 -2,5%

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 5. Evolutie van het aantal doden ter plaatse tijdens de verschillende trimesters, België

 
 

Figuur 6. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, België

 
 

Figuur 7. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, België

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 8. Evolutie van de ongevallenernst (aantal doden ter plaatse per 1.000 letselongevallen) tijdens de eerste 9 maanden 2014-2023, België

 
 

Tabel 2: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse volgens de periode van de week, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Weekdagen 19.161 18.670 -491 -2,6% 165 128 -37
Weeknachten 1.426 1.436 +10 +0,7% 28 49 +21
Weekenddagen 5.360 5.142 -218 -4,1% 77 59 -18
Weekendnachten 1.953 2.054 +101 +5,2% 52 34 -18
Totaal 27.900 27.302 -598 -2,1% 322 270 -52
 
 

Figuur 9. Evolutie van het geregistreerd aantal letselongevallen en doden ter plaatse op autosnelwegen tijdens de eerste 9 maanden, België

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 10. Evolutie van het aantal letselongevallen met jonge automobilisten en het aantal doden ter plaatse bij dit type ongevallen tijdens de eerste 9 maanden, België

 
 

Tabel 3: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal slachtoffers van 65 jaar en ouder, België

Doden ter plaatse
Gewonden
Totaal slachtoffers
2022 2023 Evolutie 2022 2023 Evolutie 2022 2023 Evolutie
Voetgangers 7 12 +5 493 540 +47 500 552 +52
Fietsers 16 20 +4 1.442 1.314 -128 1.458 1.334 -124
E-step gebruikers 0 1 +1 14 14 +0 14 15 +1
Bromfietsers 2 1 -1 84 79 -5 86 80 -6
Motorfietsers 4 1 -3 145 119 -26 149 120 -29
Auto-inzittenden 26 24 -2 1.335 1.345 +10 1.361 1.369 +8
Bij ongevallen met lichte vrachtwagen 5 8 +3 273 289 +16 278 297 +19
Bij ongevallen met vrachtwagen 15 11 -4 174 165 -9 189 176 -13
Totaal 60 65 +5 3.640 3.567 -73 3.700 3.632 -68
 
 

Figuur 11. Evolutie van het aantal doden ter plaatse en gewonden van 65 jaar en ouder tijdens de eerste 9 maanden, België

 
 

Figuur 12. Evolutie van het aantal letselongevallen met één bestuurder onder invloed van alcohol en evolutie van het percentage geteste en het percentage positieve bestuurders in letselongevallen tijdens de eerste 9 maanden, België

 
 

Tabel 4: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal slachtoffers naargelang het geslacht, België

Vrouwen
Mannen
Totaal slachtoffers
2022 2023 Evolutie 2022 2023 Evolutie 2022 2023 Evolutie
Voetgangers 1.589 1.563 -1,6% 1.362 1.382 +1,5% 2.995 2.982 -0,4%
Fietsers 3.411 3.146 -7,8% 5.420 5.143 -5,1% 8.924 8.382 -6,1%
E-step gebruikers 357 285 -20,2% 799 715 -10,5% 1.216 1.035 -14,9%
Bromfietsers 758 740 -2,4% 2.089 2.040 -2,3% 2.864 2.816 -1,7%
Motorfietsers 217 211 -2,8% 1.935 1.790 -7,5% 2.191 2.048 -6,5%
Auto-inzittenden 7.039 6.674 -5,2% 6.790 6.713 -1,1% 13.980 13.533 -3,2%
Bij ongevallen met lichte vrachtwagen 1.298 1.189 -8,4% 2.153 2.125 -1,3% 3.488 3.370 -3,4%
Bij ongevallen met vrachtwagen 625 593 -5,1% 1.059 968 -8,6% 1.711 1.614 -5,7%
Totaal 13.976 13.255 -5,2% 19.840 19.307 -2,7% 34.288 33.380 -2,6%
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F3. Verschillen tussen de gewesten

Tabel 5: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers, per Gewest

Evolutie 2022-2023
2022 2023 # %
Vlaams Gewest Letselongevallen 17.336 17.011 -325 -1,9%
Totaal slachtoffers 21.099 20.631 -468 -2,2%
Doden ter plaatse 170 134 -36 -21,2%
Gewonden 20.929 20.497 -432 -2,1%
Waals Gewest Letselongevallen 7.497 7.476 -21 -0,3%
Totaal slachtoffers 9.615 9.513 -102 -1,1%
Doden ter plaatse 144 134 -10 -6,9%
Gewonden 9.471 9.379 -92 -1,0%
Brussels Hoofdstedelijk Gewest Letselongevallen 3.067 2.815 -252 -8,2%
Totaal slachtoffers 3.574 3.236 -338 -9,5%
Doden ter plaatse 8 2 -6 -75,0%
Gewonden 3.566 3.234 -332 -9,3%

Figuur 13. Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse tijdens de eerste 9 maanden, per Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 6: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Voetgangers 2.963 3.066 +103 +3,5% 38 29 -9
Fietsers 8.769 8.280 -489 -5,6% 47 46 -1
E-step gebruikers 1.347 1.150 -197 -14,6% 2 1 -1
Bromfietsers 3.001 3.010 +9 +0,3% 11 4 -7
Motorfietsers 2.127 2.022 -105 -4,9% 48 32 -16
Auto-inzittenden 20.279 19.629 -650 -3,2% 144 133 -11
Lichte vrachtwagen* 2.694 2.587 -107 -4,0% 28 32 +4
Vrachtwagen* 1.315 1.290 -25 -1,9% 67 49 -18
België 27.900 27.302 -598 -2,1% 322 270 -52

Figuur 14. Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, België

Figuur 15. Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, België

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F5. Voetgangers

Tabel 7: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens de eerste 9 maanden, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 3.419 3.330 3.410 3.239 3.307 3.275 2.438 2.697 2.963 3.066 +103 +3,5%
Totaal slachtoffers 3.482 3.351 3.465 3.235 3.344 3.264 2.407 2.646 2.995 2.982 -13 -0,4%
Doden ter plaatse 52 42 38 44 32 44 31 30 38 29 -9 -23,7%
Gewonden 3.430 3.309 3.427 3.191 3.312 3.220 2.376 2.616 2.957 2.953 -4 -0,1%

 

Tabel 8: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden ter plaatse bij voetgangers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 1.436 1.521 +85 +5,9% 18 18 +0
Waals Gewest 911 917 +6 +0,7% 19 11 -8
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 616 628 +12 +1,9% 1 0 -1
België 2.963 3.066 +103 +3,5% 38 29 -9

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F6. Fietsers

Tabel 9: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens de eerste 9 maanden, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 7.408 6.883 7.190 6.938 7.470 7.747 7.540 7.688 8.769 8.280 -489 -5,6%
Totaal slachtoffers 7.648 7.043 7.345 7.031 7.635 7.915 7.805 7.847 8.924 8.382 -542 -6,1%
Doden ter plaatse 47 35 40 33 37 42 32 31 47 46 -1 -2,1%
Gewonden 7.601 7.008 7.305 6.998 7.598 7.873 7.773 7.816 8.877 8.336 -541 -6,1%

 

Tabel 10: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden ter plaatse bij fietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 7.083 6.697 -386 -5,4% 35 37 +2
Waals Gewest 833 788 -45 -5,4% 11 9 -2
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 853 795 -58 -6,8% 1 0 -1
België 8.769 8.280 -489 -5,6% 47 46 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F6.1 Klassieke fietsen

Tabel 11: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal slachtoffers bij klassieke fietsers tijdens de eerste 9 maanden, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 7.406 6.562 6.693 6.307 6.552 6.521 6.247 6.112 6.516 6.051 -465 -7,1%
Totaal slachtoffers 7.645 6.685 6.778 6.327 6.601 6.551 6.346 6.103 6.426 5.935 -491 -7,6%
Doden ter plaatse 47 29 35 25 27 35 21 21 34 28 -6 -17,6%
Gewonden 7.598 6.656 6.743 6.302 6.574 6.516 6.325 6.082 6.392 5.907 -485 -7,6%

 

Tabel 12: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal doden ter plaatse bij klassieke fietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 5.058 4.690 -368 -7,3% 24 20 -4
Waals Gewest 753 697 -56 -7,4% 9 8 -1
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 705 664 -41 -5,8% 1 0 -1
België 6.516 6.051 -465 -7,1% 34 28 -6

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F6.2 Elektrische fietsen

Aangezien de registratie van elektrische fietsen tot 2014 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2015 gepresenteerd.

Tabel 13: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal slachtoffers bij elektrische fietsers tijdens de eerste 9 maanden, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen Ö¾ 361 567 711 1.052 1.413 1.480 1.778 2.530 2.505 -25 -1,0%
Totaal slachtoffers Ö¾ 358 567 704 1.034 1.364 1.459 1.744 2.498 2.447 -51 -2,0%
Doden ter plaatse Ö¾ 6 5 8 10 7 11 10 13 18 +5 +38,5%
Gewonden Ö¾ 352 562 696 1.024 1.357 1.448 1.734 2.485 2.429 -56 -2,3%

 

Tabel 14: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal doden ter plaatse bij elektrische fietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 2.300 2.276 -24 -1,0% 11 17 +6
Waals Gewest 81 94 +13 +16,0% 2 1 -1
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 149 135 -14 -9,4% 0 0 +0
België 2.530 2.505 -25 -1,0% 13 18 +5

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F7. Elektrische steps

Aangezien de registratie van elektrische steps tot 2019 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

Tabel 15: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens de eerste 9 maanden, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 306 699 1.347 1.150 -197 -14,6%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 280 647 1.216 1.035 -181 -14,9%
Doden ter plaatse Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 1 1 2 1 -1 NA
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 279 646 1.214 1.034 -180 -14,8%

 

Tabel 16: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal doden ter plaatse bij e-step gebruikers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 633 591 -42 -6,6% 2 0 -2
Waals Gewest 137 161 +24 +17,5% 0 1 +1
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 577 398 -179 -31,0% 0 0 +0
België 1.347 1.150 -197 -14,6% 2 1 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F8. Bromfietsers

Tabel 17: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens de eerste 9 maanden, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 3.001 2.804 2.646 2.309 2.411 2.466 2.052 2.615 3.001 3.010 +9 +0,3%
Totaal slachtoffers 2.999 2.761 2.634 2.273 2.355 2.404 1.980 2.525 2.864 2.816 -48 -1,7%
Doden ter plaatse 11 10 7 14 10 5 10 10 11 4 -7 -63,6%
Gewonden 2.988 2.751 2.627 2.259 2.345 2.399 1.970 2.515 2.853 2.812 -41 -1,4%

 

Tabel 18: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden ter plaatse bij bromfietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 2.279 2.370 +91 +4,0% 7 4 -3
Waals Gewest 519 481 -38 -7,3% 4 0 -4
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 203 159 -44 -21,7% 0 0 +0
België 3.001 3.010 +9 +0,3% 11 4 -7

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F9. Motorfietsers

Tabel 19: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens de eerste 9 maanden, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 2.637 2.441 2.411 2.369 2.401 2.255 1.893 1.883 2.127 2.022 -105 -4,9%
Totaal slachtoffers 2.741 2.535 2.501 2.441 2.471 2.327 1.923 1.922 2.191 2.048 -143 -6,5%
Doden ter plaatse 65 68 58 51 55 69 51 43 48 32 -16 -33,3%
Gewonden 2.676 2.467 2.443 2.390 2.416 2.258 1.872 1.879 2.143 2.016 -127 -5,9%

 

Tabel 20: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal doden ter plaatse bij motorfietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 1.014 963 -51 -5,0% 24 12 -12
Waals Gewest 761 720 -41 -5,4% 23 19 -4
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 352 339 -13 -3,7% 1 1 +0
België 2.127 2.022 -105 -4,9% 48 32 -16

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F10. Personenwagens

Tabel 21: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens de eerste 9 maanden, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 24.867 24.043 23.945 22.306 22.234 21.590 16.826 18.291 20.279 19.629 -650 -3,2%
Totaal slachtoffers 21.050 20.816 20.152 18.890 17.949 17.053 12.196 13.190 13.980 13.533 -447 -3,2%
Doden ter plaatse 232 226 187 173 150 183 141 132 144 133 -11 -7,6%
Gewonden 20.818 20.590 19.965 18.717 17.799 16.870 12.055 13.058 13.836 13.400 -436 -3,2%

 

Tabel 22: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden ter plaatse bij de inzittenden, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 12.001 11.696 -305 -2,5% 67 51 -16
Waals Gewest 6.127 5.913 -214 -3,5% 74 82 +8
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 2.151 2.020 -131 -6,1% 3 0 -3
België 20.279 19.629 -650 -3,2% 144 133 -11

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F11. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 23: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens de eerste 9 maanden, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 2.668 2.660 2.716 2.551 2.577 2.557 2.221 2.467 2.694 2.587 -107 -4,0%
Totaal slachtoffers 3.778 3.765 3.767 3.655 3.601 3.493 2.952 3.218 3.488 3.370 -118 -3,4%
Doden ter plaatse 44 48 47 40 34 36 28 31 28 32 +4 +14,3%
Gewonden 3.734 3.717 3.720 3.615 3.567 3.457 2.924 3.187 3.460 3.338 -122 -3,5%

 

Tabel 24: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 1.887 1.822 -65 -3,4% 16 16 +0
Waals Gewest 613 605 -8 -1,3% 11 15 +4
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 194 160 -34 -17,5% 1 1 +0
België 2.694 2.587 -107 -4,0% 28 32 +4

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F12. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 25: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens de eerste 9 maanden, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 1.689 1.589 1.538 1.578 1.504 1.449 1.230 1.290 1.315 1.290 -25 -1,9%
Totaal slachtoffers 2.294 2.153 2.166 2.094 2.035 1.909 1.586 1.618 1.711 1.614 -97 -5,7%
Doden ter plaatse 100 61 69 66 72 72 62 63 67 49 -18 -26,9%
Gewonden 2.194 2.092 2.097 2.028 1.963 1.837 1.524 1.555 1.644 1.565 -79 -4,8%

 

Tabel 26: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 959 935 -24 -2,5% 47 31 -16
Waals Gewest 298 300 +2 +0,7% 17 18 +1
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 58 55 -3 -5,2% 3 0 -3
België 1.315 1.290 -25 -1,9% 67 49 -18

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Vlaams Gewest

V1. Algemene evoluties

Figuur 36. Evolutie van het aantal doden ter plaatse en het aantal letselongevallen, tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023, per provincie, Vlaams Gewest

Doden ter plaatse


Letselongevallen

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V2. Kerncijfers

Tabel 27: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens de eerste 9 maanden, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 19.683 18.502 18.528 17.154 17.380 16.991 14.088 15.351 17.336 17.011 -325 -1,9%
Totaal slachtoffers 25.533 24.136 23.826 22.038 22.106 21.482 17.329 18.746 21.099 20.631 -468 -2,2%
Doden ter plaatse 250 215 183 161 160 163 140 166 170 134 -36 -21,2%
Gewonden 25.283 23.921 23.643 21.877 21.946 21.319 17.189 18.580 20.929 20.497 -432 -2,1%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 40. Evolutie van het aantal doden ter plaatse tijdens de verschillende trimesters, Vlaams Gewest

 
 

Figuur 41. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, Vlaams Gewest

 
 

Figuur 42. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Vlaams Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V3. Verschillen tussen de provincies

Tabel 28: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 5.218 5.264 +46 +0,9% 38 39 +1
Limburg 2.083 2.109 +26 +1,2% 27 13 -14
Oost-Vlaanderen 4.503 4.207 -296 -6,6% 35 30 -5
Vlaams-Brabant 2.270 2.265 -5 -0,2% 24 17 -7
West-Vlaanderen 3.262 3.166 -96 -2,9% 46 35 -11
Vlaams Gewest 17.336 17.011 -325 -1,9% 170 134 -36

Figuur 43. Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse tijdens de eerste 9 maanden, per provincie, Vlaams Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 29: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Voetgangers 1.436 1.521 +85 +5,9% 18 18 +0
Fietsers 7.083 6.697 -386 -5,4% 35 37 +2
E-step gebruikers 633 591 -42 -6,6% 2 0 -2
Bromfietsers 2.279 2.370 +91 +4,0% 7 4 -3
Motorfietsers 1.014 963 -51 -5,0% 24 12 -12
Auto-inzittenden 12.001 11.696 -305 -2,5% 67 51 -16
Lichte vrachtwagen* 1.887 1.822 -65 -3,4% 16 16 +0
Vrachtwagen* 959 935 -24 -2,5% 47 31 -16
Vlaams Gewest 17.336 17.011 -325 -1,9% 170 134 -36

Figuur 44. Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

Figuur 45. Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V5. Voetgangers

Tabel 30: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens de eerste 9 maanden, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 1.632 1.624 1.658 1.566 1.601 1.580 1.220 1.333 1.436 1.521 +85 +5,9%
Totaal slachtoffers 1.627 1.596 1.656 1.506 1.563 1.500 1.158 1.249 1.355 1.400 +45 +3,3%
Doden ter plaatse 25 18 19 21 16 22 14 19 18 18 +0 +0,0%
Gewonden 1.602 1.578 1.637 1.485 1.547 1.478 1.144 1.230 1.337 1.382 +45 +3,4%

 

Tabel 31: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden ter plaatse bij voetgangers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 498 524 +26 +5,2% 5 6 +1
Limburg 138 175 +37 +26,8% 5 2 -3
Oost-Vlaanderen 312 360 +48 +15,4% 4 3 -1
Vlaams-Brabant 215 189 -26 -12,1% 2 3 +1
West-Vlaanderen 273 273 +0 +0,0% 2 4 +2
Vlaams Gewest 1.436 1.521 +85 +5,9% 18 18 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V6. Fietsers

Tabel 32: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens de eerste 9 maanden, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 6.404 5.853 6.092 5.786 6.242 6.335 5.923 6.193 7.083 6.697 -386 -5,4%
Totaal slachtoffers 6.638 6.031 6.259 5.908 6.410 6.509 6.189 6.359 7.254 6.813 -441 -6,1%
Doden ter plaatse 42 31 32 25 33 27 28 28 35 37 +2 +5,7%
Gewonden 6.596 6.000 6.227 5.883 6.377 6.482 6.161 6.331 7.219 6.776 -443 -6,1%

 

Tabel 33: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden ter plaatse bij fietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 2.136 2.131 -5 -0,2% 6 10 +4
Limburg 762 707 -55 -7,2% 11 1 -10
Oost-Vlaanderen 1.958 1.840 -118 -6,0% 7 13 +6
Vlaams-Brabant 789 762 -27 -3,4% 4 7 +3
West-Vlaanderen 1.438 1.257 -181 -12,6% 7 6 -1
Vlaams Gewest 7.083 6.697 -386 -5,4% 35 37 +2

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V6.1 Klassieke fietsen

Tabel 34: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal slachtoffers bij klassieke fietsers tijdens de eerste 9 maanden, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 6.402 5.546 5.608 5.186 5.384 5.226 4.753 4.770 5.058 4.690 -368 -7,3%
Totaal slachtoffers 6.635 5.687 5.705 5.234 5.436 5.259 4.859 4.773 4.986 4.593 -393 -7,9%
Doden ter plaatse 42 25 27 18 24 21 18 18 24 20 -4 -16,7%
Gewonden 6.593 5.662 5.678 5.216 5.412 5.238 4.841 4.755 4.962 4.573 -389 -7,8%

 

Tabel 35: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal doden ter plaatse bij klassieke fietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 1.556 1.461 -95 -6,1% 5 4 -1
Limburg 501 465 -36 -7,2% 7 0 -7
Oost-Vlaanderen 1.433 1.332 -101 -7,0% 5 10 +5
Vlaams-Brabant 582 546 -36 -6,2% 3 4 +1
West-Vlaanderen 986 886 -100 -10,1% 4 2 -2
Vlaams Gewest 5.058 4.690 -368 -7,3% 24 20 -4

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V6.2 Elektrische fietsen

Aangezien de registratie van elektrische fietsen tot 2014 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2015 gepresenteerd.

Tabel 36: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal slachtoffers bij elektrische fietsers tijdens de eerste 9 maanden, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen Ö¾ 346 554 680 991 1.295 1.351 1.617 2.300 2.276 -24 -1,0%
Totaal slachtoffers Ö¾ 344 554 674 974 1.250 1.330 1.586 2.268 2.220 -48 -2,1%
Doden ter plaatse Ö¾ 6 5 7 9 6 10 10 11 17 +6 +54,5%
Gewonden Ö¾ 338 549 667 965 1.244 1.320 1.576 2.257 2.203 -54 -2,4%

 

Tabel 37: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal doden ter plaatse bij elektrische fietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 700 790 +90 +12,9% 1 6 +5
Limburg 281 262 -19 -6,8% 4 1 -3
Oost-Vlaanderen 573 564 -9 -1,6% 2 3 +1
Vlaams-Brabant 236 238 +2 +0,8% 1 3 +2
West-Vlaanderen 510 422 -88 -17,3% 3 4 +1
Vlaams Gewest 2.300 2.276 -24 -1,0% 11 17 +6

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V7. Elektrische steps

Aangezien de registratie van elektrische steps tot 2019 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

Tabel 38: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens de eerste 9 maanden, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 148 351 633 591 -42 -6,6%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 127 307 545 501 -44 -8,1%
Doden ter plaatse Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 1 0 2 0 -2 NA
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 126 307 543 501 -42 -7,7%

 

Tabel 39: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal doden ter plaatse bij e-step gebruikers, per gewest, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 322 303 -19 Ö¾ 0 0 +0
Limburg 28 45 +17 Ö¾ 0 0 +0
Oost-Vlaanderen 146 119 -27 Ö¾ 0 0 +0
Vlaams-Brabant 62 56 -6 Ö¾ 0 0 +0
West-Vlaanderen 75 68 -7 Ö¾ 2 0 -2
Vlaams Gewest 633 591 -42 Ö¾ 2 0 -2

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V8. Bromfietsers

Tabel 40: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens de eerste 9 maanden, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 2.159 2.016 1.914 1.676 1.765 1.821 1.503 1.899 2.279 2.370 +91 +4,0%
Totaal slachtoffers 2.121 1.934 1.853 1.619 1.702 1.749 1.415 1.797 2.138 2.167 +29 +1,4%
Doden ter plaatse 7 6 4 7 5 4 6 7 7 4 -3 NA
Gewonden 2.114 1.928 1.849 1.612 1.697 1.745 1.409 1.790 2.131 2.163 +32 +1,5%

 

Tabel 41: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden ter plaatse bij bromfietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 781 820 +39 +5,0% 1 2 +1
Limburg 271 289 +18 +6,6% 0 0 +0
Oost-Vlaanderen 567 609 +42 +7,4% 2 2 +0
Vlaams-Brabant 210 208 -2 -1,0% 1 0 -1
West-Vlaanderen 450 444 -6 -1,3% 3 0 -3
Vlaams Gewest 2.279 2.370 +91 +4,0% 7 4 -3

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V9. Motorfietsers

Tabel 42: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens de eerste 9 maanden, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 1.377 1.240 1.235 1.228 1.222 1.141 918 897 1.014 963 -51 -5,0%
Totaal slachtoffers 1.397 1.281 1.260 1.249 1.241 1.155 923 896 1.028 965 -63 -6,1%
Doden ter plaatse 31 35 24 30 24 32 22 21 24 12 -12 -50,0%
Gewonden 1.366 1.246 1.236 1.219 1.217 1.123 901 875 1.004 953 -51 -5,1%

 

Tabel 43: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal doden ter plaatse bij motorfietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 262 285 +23 +8,8% 5 4 -1
Limburg 125 107 -18 -14,4% 3 1 -2
Oost-Vlaanderen 263 226 -37 -14,1% 6 2 -4
Vlaams-Brabant 186 184 -2 -1,1% 2 0 -2
West-Vlaanderen 178 161 -17 -9,6% 8 5 -3
Vlaams Gewest 1.014 963 -51 -5,0% 24 12 -12

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V10. Personenwagens

Tabel 44: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens de eerste 9 maanden, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 15.293 14.460 14.447 13.173 13.201 12.673 9.814 10.616 12.001 11.696 -305 -2,5%
Totaal slachtoffers 12.089 11.748 11.350 10.357 9.746 9.262 6.494 7.011 7.573 7.342 -231 -3,1%
Doden ter plaatse 124 99 81 57 62 70 52 67 67 51 -16 -23,9%
Gewonden 11.965 11.649 11.269 10.300 9.684 9.192 6.442 6.944 7.506 7.291 -215 -2,9%

 

Tabel 45: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden ter plaatse bij de inzittenden, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 3.699 3.691 -8 -0,2% 14 16 +2
Limburg 1.542 1.546 +4 +0,3% 8 7 -1
Oost-Vlaanderen 2.967 2.676 -291 -9,8% 12 8 -4
Vlaams-Brabant 1.665 1.677 +12 +0,7% 10 6 -4
West-Vlaanderen 2.128 2.106 -22 -1,0% 23 14 -9
Vlaams Gewest 12.001 11.696 -305 -2,5% 67 51 -16

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V11. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 46: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens de eerste 9 maanden, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 1.931 1.863 1.914 1.806 1.797 1.767 1.504 1.743 1.887 1.822 -65 -3,4%
Totaal slachtoffers 2.730 2.644 2.603 2.551 2.481 2.394 1.973 2.220 2.438 2.337 -101 -4,1%
Doden ter plaatse 31 34 26 19 22 19 17 21 16 16 +0 +0,0%
Gewonden 2.699 2.610 2.577 2.532 2.459 2.375 1.956 2.199 2.422 2.321 -101 -4,2%

 

Tabel 47: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 528 528 +0 +0,0% 5 1 -4
Limburg 223 247 +24 +10,8% 2 4 +2
Oost-Vlaanderen 480 422 -58 -12,1% 3 2 -1
Vlaams-Brabant 269 254 -15 -5,6% 4 2 -2
West-Vlaanderen 387 371 -16 -4,1% 2 7 +5
Vlaams Gewest 1.887 1.822 -65 -3,4% 16 16 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V12. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 48: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens de eerste 9 maanden, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 1.182 1.069 1.101 1.116 1.066 980 866 914 959 935 -24 -2,5%
Totaal slachtoffers 1.637 1.446 1.499 1.461 1.458 1.278 1.108 1.158 1.228 1.159 -69 -5,6%
Doden ter plaatse 70 36 43 39 50 32 41 48 47 31 -16 -34,0%
Gewonden 1.567 1.410 1.456 1.422 1.408 1.246 1.067 1.110 1.181 1.128 -53 -4,5%

 

Tabel 49: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 364 336 -28 -7,7% 10 10 +0
Limburg 84 105 +21 +25,0% 3 2 -1
Oost-Vlaanderen 234 234 +0 +0,0% 8 6 -2
Vlaams-Brabant 139 124 -15 -10,8% 9 5 -4
West-Vlaanderen 138 136 -2 -1,4% 17 8 -9
Vlaams Gewest 959 935 -24 -2,5% 47 31 -16

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Waals Gewest

W1. Algemene evoluties

Figuur 66. Evolutie van het aantal doden ter plaatse en het aantal letselongevallen, tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023, per provincie, Waals Gewest

Doden ter plaatse


Letselongevallen

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W2. Kerncijfers

Tabel 50: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens de eerste 9 maanden, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 8.700 8.572 8.319 8.052 7.996 7.840 6.365 7.032 7.497 7.476 -21 -0,3%
Totaal slachtoffers 11.822 11.601 11.397 10.816 10.751 10.398 8.120 8.971 9.615 9.513 -102 -1,1%
Doden ter plaatse 182 198 184 177 150 185 141 109 144 134 -10 -6,9%
Gewonden 11.640 11.403 11.213 10.639 10.601 10.213 7.979 8.862 9.471 9.379 -92 -1,0%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 70. Evolutie van het aantal doden ter plaatse tijdens de verschillende trimesters, Waals Gewest

 
 

Figuur 71. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, Waals Gewest

 
 

Figuur 72. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Waals Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W3. Verschillen tussen de provincies

Tabel 51: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse tijdens de eerste 9 maanden, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 729 815 +86 +11,8% 8 7 -1
Henegouwen 2.579 2.614 +35 +1,4% 46 63 +17
Luik 2.483 2.318 -165 -6,6% 29 30 +1
Luxemburg 652 638 -14 -2,1% 21 14 -7
Namen 1.054 1.091 +37 +3,5% 40 20 -20
Waals Gewest 7.497 7.476 -21 -0,3% 144 134 -10

Figuur 73. Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse tijdens de eerste 9 maanden, per provincie, Waals Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 52: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Voetgangers 911 917 +6 +0,7% 19 11 -8
Fietsers 833 788 -45 -5,4% 11 9 -2
E-step gebruikers 137 161 +24 +17,5% 0 1 +1
Bromfietsers 519 481 -38 -7,3% 4 0 -4
Motorfietsers 761 720 -41 -5,4% 23 19 -4
Auto-inzittenden 6.127 5.913 -214 -3,5% 74 82 +8
Lichte vrachtwagen* 613 605 -8 -1,3% 11 15 +4
Vrachtwagen* 298 300 +2 +0,7% 17 18 +1
Waals Gewest 7.497 7.476 -21 -0,3% 144 134 -10

Figuur 74. Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

Figuur 75. Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W5. Voetgangers

Tabel 53: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens de eerste 9 maanden, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 1.006 918 953 935 963 970 697 812 911 917 +6 +0,7%
Totaal slachtoffers 1.041 956 998 979 1.009 1.022 716 826 1.002 949 -53 -5,3%
Doden ter plaatse 22 19 17 20 15 17 13 10 19 11 -8 -42,1%
Gewonden 1.019 937 981 959 994 1.005 703 816 983 938 -45 -4,6%

 

Tabel 54: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden ter plaatse bij voetgangers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 86 104 +18 +20,9% 0 1 +1
Henegouwen 347 328 -19 -5,5% 9 5 -4
Luik 331 304 -27 -8,2% 4 3 -1
Luxemburg 49 53 +4 +8,2% 0 1 +1
Namen 98 128 +30 +30,6% 6 1 -5
Waals Gewest 911 917 +6 +0,7% 19 11 -8

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W6. Fietsers

Tabel 55: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens de eerste 9 maanden, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 611 574 556 570 612 692 832 742 833 788 -45 -5,4%
Totaal slachtoffers 638 579 568 574 620 710 845 747 852 792 -60 -7,0%
Doden ter plaatse 5 4 7 8 3 14 4 2 11 9 -2 -18,2%
Gewonden 633 575 561 566 617 696 841 745 841 783 -58 -6,9%

 

Tabel 56: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden ter plaatse bij fietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 123 134 +11 +8,9% 1 0 -1
Henegouwen 252 249 -3 -1,2% 3 4 +1
Luik 302 262 -40 -13,2% 3 1 -2
Luxemburg 53 52 -1 -1,9% 1 3 +2
Namen 103 91 -12 -11,7% 3 1 -2
Waals Gewest 833 788 -45 -5,4% 11 9 -2

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W6.1 Klassieke fietsen

Tabel 57: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal slachtoffers bij klassieke fietsers tijdens de eerste 9 maanden, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 611 568 548 558 584 647 780 695 753 697 -56 -7,4%
Totaal slachtoffers 638 573 560 562 593 666 789 697 766 699 -67 -8,7%
Doden ter plaatse 5 4 7 7 2 14 3 2 9 8 -1 NA
Gewonden 633 569 553 555 591 652 786 695 757 691 -66 -8,7%

 

Tabel 58: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal doden ter plaatse bij klassieke fietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 110 114 +4 +3,6% 1 0 -1
Henegouwen 231 220 -11 -4,8% 2 4 +2
Luik 271 236 -35 -12,9% 3 1 -2
Luxemburg 47 46 -1 -2,1% 1 3 +2
Namen 94 81 -13 -13,8% 2 0 -2
Waals Gewest 753 697 -56 -7,4% 9 8 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W6.2 Elektrische fietsen

Aangezien de registratie van elektrische fietsen tot 2014 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2015 gepresenteerd.

Tabel 59: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal slachtoffers bij elektrische fietsers tijdens de eerste 9 maanden, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen Ö¾ 6 8 12 28 45 54 51 81 94 +13 +16,0%
Totaal slachtoffers Ö¾ 6 8 12 27 44 56 50 86 93 +7 +8,1%
Doden ter plaatse Ö¾ 0 0 1 1 0 1 0 2 1 -1 NA
Gewonden Ö¾ 6 8 11 26 44 55 50 84 92 +8 +9,5%

 

Tabel 60: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal doden ter plaatse bij elektrische fietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 14 21 +7 +50,0% 0 0 +0
Henegouwen 21 30 +9 +42,9% 1 0 -1
Luik 31 26 -5 -16,1% 0 0 +0
Luxemburg 6 6 +0 +0,0% 0 0 +0
Namen 9 11 +2 +22,2% 1 1 +0
Waals Gewest 81 94 +13 +16,0% 2 1 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W7. Elektrische steps

Aangezien de registratie van elektrische steps tot 2019 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

Tabel 61: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens de eerste 9 maanden, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 31 70 137 161 +24 +17,5%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 32 67 126 151 +25 +19,8%
Doden ter plaatse Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 0 0 1 +1 NA
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 32 67 126 150 +24 +19,0%

 

Tabel 62: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal doden ter plaatse bij e-step gebruikers, per gewest, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 17 20 +3 Ö¾ 0 0 +0
Henegouwen 46 89 +43 Ö¾ 0 0 +0
Luik 54 30 -24 Ö¾ 0 1 +1
Luxemburg 4 8 +4 Ö¾ 0 0 +0
Namen 16 14 -2 Ö¾ 0 0 +0
Waals Gewest 137 161 +24 Ö¾ 0 1 +1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W8. Bromfietsers

Tabel 63: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens de eerste 9 maanden, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 674 632 590 486 478 479 391 547 519 481 -38 -7,3%
Totaal slachtoffers 717 676 638 519 491 492 414 563 529 500 -29 -5,5%
Doden ter plaatse 4 4 3 7 3 1 4 3 4 0 -4 NA
Gewonden 713 672 635 512 488 491 410 560 525 500 -25 -4,8%

 

Tabel 64: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden ter plaatse bij bromfietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 37 42 +5 +13,5% 0 0 +0
Henegouwen 204 182 -22 -10,8% 1 0 -1
Luik 196 184 -12 -6,1% 1 0 -1
Luxemburg 18 18 +0 +0,0% 1 0 -1
Namen 64 55 -9 -14,1% 1 0 -1
Waals Gewest 519 481 -38 -7,3% 4 0 -4

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W9. Motorfietsers

Tabel 65: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens de eerste 9 maanden, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 875 820 780 749 817 742 701 693 761 720 -41 -5,4%
Totaal slachtoffers 957 874 848 804 877 809 737 736 829 758 -71 -8,6%
Doden ter plaatse 33 32 32 18 30 34 27 21 23 19 -4 -17,4%
Gewonden 924 842 816 786 847 775 710 715 806 739 -67 -8,3%

 

Tabel 66: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal doden ter plaatse bij motorfietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 84 84 +0 +0,0% 2 1 -1
Henegouwen 230 217 -13 -5,7% 5 9 +4
Luik 252 222 -30 -11,9% 8 5 -3
Luxemburg 82 85 +3 +3,7% 1 1 +0
Namen 113 112 -1 -0,9% 7 3 -4
Waals Gewest 761 720 -41 -5,4% 23 19 -4

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W10. Personenwagens

Tabel 67: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens de eerste 9 maanden, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 7.268 7.293 7.146 6.854 6.801 6.660 5.137 5.789 6.127 5.913 -214 -3,5%
Totaal slachtoffers 7.667 7.745 7.533 7.266 7.037 6.703 4.844 5.463 5.618 5.429 -189 -3,4%
Doden ter plaatse 103 125 106 113 84 109 84 64 74 82 +8 +10,8%
Gewonden 7.564 7.620 7.427 7.153 6.953 6.594 4.760 5.399 5.544 5.347 -197 -3,6%

 

Tabel 68: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden ter plaatse bij de inzittenden, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 588 641 +53 +9,0% 4 3 -1
Henegouwen 2.145 2.135 -10 -0,5% 26 41 +15
Luik 2.018 1.790 -228 -11,3% 10 18 +8
Luxemburg 530 501 -29 -5,5% 17 8 -9
Namen 846 846 +0 +0,0% 17 12 -5
Waals Gewest 6.127 5.913 -214 -3,5% 74 82 +8

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W11 Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 69: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens de eerste 9 maanden, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 606 623 626 568 606 624 538 547 613 605 -8 -1,3%
Totaal slachtoffers 888 897 935 861 900 902 761 776 811 838 +27 +3,3%
Doden ter plaatse 13 11 21 19 12 16 11 10 11 15 +4 +36,4%
Gewonden 875 886 914 842 888 886 750 766 800 823 +23 +2,9%

 

Tabel 70: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 57 87 +30 +52,6% 1 4 +3
Henegouwen 225 185 -40 -17,8% 3 7 +4
Luik 162 160 -2 -1,2% 2 0 -2
Luxemburg 54 54 +0 +0,0% 1 1 +0
Namen 115 119 +4 +3,5% 4 3 -1
Waals Gewest 613 605 -8 -1,3% 11 15 +4

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W12. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 71: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens de eerste 9 maanden, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 430 441 367 406 374 398 314 326 298 300 +2 +0,7%
Totaal slachtoffers 562 611 564 567 501 543 415 402 408 386 -22 -5,4%
Doden ter plaatse 29 24 26 26 21 39 21 15 17 18 +1 +5,9%
Gewonden 533 587 538 541 480 504 394 387 391 368 -23 -5,9%

 

Tabel 72: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 15 36 +21 +140,0% 0 1 +1
Henegouwen 79 78 -1 -1,3% 2 6 +4
Luik 105 94 -11 -10,5% 6 4 -2
Luxemburg 40 46 +6 +15,0% 1 3 +2
Namen 59 46 -13 -22,0% 8 4 -4
Waals Gewest 298 300 +2 +0,7% 17 18 +1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Brussels Hoofdstedelijk Gewest

B1. Kerncijfers

Tabel 73: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens de eerste 9 maanden, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 2.702 2.748 2.825 2.753 2.754 2.864 2.473 2.538 3.067 2.815 -252 -8,2%
Totaal slachtoffers 3.236 3.313 3.338 3.308 3.269 3.357 2.870 2.942 3.574 3.236 -338 -9,5%
Doden ter plaatse 11 10 5 10 9 13 11 5 8 2 -6 NA
Gewonden 3.225 3.303 3.333 3.298 3.260 3.344 2.859 2.937 3.566 3.234 -332 -9,3%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 99. Evolutie van het aantal doden ter plaatse tijdens de verschillende trimesters, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 
 

Figuur 100. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 
 

Figuur 101. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B2. Weggebruikerscategorieën

Tabel 74: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Voetgangers 616 628 +12 +1,9% 1 0 -1
Fietsers 853 795 -58 -6,8% 1 0 -1
E-step gebruikers 577 398 -179 -31,0% 0 0 +0
Bromfietsers 203 159 -44 -21,7% 0 0 +0
Motorfietsers 352 339 -13 -3,7% 1 1 +0
Auto-inzittenden 2.151 2.020 -131 -6,1% 3 0 -3
Lichte vrachtwagen* 194 160 -34 -17,5% 1 1 +0
Vrachtwagen* 58 55 -3 -5,2% 3 0 -3
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 3.067 2.815 -252 -8,2% 8 2 -6

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

Figuur 102. Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2022 en de eerste 9 maanden van 2023 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B3. Voetgangers

Tabel 75: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens de eerste 9 maanden, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 781 788 799 738 743 725 521 552 616 628 +12 +1,9%
Totaal slachtoffers 814 799 811 750 772 742 533 571 638 633 -5 -0,8%
Doden ter plaatse 5 5 2 3 1 5 4 1 1 0 -1 NA
Gewonden 809 794 809 747 771 737 529 570 637 633 -4 -0,6%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B4. Fietsers

Tabel 76: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens de eerste 9 maanden, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 393 456 542 582 616 720 785 753 853 795 -58 -6,8%
Totaal slachtoffers 372 433 518 549 605 696 771 741 818 777 -41 -5,0%
Doden ter plaatse 0 0 1 0 1 1 0 1 1 0 -1 NA
Gewonden 372 433 517 549 604 695 771 740 817 777 -40 -4,9%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B4.1 Klassieke fietsen

Tabel 77: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal slachtoffers bij klassieke fietsers tijdens de eerste 9 maanden, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 393 448 537 563 584 648 714 647 705 664 -41 -5,8%
Totaal slachtoffers 372 425 513 531 572 626 698 633 674 643 -31 -4,6%
Doden ter plaatse 0 0 1 0 1 0 0 1 1 0 -1 NA
Gewonden 372 425 512 531 571 626 698 632 673 643 -30 -4,5%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B4.2 Elektrische fietsen

Aangezien de registratie van elektrische fietsen tot 2014 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2015 gepresenteerd.

Tabel 78: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal slachtoffers bij elektrische fietsers tijdens de eerste 9 maanden, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen Ö¾ 9 5 19 33 73 75 110 149 135 -14 -9,4%
Totaal slachtoffers Ö¾ 8 5 18 33 70 73 108 144 134 -10 -6,9%
Doden ter plaatse Ö¾ 0 0 0 0 1 0 0 0 0 +0 NA
Gewonden Ö¾ 8 5 18 33 69 73 108 144 134 -10 -6,9%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B5. Elektrische steps

Aangezien de registratie van elektrische steps tot 2019 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

Tabel 79: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens de eerste 9 maanden, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 127 278 577 398 -179 -31,0%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 121 273 545 383 -162 -29,7%
Doden ter plaatse Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 1 0 0 +0 NA
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 121 272 545 383 -162 -29,7%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B6. Bromfietsers

Tabel 80: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens de eerste 9 maanden, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 168 156 142 147 168 166 158 169 203 159 -44 -21,7%
Totaal slachtoffers 161 151 143 135 162 163 151 165 197 149 -48 -24,4%
Doden ter plaatse 0 0 0 0 2 0 0 0 0 0 +0 NA
Gewonden 161 151 143 135 160 163 151 165 197 149 -48 -24,4%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B7. Motorfietsers

Tabel 81: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens de eerste 9 maanden, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 385 381 396 392 362 372 274 293 352 339 -13 -3,7%
Totaal slachtoffers 387 380 393 388 353 363 263 290 334 325 -9 -2,7%
Doden ter plaatse 1 1 2 3 1 3 2 1 1 1 +0 NA
Gewonden 386 379 391 385 352 360 261 289 333 324 -9 -2,7%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B8. Personenwagens

Tabel 82: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens de eerste 9 maanden, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 2.306 2.290 2.352 2.279 2.232 2.257 1.875 1.886 2.151 2.020 -131 -6,1%
Totaal slachtoffers 1.294 1.323 1.269 1.267 1.166 1.088 858 716 789 762 -27 -3,4%
Doden ter plaatse 5 2 0 3 4 4 5 1 3 0 -3 NA
Gewonden 1.289 1.321 1.269 1.264 1.162 1.084 853 715 786 762 -24 -3,1%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B9. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 83: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens de eerste 9 maanden, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 131 174 176 177 174 166 179 177 194 160 -34 -17,5%
Totaal slachtoffers 160 224 229 243 220 197 218 222 239 195 -44 -18,4%
Doden ter plaatse 0 3 0 2 0 1 0 0 1 1 +0 NA
Gewonden 160 221 229 241 220 196 218 222 238 194 -44 -18,5%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B10. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 84: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens de eerste 9 maanden, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 77 79 70 56 64 71 50 50 58 55 -3 -5,2%
Totaal slachtoffers 95 96 103 66 76 88 63 58 75 69 -6 -8,0%
Doden ter plaatse 1 1 0 1 1 1 0 0 3 0 -3 NA
Gewonden 94 95 103 65 75 87 63 58 72 69 -3 -4,2%

 


 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Methodologie


De in de verkeersveiligheidsbarometer gepubliceerde gegevens zijn gebaseerd op de processen-verbaal van de federale wegpolitie (WPR) en de lokale politiezones die opgesteld werden naar aanleiding van een letselongeval (d.w.z. met verwondingen tot gevolg bij minstens één van de betrokkenen). Deze gegevens worden gecentraliseerd door een dienst van de federale politie die ze elk semester aan het Vias institute bezorgt.

Elke politiezone (of -eenheid) telt de letselongevallen (en de slachtoffers) op zijn grondgebied, ongeacht welke politiezone het ongeval vaststelde. Er wordt zowel rekening gehouden met letselongevallen ter plaatse vastgesteld door de politiediensten, als met letselongevallen die op het politiebureau worden aangegeven.

De informatie die door de politiediensten aan het Vias institute doorgegeven wordt, is afkomstig uit de aanvankelijke processen-verbaal, ongeacht of deze definitief zijn of niet. Het aantal processenverbaal of hun inhoud kan dus evolueren van maand tot maand, wat dan natuurlijk ook een invloed heeft op het aantal ongevallen, doden of gewonden. De recentste cijfers van de barometer zijn dus voorlopig. Na 4 tot 6 maanden worden ze wel als constant beschouwd. Ze verschillen overigens niet veel van de door Statbel (Algemene Directie Statistiek - Statistics Belgium) nog te publiceren officiële cijfers: gemiddeld (per trimester), kondigt de barometer op nationaal niveau 0 tot 5% doden meer of minder aan dan het officiële cijfer dat op een later tijdstip gepubliceerd wordt. En voor het aantal letselongevallen is het verschil tussen de barometer en de officiële cijfers kleiner dan 2%.

De verkeersveiligheidsbarometer is gebaseerd op een trimestriële en cumulatieve methode: naarmate het jaar vordert, worden de kwartaalgegevens samengeteld om aldus het aantal van de tot dan toe geregistreerde ongevallen en slachtoffers tijdens een bepaald jaar te verkrijgen. De recentste periode wordt dan vergeleken met de overeenkomstige periode van de voorgaande jaren, waarbij speciaal aandacht wordt besteed aan de evolutie ten opzichte van het jaar ervoor. In concreto worden er jaarlijks 4 barometers gepubliceerd. Het betreffen de volgende periodes:


â–¢ het eerste trimester van het jaar (van januari tot maart)

â–¢ het eerste semester van het jaar (van januari tot juni)

â–¢ de eerste 9 maanden van het jaar (van januari tot september)

â–¢ heel het jaar (van januari tot december)


Drie indicatoren worden onderzocht: het aantal letselongevallen, het aantal doden ter plaatse en het aantal gewonden. Het totaal aantal verkeersdoden, dat naast de doden ter plaatse ook de dodelijk gewonden omvat, wordt niet in de barometer gepresenteerd. De dodelijk gewonden worden niet opgenomen in de door de politiediensten aanvankelijke opgestelde processen-verbaal, waaraan de cijfers van de barometer ontleend zijn. De evolutie met betrekking tot het aantal doden ter plaatse komt echter systematisch overeen met de evolutie van het totaal aantal verkeersdoden.

Evolutiepercentages berekenen heeft weinig zin als de oorspronkelijke absolute cijfers te klein zijn. Bijvoorbeeld: de evolutie van 1 dode naar 2 doden komt overeen met een stijging van +100%. Om verkeerde interpretaties te vermijden, worden deze evolutiepercentages dus niet gegeven als de cijfers relatief klein zijn, zoals bijvoorbeeld vaak het geval is voor het aantal doden voor een bepaalde weggebruikerscategorie. De weergave van de evolutie in ruwe cijfers (+1 dode) verdient dan de voorkeur.