Verkeersveiligheidsbarometer

 

 

1e semester 2023
 
 
 
D/2023/0779/106


Technische preciseringen


De verkeersveiligheidsbarometer wordt trimestrieel gepubliceerd en geeft een overzicht van het aantal verkeersongevallen met letselschade (letselongevallen) die zich sinds het begin van het jaar hebben voorgedaan. Naast het aantal letselongevallen worden ook gegevens met betrekking tot het aantal verkeersslachtoffers (gewonden en doden) gepubliceerd. De cijfers worden vergeleken met de cijfers in de overeenstemmende periodes in eerdere jaren om evoluties van ongevallencijfers in kaart te brengen.

De cijfers zijn afkomstig van de processen-verbaal opgesteld door de federale wegpolitie en de lokale politiezones. De cijfers zijn gebaseerd op de aanvankelijke processen-verbaal, ongeacht of deze definitief zijn of niet. Deze gegevens zijn dus slechts voorlopig; het aantal ongevallen, doden of gewonden kan bijgevolg (licht) variëren in latere barometers. Na 4 tot 6 maanden worden de gegevens wel als stabiel beschouwd. De cijfers die in deze verkeersveiligheidsbarometer gepresenteerd worden, stemmen overeen met de cijfers die verkregen zijn van de Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL op 24/08/2023.

Net zoals de officiële en definitieve cijfers, zijn de voorlopige cijfers van deze barometer onvolledig omdat er een onderregistratie van verkeersongevallen is. Sommige letselongevallen en slachtoffers worden niet in de statistieken opgenomen, omdat de politiediensten niet opgeroepen werden en de ongevallen dus niet hebben kunnen vaststellen. Het betreft vooral ongevallen met lichtgewonden, met fietsers, met e-step gebruikers en met voetgangers. Dit is geen typisch Belgisch fenomeen, alle landen die ongevallenstatistieken opmaken worden hiermee geconfronteerd.

Op de laatste bladzijde van deze barometer wordt de gebruikte methodologie voor de realisatie van de verkeersveiligheidsbarometer beschreven.

 

Gebruikte terminologie

Letselongeval : Verkeersongeval op de openbare weg met ten minste één voertuig, dat lichamelijke schade veroorzaakt voor minstens één van de betrokkenen (minstens één dode of gewonde).

Dode : Elke persoon die overleed ten gevolge van een verkeersongeval.

Gewonde : Elke persoon die in een verkeersongeval gewond raakt (met of zonder ziekenhuisopname), maar hierbij niet om het leven komt.

Slachtoffer : Elke persoon die bij een verkeersongeval overlijdt of gewond raakt.

Voetganger : Weggebruiker die te voet gaat, een (brom)fiets voortduwt of een rolstoelgebruiker is.

Fietser : Weggebruiker die zich met een gewone fiets of een elektrische fiets verplaatst.

Bromfiets : Bromfiets type A of type B of met drie of vier wielen, of speed pedelec.

Motorfiets : Elk tweewielig motorvoertuig met of zonder sidecar, dat een cilinderinhoud van meer dan 50 cm2 heeft, en/of dat sneller kan rijden dan 45 km/u.

Lichte vrachtwagen : Een motorvoertuig bestemd voor het vervoer van goederen met een toegestane maximale massa van 3.500 kilo.

Vrachtwagen : Een motorvoertuig bestemd voor het vervoer van goederen met een toegestane maximale massa van meer dan 3.500 kilo; of een trekker met of zonder oplegger.

Periode van de week : Dag: periode van 6.00u tot 21.59u; Nacht: periode van 22.00u tot 5.59u de volgende dag; Week: periode van maandag 06.00u tot vrijdag 21.59u; Weekend: periode van vrijdag 22.00u tot maandag 5.59u.

Jonge autobestuurder : Autobestuurder van 18 tot en met 24 jaar.

 


België

F1. Algemene evoluties

Figuur 1. Evolutie van het aantal doden en het aantal letselongevallen, tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023, volgens het Gewest, België

Doden

 


Letselongevallen

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F2. Kerncijfers

Tabel 1: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 21.007 19.624 19.325 18.751 18.677 18.097 13.887 15.525 18.577 17.944 -633 -3,4%
Totaal slachtoffers 27.351 25.669 25.089 24.088 23.767 23.081 17.091 18.983 22.782 21.821 -961 -4,2%
Doden 348 337 313 273 240 305 233 221 287 227 -60 -20,9%
Gewonden 27.003 25.332 24.776 23.815 23.527 22.776 16.858 18.762 22.495 21.594 -901 -4,0%

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 5. Evolutie van het aantal doden tijdens de verschillende trimesters, België

 
 

Figuur 6. aantal slachtoffers (doden en gewonden) per maand, België

 
 

Figuur 7. aantal slachtoffers (doden en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, België

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 8. Evolutie van de ongevallenernst (aantal doden per 1.000 letselongevallen) tijdens het 1e semester 2014-2023, België

 
 

Tabel 2: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen en het aantal doden volgens de periode van de week, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Weekdagen 12.952 12.483 -469 -3,6% 160 109 -51
Weeknachten 895 899 +4 +0,4% 18 35 +17
Weekenddagen 3.488 3.262 -226 -6,5% 66 53 -13
Weekendnachten 1.242 1.300 +58 +4,7% 43 30 -13
Totaal 18.577 17.944 -633 -3,4% 287 227 -60
 
 

Figuur 9. Evolutie van het geregistreerd aantal letselongevallen en doden op autosnelwegen tijdens het 1e semester, België

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 10. Evolutie van het aantal letselongevallen met jonge automobilisten en het aantal doden bij dit type ongevallen tijdens het 1e semester, België

 
 

Tabel 3: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal slachtoffers van 65 jaar en ouder, België

Doden
Gewonden
Totaal slachtoffers
2022 2023 Evolutie 2022 2023 Evolutie 2022 2023 Evolutie
Voetgangers 10 12 +2 326 362 +36 336 374 +38
Fietsers 25 20 -5 865 768 -97 890 788 -102
E-step gebruikers 1 0 -1 6 4 -2 7 4 -3
Bromfietsers 2 0 -2 54 42 -12 56 42 -14
Motorfietsers 4 0 -4 85 68 -17 89 68 -21
Auto-inzittenden 24 22 -2 867 881 +14 891 903 +12
Bij ongevallen met lichte vrachtwagen 7 6 -1 179 176 -3 186 182 -4
Bij ongevallen met vrachtwagen 14 9 -5 128 101 -27 142 110 -32
Totaal 72 59 -13 2.292 2.207 -85 2.364 2.266 -98
 
 

Figuur 11. Evolutie van het aantal doden en gewonden van 65 jaar en ouder tijdens het 1e semester, België

 
 

Figuur 12. Evolutie van het aantal letselongevallen met één bestuurder onder invloed van alcohol en evolutie van het percentage geteste en het percentage positieve bestuurders in letselongevallen tijdens het 1e semester, België

 
 

Tabel 4: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal slachtoffers naargelang het geslacht, België

Vrouwen
Mannen
Totaal slachtoffers
2022 2023 Evolutie 2022 2023 Evolutie 2022 2023 Evolutie
Voetgangers 1.122 1.080 -3,7% 988 953 -3,5% 2.146 2.055 -4,2%
Fietsers 2.237 2.012 -10,1% 3.475 3.242 -6,7% 5.767 5.318 -7,8%
E-step gebruikers 235 175 -25,5% 520 460 -11,5% 798 652 -18,3%
Bromfietsers 489 504 +3,1% 1.368 1.284 -6,1% 1.871 1.809 -3,3%
Motorfietsers 136 117 -14,0% 1.198 1.044 -12,9% 1.357 1.185 -12,7%
Auto-inzittenden 4.708 4.442 -5,6% 4.543 4.396 -3,2% 9.345 8.946 -4,3%
Bij ongevallen met lichte vrachtwagen 912 802 -12,1% 1.469 1.382 -5,9% 2.404 2.223 -7,5%
Bij ongevallen met vrachtwagen 436 372 -14,7% 717 656 -8,5% 1.172 1.068 -8,9%
Totaal 9.365 8.773 -6,3% 13.108 12.397 -5,4% 22.782 21.821 -4,2%
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F3. Verschillen tussen de gewesten

Tabel 5: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers, per Gewest

Evolutie 2022-2023
2022 2023 # %
Vlaams Gewest Letselongevallen 11.547 11.230 -317 -2,7%
Totaal slachtoffers 14.005 13.566 -439 -3,1%
Doden 142 122 -20 -14,1%
Gewonden 13.863 13.444 -419 -3,0%
Waals Gewest Letselongevallen 4.949 4.816 -133 -2,7%
Totaal slachtoffers 6.340 6.073 -267 -4,2%
Doden 133 100 -33 -24,8%
Gewonden 6.207 5.973 -234 -3,8%
Brussels Hoofdstedelijk Gewest Letselongevallen 2.081 1.898 -183 -8,8%
Totaal slachtoffers 2.437 2.182 -255 -10,5%
Doden 12 5 -7 -58,3%
Gewonden 2.425 2.177 -248 -10,2%

Figuur 13. Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden tijdens het 1e semester, per Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 6: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen en het aantal doden, per weggebruikerscategorie, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Voetgangers 2.103 2.116 +13 +0,6% 45 29 -16
Fietsers 5.676 5.287 -389 -6,9% 54 37 -17
E-step gebruikers 885 722 -163 -18,4% 1 1 +0
Bromfietsers 1.954 1.954 +0 +0,0% 10 4 -6
Motorfietsers 1.323 1.167 -156 -11,8% 30 20 -10
Auto-inzittenden 13.720 13.088 -632 -4,6% 117 116 -1
Lichte vrachtwagen* 1.866 1.701 -165 -8,8% 28 29 +1
Vrachtwagen* 896 854 -42 -4,7% 52 39 -13
België 18.577 17.944 -633 -3,4% 287 227 -60

Figuur 14. Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, België

Figuur 15. Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal doden, per weggebruikerscategorie, België

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F5. Voetgangers

Tabel 7: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 2.482 2.334 2.427 2.313 2.337 2.303 1.628 1.748 2.103 2.116 +13 +0,6%
Totaal slachtoffers 2.527 2.351 2.454 2.320 2.373 2.301 1.622 1.708 2.146 2.055 -91 -4,2%
Doden 45 39 43 33 33 43 32 21 45 29 -16 -35,6%
Gewonden 2.482 2.312 2.411 2.287 2.340 2.258 1.590 1.687 2.101 2.026 -75 -3,6%

 

Tabel 8: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden bij voetgangers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 1.021 1.037 +16 +1,6% 21 16 -5
Waals Gewest 641 631 -10 -1,6% 22 12 -10
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 441 448 +7 +1,6% 2 1 -1
België 2.103 2.116 +13 +0,6% 45 29 -16

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F6. Fietsers

Tabel 9: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 4.841 4.310 4.272 4.577 4.713 4.718 4.441 4.726 5.676 5.287 -389 -6,9%
Totaal slachtoffers 5.006 4.419 4.346 4.623 4.790 4.796 4.575 4.822 5.767 5.318 -449 -7,8%
Doden 36 31 38 34 40 48 32 34 54 37 -17 -31,5%
Gewonden 4.970 4.388 4.308 4.589 4.750 4.748 4.543 4.788 5.713 5.281 -432 -7,6%

 

Tabel 10: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden bij fietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 4.625 4.324 -301 -6,5% 39 32 -7
Waals Gewest 487 468 -19 -3,9% 12 5 -7
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 564 495 -69 -12,2% 3 0 -3
België 5.676 5.287 -389 -6,9% 54 37 -17

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F6.1 Klassieke fietsen

Tabel 11: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal slachtoffers bij klassieke fietsers tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 4.841 4.133 4.015 4.207 4.155 3.990 3.685 3.747 4.258 3.872 -386 -9,1%
Totaal slachtoffers 5.006 4.225 4.064 4.214 4.166 4.000 3.733 3.759 4.202 3.784 -418 -9,9%
Doden 36 25 34 26 29 38 22 19 34 22 -12 -35,3%
Gewonden 4.970 4.200 4.030 4.188 4.137 3.962 3.711 3.740 4.168 3.762 -406 -9,7%

 

Tabel 12: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal doden bij klassieke fietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 3.338 3.045 -293 -8,8% 21 17 -4
Waals Gewest 446 415 -31 -7,0% 10 5 -5
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 474 412 -62 -13,1% 3 0 -3
België 4.258 3.872 -386 -9,1% 34 22 -12

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F6.2 Elektrische fietsen

Aangezien de registratie van elektrische fietsen tot 2014 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2015 gepresenteerd.

Tabel 13: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal slachtoffers bij elektrische fietsers tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen Ö¾ 195 283 417 635 825 867 1.083 1.595 1.578 -17 -1,1%
Totaal slachtoffers Ö¾ 194 282 409 624 796 842 1.063 1.565 1.534 -31 -2,0%
Doden Ö¾ 6 4 8 11 10 10 15 20 15 -5 -25,0%
Gewonden Ö¾ 188 278 401 613 786 832 1.048 1.545 1.519 -26 -1,7%

 

Tabel 14: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal doden bij elektrische fietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 1.464 1.440 -24 -1,6% 18 15 -3
Waals Gewest 41 53 +12 +29,3% 2 0 -2
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 90 85 -5 -5,6% 0 0 +0
België 1.595 1.578 -17 -1,1% 20 15 -5

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F7. Elektrische steps

Aangezien de registratie van elektrische steps tot 2019 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

Tabel 15: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 131 339 885 722 -163 -18,4%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 121 319 798 652 -146 -18,3%
Doden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 2 1 1 +0 NA
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 121 317 797 651 -146 -18,3%

 

Tabel 16: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal doden bij e-step gebruikers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 402 363 -39 -9,7% 0 1 +1
Waals Gewest 72 94 +22 +30,6% 1 0 -1
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 411 265 -146 -35,5% 0 0 +0
België 885 722 -163 -18,4% 1 1 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F8. Bromfietsers

Tabel 17: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 1.947 1.833 1.711 1.491 1.507 1.568 1.147 1.629 1.954 1.954 +0 +0,0%
Totaal slachtoffers 1.944 1.798 1.711 1.462 1.461 1.536 1.102 1.563 1.871 1.809 -62 -3,3%
Doden 12 10 7 12 6 10 8 7 10 4 -6 -60,0%
Gewonden 1.932 1.788 1.704 1.450 1.455 1.526 1.094 1.556 1.861 1.805 -56 -3,0%

 

Tabel 18: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden bij bromfietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 1.497 1.547 +50 +3,3% 6 4 -2
Waals Gewest 316 299 -17 -5,4% 3 0 -3
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 141 108 -33 -23,4% 1 0 -1
België 1.954 1.954 +0 +0,0% 10 4 -6

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F9. Motorfietsers

Tabel 19: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 1.694 1.495 1.339 1.471 1.407 1.364 1.020 1.120 1.323 1.167 -156 -11,8%
Totaal slachtoffers 1.739 1.544 1.377 1.515 1.429 1.395 1.022 1.139 1.357 1.185 -172 -12,7%
Doden 46 45 33 36 23 44 38 31 30 20 -10 -33,3%
Gewonden 1.693 1.499 1.344 1.479 1.406 1.351 984 1.108 1.327 1.165 -162 -12,2%

 

Tabel 20: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal doden bij motorfietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 653 564 -89 -13,6% 17 8 -9
Waals Gewest 458 381 -77 -16,8% 12 11 -1
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 212 222 +10 +4,7% 1 1 +0
België 1.323 1.167 -156 -11,8% 30 20 -10

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F10. Personenwagens

Tabel 21: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 17.009 16.017 15.891 15.079 15.025 14.381 10.333 11.496 13.720 13.088 -632 -4,6%
Totaal slachtoffers 14.291 13.812 13.487 12.605 12.106 11.562 7.549 8.217 9.345 8.946 -399 -4,3%
Doden 187 183 162 131 113 141 100 101 117 116 -1 -0,9%
Gewonden 14.104 13.629 13.325 12.474 11.993 11.421 7.449 8.116 9.228 8.830 -398 -4,3%

 

Tabel 22: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden bij de inzittenden, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 8.122 7.881 -241 -3,0% 46 51 +5
Waals Gewest 4.126 3.822 -304 -7,4% 68 64 -4
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 1.472 1.385 -87 -5,9% 3 1 -2
België 13.720 13.088 -632 -4,6% 117 116 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F11. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 23: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 1.800 1.763 1.813 1.711 1.771 1.666 1.388 1.589 1.866 1.701 -165 -8,8%
Totaal slachtoffers 2.563 2.507 2.531 2.449 2.419 2.259 1.834 2.070 2.404 2.223 -181 -7,5%
Doden 32 38 34 25 27 27 19 31 28 29 +1 +3,6%
Gewonden 2.531 2.469 2.497 2.424 2.392 2.232 1.815 2.039 2.376 2.194 -182 -7,7%

 

Tabel 24: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden in deze ongevallen, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 1.331 1.212 -119 -8,9% 15 15 +0
Waals Gewest 411 379 -32 -7,8% 12 12 +0
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 124 110 -14 -11,3% 1 2 +1
België 1.866 1.701 -165 -8,8% 28 29 +1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F12. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 25: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 1.101 1.032 1.023 1.079 1.052 951 799 886 896 854 -42 -4,7%
Totaal slachtoffers 1.502 1.367 1.470 1.419 1.406 1.244 1.037 1.119 1.172 1.068 -104 -8,9%
Doden 72 43 52 54 52 55 46 50 52 39 -13 -25,0%
Gewonden 1.430 1.324 1.418 1.365 1.354 1.189 991 1.069 1.120 1.029 -91 -8,1%

 

Tabel 26: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden in deze ongevallen, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 635 624 -11 -1,7% 33 25 -8
Waals Gewest 223 201 -22 -9,9% 16 13 -3
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 38 29 -9 -23,7% 3 1 -2
België 896 854 -42 -4,7% 52 39 -13

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Vlaams Gewest

V1. Algemene evoluties

Figuur 36. Evolutie van het aantal doden en het aantal letselongevallen, tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023, per provincie, Vlaams Gewest

Doden


Letselongevallen

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V2. Kerncijfers

Tabel 27: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 13.270 12.156 11.969 11.467 11.518 11.097 8.586 9.513 11.547 11.230 -317 -2,7%
Totaal slachtoffers 17.137 15.872 15.319 14.605 14.535 14.021 10.543 11.528 14.005 13.566 -439 -3,1%
Doden 194 185 171 142 123 151 118 134 142 122 -20 -14,1%
Gewonden 16.943 15.687 15.148 14.463 14.412 13.870 10.425 11.394 13.863 13.444 -419 -3,0%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 40. Evolutie van het aantal doden tijdens de verschillende trimesters, Vlaams Gewest

 
 

Figuur 41. aantal slachtoffers (doden en gewonden) per maand, Vlaams Gewest

 
 

Figuur 42. aantal slachtoffers (doden en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Vlaams Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V3. Verschillen tussen de provincies

Tabel 28: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 3.458 3.567 +109 +3,2% 37 30 -7
Limburg 1.371 1.390 +19 +1,4% 24 18 -6
Oost-Vlaanderen 3.045 2.814 -231 -7,6% 31 28 -3
Vlaams-Brabant 1.551 1.456 -95 -6,1% 14 18 +4
West-Vlaanderen 2.122 2.003 -119 -5,6% 36 28 -8
Vlaams Gewest 11.547 11.230 -317 -2,7% 142 122 -20

Figuur 43. Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden tijdens het 1e semester, per prvlaovincie, Vlaams Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 29: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen en het aantal doden, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Voetgangers 1.021 1.037 +16 +1,6% 21 16 -5
Fietsers 4.625 4.324 -301 -6,5% 39 32 -7
E-step gebruikers 402 363 -39 -9,7% 0 1 +1
Bromfietsers 1.497 1.547 +50 +3,3% 6 4 -2
Motorfietsers 653 564 -89 -13,6% 17 8 -9
Auto-inzittenden 8.122 7.881 -241 -3,0% 46 51 +5
Lichte vrachtwagen* 1.331 1.212 -119 -8,9% 15 15 +0
Vrachtwagen* 635 624 -11 -1,7% 33 25 -8
Vlaams Gewest 11.547 11.230 -317 -2,7% 142 122 -20

Figuur 44. Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

Figuur 45. Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal doden, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V5. Voetgangers

Tabel 30: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 1.172 1.104 1.151 1.112 1.100 1.108 800 857 1.021 1.037 +16 +1,6%
Totaal slachtoffers 1.167 1.088 1.144 1.082 1.085 1.059 772 797 977 957 -20 -2,0%
Doden 22 17 24 18 13 24 15 14 21 16 -5 -23,8%
Gewonden 1.145 1.071 1.120 1.064 1.072 1.035 757 783 956 941 -15 -1,6%

 

Tabel 31: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden bij voetgangers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 368 367 -1 -0,3% 5 4 -1
Limburg 92 126 +34 +37,0% 6 3 -3
Oost-Vlaanderen 228 242 +14 +6,1% 6 2 -4
Vlaams-Brabant 151 127 -24 -15,9% 1 4 +3
West-Vlaanderen 182 175 -7 -3,8% 3 3 +0
Vlaams Gewest 1.021 1.037 +16 +1,6% 21 16 -5

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V6. Fietsers

Tabel 32: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 4.202 3.724 3.671 3.818 3.989 3.934 3.532 3.808 4.625 4.324 -301 -6,5%
Totaal slachtoffers 4.359 3.838 3.755 3.877 4.072 4.028 3.669 3.896 4.724 4.367 -357 -7,6%
Doden 32 27 31 28 40 32 28 31 39 32 -7 -17,9%
Gewonden 4.327 3.811 3.724 3.849 4.032 3.996 3.641 3.865 4.685 4.335 -350 -7,5%

 

Tabel 33: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden bij fietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 1.404 1.445 +41 +2,9% 13 7 -6
Limburg 487 435 -52 -10,7% 10 3 -7
Oost-Vlaanderen 1.314 1.209 -105 -8,0% 6 10 +4
Vlaams-Brabant 521 466 -55 -10,6% 2 7 +5
West-Vlaanderen 899 769 -130 -14,5% 8 5 -3
Vlaams Gewest 4.625 4.324 -301 -6,5% 39 32 -7

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V6.1 Klassieke fietsen

Tabel 34: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal slachtoffers bij klassieke fietsers tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 4.202 3.553 3.422 3.468 3.465 3.269 2.854 2.927 3.338 3.045 -293 -8,8%
Totaal slachtoffers 4.359 3.650 3.481 3.487 3.482 3.294 2.907 2.935 3.290 2.968 -322 -9,8%
Doden 32 21 27 21 29 24 18 17 21 17 -4 -19,0%
Gewonden 4.327 3.629 3.454 3.466 3.453 3.270 2.889 2.918 3.269 2.951 -318 -9,7%

 

Tabel 35: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal doden bij klassieke fietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 1.034 997 -37 -3,6% 5 5 +0
Limburg 324 280 -44 -13,6% 6 0 -6
Oost-Vlaanderen 967 891 -76 -7,9% 5 8 +3
Vlaams-Brabant 392 328 -64 -16,3% 1 3 +2
West-Vlaanderen 621 549 -72 -11,6% 4 1 -3
Vlaams Gewest 3.338 3.045 -293 -8,8% 21 17 -4

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V6.2 Elektrische fietsen

Aangezien de registratie van elektrische fietsen tot 2014 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2015 gepresenteerd.

Tabel 36: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal slachtoffers bij elektrische fietsers tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen Ö¾ 188 275 397 601 762 785 979 1.464 1.440 -24 -1,6%
Totaal slachtoffers Ö¾ 188 274 390 590 734 762 961 1.434 1.399 -35 -2,4%
Doden Ö¾ 6 4 7 11 8 10 14 18 15 -3 -16,7%
Gewonden Ö¾ 182 270 383 579 726 752 947 1.416 1.384 -32 -2,3%

 

Tabel 37: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal doden bij elektrische fietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 452 529 +77 +17,0% 8 2 -6
Limburg 177 167 -10 -5,6% 4 3 -1
Oost-Vlaanderen 379 347 -32 -8,4% 1 2 +1
Vlaams-Brabant 147 147 +0 +0,0% 1 4 +3
West-Vlaanderen 309 250 -59 -19,1% 4 4 +0
Vlaams Gewest 1.464 1.440 -24 -1,6% 18 15 -3

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V7. Elektrische steps

Aangezien de registratie van elektrische steps tot 2019 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

Tabel 38: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 63 181 402 363 -39 -9,7%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 55 163 347 313 -34 -9,8%
Doden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 1 0 1 +1 NA
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 55 162 347 312 -35 -10,1%

 

Tabel 39: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal doden bij e-step gebruikers, per gewest, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 211 185 -26 Ö¾ 0 0 +0
Limburg 13 31 +18 Ö¾ 0 0 +0
Oost-Vlaanderen 92 73 -19 Ö¾ 0 1 +1
Vlaams-Brabant 44 33 -11 Ö¾ 0 0 +0
West-Vlaanderen 42 41 -1 Ö¾ 0 0 +0
Vlaams Gewest 402 363 -39 Ö¾ 0 1 +1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V8. Bromfietsers

Tabel 40: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 1.403 1.336 1.223 1.091 1.109 1.182 836 1.189 1.497 1.547 +50 +3,3%
Totaal slachtoffers 1.371 1.280 1.187 1.046 1.068 1.143 787 1.119 1.412 1.404 -8 -0,6%
Doden 8 7 5 5 4 9 4 6 6 4 -2 NA
Gewonden 1.363 1.273 1.182 1.041 1.064 1.134 783 1.113 1.406 1.400 -6 -0,4%

 

Tabel 41: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden bij bromfietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 511 530 +19 +3,7% 1 2 +1
Limburg 168 189 +21 +12,5% 0 0 +0
Oost-Vlaanderen 378 410 +32 +8,5% 2 2 +0
Vlaams-Brabant 146 129 -17 -11,6% 1 0 -1
West-Vlaanderen 294 289 -5 -1,7% 2 0 -2
Vlaams Gewest 1.497 1.547 +50 +3,3% 6 4 -2

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V9. Motorfietsers

Tabel 42: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 887 757 706 744 725 703 500 535 653 564 -89 -13,6%
Totaal slachtoffers 885 778 714 761 727 709 496 529 664 573 -91 -13,7%
Doden 21 25 13 24 10 21 18 14 17 8 -9 -52,9%
Gewonden 864 753 701 737 717 688 478 515 647 565 -82 -12,7%

 

Tabel 43: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal doden bij motorfietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 163 175 +12 +7,4% 3 3 +0
Limburg 84 62 -22 -26,2% 3 1 -2
Oost-Vlaanderen 170 141 -29 -17,1% 3 1 -2
Vlaams-Brabant 128 98 -30 -23,4% 1 0 -1
West-Vlaanderen 108 88 -20 -18,5% 7 3 -4
Vlaams Gewest 653 564 -89 -13,6% 17 8 -9

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V10. Personenwagens

Tabel 44: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 10.466 9.630 9.523 8.889 8.947 8.470 6.087 6.617 8.122 7.881 -241 -3,0%
Totaal slachtoffers 8.208 7.819 7.527 6.891 6.634 6.256 4.111 4.285 5.024 4.919 -105 -2,1%
Doden 99 91 81 48 42 56 37 50 46 51 +5 +10,9%
Gewonden 8.109 7.728 7.446 6.843 6.592 6.200 4.074 4.235 4.978 4.868 -110 -2,2%

 

Tabel 45: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden bij de inzittenden, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 2.465 2.554 +89 +3,6% 9 14 +5
Limburg 1.040 1.043 +3 +0,3% 5 8 +3
Oost-Vlaanderen 2.028 1.843 -185 -9,1% 11 9 -2
Vlaams-Brabant 1.154 1.108 -46 -4,0% 6 7 +1
West-Vlaanderen 1.435 1.333 -102 -7,1% 15 13 -2
Vlaams Gewest 8.122 7.881 -241 -3,0% 46 51 +5

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V11. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 46: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 1.317 1.231 1.263 1.218 1.228 1.167 942 1.118 1.331 1.212 -119 -8,9%
Totaal slachtoffers 1.866 1.762 1.700 1.717 1.651 1.570 1.223 1.420 1.707 1.561 -146 -8,6%
Doden 22 26 21 13 17 14 15 22 15 15 +0 +0,0%
Gewonden 1.844 1.736 1.679 1.704 1.634 1.556 1.208 1.398 1.692 1.546 -146 -8,6%

 

Tabel 47: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden in deze ongevallen, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 362 356 -6 -1,7% 3 1 -2
Limburg 172 172 +0 +0,0% 3 6 +3
Oost-Vlaanderen 326 285 -41 -12,6% 4 5 +1
Vlaams-Brabant 195 163 -32 -16,4% 2 1 -1
West-Vlaanderen 276 236 -40 -14,5% 3 2 -1
Vlaams Gewest 1.331 1.212 -119 -8,9% 15 15 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V12. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 48: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 766 691 719 777 740 640 572 624 635 624 -11 -1,7%
Totaal slachtoffers 1.064 916 991 1.004 995 832 740 798 812 771 -41 -5,0%
Doden 51 27 35 29 35 24 33 36 33 25 -8 -24,2%
Gewonden 1.013 889 956 975 960 808 707 762 779 746 -33 -4,2%

 

Tabel 49: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden in deze ongevallen, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 231 233 +2 +0,9% 9 7 -2
Limburg 56 76 +20 +35,7% 3 2 -1
Oost-Vlaanderen 161 160 -1 -0,6% 4 6 +2
Vlaams-Brabant 94 73 -21 -22,3% 5 5 +0
West-Vlaanderen 93 82 -11 -11,8% 12 5 -7
Vlaams Gewest 635 624 -11 -1,7% 33 25 -8

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Waals Gewest

W1. Algemene evoluties

Figuur 66. Evolutie van het aantal doden en het aantal letselongevallen, tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023, per provincie, Waals Gewest

Doden


Letselongevallen

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W2. Kerncijfers

Tabel 50: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 5.869 5.630 5.410 5.359 5.269 5.101 3.820 4.434 4.949 4.816 -133 -2,7%
Totaal slachtoffers 7.979 7.561 7.486 7.169 7.017 6.809 4.814 5.643 6.340 6.073 -267 -4,2%
Doden 142 142 136 122 108 146 104 83 133 100 -33 -24,8%
Gewonden 7.837 7.419 7.350 7.047 6.909 6.663 4.710 5.560 6.207 5.973 -234 -3,8%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 70. Evolutie van het aantal doden tijdens de verschillende trimesters, Waals Gewest

 
 

Figuur 71. aantal slachtoffers (doden en gewonden) per maand, Waals Gewest

 
 

Figuur 72. aantal slachtoffers (doden en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Waals Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W3. Verschillen tussen de provincies

Tabel 51: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden tijdens het 1e semester, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 493 525 +32 +6,5% 9 7 -2
Henegouwen 1.715 1.717 +2 +0,1% 40 43 +3
Luik 1.622 1.480 -142 -8,8% 25 20 -5
Luxemburg 425 406 -19 -4,5% 19 13 -6
Namen 694 688 -6 -0,9% 40 17 -23
Waals Gewest 4.949 4.816 -133 -2,7% 133 100 -33

Figuur 73. Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden tijdens het 1e semester, per provincie, Waals Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 52: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen en het aantal doden, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Voetgangers 641 631 -10 -1,6% 22 12 -10
Fietsers 487 468 -19 -3,9% 12 5 -7
E-step gebruikers 72 94 +22 +30,6% 1 0 -1
Bromfietsers 316 299 -17 -5,4% 3 0 -3
Motorfietsers 458 381 -77 -16,8% 12 11 -1
Auto-inzittenden 4.126 3.822 -304 -7,4% 68 64 -4
Lichte vrachtwagen* 411 379 -32 -7,8% 12 12 +0
Vrachtwagen* 223 201 -22 -9,9% 16 13 -3
Waals Gewest 4.949 4.816 -133 -2,7% 133 100 -33

Figuur 74. Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

Figuur 75. Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal doden, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W5. Voetgangers

Tabel 53: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 714 658 673 657 690 676 471 527 641 631 -10 -1,6%
Totaal slachtoffers 738 684 701 689 718 714 489 538 716 642 -74 -10,3%
Doden 18 18 16 12 18 16 12 6 22 12 -10 -45,5%
Gewonden 720 666 685 677 700 698 477 532 694 630 -64 -9,2%

 

Tabel 54: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden bij voetgangers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 62 77 +15 +24,2% 0 1 +1
Henegouwen 248 231 -17 -6,9% 11 7 -4
Luik 235 207 -28 -11,9% 5 2 -3
Luxemburg 32 34 +2 +6,2% 0 1 +1
Namen 64 82 +18 +28,1% 6 1 -5
Waals Gewest 641 631 -10 -1,6% 22 12 -10

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W6. Fietsers

Tabel 55: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 393 340 278 356 344 362 481 456 487 468 -19 -3,9%
Totaal slachtoffers 418 344 286 364 346 365 488 463 503 467 -36 -7,2%
Doden 4 4 5 6 0 15 4 2 12 5 -7 -58,3%
Gewonden 414 340 281 358 346 350 484 461 491 462 -29 -5,9%

 

Tabel 56: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden bij fietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 79 82 +3 +3,8% 2 0 -2
Henegouwen 145 147 +2 +1,4% 3 4 +1
Luik 176 160 -16 -9,1% 4 0 -4
Luxemburg 23 32 +9 +39,1% 0 1 +1
Namen 64 47 -17 -26,6% 3 0 -3
Waals Gewest 487 468 -19 -3,9% 12 5 -7

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W6.1 Klassieke fietsen

Tabel 57: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal slachtoffers bij klassieke fietsers tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 393 336 274 348 332 340 449 421 446 415 -31 -7,0%
Totaal slachtoffers 418 340 282 356 334 343 455 426 459 414 -45 -9,8%
Doden 4 4 5 5 0 14 4 1 10 5 -5 -50,0%
Gewonden 414 336 277 351 334 329 451 425 449 409 -40 -8,9%

 

Tabel 58: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal doden bij klassieke fietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 72 69 -3 -4,2% 2 0 -2
Henegouwen 134 129 -5 -3,7% 2 4 +2
Luik 160 146 -14 -8,8% 4 0 -4
Luxemburg 23 28 +5 +21,7% 0 1 +1
Namen 57 43 -14 -24,6% 2 0 -2
Waals Gewest 446 415 -31 -7,0% 10 5 -5

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W6.2 Elektrische fietsen

Aangezien de registratie van elektrische fietsen tot 2014 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2015 gepresenteerd.

Tabel 59: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal slachtoffers bij elektrische fietsers tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen Ö¾ 4 4 8 12 22 34 38 41 53 +12 +29,3%
Totaal slachtoffers Ö¾ 4 4 8 12 22 33 37 44 53 +9 +20,5%
Doden Ö¾ 0 0 1 0 1 0 1 2 0 -2 NA
Gewonden Ö¾ 4 4 7 12 21 33 36 42 53 +11 +26,2%

 

Tabel 60: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal doden bij elektrische fietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 7 13 +6 +85,7% 0 0 +0
Henegouwen 11 18 +7 +63,6% 1 0 -1
Luik 16 14 -2 -12,5% 0 0 +0
Luxemburg 0 4 +4 +Inf% 0 0 +0
Namen 7 4 -3 -42,9% 1 0 -1
Waals Gewest 41 53 +12 +29,3% 2 0 -2

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W7. Elektrische steps

Aangezien de registratie van elektrische steps tot 2019 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

Tabel 61: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 12 32 72 94 +22 +30,6%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 12 31 63 88 +25 +39,7%
Doden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 0 1 0 -1 NA
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 12 31 62 88 +26 +41,9%

 

Tabel 62: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal doden bij e-step gebruikers, per gewest, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 11 13 +2 Ö¾ 0 0 +0
Henegouwen 25 43 +18 Ö¾ 1 0 -1
Luik 28 21 -7 Ö¾ 0 0 +0
Luxemburg 0 4 +4 Ö¾ 0 0 +0
Namen 8 13 +5 Ö¾ 0 0 +0
Waals Gewest 72 94 +22 Ö¾ 1 0 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W8. Bromfietsers

Tabel 63: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 434 396 386 310 289 284 219 329 316 299 -17 -5,4%
Totaal slachtoffers 467 418 421 329 287 290 228 335 322 302 -20 -6,2%
Doden 4 3 2 7 1 1 4 1 3 0 -3 NA
Gewonden 463 415 419 322 286 289 224 334 319 302 -17 -5,3%

 

Tabel 64: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden bij bromfietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 27 25 -2 -7,4% 0 0 +0
Henegouwen 127 125 -2 -1,6% 1 0 -1
Luik 113 106 -7 -6,2% 0 0 +0
Luxemburg 11 11 +0 +0,0% 1 0 -1
Namen 38 32 -6 -15,8% 1 0 -1
Waals Gewest 316 299 -17 -5,4% 3 0 -3

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W9. Motorfietsers

Tabel 65: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 545 482 372 474 454 417 354 406 458 381 -77 -16,8%
Totaal slachtoffers 594 509 409 503 485 450 364 432 497 402 -95 -19,1%
Doden 23 19 19 10 12 22 18 17 12 11 -1 -8,3%
Gewonden 571 490 390 493 473 428 346 415 485 391 -94 -19,4%

 

Tabel 66: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal doden bij motorfietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 44 50 +6 +13,6% 1 1 +0
Henegouwen 141 120 -21 -14,9% 3 5 +2
Luik 156 126 -30 -19,2% 3 3 +0
Luxemburg 51 32 -19 -37,3% 1 1 +0
Namen 66 53 -13 -19,7% 4 1 -3
Waals Gewest 458 381 -77 -16,8% 12 11 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W10. Personenwagens

Tabel 67: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 4.950 4.829 4.725 4.587 4.541 4.394 3.101 3.659 4.126 3.822 -304 -7,4%
Totaal slachtoffers 5.223 5.087 5.082 4.827 4.667 4.528 2.888 3.477 3.776 3.496 -280 -7,4%
Doden 83 89 81 79 66 82 59 50 68 64 -4 -5,9%
Gewonden 5.140 4.998 5.001 4.748 4.601 4.446 2.829 3.427 3.708 3.432 -276 -7,4%

 

Tabel 68: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden bij de inzittenden, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 416 417 +1 +0,2% 5 3 -2
Henegouwen 1.432 1.383 -49 -3,4% 19 25 +6
Luik 1.358 1.155 -203 -14,9% 9 14 +5
Luxemburg 355 330 -25 -7,0% 16 9 -7
Namen 565 537 -28 -5,0% 19 13 -6
Waals Gewest 4.126 3.822 -304 -7,4% 68 64 -4

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W11 Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 69: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 391 419 435 371 417 400 333 352 411 379 -32 -7,8%
Totaal slachtoffers 587 606 673 558 610 572 469 505 547 525 -22 -4,0%
Doden 10 10 13 10 10 12 4 9 12 12 +0 +0,0%
Gewonden 577 596 660 548 600 560 465 496 535 513 -22 -4,1%

 

Tabel 70: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden in deze ongevallen, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 41 56 +15 +36,6% 1 3 +2
Henegouwen 149 123 -26 -17,4% 3 7 +4
Luik 104 102 -2 -1,9% 2 0 -2
Luxemburg 40 33 -7 -17,5% 1 1 +0
Namen 77 65 -12 -15,6% 5 1 -4
Waals Gewest 411 379 -32 -7,8% 12 12 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W12. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 71: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 282 281 259 261 263 265 202 228 223 201 -22 -9,9%
Totaal slachtoffers 368 377 417 367 353 360 267 279 312 258 -54 -17,3%
Doden 20 15 17 24 16 31 13 14 16 13 -3 -18,8%
Gewonden 348 362 400 343 337 329 254 265 296 245 -51 -17,2%

 

Tabel 72: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden in deze ongevallen, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 11 20 +9 +81,8% 1 1 +0
Henegouwen 61 51 -10 -16,4% 2 2 +0
Luik 74 66 -8 -10,8% 5 4 -1
Luxemburg 30 32 +2 +6,7% 1 3 +2
Namen 47 32 -15 -31,9% 7 3 -4
Waals Gewest 223 201 -22 -9,9% 16 13 -3

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Brussels Hoofdstedelijk Gewest

B1. Kerncijfers

Tabel 73: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 1.868 1.838 1.946 1.925 1.890 1.899 1.481 1.578 2.081 1.898 -183 -8,8%
Totaal slachtoffers 2.235 2.236 2.284 2.314 2.215 2.251 1.734 1.812 2.437 2.182 -255 -10,5%
Doden 12 10 6 9 9 8 11 4 12 5 -7 -58,3%
Gewonden 2.223 2.226 2.278 2.305 2.206 2.243 1.723 1.808 2.425 2.177 -248 -10,2%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 99. Evolutie van het aantal doden tijdens de verschillende trimesters, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 
 

Figuur 100. aantal slachtoffers (doden en gewonden) per maand, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 
 

Figuur 101. aantal slachtoffers (doden en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B2. Weggebruikerscategorieën

Tabel 74: Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen en het aantal doden, per weggebruikerscategorie, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Voetgangers 441 448 +7 +1,6% 2 1 -1
Fietsers 564 495 -69 -12,2% 3 0 -3
E-step gebruikers 411 265 -146 -35,5% 0 0 +0
Bromfietsers 141 108 -33 -23,4% 1 0 -1
Motorfietsers 212 222 +10 +4,7% 1 1 +0
Auto-inzittenden 1.472 1.385 -87 -5,9% 3 1 -2
Lichte vrachtwagen* 124 110 -14 -11,3% 1 2 +1
Vrachtwagen* 38 29 -9 -23,7% 3 1 -2
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 2.081 1.898 -183 -8,8% 12 5 -7

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

Figuur 102. Evolutie tussen het 1e semester van 2022 en het 1e semester van 2023 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B3. Voetgangers

Tabel 75: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 596 572 603 544 547 519 357 364 441 448 +7 +1,6%
Totaal slachtoffers 622 579 609 549 570 528 361 373 453 456 +3 +0,7%
Doden 5 4 3 3 2 3 5 1 2 1 -1 NA
Gewonden 617 575 606 546 568 525 356 372 451 455 +4 +0,9%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B4. Fietsers

Tabel 76: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 246 246 323 403 380 422 428 462 564 495 -69 -12,2%
Totaal slachtoffers 229 237 305 382 372 403 418 463 540 484 -56 -10,4%
Doden 0 0 2 0 0 1 0 1 3 0 -3 NA
Gewonden 229 237 303 382 372 402 418 462 537 484 -53 -9,9%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B4.1 Klassieke fietsen

Tabel 77: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal slachtoffers bij klassieke fietsers tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 246 244 319 391 358 381 382 399 474 412 -62 -13,1%
Totaal slachtoffers 229 235 301 371 350 363 371 398 453 402 -51 -11,3%
Doden 0 0 2 0 0 0 0 1 3 0 -3 NA
Gewonden 229 235 299 371 350 363 371 397 450 402 -48 -10,7%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B4.2 Elektrische fietsen

Aangezien de registratie van elektrische fietsen tot 2014 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2015 gepresenteerd.

Tabel 78: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal slachtoffers bij elektrische fietsers tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen Ö¾ 3 4 12 22 41 48 66 90 85 -5 -5,6%
Totaal slachtoffers Ö¾ 2 4 11 22 40 47 65 87 82 -5 -5,7%
Doden Ö¾ 0 0 0 0 1 0 0 0 0 +0 NA
Gewonden Ö¾ 2 4 11 22 39 47 65 87 82 -5 -5,7%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B5. Elektrische steps

Aangezien de registratie van elektrische steps tot 2019 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

Tabel 79: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 56 126 411 265 -146 -35,5%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 54 125 388 251 -137 -35,3%
Doden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 1 0 0 +0 NA
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 54 124 388 251 -137 -35,3%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B6. Bromfietsers

Tabel 80: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 110 101 102 90 109 102 92 111 141 108 -33 -23,4%
Totaal slachtoffers 106 100 103 87 106 103 87 109 137 103 -34 -24,8%
Doden 0 0 0 0 1 0 0 0 1 0 -1 NA
Gewonden 106 100 103 87 105 103 87 109 136 103 -33 -24,3%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B7. Motorfietsers

Tabel 81: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 262 256 261 253 228 244 166 179 212 222 +10 +4,7%
Totaal slachtoffers 260 257 254 251 217 236 162 178 196 210 +14 +7,1%
Doden 2 1 1 2 1 1 2 0 1 1 +0 NA
Gewonden 258 256 253 249 216 235 160 178 195 209 +14 +7,2%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B8. Personenwagens

Tabel 82: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 1.593 1.558 1.643 1.603 1.537 1.517 1.145 1.220 1.472 1.385 -87 -5,9%
Totaal slachtoffers 860 906 878 887 805 778 550 455 545 531 -14 -2,6%
Doden 5 3 0 4 5 3 4 1 3 1 -2 NA
Gewonden 855 903 878 883 800 775 546 454 542 530 -12 -2,2%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B9. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 83: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 92 113 115 122 126 99 113 119 124 110 -14 -11,3%
Totaal slachtoffers 110 139 158 174 158 117 142 145 150 137 -13 -8,7%
Doden 0 2 0 2 0 1 0 0 1 2 +1 NA
Gewonden 110 137 158 172 158 116 142 145 149 135 -14 -9,4%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B10. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 84: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 53 60 45 41 49 46 25 34 38 29 -9 -23,7%
Totaal slachtoffers 70 74 62 48 58 52 30 42 48 39 -9 -18,8%
Doden 1 1 0 1 1 0 0 0 3 1 -2 NA
Gewonden 69 73 62 47 57 52 30 42 45 38 -7 -15,6%

 


 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Methodologie


De in de verkeersveiligheidsbarometer gepubliceerde gegevens zijn gebaseerd op de processen-verbaal van de federale wegpolitie (WPR) en de lokale politiezones die opgesteld werden naar aanleiding van een letselongeval (d.w.z. met verwondingen tot gevolg bij minstens één van de betrokkenen). Deze gegevens worden gecentraliseerd door een dienst van de federale politie die ze elk semester aan het Vias institute bezorgt.

Elke politiezone (of -eenheid) telt de letselongevallen (en de slachtoffers) op zijn grondgebied, ongeacht welke politiezone het ongeval vaststelde. Er wordt zowel rekening gehouden met letselongevallen ter plaatse vastgesteld door de politiediensten, als met letselongevallen die op het politiebureau worden aangegeven.

De informatie die door de politiediensten aan het Vias institute doorgegeven wordt, is afkomstig uit de aanvankelijke processen-verbaal, ongeacht of deze definitief zijn of niet. Het aantal processenverbaal of hun inhoud kan dus evolueren van maand tot maand, wat dan natuurlijk ook een invloed heeft op het aantal ongevallen, doden of gewonden. De recentste cijfers van de barometer zijn dus voorlopig. Na 4 tot 6 maanden worden ze wel als constant beschouwd. Ze verschillen overigens niet veel van de door Statbel (Algemene Directie Statistiek - Statistics Belgium) nog te publiceren officiële cijfers: gemiddeld (per trimester), kondigt de barometer op nationaal niveau 0 tot 5% doden meer of minder aan dan het officiële cijfer dat op een later tijdstip gepubliceerd wordt. En voor het aantal letselongevallen is het verschil tussen de barometer en de officiële cijfers kleiner dan 2%.

De verkeersveiligheidsbarometer is gebaseerd op een trimestriële en cumulatieve methode: naarmate het jaar vordert, worden de kwartaalgegevens samengeteld om aldus het aantal van de tot dan toe geregistreerde ongevallen en slachtoffers tijdens een bepaald jaar te verkrijgen. De recentste periode wordt dan vergeleken met de overeenkomstige periode van de voorgaande jaren, waarbij speciaal aandacht wordt besteed aan de evolutie ten opzichte van het jaar ervoor. In concreto worden er jaarlijks 4 barometers gepubliceerd. Het betreffen de volgende periodes:


â–¢ het eerste trimester van het jaar (van januari tot maart)

â–¢ het eerste semester van het jaar (van januari tot juni)

â–¢ de eerste 9 maanden van het jaar (van januari tot september)

â–¢ heel het jaar (van januari tot december)


Drie indicatoren worden onderzocht: het aantal letselongevallen, het aantal doden en het aantal gewonden.

Evolutiepercentages berekenen heeft weinig zin als de oorspronkelijke absolute cijfers te klein zijn. Bijvoorbeeld: de evolutie van 1 dode naar 2 doden komt overeen met een stijging van +100%. Om verkeerde interpretaties te vermijden, worden deze evolutiepercentages dus niet gegeven als de cijfers relatief klein zijn, zoals bijvoorbeeld vaak het geval is voor het aantal doden voor een bepaalde weggebruikerscategorie. De weergave van de evolutie in ruwe cijfers (+1 dode) verdient dan de voorkeur.