Verkeersveiligheidsbarometer

 

 

1ste t.e.m. 3de kwartaal 2022
 
 
 
D/2022/0779/56


Technische preciseringen


De verkeersveiligheidsbarometer wordt trimestrieel gepubliceerd en geeft een overzicht van het aantal verkeersongevallen met letselschade (letselongevallen) die zich sinds het begin van het jaar hebben voorgedaan. Naast het aantal letselongevallen worden ook gegevens met betrekking tot het aantal verkeersslachtoffers (gewonden en doden ter plaatse) gepubliceerd. De cijfers worden vergeleken met de cijfers in de overeenstemmende periodes in eerdere jaren om evoluties van ongevallencijfers in kaart te brengen.

De cijfers zijn afkomstig van de processen-verbaal opgesteld door de federale wegpolitie en de lokale politiezones. De cijfers zijn gebaseerd op de aanvankelijke processen-verbaal, ongeacht of deze definitief zijn of niet. Deze gegevens zijn dus slechts voorlopig; het aantal ongevallen, doden of gewonden kan bijgevolg (licht) variëren in latere barometers. Na 4 tot 6 maanden worden de gegevens wel als stabiel beschouwd. De cijfers die in deze verkeersveiligheidsbarometer gepresenteerd worden, stemmen overeen met de cijfers die verkregen zijn van de Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL op 14/11/2022.

Net zoals de officiële en definitieve cijfers, zijn de voorlopige cijfers van deze barometer onvolledig omdat er een onderregistratie van verkeersongevallen is. Sommige letselongevallen en slachtoffers worden niet in de statistieken opgenomen, omdat de politiediensten niet opgeroepen werden en de ongevallen dus niet hebben kunnen vaststellen. Het betreft vooral ongevallen met lichtgewonden, met fietsers, met e-step gebruikers en met voetgangers. Dit is geen typisch Belgisch fenomeen, alle landen die ongevallenstatistieken opmaken worden hiermee geconfronteerd.

Op de laatste bladzijde van deze barometer wordt de gebruikte methodologie voor de realisatie van de verkeersveiligheidsbarometer beschreven.

 

Nota m.b.t. elektrische steps

Sinds oktober 2019 wordt een nieuw type weggebruiker door de politie geregistreerd in de ongevallenformulieren: e-step gebruikers. Aangezien dit nieuwe vervoermiddel de laatste jaren steeds meer ingang heeft gevonden en steeds vaker betrokken is bij verkeersongevallen, is besloten de ongevallenstatistieken met betrekking tot dit type gebruiker in de verkeersveiligheidsbarometer op te nemen.

Tot nu toe, vóór de invoering van deze nieuwe categorie, en bij gebrek aan de mogelijkheid om dit nieuwe type weggebruiker correct te classificeren in de ongevallenformulieren, werden de meeste e-step gebruikers soms gecodeerd als « fietsers » en soms als « andere weggebruikers ». Daardoor zijn de cijfers voor fietsongevallen, zoals gepresenteerd in de laatste barometers, in feite iets te hoog ingeschat, althans voor de meest recente jaren. Dit geldt met name voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Vlaanderen, waar systemen voor het delen van elektrische steps wijdverspreid zijn, vooral in de grotere steden.

De ongevallencijfers met elektrische steps en het aantal slachtoffers onder e-step gebruikers zijn daarom in deze barometer opgenomen en zullen ook in toekomstige barometers worden opgenomen. Aangezien de code voor elektrische steps pas eind 2019 werd ingevoerd, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

 

Gebruikte terminologie

Letselongeval : Verkeersongeval op de openbare weg met ten minste één voertuig, dat lichamelijke schade veroorzaakt voor minstens één van de betrokkenen (minstens één dode of gewonde).

Dode ter plaatse : Elke persoon die betrokken raakt in een verkeersongeval en die ter plaatse of voor de ziekenhuisopname overlijdt.

Gewonde : Elke persoon die in een verkeersongeval gewond raakt (met of zonder ziekenhuisopname), maar hierbij niet om het leven komt.

Slachtoffer : Elke persoon die bij een verkeersongeval overlijdt of gewond raakt.

Voetganger : Weggebruiker die te voet gaat, een (brom)fiets voortduwt of een rolstoelgebruiker is.

Fietser : Weggebruiker die zich met een gewone fiets of een elektrische fiets verplaatst.

Bromfiets : Bromfiets type A of type B of met drie of vier wielen, of speed pedelec.

Motorfiets : Elk tweewielig motorvoertuig met of zonder sidecar, dat een cilinderinhoud van meer dan 50 cm2 heeft, en/of dat sneller kan rijden dan 45 km/u.

Lichte vrachtwagen : Een motorvoertuig bestemd voor het vervoer van goederen met een toegestane maximale massa van 3.500 kilo.

Vrachtwagen : Een motorvoertuig bestemd voor het vervoer van goederen met een toegestane maximale massa van meer dan 3.500 kilo; of een trekker met of zonder oplegger.

Periode van de week : Dag: periode van 6.00u tot 21.59u; Nacht: periode van 22.00u tot 5.59u de volgende dag; Week: periode van maandag 06.00u tot vrijdag 21.59u; Weekend: periode van vrijdag 22.00u tot maandag 5.59u.

Jonge autobestuurder : Autobestuurder van 18 tot en met 24 jaar.

 


België

F1. Algemene evoluties

Figuur 1. Evolutie van het aantal doden ter plaatse en het aantal letselongevallen, tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022, volgens het Gewest, België

Doden ter plaatse

 


Letselongevallen

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F2. Kerncijfers

Tabel 1: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens de eerste 9 maanden, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 30.235 31.085 29.822 29.672 27.959 28.129 27.697 22.928 24.919 27.868 +2.949 +11,8%
Totaal slachtoffers 39.456 40.591 39.050 38.561 36.162 36.125 35.239 28.321 30.653 34.188 +3.535 +11,5%
Doden ter plaatse 454 443 423 372 348 319 361 292 280 326 +46 +16,4%
Gewonden 39.002 40.148 38.627 38.189 35.814 35.806 34.878 28.029 30.373 33.862 +3.489 +11,5%

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 5. Evolutie van het aantal doden ter plaatse tijdens de verschillende trimesters, België

 
 

Figuur 6. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, België

 
 

Figuur 7. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, België

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 8. Evolutie van de ongevallenernst (aantal doden ter plaatse per 1.000 letselongevallen) tijdens de eerste 9 maanden 2013-2022, België

 
 

Tabel 2: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse volgens de periode van de week, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Weekdagen 17.231 19.130 +1.899 +11,0% 167 166 -1
Weeknachten 1.247 1.424 +177 +14,2% 29 28 -1
Weekenddagen 4.965 5.362 +397 +8,0% 58 77 +19
Weekendnachten 1.475 1.952 +477 +32,3% 26 55 +29
Totaal 24.919 27.868 +2.949 +11,8% 280 326 +46
 
 

Figuur 9. Evolutie van het geregistreerd aantal letselongevallen en doden ter plaatse op autosnelwegen tijdens de eerste 9 maanden, België

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 10. Evolutie van het aantal letselongevallen met jonge automobilisten en het aantal doden ter plaatse bij dit type ongevallen tijdens de eerste 9 maanden, België

 
 

Tabel 3: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal slachtoffers van 65 jaar en ouder, België

Doden ter plaatse
Gewonden
Totaal slachtoffers
2021 2022 Evolutie 2021 2022 Evolutie 2021 2022 Evolutie
Voetgangers 12 8 -4 420 482 +62 432 490 +58
Fietsers 16 17 +1 1.153 1.426 +273 1.169 1.443 +274
E-step gebruikers 0 0 +0 2 13 +11 2 13 +11
Bromfietsers 0 2 +2 75 83 +8 75 85 +10
Motorfietsers 3 4 +1 97 145 +48 100 149 +49
Auto-inzittenden 18 26 +8 1.179 1.300 +121 1.197 1.326 +129
Bij ongevallen met lichte vrachtwagen 4 5 +1 241 268 +27 245 273 +28
Bij ongevallen met vrachtwagen 10 15 +5 128 171 +43 138 186 +48
Totaal 55 62 +7 3.047 3.590 +543 3.102 3.652 +550
 
 

Figuur 11. Evolutie van het aantal doden ter plaatse en gewonden van 65 jaar en ouder tijdens de eerste 9 maanden, België

 
 

Figuur 12. Evolutie van het aantal letselongevallen met één bestuurder onder invloed van alcohol en evolutie van het percentage geteste en het percentage positieve bestuurders in letselongevallen tijdens de eerste 9 maanden, België

 
 

Tabel 4: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal slachtoffers naargelang het geslacht, België

Vrouwen
Mannen
Totaal slachtoffers
2021 2022 Evolutie 2021 2022 Evolutie 2021 2022 Evolutie
Voetgangers 1.356 1.555 +14,7% 1.256 1.345 +7,1% 2.646 2.940 +11,1%
Fietsers 2.815 3.363 +19,5% 4.967 5.344 +7,6% 7.839 8.798 +12,2%
E-step gebruikers 205 349 +70,2% 415 770 +85,5% 646 1.176 +82,0%
Bromfietsers 691 739 +6,9% 1.812 2.040 +12,6% 2.522 2.798 +10,9%
Motorfietsers 191 214 +12,0% 1.698 1.897 +11,7% 1.919 2.148 +11,9%
Auto-inzittenden 6.680 6.878 +3,0% 6.372 6.642 +4,2% 13.186 13.673 +3,7%
Bij ongevallen met lichte vrachtwagen 1.173 1.272 +8,4% 2.017 2.119 +5,1% 3.216 3.453 +7,4%
Bij ongevallen met vrachtwagen 580 617 +6,4% 1.012 1.047 +3,5% 1.619 1.699 +4,9%
Totaal 12.424 13.783 +10,9% 17.871 19.561 +9,5% 30.653 34.188 +11,5%
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F3. Verschillen tussen de gewesten

Tabel 5: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers, per Gewest

Evolutie 2021-2022
2021 2022 # %
Vlaams Gewest Letselongevallen 15.351 17.320 +1.969 +12,8%
Totaal slachtoffers 18.746 21.040 +2.294 +12,2%
Doden ter plaatse 166 171 +5 +3,0%
Gewonden 18.580 20.869 +2.289 +12,3%
Waals Gewest Letselongevallen 7.031 7.489 +458 +6,5%
Totaal slachtoffers 8.967 9.585 +618 +6,9%
Doden ter plaatse 109 148 +39 +35,8%
Gewonden 8.858 9.437 +579 +6,5%
Brussels Hoofdstedelijk Gewest Letselongevallen 2.537 3.059 +522 +20,6%
Totaal slachtoffers 2.940 3.563 +623 +21,2%
Doden ter plaatse 5 7 +2 +40,0%
Gewonden 2.935 3.556 +621 +21,2%

Figuur 13. Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse tijdens de eerste 9 maanden, per Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 6: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Voetgangers 2.697 2.919 +222 +8,2% 30 39 +9
Fietsers 7.681 8.707 +1.026 +13,4% 31 49 +18
E-step gebruikers 698 1.305 +607 +87,0% 1 2 +1
Bromfietsers 2.615 2.959 +344 +13,2% 10 11 +1
Motorfietsers 1.881 2.095 +214 +11,4% 43 49 +6
Auto-inzittenden 18.288 20.017 +1.729 +9,5% 132 145 +13
Lichte vrachtwagen* 2.465 2.673 +208 +8,4% 31 28 -3
Vrachtwagen* 1.291 1.303 +12 +0,9% 63 67 +4
België 24.919 27.868 +2.949 +11,8% 280 326 +46

Figuur 14. Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, België

Figuur 15. Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, België

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F5. Voetgangers

Tabel 7: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens de eerste 9 maanden, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 3.234 3.419 3.330 3.410 3.239 3.307 3.275 2.439 2.697 2.919 +222 +8,2%
Totaal slachtoffers 3.280 3.482 3.351 3.465 3.235 3.344 3.264 2.408 2.646 2.940 +294 +11,1%
Doden ter plaatse 55 52 42 38 44 32 44 31 30 39 +9 +30,0%
Gewonden 3.225 3.430 3.309 3.427 3.191 3.312 3.220 2.377 2.616 2.901 +285 +10,9%

 

Tabel 8: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden ter plaatse bij voetgangers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Vlaams Gewest 1.333 1.417 +84 +6,3% 19 18 -1
Waals Gewest 812 893 +81 +10,0% 10 20 +10
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 552 609 +57 +10,3% 1 1 +0
België 2.697 2.919 +222 +8,2% 30 39 +9

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F6. Fietsers

Tabel 9: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens de eerste 9 maanden, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 6.525 7.408 6.883 7.190 6.938 7.470 7.747 7.538 7.681 8.707 +1.026 +13,4%
Totaal slachtoffers 6.732 7.648 7.043 7.345 7.031 7.635 7.915 7.803 7.839 8.798 +959 +12,2%
Doden ter plaatse 45 47 35 40 33 37 42 32 31 49 +18 +58,1%
Gewonden 6.687 7.601 7.008 7.305 6.998 7.598 7.873 7.771 7.808 8.749 +941 +12,1%

 

Tabel 10: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden ter plaatse bij fietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Vlaams Gewest 6.189 7.043 +854 +13,8% 28 36 +8
Waals Gewest 741 811 +70 +9,4% 2 12 +10
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 751 853 +102 +13,6% 1 1 +0
België 7.681 8.707 +1.026 +13,4% 31 49 +18

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F7. Elektrische steps

Tabel 11: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens de eerste 9 maanden, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 306 698 1.305 +607 +87,0%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 280 646 1.176 +530 +82,0%
Doden ter plaatse Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 1 1 2 +1 NA
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 279 645 1.174 +529 +82,0%

 

Tabel 12: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal doden ter plaatse bij e-step gebruikers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Vlaams Gewest 351 608 +257 +73,2% 0 2 +2
Waals Gewest 69 130 +61 +88,4% 0 0 +0
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 278 567 +289 +104,0% 1 0 -1
België 698 1.305 +607 +87,0% 1 2 +1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F8. Bromfietsers

Tabel 13: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens de eerste 9 maanden, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 2.922 3.001 2.804 2.646 2.309 2.411 2.466 2.053 2.615 2.959 +344 +13,2%
Totaal slachtoffers 2.897 2.999 2.761 2.634 2.273 2.355 2.404 1.981 2.522 2.798 +276 +10,9%
Doden ter plaatse 10 11 10 7 14 10 5 10 10 11 +1 +10,0%
Gewonden 2.887 2.988 2.751 2.627 2.259 2.345 2.399 1.971 2.512 2.787 +275 +10,9%

 

Tabel 14: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden ter plaatse bij bromfietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Vlaams Gewest 1.899 2.258 +359 +18,9% 7 7 +0
Waals Gewest 547 499 -48 -8,8% 3 4 +1
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 169 202 +33 +19,5% 0 0 +0
België 2.615 2.959 +344 +13,2% 10 11 +1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F9. Motorfietsers

Tabel 15: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens de eerste 9 maanden, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 2.518 2.637 2.441 2.411 2.369 2.401 2.253 1.894 1.881 2.095 +214 +11,4%
Totaal slachtoffers 2.630 2.741 2.535 2.501 2.441 2.471 2.325 1.923 1.919 2.148 +229 +11,9%
Doden ter plaatse 78 65 68 58 51 55 69 51 43 49 +6 +14,0%
Gewonden 2.552 2.676 2.467 2.443 2.390 2.416 2.256 1.872 1.876 2.099 +223 +11,9%

 

Tabel 16: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal doden ter plaatse bij motorfietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Vlaams Gewest 897 1.009 +112 +12,5% 21 24 +3
Waals Gewest 692 739 +47 +6,8% 21 24 +3
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 292 347 +55 +18,8% 1 1 +0
België 1.881 2.095 +214 +11,4% 43 49 +6

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F10. Personenwagens

Tabel 17: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens de eerste 9 maanden, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 24.259 24.867 24.043 23.945 22.306 22.234 21.588 16.824 18.288 20.017 +1.729 +9,5%
Totaal slachtoffers 21.089 21.050 20.816 20.152 18.890 17.952 17.053 12.195 13.186 13.673 +487 +3,7%
Doden ter plaatse 222 232 226 187 173 150 183 141 132 145 +13 +9,8%
Gewonden 20.867 20.818 20.590 19.965 18.717 17.802 16.870 12.054 13.054 13.528 +474 +3,6%

 

Tabel 18: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden ter plaatse bij de inzittenden, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Vlaams Gewest 10.618 11.936 +1.318 +12,4% 67 67 +0
Waals Gewest 5.784 5.962 +178 +3,1% 64 75 +11
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 1.886 2.119 +233 +12,4% 1 3 +2
België 18.288 20.017 +1.729 +9,5% 132 145 +13

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F11. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 19: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens de eerste 9 maanden, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 2.615 2.668 2.660 2.716 2.551 2.577 2.557 2.221 2.465 2.673 +208 +8,4%
Totaal slachtoffers 3.702 3.778 3.765 3.767 3.655 3.601 3.493 2.952 3.216 3.453 +237 +7,4%
Doden ter plaatse 54 44 48 47 40 34 36 28 31 28 -3 -9,7%
Gewonden 3.648 3.734 3.717 3.720 3.615 3.567 3.457 2.924 3.185 3.425 +240 +7,5%

 

Tabel 20: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Vlaams Gewest 1.741 1.886 +145 +8,3% 21 16 -5
Waals Gewest 547 596 +49 +9,0% 10 11 +1
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 177 191 +14 +7,9% 0 1 +1
België 2.465 2.673 +208 +8,4% 31 28 -3

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F12. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 21: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens de eerste 9 maanden, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 1.610 1.689 1.589 1.538 1.578 1.504 1.449 1.230 1.291 1.303 +12 +0,9%
Totaal slachtoffers 2.184 2.294 2.153 2.166 2.094 2.035 1.909 1.586 1.619 1.699 +80 +4,9%
Doden ter plaatse 65 100 61 69 66 72 72 62 63 67 +4 +6,3%
Gewonden 2.119 2.194 2.092 2.097 2.028 1.963 1.837 1.524 1.556 1.632 +76 +4,9%

 

Tabel 22: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Vlaams Gewest 915 951 +36 +3,9% 48 47 -1
Waals Gewest 326 294 -32 -9,8% 15 17 +2
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 50 58 +8 +16,0% 0 3 +3
België 1.291 1.303 +12 +0,9% 63 67 +4

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Vlaams Gewest

V1. Algemene evoluties

Figuur 32. Evolutie van het aantal doden ter plaatse en het aantal letselongevallen, tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022, per provincie, Vlaams Gewest

Doden ter plaatse


Letselongevallen

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V2. Kerncijfers

Tabel 23: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens de eerste 9 maanden, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 19.184 19.683 18.502 18.528 17.154 17.380 16.993 14.088 15.351 17.320 +1.969 +12,8%
Totaal slachtoffers 24.922 25.533 24.136 23.826 22.038 22.106 21.484 17.329 18.746 21.040 +2.294 +12,2%
Doden ter plaatse 234 250 215 183 161 160 163 140 166 171 +5 +3,0%
Gewonden 24.688 25.283 23.921 23.643 21.877 21.946 21.321 17.189 18.580 20.869 +2.289 +12,3%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 36. Evolutie van het aantal doden ter plaatse tijdens de verschillende trimesters, Vlaams Gewest

 
 

Figuur 37. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, Vlaams Gewest

 
 

Figuur 38. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Vlaams Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V3. Verschillen tussen de provincies

Tabel 24: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 4.492 5.211 +719 +16,0% 41 38 -3
Limburg 1.922 2.080 +158 +8,2% 33 28 -5
Oost-Vlaanderen 3.955 4.495 +540 +13,7% 30 35 +5
Vlaams-Brabant 2.067 2.271 +204 +9,9% 27 24 -3
West-Vlaanderen 2.915 3.263 +348 +11,9% 35 46 +11
Vlaams Gewest 15.351 17.320 +1.969 +12,8% 166 171 +5

Figuur 39. Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse tijdens de eerste 9 maanden, per provincie, Vlaams Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 25: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Voetgangers 1.333 1.417 +84 +6,3% 19 18 -1
Fietsers 6.189 7.043 +854 +13,8% 28 36 +8
E-step gebruikers 351 608 +257 +73,2% 0 2 +2
Bromfietsers 1.899 2.258 +359 +18,9% 7 7 +0
Motorfietsers 897 1.009 +112 +12,5% 21 24 +3
Auto-inzittenden 10.618 11.936 +1.318 +12,4% 67 67 +0
Lichte vrachtwagen* 1.741 1.886 +145 +8,3% 21 16 -5
Vrachtwagen* 915 951 +36 +3,9% 48 47 -1
Vlaams Gewest 15.351 17.320 +1.969 +12,8% 166 171 +5

Figuur 40. Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

Figuur 41. Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V5. Voetgangers

Tabel 26: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens de eerste 9 maanden, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 1.598 1.632 1.624 1.658 1.566 1.601 1.580 1.220 1.333 1.417 +84 +6,3%
Totaal slachtoffers 1.578 1.627 1.596 1.656 1.506 1.563 1.500 1.158 1.249 1.332 +83 +6,6%
Doden ter plaatse 24 25 18 19 21 16 22 14 19 18 -1 -5,3%
Gewonden 1.554 1.602 1.578 1.637 1.485 1.547 1.478 1.144 1.230 1.314 +84 +6,8%

 

Tabel 27: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden ter plaatse bij voetgangers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 444 496 +52 +11,7% 4 5 +1
Limburg 128 133 +5 +3,9% 6 5 -1
Oost-Vlaanderen 322 303 -19 -5,9% 3 4 +1
Vlaams-Brabant 199 214 +15 +7,5% 4 2 -2
West-Vlaanderen 240 271 +31 +12,9% 2 2 +0
Vlaams Gewest 1.333 1.417 +84 +6,3% 19 18 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V6. Fietsers

Tabel 28: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens de eerste 9 maanden, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 5.622 6.404 5.853 6.092 5.786 6.242 6.336 5.923 6.189 7.043 +854 +13,8%
Totaal slachtoffers 5.828 6.638 6.031 6.259 5.908 6.410 6.510 6.189 6.355 7.159 +804 +12,7%
Doden ter plaatse 41 42 31 32 25 33 27 28 28 36 +8 +28,6%
Gewonden 5.787 6.596 6.000 6.227 5.883 6.377 6.483 6.161 6.327 7.123 +796 +12,6%

 

Tabel 29: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden ter plaatse bij fietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 1.863 2.133 +270 +14,5% 4 6 +2
Limburg 649 757 +108 +16,6% 7 12 +5
Oost-Vlaanderen 1.705 1.951 +246 +14,4% 8 7 -1
Vlaams-Brabant 778 779 +1 +0,1% 3 4 +1
West-Vlaanderen 1.194 1.423 +229 +19,2% 6 7 +1
Vlaams Gewest 6.189 7.043 +854 +13,8% 28 36 +8

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V7. Elektrische steps

Tabel 30: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens de eerste 9 maanden, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 148 351 608 +257 +73,2%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 127 307 527 +220 +71,7%
Doden ter plaatse Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 1 0 2 +2 NA
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 126 307 525 +218 +71,0%

 

Tabel 31: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal doden ter plaatse bij e-step gebruikers, per gewest, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 181 315 +134 Ö¾ 0 0 +0
Limburg 16 26 +10 Ö¾ 0 0 +0
Oost-Vlaanderen 71 138 +67 Ö¾ 0 0 +0
Vlaams-Brabant 39 62 +23 Ö¾ 0 0 +0
West-Vlaanderen 44 67 +23 Ö¾ 0 2 +2
Vlaams Gewest 351 608 +257 Ö¾ 0 2 +2

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V8. Bromfietsers

Tabel 32: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens de eerste 9 maanden, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 2.108 2.159 2.016 1.914 1.676 1.765 1.821 1.503 1.899 2.258 +359 +18,9%
Totaal slachtoffers 2.043 2.121 1.934 1.853 1.619 1.702 1.749 1.415 1.796 2.096 +300 +16,7%
Doden ter plaatse 6 7 6 4 7 5 4 6 7 7 +0 NA
Gewonden 2.037 2.114 1.928 1.849 1.612 1.697 1.745 1.409 1.789 2.089 +300 +16,8%

 

Tabel 33: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden ter plaatse bij bromfietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 594 777 +183 +30,8% 1 1 +0
Limburg 233 266 +33 +14,2% 1 0 -1
Oost-Vlaanderen 527 564 +37 +7,0% 2 2 +0
Vlaams-Brabant 181 208 +27 +14,9% 0 1 +1
West-Vlaanderen 364 443 +79 +21,7% 3 3 +0
Vlaams Gewest 1.899 2.258 +359 +18,9% 7 7 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V9. Motorfietsers

Tabel 34: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens de eerste 9 maanden, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 1.338 1.377 1.240 1.235 1.228 1.222 1.141 918 897 1.009 +112 +12,5%
Totaal slachtoffers 1.369 1.397 1.281 1.260 1.249 1.241 1.155 923 895 1.014 +119 +13,3%
Doden ter plaatse 45 31 35 24 30 24 32 22 21 24 +3 +14,3%
Gewonden 1.324 1.366 1.246 1.236 1.219 1.217 1.123 901 874 990 +116 +13,3%

 

Tabel 35: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal doden ter plaatse bij motorfietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 228 261 +33 +14,5% 5 5 +0
Limburg 116 124 +8 +6,9% 4 3 -1
Oost-Vlaanderen 228 261 +33 +14,5% 5 6 +1
Vlaams-Brabant 167 185 +18 +10,8% 5 2 -3
West-Vlaanderen 158 178 +20 +12,7% 2 8 +6
Vlaams Gewest 897 1.009 +112 +12,5% 21 24 +3

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V10. Personenwagens

Tabel 36: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens de eerste 9 maanden, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 14.898 15.293 14.460 14.447 13.173 13.201 12.674 9.814 10.618 11.936 +1.318 +12,4%
Totaal slachtoffers 12.232 12.089 11.748 11.350 10.357 9.749 9.263 6.494 7.011 7.455 +444 +6,3%
Doden ter plaatse 89 124 99 81 57 62 70 52 67 67 +0 +0,0%
Gewonden 12.143 11.965 11.649 11.269 10.300 9.687 9.193 6.442 6.944 7.388 +444 +6,4%

 

Tabel 37: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden ter plaatse bij de inzittenden, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 3.211 3.690 +479 +14,9% 17 14 -3
Limburg 1.432 1.534 +102 +7,1% 13 8 -5
Oost-Vlaanderen 2.589 2.948 +359 +13,9% 9 12 +3
Vlaams-Brabant 1.419 1.659 +240 +16,9% 12 10 -2
West-Vlaanderen 1.967 2.105 +138 +7,0% 16 23 +7
Vlaams Gewest 10.618 11.936 +1.318 +12,4% 67 67 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V11. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 38: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens de eerste 9 maanden, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 1.916 1.931 1.863 1.914 1.806 1.797 1.767 1.504 1.741 1.886 +145 +8,3%
Totaal slachtoffers 2.707 2.730 2.644 2.603 2.551 2.481 2.394 1.973 2.218 2.427 +209 +9,4%
Doden ter plaatse 39 31 34 26 19 22 19 17 21 16 -5 -23,8%
Gewonden 2.668 2.699 2.610 2.577 2.532 2.459 2.375 1.956 2.197 2.411 +214 +9,7%

 

Tabel 39: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 507 527 +20 +3,9% 8 5 -3
Limburg 233 224 -9 -3,9% 4 2 -2
Oost-Vlaanderen 414 480 +66 +15,9% 4 3 -1
Vlaams-Brabant 242 270 +28 +11,6% 2 4 +2
West-Vlaanderen 345 385 +40 +11,6% 3 2 -1
Vlaams Gewest 1.741 1.886 +145 +8,3% 21 16 -5

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V12. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 40: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens de eerste 9 maanden, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 1.158 1.182 1.069 1.101 1.116 1.066 980 866 915 951 +36 +3,9%
Totaal slachtoffers 1.595 1.637 1.446 1.499 1.461 1.458 1.278 1.108 1.159 1.220 +61 +5,3%
Doden ter plaatse 42 70 36 43 39 50 32 41 48 47 -1 -2,1%
Gewonden 1.553 1.567 1.410 1.456 1.422 1.408 1.246 1.067 1.111 1.173 +62 +5,6%

 

Tabel 41: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 313 362 +49 +15,7% 20 10 -10
Limburg 93 82 -11 -11,8% 4 3 -1
Oost-Vlaanderen 232 232 +0 +0,0% 6 8 +2
Vlaams-Brabant 127 138 +11 +8,7% 7 9 +2
West-Vlaanderen 150 137 -13 -8,7% 11 17 +6
Vlaams Gewest 915 951 +36 +3,9% 48 47 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Waals Gewest

W1. Algemene evoluties

Figuur 58. Evolutie van het aantal doden ter plaatse en het aantal letselongevallen, tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022, per provincie, Waals Gewest

Doden ter plaatse


Letselongevallen

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W2. Kerncijfers

Tabel 42: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens de eerste 9 maanden, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 8.468 8.700 8.572 8.319 8.052 7.995 7.840 6.367 7.031 7.489 +458 +6,5%
Totaal slachtoffers 11.451 11.822 11.601 11.397 10.816 10.750 10.398 8.122 8.967 9.585 +618 +6,9%
Doden ter plaatse 201 182 198 184 177 150 185 141 109 148 +39 +35,8%
Gewonden 11.250 11.640 11.403 11.213 10.639 10.600 10.213 7.981 8.858 9.437 +579 +6,5%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 62. Evolutie van het aantal doden ter plaatse tijdens de verschillende trimesters, Waals Gewest

 
 

Figuur 63. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, Waals Gewest

 
 

Figuur 64. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Waals Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W3. Verschillen tussen de provincies

Tabel 43: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse tijdens de eerste 9 maanden, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 666 727 +61 +9,2% 9 8 -1
Henegouwen 2.439 2.579 +140 +5,7% 34 49 +15
Luik 2.356 2.476 +120 +5,1% 30 30 +0
Luxemburg 611 653 +42 +6,9% 16 21 +5
Namen 959 1.054 +95 +9,9% 20 40 +20
Waals Gewest 7.031 7.489 +458 +6,5% 109 148 +39

Figuur 65. Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse tijdens de eerste 9 maanden, per provincie, Waals Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 44: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Voetgangers 812 893 +81 +10,0% 10 20 +10
Fietsers 741 811 +70 +9,4% 2 12 +10
E-step gebruikers 69 130 +61 +88,4% 0 0 +0
Bromfietsers 547 499 -48 -8,8% 3 4 +1
Motorfietsers 692 739 +47 +6,8% 21 24 +3
Auto-inzittenden 5.784 5.962 +178 +3,1% 64 75 +11
Lichte vrachtwagen* 547 596 +49 +9,0% 10 11 +1
Vrachtwagen* 326 294 -32 -9,8% 15 17 +2
Waals Gewest 7.031 7.489 +458 +6,5% 109 148 +39

Figuur 66. Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

Figuur 67. Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W5. Voetgangers

Tabel 45: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens de eerste 9 maanden, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 906 1.006 918 953 935 963 970 697 812 893 +81 +10,0%
Totaal slachtoffers 955 1.041 956 998 979 1.009 1.022 716 826 978 +152 +18,4%
Doden ter plaatse 25 22 19 17 20 15 17 13 10 20 +10 +100,0%
Gewonden 930 1.019 937 981 959 994 1.005 703 816 958 +142 +17,4%

 

Tabel 46: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden ter plaatse bij voetgangers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 75 86 +11 +14,7% 1 0 -1
Henegouwen 291 336 +45 +15,5% 4 10 +6
Luik 306 327 +21 +6,9% 4 4 +0
Luxemburg 38 50 +12 +31,6% 1 0 -1
Namen 102 94 -8 -7,8% 0 6 +6
Waals Gewest 812 893 +81 +10,0% 10 20 +10

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W6. Fietsers

Tabel 47: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens de eerste 9 maanden, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 557 611 574 556 570 612 691 831 741 811 +70 +9,4%
Totaal slachtoffers 571 638 579 568 574 620 709 844 746 829 +83 +11,1%
Doden ter plaatse 3 5 4 7 8 3 14 4 2 12 +10 NA
Gewonden 568 633 575 561 566 617 695 840 744 817 +73 +9,8%

 

Tabel 48: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden ter plaatse bij fietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 117 121 +4 +3,4% 0 1 +1
Henegouwen 230 245 +15 +6,5% 0 4 +4
Luik 262 292 +30 +11,5% 1 3 +2
Luxemburg 54 53 -1 -1,9% 0 1 +1
Namen 78 100 +22 +28,2% 1 3 +2
Waals Gewest 741 811 +70 +9,4% 2 12 +10

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W7. Elektrische steps

Tabel 49: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens de eerste 9 maanden, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 31 69 130 +61 +88,4%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 32 66 117 +51 +77,3%
Doden ter plaatse Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 0 0 +0 NA
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 32 66 117 +51 +77,3%

 

Tabel 50: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal doden ter plaatse bij e-step gebruikers, per gewest, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 8 17 +9 Ö¾ 0 0 +0
Henegouwen 23 42 +19 Ö¾ 0 0 +0
Luik 23 52 +29 Ö¾ 0 0 +0
Luxemburg 5 4 -1 Ö¾ 0 0 +0
Namen 10 15 +5 Ö¾ 0 0 +0
Waals Gewest 69 130 +61 Ö¾ 0 0 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W8. Bromfietsers

Tabel 51: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens de eerste 9 maanden, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 678 674 632 590 486 478 479 392 547 499 -48 -8,8%
Totaal slachtoffers 722 717 676 638 519 491 492 415 561 507 -54 -9,6%
Doden ter plaatse 4 4 4 3 7 3 1 4 3 4 +1 NA
Gewonden 718 713 672 635 512 488 491 411 558 503 -55 -9,9%

 

Tabel 52: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden ter plaatse bij bromfietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 35 37 +2 +5,7% 1 0 -1
Henegouwen 240 196 -44 -18,3% 2 1 -1
Luik 186 189 +3 +1,6% 0 1 +1
Luxemburg 16 18 +2 +12,5% 0 1 +1
Namen 70 59 -11 -15,7% 0 1 +1
Waals Gewest 547 499 -48 -8,8% 3 4 +1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W9. Motorfietsers

Tabel 53: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens de eerste 9 maanden, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 823 875 820 780 749 817 740 702 692 739 +47 +6,8%
Totaal slachtoffers 908 957 874 848 804 877 807 737 735 804 +69 +9,4%
Doden ter plaatse 30 33 32 32 18 30 34 27 21 24 +3 +14,3%
Gewonden 878 924 842 816 786 847 773 710 714 780 +66 +9,2%

 

Tabel 54: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal doden ter plaatse bij motorfietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 62 84 +22 +35,5% 2 2 +0
Henegouwen 191 222 +31 +16,2% 2 6 +4
Luik 231 244 +13 +5,6% 9 8 -1
Luxemburg 76 81 +5 +6,6% 3 1 -2
Namen 132 108 -24 -18,2% 5 7 +2
Waals Gewest 692 739 +47 +6,8% 21 24 +3

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W10. Personenwagens

Tabel 55: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens de eerste 9 maanden, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 7.163 7.268 7.293 7.146 6.854 6.801 6.657 5.136 5.784 5.962 +178 +3,1%
Totaal slachtoffers 7.550 7.667 7.745 7.533 7.266 7.037 6.702 4.843 5.459 5.436 -23 -0,4%
Doden ter plaatse 124 103 125 106 113 84 109 84 64 75 +11 +17,2%
Gewonden 7.426 7.564 7.620 7.427 7.153 6.953 6.593 4.759 5.395 5.361 -34 -0,6%

 

Tabel 56: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden ter plaatse bij de inzittenden, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 538 582 +44 +8,2% 4 4 +0
Henegouwen 2.070 2.055 -15 -0,7% 22 26 +4
Luik 1.920 1.976 +56 +2,9% 14 11 -3
Luxemburg 492 526 +34 +6,9% 11 17 +6
Namen 764 823 +59 +7,7% 13 17 +4
Waals Gewest 5.784 5.962 +178 +3,1% 64 75 +11

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W11 Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 57: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens de eerste 9 maanden, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 562 606 623 626 568 606 624 538 547 596 +49 +9,0%
Totaal slachtoffers 818 888 897 935 861 900 902 761 776 790 +14 +1,8%
Doden ter plaatse 15 13 11 21 19 12 16 11 10 11 +1 +10,0%
Gewonden 803 875 886 914 842 888 886 750 766 779 +13 +1,7%

 

Tabel 58: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 50 57 +7 +14,0% 2 1 -1
Henegouwen 193 213 +20 +10,4% 3 3 +0
Luik 157 159 +2 +1,3% 3 2 -1
Luxemburg 54 54 +0 +0,0% 1 1 +0
Namen 93 113 +20 +21,5% 1 4 +3
Waals Gewest 547 596 +49 +9,0% 10 11 +1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W12. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 59: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens de eerste 9 maanden, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 384 430 441 367 406 374 398 314 326 294 -32 -9,8%
Totaal slachtoffers 505 562 611 564 567 501 543 415 402 404 +2 +0,5%
Doden ter plaatse 21 29 24 26 26 21 39 21 15 17 +2 +13,3%
Gewonden 484 533 587 538 541 480 504 394 387 387 +0 +0,0%

 

Tabel 60: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 37 15 -22 -59,5% 0 0 +0
Henegouwen 108 77 -31 -28,7% 5 2 -3
Luik 90 103 +13 +14,4% 5 6 +1
Luxemburg 44 40 -4 -9,1% 4 1 -3
Namen 47 59 +12 +25,5% 1 8 +7
Waals Gewest 326 294 -32 -9,8% 15 17 +2

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Brussels Hoofdstedelijk Gewest

B1. Kerncijfers

Tabel 61: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens de eerste 9 maanden, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 2.583 2.702 2.748 2.825 2.753 2.754 2.864 2.473 2.537 3.059 +522 +20,6%
Totaal slachtoffers 3.083 3.236 3.313 3.338 3.308 3.269 3.357 2.870 2.940 3.563 +623 +21,2%
Doden ter plaatse 19 11 10 5 10 9 13 11 5 7 +2 NA
Gewonden 3.064 3.225 3.303 3.333 3.298 3.260 3.344 2.859 2.935 3.556 +621 +21,2%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 87. Evolutie van het aantal doden ter plaatse tijdens de verschillende trimesters, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 
 

Figuur 88. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 
 

Figuur 89. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B2. Weggebruikerscategorieën

Tabel 62: Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Voetgangers 552 609 +57 +10,3% 1 1 +0
Fietsers 751 853 +102 +13,6% 1 1 +0
E-step gebruikers 278 567 +289 +104,0% 1 0 -1
Bromfietsers 169 202 +33 +19,5% 0 0 +0
Motorfietsers 292 347 +55 +18,8% 1 1 +0
Auto-inzittenden 1.886 2.119 +233 +12,4% 1 3 +2
Lichte vrachtwagen* 177 191 +14 +7,9% 0 1 +1
Vrachtwagen* 50 58 +8 +16,0% 0 3 +3
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 2.537 3.059 +522 +20,6% 5 7 +2

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

Figuur 90. Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B3. Voetgangers

Tabel 63: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens de eerste 9 maanden, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 730 781 788 799 738 743 725 522 552 609 +57 +10,3%
Totaal slachtoffers 747 814 799 811 750 772 742 534 571 630 +59 +10,3%
Doden ter plaatse 6 5 5 2 3 1 5 4 1 1 +0 NA
Gewonden 741 809 794 809 747 771 737 530 570 629 +59 +10,4%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B4. Fietsers

Tabel 64: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens de eerste 9 maanden, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 346 393 456 542 582 616 720 784 751 853 +102 +13,6%
Totaal slachtoffers 333 372 433 518 549 605 696 770 738 810 +72 +9,8%
Doden ter plaatse 1 0 0 1 0 1 1 0 1 1 +0 NA
Gewonden 332 372 433 517 549 604 695 770 737 809 +72 +9,8%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B5. Elektrische steps

Tabel 65: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens de eerste 9 maanden, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 127 278 567 +289 +104,0%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 121 273 532 +259 +94,9%
Doden ter plaatse Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 1 0 -1 NA
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 121 272 532 +260 +95,6%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B6. Bromfietsers

Tabel 66: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens de eerste 9 maanden, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 136 168 156 142 147 168 166 158 169 202 +33 +19,5%
Totaal slachtoffers 132 161 151 143 135 162 163 151 165 195 +30 +18,2%
Doden ter plaatse 0 0 0 0 0 2 0 0 0 0 +0 NA
Gewonden 132 161 151 143 135 160 163 151 165 195 +30 +18,2%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B7. Motorfietsers

Tabel 67: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens de eerste 9 maanden, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 357 385 381 396 392 362 372 274 292 347 +55 +18,8%
Totaal slachtoffers 353 387 380 393 388 353 363 263 289 330 +41 +14,2%
Doden ter plaatse 3 1 1 2 3 1 3 2 1 1 +0 NA
Gewonden 350 386 379 391 385 352 360 261 288 329 +41 +14,2%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B8. Personenwagens

Tabel 68: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens de eerste 9 maanden, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 2.198 2.306 2.290 2.352 2.279 2.232 2.257 1.874 1.886 2.119 +233 +12,4%
Totaal slachtoffers 1.307 1.294 1.323 1.269 1.267 1.166 1.088 858 716 782 +66 +9,2%
Doden ter plaatse 9 5 2 0 3 4 4 5 1 3 +2 NA
Gewonden 1.298 1.289 1.321 1.269 1.264 1.162 1.084 853 715 779 +64 +9,0%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B9. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 69: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens de eerste 9 maanden, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 137 131 174 176 177 174 166 179 177 191 +14 +7,9%
Totaal slachtoffers 177 160 224 229 243 220 197 218 222 236 +14 +6,3%
Doden ter plaatse 0 0 3 0 2 0 1 0 0 1 +1 NA
Gewonden 177 160 221 229 241 220 196 218 222 235 +13 +5,9%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B10. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 70: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens de eerste 9 maanden, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 68 77 79 70 56 64 71 50 50 58 +8 +16,0%
Totaal slachtoffers 84 95 96 103 66 76 88 63 58 75 +17 +29,3%
Doden ter plaatse 2 1 1 0 1 1 1 0 0 3 +3 NA
Gewonden 82 94 95 103 65 75 87 63 58 72 +14 +24,1%

 


 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Methodologie


De in de verkeersveiligheidsbarometer gepubliceerde gegevens zijn gebaseerd op de processen-verbaal van de federale wegpolitie (WPR) en de lokale politiezones die opgesteld werden naar aanleiding van een letselongeval (d.w.z. met verwondingen tot gevolg bij minstens één van de betrokkenen). Deze gegevens worden gecentraliseerd door een dienst van de federale politie die ze elk semester aan het Vias institute bezorgt.

Elke politiezone (of -eenheid) telt de letselongevallen (en de slachtoffers) op zijn grondgebied, ongeacht welke politiezone het ongeval vaststelde. Er wordt zowel rekening gehouden met letselongevallen ter plaatse vastgesteld door de politiediensten, als met letselongevallen die op het politiebureau worden aangegeven.

De informatie die door de politiediensten aan het Vias institute doorgegeven wordt, is afkomstig uit de aanvankelijke processen-verbaal, ongeacht of deze definitief zijn of niet. Het aantal processenverbaal of hun inhoud kan dus evolueren van maand tot maand, wat dan natuurlijk ook een invloed heeft op het aantal ongevallen, doden of gewonden. De recentste cijfers van de barometer zijn dus voorlopig. Na 4 tot 6 maanden worden ze wel als constant beschouwd. Ze verschillen overigens niet veel van de door Statbel (Algemene Directie Statistiek - Statistics Belgium) nog te publiceren officiële cijfers: gemiddeld (per trimester), kondigt de barometer op nationaal niveau 0 tot 5% doden meer of minder aan dan het officiële cijfer dat op een later tijdstip gepubliceerd wordt. En voor het aantal letselongevallen is het verschil tussen de barometer en de officiële cijfers kleiner dan 2%.

De verkeersveiligheidsbarometer is gebaseerd op een trimestriële en cumulatieve methode: naarmate het jaar vordert, worden de kwartaalgegevens samengeteld om aldus het aantal van de tot dan toe geregistreerde ongevallen en slachtoffers tijdens een bepaald jaar te verkrijgen. De recentste periode wordt dan vergeleken met de overeenkomstige periode van de voorgaande jaren, waarbij speciaal aandacht wordt besteed aan de evolutie ten opzichte van het jaar ervoor. In concreto worden er jaarlijks 4 barometers gepubliceerd. Het betreffen de volgende periodes:


â–¢ het eerste trimester van het jaar (van januari tot maart)

â–¢ het eerste semester van het jaar (van januari tot juni)

â–¢ de eerste 9 maanden van het jaar (van januari tot september)

â–¢ heel het jaar (van januari tot december)


Drie indicatoren worden onderzocht: het aantal letselongevallen, het aantal doden ter plaatse en het aantal gewonden. Het totaal aantal verkeersdoden, dat naast de doden ter plaatse ook de dodelijk gewonden omvat, wordt niet in de barometer gepresenteerd. De dodelijk gewonden worden niet opgenomen in de door de politiediensten aanvankelijke opgestelde processen-verbaal, waaraan de cijfers van de barometer ontleend zijn. De evolutie met betrekking tot het aantal doden ter plaatse komt echter systematisch overeen met de evolutie van het totaal aantal verkeersdoden.

Evolutiepercentages berekenen heeft weinig zin als de oorspronkelijke absolute cijfers te klein zijn. Bijvoorbeeld: de evolutie van 1 dode naar 2 doden komt overeen met een stijging van +100%. Om verkeerde interpretaties te vermijden, worden deze evolutiepercentages dus niet gegeven als de cijfers relatief klein zijn, zoals bijvoorbeeld vaak het geval is voor het aantal doden voor een bepaalde weggebruikerscategorie. De weergave van de evolutie in ruwe cijfers (+1 dode) verdient dan de voorkeur.