Verkeersveiligheidsbarometer

 

 

1e semester 2022
 
 
 
D/2022/0779/46


Technische preciseringen


De verkeersveiligheidsbarometer wordt trimestrieel gepubliceerd en geeft een overzicht van het aantal verkeersongevallen met letselschade (letselongevallen) die zich sinds het begin van het jaar hebben voorgedaan. Naast het aantal letselongevallen worden ook gegevens met betrekking tot het aantal verkeersslachtoffers (gewonden en doden ter plaatse) gepubliceerd. De cijfers worden vergeleken met de cijfers in de overeenstemmende periodes in eerdere jaren om evoluties van ongevallencijfers in kaart te brengen.

De cijfers zijn afkomstig van de processen-verbaal opgesteld door de federale wegpolitie en de lokale politiezones. De cijfers zijn gebaseerd op de aanvankelijke processen-verbaal, ongeacht of deze definitief zijn of niet. Deze gegevens zijn dus slechts voorlopig; het aantal ongevallen, doden of gewonden kan bijgevolg (licht) variëren in latere barometers. Na 4 tot 6 maanden worden de gegevens wel als stabiel beschouwd. De cijfers die in deze verkeersveiligheidsbarometer gepresenteerd worden, stemmen overeen met de cijfers die verkregen zijn van de Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL op 26/08/2022.

Net zoals de officiële en definitieve cijfers, zijn de voorlopige cijfers van deze barometer onvolledig omdat er een onderregistratie van verkeersongevallen is. Sommige letselongevallen en slachtoffers worden niet in de statistieken opgenomen, omdat de politiediensten niet opgeroepen werden en de ongevallen dus niet hebben kunnen vaststellen. Het betreft vooral ongevallen met lichtgewonden, met fietsers, met e-step gebruikers en met voetgangers. Dit is geen typisch Belgisch fenomeen, alle landen die ongevallenstatistieken opmaken worden hiermee geconfronteerd.

Op de laatste bladzijde van deze barometer wordt de gebruikte methodologie voor de realisatie van de verkeersveiligheidsbarometer beschreven.

 

Nota m.b.t. elektrische steps

Sinds oktober 2019 wordt een nieuw type weggebruiker door de politie geregistreerd in de ongevallenformulieren: e-step gebruikers. Aangezien dit nieuwe vervoermiddel de laatste jaren steeds meer ingang heeft gevonden en steeds vaker betrokken is bij verkeersongevallen, is besloten de ongevallenstatistieken met betrekking tot dit type gebruiker in de verkeersveiligheidsbarometer op te nemen.

Tot nu toe, vóór de invoering van deze nieuwe categorie, en bij gebrek aan de mogelijkheid om dit nieuwe type weggebruiker correct te classificeren in de ongevallenformulieren, werden de meeste e-step gebruikers soms gecodeerd als « fietsers » en soms als « andere weggebruikers ». Daardoor zijn de cijfers voor fietsongevallen, zoals gepresenteerd in de laatste barometers, in feite iets te hoog ingeschat, althans voor de meest recente jaren. Dit geldt met name voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Vlaanderen, waar systemen voor het delen van elektrische steps wijdverspreid zijn, vooral in de grotere steden.

De ongevallencijfers met elektrische steps en het aantal slachtoffers onder e-step gebruikers zijn daarom in deze barometer opgenomen en zullen ook in toekomstige barometers worden opgenomen. Aangezien de code voor elektrische steps pas eind 2019 werd ingevoerd, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

 

Gebruikte terminologie

Letselongeval : Verkeersongeval op de openbare weg met ten minste één voertuig, dat lichamelijke schade veroorzaakt voor minstens één van de betrokkenen (minstens één dode of gewonde).

Dode ter plaatse : Elke persoon die betrokken raakt in een verkeersongeval en die ter plaatse of voor de ziekenhuisopname overlijdt.

Gewonde : Elke persoon die in een verkeersongeval gewond raakt (met of zonder ziekenhuisopname), maar hierbij niet om het leven komt.

Slachtoffer : Elke persoon die bij een verkeersongeval overlijdt of gewond raakt.

Voetganger : Weggebruiker die te voet gaat, een (brom)fiets voortduwt of een rolstoelgebruiker is.

Fietser : Weggebruiker die zich met een gewone fiets of een elektrische fiets verplaatst.

Bromfiets : Bromfiets type A of type B of met drie of vier wielen, of speed pedelec.

Motorfiets : Elk tweewielig motorvoertuig met of zonder sidecar, dat een cilinderinhoud van meer dan 50 cm2 heeft, en/of dat sneller kan rijden dan 45 km/u.

Lichte vrachtwagen : Een motorvoertuig bestemd voor het vervoer van goederen met een toegestane maximale massa van 3.500 kilo.

Vrachtwagen : Een motorvoertuig bestemd voor het vervoer van goederen met een toegestane maximale massa van meer dan 3.500 kilo; of een trekker met of zonder oplegger.

Periode van de week : Dag: periode van 6.00u tot 21.59u; Nacht: periode van 22.00u tot 5.59u de volgende dag; Week: periode van maandag 06.00u tot vrijdag 21.59u; Weekend: periode van vrijdag 22.00u tot maandag 5.59u.

Jonge autobestuurder : Autobestuurder van 18 tot en met 24 jaar.

 


België

F1. Algemene evoluties

Figuur 1. Evolutie van het aantal geregistreerde doden ter plaatse en het aantal geregistreerde letselongevallen, tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022, volgens het Gewest, België

Doden ter plaatse

 


Letselongevallen

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F2. Kerncijfers

Tabel 1: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 19.387 21.007 19.624 19.325 18.751 18.677 18.097 13.888 15.524 18.567 +3.043 +19,6%
Totaal slachtoffers 25.321 27.351 25.669 25.089 24.088 23.767 23.081 17.092 18.978 22.714 +3.736 +19,7%
Doden ter plaatse 303 293 264 246 222 180 236 186 166 231 +65 +39,2%
Gewonden 25.018 27.058 25.405 24.843 23.866 23.587 22.845 16.906 18.812 22.483 +3.671 +19,5%

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 5. Evolutie van het aantal geregistreerde doden ter plaatse tijdens de verschillende trimesters, België

 
 

Figuur 6. Aantal geregistreerde slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, België

 
 

Figuur 7. Aantal geregistreerde slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, België

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 8. Evolutie van de ongevallenernst (aantal doden ter plaatse per 1.000 letselongevallen) tijdens het 1e semester 2013-2022, België

 
 

Tabel 2: Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal geregistreerde doden ter plaatse volgens de periode van de week, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Weekdagen 11.061 12.936 +1.875 +17,0% 107 124 +17
Weeknachten 651 896 +245 +37,6% 15 17 +2
Weekenddagen 3.091 3.493 +402 +13,0% 31 53 +22
Weekendnachten 721 1.242 +521 +72,3% 13 37 +24
Totaal 15.524 18.567 +3.043 +19,6% 166 231 +65
 
 

Figuur 9. Evolutie van het geregistreerd aantal letselongevallen en doden ter plaatse op autosnelwegen tijdens het 1e semester, België

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 10. Evolutie van het aantal letselongevallen met jonge automobilisten en het aantal doden ter plaatse bij dit type ongevallen tijdens het 1e semester, België

 
 

Tabel 3: Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde slachtoffers van 65 jaar en ouder, België

Doden ter plaatse
Gewonden
Totaal slachtoffers
2021 2022 Evolutie 2021 2022 Evolutie 2021 2022 Evolutie
Voetgangers 5 5 +0 260 323 +63 265 328 +63
Fietsers 8 10 +2 676 862 +186 684 872 +188
E-step gebruikers 0 0 +0 1 7 +6 1 7 +6
Bromfietsers 0 2 +2 49 53 +4 49 55 +6
Motorfietsers 1 3 +2 63 84 +21 64 87 +23
Auto-inzittenden 13 18 +5 696 852 +156 709 870 +161
Bij ongevallen met lichte vrachtwagen 3 6 +3 146 178 +32 149 184 +35
Bij ongevallen met vrachtwagen 5 11 +6 79 128 +49 84 139 +55
Totaal 30 43 +13 1.811 2.288 +477 1.841 2.331 +490
 
 

Figuur 11. Evolutie van het aantal geregistreerde doden ter plaatse en gewonden van 65 jaar en ouder tijdens het 1e semester, België

 
 

Figuur 12. Evolutie van het aantal letselongevallen met één bestuurder onder invloed van alcohol en evolutie van het percentage geteste en het percentage positieve bestuurders in letselongevallen tijdens het 1e semester, België

 
 

Tabel 4: Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde slachtoffers naargelang het geslacht, België

Vrouwen
Mannen
Totaal slachtoffers
2021 2022 Evolutie 2021 2022 Evolutie 2021 2022 Evolutie
Voetgangers 897 1.098 +22,4% 787 967 +22,9% 1.707 2.099 +23,0%
Fietsers 1.723 2.193 +27,3% 3.064 3.418 +11,6% 4.818 5.662 +17,5%
E-step gebruikers 99 226 +128,3% 209 495 +136,8% 319 761 +138,6%
Bromfietsers 445 473 +6,3% 1.106 1.323 +19,6% 1.562 1.809 +15,8%
Motorfietsers 105 134 +27,6% 1.014 1.174 +15,8% 1.138 1.331 +17,0%
Auto-inzittenden 4.144 4.568 +10,2% 3.982 4.397 +10,4% 8.212 9.061 +10,3%
Bij ongevallen met lichte vrachtwagen 734 885 +20,6% 1.323 1.435 +8,5% 2.069 2.362 +14,2%
Bij ongevallen met vrachtwagen 391 427 +9,2% 705 704 -0,1% 1.118 1.158 +3,6%
Totaal 7.708 9.194 +19,3% 11.055 12.876 +16,5% 18.978 22.714 +19,7%
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F3. Verschillen tussen de gewesten

Tabel 5: Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal slachtoffers, per Gewest

Evolutie 2021-2022
2021 2022 # %
Vlaams Gewest Letselongevallen 9.513 11.534 +2.021 +21,2%
Totaal slachtoffers 11.528 13.953 +2.425 +21,0%
Doden ter plaatse 99 113 +14 +14,1%
Gewonden 11.429 13.840 +2.411 +21,1%
Waals Gewest Letselongevallen 4.433 4.954 +521 +11,8%
Totaal slachtoffers 5.639 6.326 +687 +12,2%
Doden ter plaatse 63 111 +48 +76,2%
Gewonden 5.576 6.215 +639 +11,5%
Brussels Hoofdstedelijk Gewest Letselongevallen 1.578 2.079 +501 +31,7%
Totaal slachtoffers 1.811 2.435 +624 +34,5%
Doden ter plaatse 4 7 +3 +75,0%
Gewonden 1.807 2.428 +621 +34,4%

Figuur 13. Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal doden ter plaatse tijdens het 1e semester, per Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 6: Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Voetgangers 1.747 2.070 +323 +18,5% 13 35 +22
Fietsers 4.723 5.625 +902 +19,1% 17 32 +15
E-step gebruikers 339 846 +507 +149,6% 1 0 -1
Bromfietsers 1.628 1.923 +295 +18,1% 6 8 +2
Motorfietsers 1.120 1.306 +186 +16,6% 25 24 -1
Auto-inzittenden 11.492 13.460 +1.968 +17,1% 82 102 +20
Lichte vrachtwagen* 1.588 1.831 +243 +15,3% 25 26 +1
Vrachtwagen* 885 884 -1 -0,1% 44 47 +3
België 15.524 18.567 +3.043 +19,6% 166 231 +65

Figuur 14. Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, België

Figuur 15. Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, België

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F5. Voetgangers

Tabel 7: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 2.230 2.482 2.334 2.427 2.313 2.337 2.303 1.629 1.747 2.070 +323 +18,5%
Totaal slachtoffers 2.265 2.527 2.351 2.454 2.320 2.373 2.301 1.623 1.707 2.099 +392 +23,0%
Doden ter plaatse 39 35 25 27 22 21 35 22 13 35 +22 +169,2%
Gewonden 2.226 2.492 2.326 2.427 2.298 2.352 2.266 1.601 1.694 2.064 +370 +21,8%

 

Tabel 8: Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden ter plaatse bij voetgangers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Vlaams Gewest 857 1.002 +145 +16,9% 8 18 +10
Waals Gewest 526 631 +105 +20,0% 4 17 +13
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 364 437 +73 +20,1% 1 0 -1
België 1.747 2.070 +323 +18,5% 13 35 +22

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F6. Fietsers

Tabel 9: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 3.815 4.841 4.310 4.272 4.577 4.713 4.718 4.440 4.723 5.625 +902 +19,1%
Totaal slachtoffers 3.915 5.006 4.419 4.346 4.623 4.790 4.796 4.574 4.818 5.662 +844 +17,5%
Doden ter plaatse 32 28 22 26 22 21 28 16 17 32 +15 +88,2%
Gewonden 3.883 4.978 4.397 4.320 4.601 4.769 4.768 4.558 4.801 5.630 +829 +17,3%

 

Tabel 10: Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden ter plaatse bij fietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Vlaams Gewest 3.807 4.581 +774 +20,3% 15 20 +5
Waals Gewest 455 475 +20 +4,4% 1 10 +9
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 461 569 +108 +23,4% 1 2 +1
België 4.723 5.625 +902 +19,1% 17 32 +15

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F7. Elektrische steps

Tabel 11: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 131 339 846 +507 +149,6%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 121 319 761 +442 +138,6%
Doden ter plaatse Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 1 0 -1 NA
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 121 318 761 +443 +139,3%

 

Tabel 12: Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal doden ter plaatse bij e-step gebruikers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Vlaams Gewest 181 388 +207 +114,4% 0 0 +0
Waals Gewest 32 65 +33 +103,1% 0 0 +0
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 126 393 +267 +211,9% 1 0 -1
België 339 846 +507 +149,6% 1 0 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F8. Bromfietsers

Tabel 13: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 1.719 1.947 1.833 1.711 1.491 1.507 1.568 1.147 1.628 1.923 +295 +18,1%
Totaal slachtoffers 1.689 1.944 1.798 1.711 1.462 1.461 1.536 1.102 1.562 1.809 +247 +15,8%
Doden ter plaatse 8 7 8 6 9 3 4 5 6 8 +2 NA
Gewonden 1.681 1.937 1.790 1.705 1.453 1.458 1.532 1.097 1.556 1.801 +245 +15,7%

 

Tabel 14: Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden ter plaatse bij bromfietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Vlaams Gewest 1.189 1.478 +289 +24,3% 5 6 +1
Waals Gewest 328 303 -25 -7,6% 1 2 +1
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 111 142 +31 +27,9% 0 0 +0
België 1.628 1.923 +295 +18,1% 6 8 +2

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F9. Motorfietsers

Tabel 15: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 1.336 1.694 1.495 1.339 1.471 1.407 1.364 1.020 1.120 1.306 +186 +16,6%
Totaal slachtoffers 1.397 1.739 1.544 1.377 1.515 1.429 1.395 1.022 1.138 1.331 +193 +17,0%
Doden ter plaatse 40 38 40 31 32 21 40 30 25 24 -1 -4,0%
Gewonden 1.357 1.701 1.504 1.346 1.483 1.408 1.355 992 1.113 1.307 +194 +17,4%

 

Tabel 16: Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal doden ter plaatse bij motorfietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Vlaams Gewest 535 652 +117 +21,9% 12 12 +0
Waals Gewest 406 444 +38 +9,4% 13 12 -1
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 179 210 +31 +17,3% 0 0 +0
België 1.120 1.306 +186 +16,6% 25 24 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F10. Personenwagens

Tabel 17: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 15.873 17.009 16.017 15.891 15.079 15.025 14.380 10.332 11.492 13.460 +1.968 +17,1%
Totaal slachtoffers 14.131 14.291 13.812 13.487 12.605 12.106 11.561 7.549 8.212 9.061 +849 +10,3%
Doden ter plaatse 153 163 146 128 114 95 114 91 82 102 +20 +24,4%
Gewonden 13.978 14.128 13.666 13.359 12.491 12.011 11.447 7.458 8.130 8.959 +829 +10,2%

 

Tabel 18: Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden ter plaatse bij de inzittenden, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Vlaams Gewest 6.617 8.032 +1.415 +21,4% 43 44 +1
Waals Gewest 3.655 3.980 +325 +8,9% 38 54 +16
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 1.220 1.448 +228 +18,7% 1 4 +3
België 11.492 13.460 +1.968 +17,1% 82 102 +20

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F11. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 19: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 1.767 1.800 1.763 1.813 1.711 1.771 1.666 1.388 1.588 1.831 +243 +15,3%
Totaal slachtoffers 2.464 2.563 2.507 2.531 2.449 2.419 2.259 1.834 2.069 2.362 +293 +14,2%
Doden ter plaatse 40 29 33 27 21 19 24 16 25 26 +1 +4,0%
Gewonden 2.424 2.534 2.474 2.504 2.428 2.400 2.235 1.818 2.044 2.336 +292 +14,3%

 

Tabel 20: Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Vlaams Gewest 1.117 1.316 +199 +17,8% 16 13 -3
Waals Gewest 352 396 +44 +12,5% 9 12 +3
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 119 119 +0 +0,0% 0 1 +1
België 1.588 1.831 +243 +15,3% 25 26 +1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F12. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 21: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 1.062 1.101 1.032 1.023 1.079 1.052 951 799 885 884 -1 -0,1%
Totaal slachtoffers 1.429 1.502 1.367 1.470 1.419 1.406 1.244 1.037 1.118 1.158 +40 +3,6%
Doden ter plaatse 48 69 33 47 48 45 51 42 44 47 +3 +6,8%
Gewonden 1.381 1.433 1.334 1.423 1.371 1.361 1.193 995 1.074 1.111 +37 +3,4%

 

Tabel 22: Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Vlaams Gewest 624 633 +9 +1,4% 32 31 -1
Waals Gewest 227 214 -13 -5,7% 12 14 +2
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 34 37 +3 +8,8% 0 2 +2
België 885 884 -1 -0,1% 44 47 +3

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Vlaams Gewest

V1. Algemene evoluties

Figuur 32. Evolutie van het aantal geregistreerde doden ter plaatse en het aantal geregistreerde letselongevallen, tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022, per provincie, Vlaams Gewest

Doden ter plaatse


Letselongevallen

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V2. Kerncijfers

Tabel 23: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 12.284 13.270 12.156 11.969 11.467 11.518 11.097 8.586 9.513 11.534 +2.021 +21,2%
Totaal slachtoffers 15.990 17.137 15.872 15.319 14.605 14.535 14.021 10.543 11.528 13.953 +2.425 +21,0%
Doden ter plaatse 159 167 148 132 108 92 103 88 99 113 +14 +14,1%
Gewonden 15.831 16.970 15.724 15.187 14.497 14.443 13.918 10.455 11.429 13.840 +2.411 +21,1%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 36. Evolutie van het aantal geregistreerde doden ter plaatse tijdens de verschillende trimesters, Vlaams Gewest

 
 

Figuur 37. Aantal geregistreerde slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, Vlaams Gewest

 
 

Figuur 38. Aantal geregistreerde slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Vlaams Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V3. Verschillen tussen de provincies

Tabel 24: Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal slachtoffers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 2.817 3.451 +634 +22,5% 27 27 +0
Limburg 1.164 1.365 +201 +17,3% 22 18 -4
Oost-Vlaanderen 2.514 3.042 +528 +21,0% 18 24 +6
Vlaams-Brabant 1.294 1.551 +257 +19,9% 19 13 -6
West-Vlaanderen 1.724 2.125 +401 +23,3% 13 31 +18
Vlaams Gewest 9.513 11.534 +2.021 +21,2% 99 113 +14

Figuur 39. Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal doden ter plaatse tijdens het 1e semester, per prvlaovincie, Vlaams Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 25: Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Voetgangers 857 1.002 +145 +16,9% 8 18 +10
Fietsers 3.807 4.581 +774 +20,3% 15 20 +5
E-step gebruikers 181 388 +207 +114,4% 0 0 +0
Bromfietsers 1.189 1.478 +289 +24,3% 5 6 +1
Motorfietsers 535 652 +117 +21,9% 12 12 +0
Auto-inzittenden 6.617 8.032 +1.415 +21,4% 43 44 +1
Lichte vrachtwagen* 1.117 1.316 +199 +17,8% 16 13 -3
Vrachtwagen* 624 633 +9 +1,4% 32 31 -1
Vlaams Gewest 9.513 11.534 +2.021 +21,2% 99 113 +14

Figuur 40. Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

Figuur 41. Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V5. Voetgangers

Tabel 26: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 1.104 1.172 1.104 1.151 1.112 1.100 1.108 800 857 1.002 +145 +16,9%
Totaal slachtoffers 1.095 1.167 1.088 1.144 1.082 1.085 1.059 772 797 953 +156 +19,6%
Doden ter plaatse 18 17 11 15 12 10 19 9 8 18 +10 NA
Gewonden 1.077 1.150 1.077 1.129 1.070 1.075 1.040 763 789 935 +146 +18,5%

 

Tabel 27: Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden ter plaatse bij voetgangers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 296 365 +69 +23,3% 2 5 +3
Limburg 75 89 +14 +18,7% 2 5 +3
Oost-Vlaanderen 214 221 +7 +3,3% 2 4 +2
Vlaams-Brabant 128 147 +19 +14,8% 2 1 -1
West-Vlaanderen 144 180 +36 +25,0% 0 3 +3
Vlaams Gewest 857 1.002 +145 +16,9% 8 18 +10

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V6. Fietsers

Tabel 28: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 3.347 4.202 3.724 3.671 3.818 3.989 3.934 3.532 3.807 4.581 +774 +20,3%
Totaal slachtoffers 3.445 4.359 3.838 3.755 3.877 4.072 4.028 3.669 3.895 4.638 +743 +19,1%
Doden ter plaatse 29 24 20 22 16 21 16 14 15 20 +5 +33,3%
Gewonden 3.416 4.335 3.818 3.733 3.861 4.051 4.012 3.655 3.880 4.618 +738 +19,0%

 

Tabel 29: Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden ter plaatse bij fietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 1.169 1.391 +222 +19,0% 3 5 +2
Limburg 385 481 +96 +24,9% 4 6 +2
Oost-Vlaanderen 1.099 1.306 +207 +18,8% 4 3 -1
Vlaams-Brabant 484 515 +31 +6,4% 2 1 -1
West-Vlaanderen 670 888 +218 +32,5% 2 5 +3
Vlaams Gewest 3.807 4.581 +774 +20,3% 15 20 +5

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V7. Elektrische steps

Tabel 30: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 63 181 388 +207 +114,4%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 55 163 334 +171 +104,9%
Doden ter plaatse Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 0 0 +0 NA
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 55 163 334 +171 +104,9%

 

Tabel 31: Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal doden ter plaatse bij e-step gebruikers, per gewest, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 93 207 +114 Ö¾ 0 0 +0
Limburg 10 13 +3 Ö¾ 0 0 +0
Oost-Vlaanderen 37 86 +49 Ö¾ 0 0 +0
Vlaams-Brabant 23 42 +19 Ö¾ 0 0 +0
West-Vlaanderen 18 40 +22 Ö¾ 0 0 +0
Vlaams Gewest 181 388 +207 Ö¾ 0 0 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V8. Bromfietsers

Tabel 32: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 1.264 1.403 1.336 1.223 1.091 1.109 1.182 836 1.189 1.478 +289 +24,3%
Totaal slachtoffers 1.222 1.371 1.280 1.187 1.046 1.068 1.143 787 1.119 1.368 +249 +22,3%
Doden ter plaatse 5 5 5 4 4 2 3 3 5 6 +1 NA
Gewonden 1.217 1.366 1.275 1.183 1.042 1.066 1.140 784 1.114 1.362 +248 +22,3%

 

Tabel 33: Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden ter plaatse bij bromfietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 382 509 +127 +33,2% 1 1 +0
Limburg 142 166 +24 +16,9% 1 0 -1
Oost-Vlaanderen 333 376 +43 +12,9% 1 2 +1
Vlaams-Brabant 112 144 +32 +28,6% 0 1 +1
West-Vlaanderen 220 283 +63 +28,6% 2 2 +0
Vlaams Gewest 1.189 1.478 +289 +24,3% 5 6 +1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V9. Motorfietsers

Tabel 34: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 730 887 757 706 744 725 703 500 535 652 +117 +21,9%
Totaal slachtoffers 755 885 778 714 761 727 709 496 529 657 +128 +24,2%
Doden ter plaatse 18 18 23 12 21 9 19 14 12 12 +0 +0,0%
Gewonden 737 867 755 702 740 718 690 482 517 645 +128 +24,8%

 

Tabel 35: Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal doden ter plaatse bij motorfietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 136 162 +26 +19,1% 2 2 +0
Limburg 73 83 +10 +13,7% 2 2 +0
Oost-Vlaanderen 133 170 +37 +27,8% 2 2 +0
Vlaams-Brabant 108 127 +19 +17,6% 5 1 -4
West-Vlaanderen 85 110 +25 +29,4% 1 5 +4
Vlaams Gewest 535 652 +117 +21,9% 12 12 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V10. Personenwagens

Tabel 36: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 9.715 10.466 9.630 9.523 8.889 8.947 8.470 6.087 6.617 8.032 +1.415 +21,4%
Totaal slachtoffers 8.190 8.208 7.819 7.527 6.891 6.634 6.256 4.111 4.285 4.915 +630 +14,7%
Doden ter plaatse 66 91 74 63 39 39 38 33 43 44 +1 +2,3%
Gewonden 8.124 8.117 7.745 7.464 6.852 6.595 6.218 4.078 4.242 4.871 +629 +14,8%

 

Tabel 37: Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden ter plaatse bij de inzittenden, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 2.035 2.446 +411 +20,2% 12 8 -4
Limburg 870 1.029 +159 +18,3% 12 5 -7
Oost-Vlaanderen 1.650 2.010 +360 +21,8% 6 10 +4
Vlaams-Brabant 880 1.141 +261 +29,7% 8 6 -2
West-Vlaanderen 1.182 1.406 +224 +19,0% 5 15 +10
Vlaams Gewest 6.617 8.032 +1.415 +21,4% 43 44 +1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V11. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 38: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 1.309 1.317 1.231 1.263 1.218 1.228 1.167 942 1.117 1.316 +199 +17,8%
Totaal slachtoffers 1.807 1.866 1.762 1.700 1.717 1.651 1.570 1.223 1.419 1.690 +271 +19,1%
Doden ter plaatse 30 19 24 16 11 13 13 12 16 13 -3 -18,8%
Gewonden 1.777 1.847 1.738 1.684 1.706 1.638 1.557 1.211 1.403 1.677 +274 +19,5%

 

Tabel 39: Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 319 358 +39 +12,2% 6 3 -3
Limburg 143 170 +27 +18,9% 3 2 -1
Oost-Vlaanderen 258 319 +61 +23,6% 3 3 +0
Vlaams-Brabant 168 194 +26 +15,5% 2 2 +0
West-Vlaanderen 229 275 +46 +20,1% 2 3 +1
Vlaams Gewest 1.117 1.316 +199 +17,8% 16 13 -3

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V12. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 40: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 768 766 691 719 777 740 640 572 624 633 +9 +1,4%
Totaal slachtoffers 1.056 1.064 916 991 1.004 995 832 740 798 809 +11 +1,4%
Doden ter plaatse 33 49 20 32 25 29 21 29 32 31 -1 -3,1%
Gewonden 1.023 1.015 896 959 979 966 811 711 766 778 +12 +1,6%

 

Tabel 41: Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 203 230 +27 +13,3% 16 8 -8
Limburg 62 55 -7 -11,3% 3 3 +0
Oost-Vlaanderen 165 160 -5 -3,0% 5 3 -2
Vlaams-Brabant 87 94 +7 +8,0% 4 5 +1
West-Vlaanderen 107 94 -13 -12,1% 4 12 +8
Vlaams Gewest 624 633 +9 +1,4% 32 31 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Waals Gewest

W1. Algemene evoluties

Figuur 58. Evolutie van het aantal geregistreerde doden ter plaatse en het aantal geregistreerde letselongevallen, tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022, per provincie, Waals Gewest

Doden ter plaatse


Letselongevallen

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W2. Kerncijfers

Tabel 42: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 5.426 5.869 5.630 5.410 5.359 5.269 5.101 3.821 4.433 4.954 +521 +11,8%
Totaal slachtoffers 7.316 7.979 7.561 7.486 7.169 7.017 6.809 4.815 5.639 6.326 +687 +12,2%
Doden ter plaatse 128 119 109 111 108 81 125 88 63 111 +48 +76,2%
Gewonden 7.188 7.860 7.452 7.375 7.061 6.936 6.684 4.727 5.576 6.215 +639 +11,5%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 62. Evolutie van het aantal geregistreerde doden ter plaatse tijdens de verschillende trimesters, Waals Gewest

 
 

Figuur 63. Aantal geregistreerde slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, Waals Gewest

 
 

Figuur 64. Aantal geregistreerde slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Waals Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W3. Verschillen tussen de provincies

Tabel 43: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal doden ter plaatse tijdens het 1e semester, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 433 494 +61 +14,1% 3 6 +3
Henegouwen 1.551 1.721 +170 +11,0% 19 32 +13
Luik 1.499 1.620 +121 +8,1% 18 19 +1
Luxemburg 367 426 +59 +16,1% 10 18 +8
Namen 583 693 +110 +18,9% 13 36 +23
Waals Gewest 4.433 4.954 +521 +11,8% 63 111 +48

Figuur 65. Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal doden ter plaatse tijdens het 1e semester, per provincie, Waals Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 44: Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Voetgangers 526 631 +105 +20,0% 4 17 +13
Fietsers 455 475 +20 +4,4% 1 10 +9
E-step gebruikers 32 65 +33 +103,1% 0 0 +0
Bromfietsers 328 303 -25 -7,6% 1 2 +1
Motorfietsers 406 444 +38 +9,4% 13 12 -1
Auto-inzittenden 3.655 3.980 +325 +8,9% 38 54 +16
Lichte vrachtwagen* 352 396 +44 +12,5% 9 12 +3
Vrachtwagen* 227 214 -13 -5,7% 12 14 +2
Waals Gewest 4.433 4.954 +521 +11,8% 63 111 +48

Figuur 66. Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

Figuur 67. Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W5. Voetgangers

Tabel 45: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 628 714 658 673 657 690 676 471 526 631 +105 +20,0%
Totaal slachtoffers 661 738 684 701 689 718 714 489 537 700 +163 +30,4%
Doden ter plaatse 16 14 11 11 8 10 13 9 4 17 +13 NA
Gewonden 645 724 673 690 681 708 701 480 533 683 +150 +28,1%

 

Tabel 46: Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden ter plaatse bij voetgangers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 59 62 +3 +5,1% 1 0 -1
Henegouwen 195 241 +46 +23,6% 2 8 +6
Luik 189 234 +45 +23,8% 1 3 +2
Luxemburg 19 32 +13 +68,4% 0 0 +0
Namen 64 62 -2 -3,1% 0 6 +6
Waals Gewest 526 631 +105 +20,0% 4 17 +13

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W6. Fietsers

Tabel 47: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 278 393 340 278 356 344 362 481 455 475 +20 +4,4%
Totaal slachtoffers 288 418 344 286 364 346 365 488 462 487 +25 +5,4%
Doden ter plaatse 2 4 2 3 6 0 11 2 1 10 +9 NA
Gewonden 286 414 342 283 358 346 354 486 461 477 +16 +3,5%

 

Tabel 48: Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden ter plaatse bij fietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 72 81 +9 +12,5% 0 1 +1
Henegouwen 140 138 -2 -1,4% 0 3 +3
Luik 167 173 +6 +3,6% 1 3 +2
Luxemburg 30 23 -7 -23,3% 0 0 +0
Namen 46 60 +14 +30,4% 0 3 +3
Waals Gewest 455 475 +20 +4,4% 1 10 +9

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W7. Elektrische steps

Tabel 49: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 12 32 65 +33 +103,1%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 12 31 56 +25 +80,6%
Doden ter plaatse Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 0 0 +0 NA
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 12 31 56 +25 +80,6%

 

Tabel 50: Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal doden ter plaatse bij e-step gebruikers, per gewest, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 3 9 +6 Ö¾ 0 0 +0
Henegouwen 15 25 +10 Ö¾ 0 0 +0
Luik 9 26 +17 Ö¾ 0 0 +0
Luxemburg 2 0 -2 Ö¾ 0 0 +0
Namen 3 5 +2 Ö¾ 0 0 +0
Waals Gewest 32 65 +33 Ö¾ 0 0 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W8. Bromfietsers

Tabel 51: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 383 434 396 386 310 289 284 219 328 303 -25 -7,6%
Totaal slachtoffers 399 467 418 421 329 287 290 228 334 305 -29 -8,7%
Doden ter plaatse 3 2 3 2 5 0 1 2 1 2 +1 NA
Gewonden 396 465 415 419 324 287 289 226 333 303 -30 -9,0%

 

Tabel 52: Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden ter plaatse bij bromfietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 22 27 +5 +22,7% 0 0 +0
Henegouwen 143 119 -24 -16,8% 1 0 -1
Luik 111 109 -2 -1,8% 0 0 +0
Luxemburg 12 11 -1 -8,3% 0 1 +1
Namen 40 37 -3 -7,5% 0 1 +1
Waals Gewest 328 303 -25 -7,6% 1 2 +1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W9. Motorfietsers

Tabel 53: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 412 545 482 372 474 454 417 354 406 444 +38 +9,4%
Totaal slachtoffers 452 594 509 409 503 485 450 364 431 479 +48 +11,1%
Doden ter plaatse 20 19 16 18 9 11 20 14 13 12 -1 -7,7%
Gewonden 432 575 493 391 494 474 430 350 418 467 +49 +11,7%

 

Tabel 54: Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal doden ter plaatse bij motorfietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 43 42 -1 -2,3% 1 1 +0
Henegouwen 103 139 +36 +35,0% 1 3 +2
Luik 141 148 +7 +5,0% 5 3 -2
Luxemburg 51 50 -1 -2,0% 3 1 -2
Namen 68 65 -3 -4,4% 3 4 +1
Waals Gewest 406 444 +38 +9,4% 13 12 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W10. Personenwagens

Tabel 55: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 4.699 4.950 4.829 4.725 4.587 4.541 4.393 3.101 3.655 3.980 +325 +8,9%
Totaal slachtoffers 5.019 5.223 5.087 5.082 4.827 4.667 4.527 2.888 3.472 3.604 +132 +3,8%
Doden ter plaatse 79 70 71 65 73 52 73 54 38 54 +16 +42,1%
Gewonden 4.940 5.153 5.016 5.017 4.754 4.615 4.454 2.834 3.434 3.550 +116 +3,4%

 

Tabel 56: Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden ter plaatse bij de inzittenden, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 352 411 +59 +16,8% 1 3 +2
Henegouwen 1.307 1.350 +43 +3,3% 12 13 +1
Luik 1.234 1.322 +88 +7,1% 10 7 -3
Luxemburg 293 355 +62 +21,2% 6 15 +9
Namen 469 542 +73 +15,6% 9 16 +7
Waals Gewest 3.655 3.980 +325 +8,9% 38 54 +16

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W11 Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 57: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 369 391 419 435 371 417 400 333 352 396 +44 +12,5%
Totaal slachtoffers 535 587 606 673 558 610 572 469 505 529 +24 +4,8%
Doden ter plaatse 10 10 7 11 9 6 10 4 9 12 +3 NA
Gewonden 525 577 599 662 549 604 562 465 496 517 +21 +4,2%

 

Tabel 58: Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 27 40 +13 +48,1% 1 1 +0
Henegouwen 137 138 +1 +0,7% 3 3 +0
Luik 104 103 -1 -1,0% 3 2 -1
Luxemburg 30 39 +9 +30,0% 1 1 +0
Namen 54 76 +22 +40,7% 1 5 +4
Waals Gewest 352 396 +44 +12,5% 9 12 +3

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W12. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 59: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 251 282 281 259 261 263 265 202 227 214 -13 -5,7%
Totaal slachtoffers 324 368 377 417 367 353 360 267 278 302 +24 +8,6%
Doden ter plaatse 13 19 12 15 22 15 30 13 12 14 +2 +16,7%
Gewonden 311 349 365 402 345 338 330 254 266 288 +22 +8,3%

 

Tabel 60: Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 25 11 -14 -56,0% 0 0 +0
Henegouwen 72 54 -18 -25,0% 5 2 -3
Luik 63 73 +10 +15,9% 2 4 +2
Luxemburg 31 30 -1 -3,2% 4 1 -3
Namen 36 46 +10 +27,8% 1 7 +6
Waals Gewest 227 214 -13 -5,7% 12 14 +2

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Brussels Hoofdstedelijk Gewest

B1. Kerncijfers

Tabel 61: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 1.677 1.868 1.838 1.946 1.925 1.890 1.899 1.481 1.578 2.079 +501 +31,7%
Totaal slachtoffers 2.015 2.235 2.236 2.284 2.314 2.215 2.251 1.734 1.811 2.435 +624 +34,5%
Doden ter plaatse 16 7 7 3 6 7 8 10 4 7 +3 NA
Gewonden 1.999 2.228 2.229 2.281 2.308 2.208 2.243 1.724 1.807 2.428 +621 +34,4%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 87. Evolutie van het aantal geregistreerde doden ter plaatse tijdens de verschillende trimesters, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 
 

Figuur 88. Aantal geregistreerde slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 
 

Figuur 89. Aantal geregistreerde slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B2. Weggebruikerscategorieën

Tabel 62: Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Voetgangers 364 437 +73 +20,1% 1 0 -1
Fietsers 461 569 +108 +23,4% 1 2 +1
E-step gebruikers 126 393 +267 +211,9% 1 0 -1
Bromfietsers 111 142 +31 +27,9% 0 0 +0
Motorfietsers 179 210 +31 +17,3% 0 0 +0
Auto-inzittenden 1.220 1.448 +228 +18,7% 1 4 +3
Lichte vrachtwagen* 119 119 +0 +0,0% 0 1 +1
Vrachtwagen* 34 37 +3 +8,8% 0 2 +2
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 1.578 2.079 +501 +31,7% 4 7 +3

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

Figuur 90. Evolutie tussen het 1e semester van 2021 en het 1e semester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B3. Voetgangers

Tabel 63: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 498 596 572 603 544 547 519 358 364 437 +73 +20,1%
Totaal slachtoffers 509 622 579 609 549 570 528 362 373 446 +73 +19,6%
Doden ter plaatse 5 4 3 1 2 1 3 4 1 0 -1 NA
Gewonden 504 618 576 608 547 569 525 358 372 446 +74 +19,9%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B4. Fietsers

Tabel 64: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 190 246 246 323 403 380 422 427 461 569 +108 +23,4%
Totaal slachtoffers 182 229 237 305 382 372 403 417 461 537 +76 +16,5%
Doden ter plaatse 1 0 0 1 0 0 1 0 1 2 +1 NA
Gewonden 181 229 237 304 382 372 402 417 460 535 +75 +16,3%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B5. Elektrische steps

Tabel 65: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 56 126 393 +267 +211,9%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 54 125 371 +246 +196,8%
Doden ter plaatse Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 1 0 -1 NA
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 54 124 371 +247 +199,2%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B6. Bromfietsers

Tabel 66: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 72 110 101 102 90 109 102 92 111 142 +31 +27,9%
Totaal slachtoffers 68 106 100 103 87 106 103 87 109 136 +27 +24,8%
Doden ter plaatse 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 +0 NA
Gewonden 68 106 100 103 87 105 103 87 109 136 +27 +24,8%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B7. Motorfietsers

Tabel 67: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 194 262 256 261 253 228 244 166 179 210 +31 +17,3%
Totaal slachtoffers 190 260 257 254 251 217 236 162 178 195 +17 +9,6%
Doden ter plaatse 2 1 1 1 2 1 1 2 0 0 +0 NA
Gewonden 188 259 256 253 249 216 235 160 178 195 +17 +9,6%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B8. Personenwagens

Tabel 68: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 1.459 1.593 1.558 1.643 1.603 1.537 1.517 1.144 1.220 1.448 +228 +18,7%
Totaal slachtoffers 922 860 906 878 887 805 778 550 455 542 +87 +19,1%
Doden ter plaatse 8 2 1 0 2 4 3 4 1 4 +3 NA
Gewonden 914 858 905 878 885 801 775 546 454 538 +84 +18,5%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B9. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 69: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 89 92 113 115 122 126 99 113 119 119 +0 +0,0%
Totaal slachtoffers 122 110 139 158 174 158 117 142 145 143 -2 -1,4%
Doden ter plaatse 0 0 2 0 1 0 1 0 0 1 +1 NA
Gewonden 122 110 137 158 173 158 116 142 145 142 -3 -2,1%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B10. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 70: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e semester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 43 53 60 45 41 49 46 25 34 37 +3 +8,8%
Totaal slachtoffers 49 70 74 62 48 58 52 30 42 47 +5 +11,9%
Doden ter plaatse 2 1 1 0 1 1 0 0 0 2 +2 NA
Gewonden 47 69 73 62 47 57 52 30 42 45 +3 +7,1%

 


 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Methodologie


De in de verkeersveiligheidsbarometer gepubliceerde gegevens zijn gebaseerd op de processen-verbaal van de federale wegpolitie (WPR) en de lokale politiezones die opgesteld werden naar aanleiding van een letselongeval (d.w.z. met verwondingen tot gevolg bij minstens één van de betrokkenen). Deze gegevens worden gecentraliseerd door een dienst van de federale politie die ze elk semester aan het Vias institute bezorgt.

Elke politiezone (of -eenheid) telt de letselongevallen (en de slachtoffers) op zijn grondgebied, ongeacht welke politiezone het ongeval vaststelde. Er wordt zowel rekening gehouden met letselongevallen ter plaatse vastgesteld door de politiediensten, als met letselongevallen die op het politiebureau worden aangegeven.

De informatie die door de politiediensten aan het Vias institute doorgegeven wordt, is afkomstig uit de aanvankelijke processen-verbaal, ongeacht of deze definitief zijn of niet. Het aantal processenverbaal of hun inhoud kan dus evolueren van maand tot maand, wat dan natuurlijk ook een invloed heeft op het aantal ongevallen, doden of gewonden. De recentste cijfers van de barometer zijn dus voorlopig. Na 4 tot 6 maanden worden ze wel als constant beschouwd. Ze verschillen overigens niet veel van de door Statbel (Algemene Directie Statistiek - Statistics Belgium) nog te publiceren officiële cijfers: gemiddeld (per trimester), kondigt de barometer op nationaal niveau 0 tot 5% doden meer of minder aan dan het officiële cijfer dat op een later tijdstip gepubliceerd wordt. En voor het aantal letselongevallen is het verschil tussen de barometer en de officiële cijfers kleiner dan 2%.

De verkeersveiligheidsbarometer is gebaseerd op een trimestriële en cumulatieve methode: naarmate het jaar vordert, worden de kwartaalgegevens samengeteld om aldus het aantal van de tot dan toe geregistreerde ongevallen en slachtoffers tijdens een bepaald jaar te verkrijgen. De recentste periode wordt dan vergeleken met de overeenkomstige periode van de voorgaande jaren, waarbij speciaal aandacht wordt besteed aan de evolutie ten opzichte van het jaar ervoor. In concreto worden er jaarlijks 4 barometers gepubliceerd. Het betreffen de volgende periodes:


â–¢ het eerste trimester van het jaar (van januari tot maart)

â–¢ het eerste semester van het jaar (van januari tot juni)

â–¢ de eerste 9 maanden van het jaar (van januari tot september)

â–¢ heel het jaar (van januari tot december)


Drie indicatoren worden onderzocht: het aantal letselongevallen, het aantal doden ter plaatse en het aantal gewonden. Het totaal aantal verkeersdoden, dat naast de doden ter plaatse ook de dodelijk gewonden omvat, wordt niet in de barometer gepresenteerd. De dodelijk gewonden worden niet opgenomen in de door de politiediensten aanvankelijke opgestelde processen-verbaal, waaraan de cijfers van de barometer ontleend zijn. De evolutie met betrekking tot het aantal doden ter plaatse komt echter systematisch overeen met de evolutie van het totaal aantal verkeersdoden.

Evolutiepercentages berekenen heeft weinig zin als de oorspronkelijke absolute cijfers te klein zijn. Bijvoorbeeld: de evolutie van 1 dode naar 2 doden komt overeen met een stijging van +100%. Om verkeerde interpretaties te vermijden, worden deze evolutiepercentages dus niet gegeven als de cijfers relatief klein zijn, zoals bijvoorbeeld vaak het geval is voor het aantal doden voor een bepaalde weggebruikerscategorie. De weergave van de evolutie in ruwe cijfers (+1 dode) verdient dan de voorkeur.