Verkeersveiligheidsbarometer

 

 

1e trimester 2022
 
 
 
D/2022/0779/26


Technische preciseringen


De verkeersveiligheidsbarometer wordt trimestrieel gepubliceerd en geeft een overzicht van het aantal verkeersongevallen met letselschade (letselongevallen) die zich sinds het begin van het jaar hebben voorgedaan. Naast het aantal letselongevallen worden ook gegevens met betrekking tot het aantal verkeersslachtoffers (gewonden en doden ter plaatse) gepubliceerd. De cijfers worden vergeleken met de cijfers in de overeenstemmende periodes in eerdere jaren om evoluties van ongevallencijfers in kaart te brengen.

De cijfers zijn afkomstig van de processen-verbaal opgesteld door de federale wegpolitie en de lokale politiezones. De cijfers zijn gebaseerd op de aanvankelijke processen-verbaal, ongeacht of deze definitief zijn of niet. Deze gegevens zijn dus slechts voorlopig; het aantal ongevallen, doden of gewonden kan bijgevolg (licht) variëren in latere barometers. Na 4 tot 6 maanden worden de gegevens wel als stabiel beschouwd. De cijfers die in deze verkeersveiligheidsbarometer gepresenteerd worden, stemmen overeen met de cijfers die verkregen zijn van de Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL op 16/05/2022.

Net zoals de officiële en definitieve cijfers, zijn de voorlopige cijfers van deze barometer onvolledig omdat er een onderregistratie van verkeersongevallen is. Sommige letselongevallen en slachtoffers worden niet in de statistieken opgenomen, omdat de politiediensten niet opgeroepen werden en de ongevallen dus niet hebben kunnen vaststellen. Het betreft vooral ongevallen met lichtgewonden, met fietsers en met voetgangers. Dit is geen typisch Belgisch fenomeen; alle landen die ongevallenstatistieken opmaken worden hiermee geconfronteerd.

Op de laatste bladzijde van deze barometer wordt de gebruikte methodologie voor de realisatie van de verkeersveiligheidsbarometer beschreven.

 

Nota m.b.t. elektrische steps

Sinds oktober 2019 wordt een nieuw type weggebruiker door de politie geregistreerd in de ongevallenformulieren: e-step gebruikers. Aangezien dit nieuwe vervoermiddel de laatste jaren steeds meer ingang heeft gevonden en steeds vaker betrokken is bij verkeersongevallen, is besloten de ongevallenstatistieken met betrekking tot dit type gebruiker in de verkeersveiligheidsbarometer op te nemen.

Tot nu toe, vóór de invoering van deze nieuwe categorie, en bij gebrek aan de mogelijkheid om dit nieuwe type weggebruiker correct te classificeren in de ongevallenformulieren, werden de meeste e-step gebruikers soms gecodeerd als « fietsers » en soms als « andere weggebruikers ». Daardoor zijn de cijfers voor fietsongevallen, zoals gepresenteerd in de laatste barometers, in feite iets te hoog ingeschat, althans voor de meest recente jaren. Dit geldt met name voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Vlaanderen, waar systemen voor het delen van elektrische steps wijdverspreid zijn, vooral in de grotere steden.

De ongevallencijfers met elektrische steps en het aantal slachtoffers onder e-step gebruikers zijn daarom in deze barometer opgenomen en zullen ook in toekomstige barometers worden opgenomen. Aangezien de code voor elektrische steps pas eind 2019 werd ingevoerd, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

 

Gebruikte terminologie

Letselongeval : Verkeersongeval op de openbare weg met ten minste één voertuig, dat lichamelijke schade veroorzaakt voor minstens één van de betrokkenen (minstens één dode of gewonde).

Dode ter plaatse : Elke persoon die betrokken raakt in een verkeersongeval en die ter plaatse of voor de ziekenhuisopname overlijdt.

Gewonde : Elke persoon die in een verkeersongeval gewond raakt (met of zonder ziekenhuisopname), maar hierbij niet om het leven komt.

Slachtoffer : Elke persoon die bij een verkeersongeval overlijdt of gewond raakt.

Voetganger : Weggebruiker die te voet gaat, een (brom)fiets voortduwt of een rolstoelgebruiker is.

Fietser : Weggebruiker die zich met een gewone fiets of een elektrische fiets verplaatst.

Bromfiets : Bromfiets type A of type B of met drie of vier wielen, of speed pedelec.

Motorfiets : Elk tweewielig motorvoertuig met of zonder sidecar, dat een cilinderinhoud van meer dan 50 cm2 heeft, en/of dat sneller kan rijden dan 45 km/u.

Lichte vrachtwagen : Een motorvoertuig bestemd voor het vervoer van goederen met een toegestane maximale massa van 3.500 kilo.

Vrachtwagen : Een motorvoertuig bestemd voor het vervoer van goederen met een toegestane maximale massa van meer dan 3.500 kilo; of een trekker met of zonder oplegger.

Periode van de week : Dag: periode van 6.00u tot 21.59u; Nacht: periode van 22.00u tot 5.59u de volgende dag; Week: periode van maandag 06.00u tot vrijdag 21.59u; Weekend: periode van vrijdag 22.00u tot maandag 5.59u.

Jonge autobestuurder : Autobestuurder van 18 tot en met 24 jaar.

 


België

F1. Algemene evoluties

Figuur 1. Evolutie van het aantal geregistreerde doden ter plaatse en het aantal geregistreerde letselongevallen, tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022, volgens het Gewest, België

Doden ter plaatse

 


Letselongevallen

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F2. Kerncijfers

Tabel 1: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 8.588 9.881 8.994 8.859 8.718 8.298 8.489 7.482 6.587 8.069 +1.482 +22,5%
Totaal slachtoffers 11.102 12.777 11.788 11.450 11.089 10.563 10.774 9.350 7.945 9.809 +1.864 +23,5%
Doden ter plaatse 135 138 120 124 105 78 113 102 74 111 +37 +50,0%
Gewonden 10.967 12.639 11.668 11.326 10.984 10.485 10.661 9.248 7.871 9.698 +1.827 +23,2%

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 5. Evolutie van het aantal geregistreerde doden ter plaatse tijdens de verschillende trimesters, België

 
 

Figuur 6. Aantal geregistreerde slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, België

 
 

Figuur 7. Aantal geregistreerde slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, België

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 8. Evolutie van de ongevallenernst (aantal doden ter plaatse per 1.000 letselongevallen) tijdens het 1e trimester 2013-2022, België

 
 

Tabel 2: Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal geregistreerde doden ter plaatse volgens de periode van de week, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Weekdagen 4.891 5.677 +786 +16,1% 50 60 +10
Weeknachten 201 389 +188 +93,5% 4 10 +6
Weekenddagen 1.287 1.467 +180 +14,0% 14 24 +10
Weekendnachten 208 536 +328 +157,7% 6 17 +11
Totaal 6.587 8.069 +1.482 +22,5% 74 111 +37
 
 

Figuur 9. Evolutie van het geregistreerd aantal letselongevallen en doden ter plaatse op autosnelwegen tijdens het 1e trimester, België

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 10. Evolutie van het aantal letselongevallen met jonge automobilisten en het aantal doden ter plaatse bij dit type ongevallen tijdens het 1e trimester, België

 
 

Tabel 3: Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde slachtoffers van 65 jaar en ouder, België

Doden ter plaatse
Gewonden
Totaal slachtoffers
2021 2022 Evolutie 2021 2022 Evolutie 2021 2022 Evolutie
Voetgangers 3 2 -1 128 156 +28 131 158 +27
Fietsers 3 2 -1 233 338 +105 236 340 +104
E-step gebruikers 0 0 +0 1 1 +0 1 1 +0
Bromfietsers 0 1 +1 17 20 +3 17 21 +4
Motorfietsers 0 2 +2 21 24 +3 21 26 +5
Auto-inzittenden 4 12 +8 289 361 +72 293 373 +80
Bij ongevallen met lichte vrachtwagen 3 2 -1 63 81 +18 66 83 +17
Bij ongevallen met vrachtwagen 3 6 +3 34 62 +28 37 68 +31
Totaal 12 21 +9 719 951 +232 731 972 +241
 
 

Figuur 11. Evolutie van het aantal geregistreerde doden ter plaatse en gewonden van 65 jaar en ouder tijdens het 1e trimester, België

 
 

Figuur 12. Evolutie van het aantal letselongevallen met één bestuurder onder invloed van alcohol en evolutie van het percentage geteste en het percentage positieve bestuurders in letselongevallen tijdens het 1e trimester, België

 
 

Tabel 4: Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde slachtoffers naargelang het geslacht, België

Vrouwen
Mannen
Totaal slachtoffers
2021 2022 Evolutie 2021 2022 Evolutie 2021 2022 Evolutie
Voetgangers 440 534 +21,4% 401 480 +19,7% 854 1.031 +20,7%
Fietsers 691 883 +27,8% 1.164 1.296 +11,3% 1.865 2.198 +17,9%
E-step gebruikers 29 73 +151,7% 59 179 +203,4% 88 262 +197,7%
Bromfietsers 167 198 +18,6% 402 554 +37,8% 574 757 +31,9%
Motorfietsers 40 43 +7,5% 380 385 +1,3% 422 436 +3,3%
Auto-inzittenden 1.834 2.071 +12,9% 1.714 2.077 +21,2% 3.589 4.180 +16,5%
Bij ongevallen met lichte vrachtwagen 335 399 +19,1% 553 645 +16,6% 894 1.061 +18,7%
Bij ongevallen met vrachtwagen 150 187 +24,7% 309 306 -1,0% 472 505 +7,0%
Totaal 3.329 4.019 +20,7% 4.528 5.484 +21,1% 7.945 9.809 +23,5%
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F3. Verschillen tussen de gewesten

Tabel 5: Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal slachtoffers, per Gewest

Evolutie 2021-2022
2021 2022 # %
Vlaams Gewest Letselongevallen 3.978 4.981 +1.003 +25,2%
Totaal slachtoffers 4.733 5.996 +1.263 +26,7%
Doden ter plaatse 46 50 +4 +8,7%
Gewonden 4.687 5.946 +1.259 +26,9%
Waals Gewest Letselongevallen 1.970 2.250 +280 +14,2%
Totaal slachtoffers 2.486 2.855 +369 +14,8%
Doden ter plaatse 26 57 +31 +119,2%
Gewonden 2.460 2.798 +338 +13,7%
Brussels Hoofdstedelijk Gewest Letselongevallen 639 838 +199 +31,1%
Totaal slachtoffers 726 958 +232 +32,0%
Doden ter plaatse 2 4 +2 +100,0%
Gewonden 724 954 +230 +31,8%

Figuur 13. Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal doden ter plaatse tijdens het 1e trimester, per Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 6: Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Voetgangers 854 998 +144 +16,9% 6 22 +16
Fietsers 1.840 2.237 +397 +21,6% 10 11 +1
E-step gebruikers 96 296 +200 +208,3% 0 0 +0
Bromfietsers 594 800 +206 +34,7% 2 2 +0
Motorfietsers 420 437 +17 +4,0% 9 11 +2
Auto-inzittenden 5.044 6.000 +956 +19,0% 37 54 +17
Lichte vrachtwagen* 688 819 +131 +19,0% 9 9 +0
Vrachtwagen* 401 391 -10 -2,5% 18 24 +6
België 6.587 8.069 +1.482 +22,5% 74 111 +37

Figuur 14. Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, België

Figuur 15. Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, België

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F5. Voetgangers

Tabel 7: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 1.106 1.308 1.218 1.303 1.233 1.204 1.224 1.053 854 998 +144 +16,9%
Totaal slachtoffers 1.152 1.343 1.243 1.327 1.249 1.238 1.241 1.063 854 1.031 +177 +20,7%
Doden ter plaatse 20 21 16 13 14 12 24 16 6 22 +16 +266,7%
Gewonden 1.132 1.322 1.227 1.314 1.235 1.226 1.217 1.047 848 1.009 +161 +19,0%

 

Tabel 8: Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden ter plaatse bij voetgangers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Vlaams Gewest 424 473 +49 +11,6% 5 10 +5
Waals Gewest 255 324 +69 +27,1% 1 12 +11
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 175 201 +26 +14,9% 0 0 +0
België 854 998 +144 +16,9% 6 22 +16

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F6. Fietsers

Tabel 9: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 1.398 2.034 1.693 1.718 1.851 1.696 2.055 1.887 1.840 2.237 +397 +21,6%
Totaal slachtoffers 1.400 2.109 1.708 1.733 1.849 1.703 2.063 1.887 1.865 2.198 +333 +17,9%
Doden ter plaatse 12 14 11 12 11 9 12 4 10 11 +1 +10,0%
Gewonden 1.388 2.095 1.697 1.721 1.838 1.694 2.051 1.883 1.855 2.187 +332 +17,9%

 

Tabel 10: Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden ter plaatse bij fietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Vlaams Gewest 1.496 1.873 +377 +25,2% 8 7 -1
Waals Gewest 180 154 -26 -14,4% 1 3 +2
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 164 210 +46 +28,0% 1 1 +0
België 1.840 2.237 +397 +21,6% 10 11 +1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F7. Elektrische steps

Tabel 11: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 49 96 296 +200 +208,3%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 45 88 262 +174 +197,7%
Doden ter plaatse Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 0 0 +0 NA
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 45 88 262 +174 +197,7%

 

Tabel 12: Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal doden ter plaatse bij e-step gebruikers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Vlaams Gewest 50 150 +100 +200,0% 0 0 +0
Waals Gewest 10 24 +14 +140,0% 0 0 +0
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 36 122 +86 +238,9% 0 0 +0
België 96 296 +200 +208,3% 0 0 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F8. Bromfietsers

Tabel 13: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 643 866 748 735 628 602 673 647 594 800 +206 +34,7%
Totaal slachtoffers 619 862 728 736 607 585 663 622 574 757 +183 +31,9%
Doden ter plaatse 3 3 2 3 3 1 2 5 2 2 +0 NA
Gewonden 616 859 726 733 604 584 661 617 572 755 +183 +32,0%

 

Tabel 14: Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden ter plaatse bij bromfietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Vlaams Gewest 432 606 +174 +40,3% 2 1 -1
Waals Gewest 131 129 -2 -1,5% 0 1 +1
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 31 65 +34 +109,7% 0 0 +0
België 594 800 +206 +34,7% 2 2 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F9. Motorfietsers

Tabel 15: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 312 588 454 442 508 424 456 376 420 437 +17 +4,0%
Totaal slachtoffers 313 604 448 449 518 415 468 369 422 436 +14 +3,3%
Doden ter plaatse 6 12 10 12 10 4 13 14 9 11 +2 +22,2%
Gewonden 307 592 438 437 508 411 455 355 413 425 +12 +2,9%

 

Tabel 16: Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal doden ter plaatse bij motorfietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Vlaams Gewest 202 228 +26 +12,9% 5 4 -1
Waals Gewest 137 130 -7 -5,1% 4 7 +3
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 81 79 -2 -2,5% 0 0 +0
België 420 437 +17 +4,0% 9 11 +2

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F10. Personenwagens

Tabel 17: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 7.251 8.161 7.575 7.497 7.231 6.933 6.957 5.997 5.044 6.000 +956 +19,0%
Totaal slachtoffers 6.760 6.985 6.847 6.473 6.159 5.850 5.666 4.756 3.589 4.180 +591 +16,5%
Doden ter plaatse 84 79 71 72 56 41 54 54 37 54 +17 +45,9%
Gewonden 6.676 6.906 6.776 6.401 6.103 5.809 5.612 4.702 3.552 4.126 +574 +16,2%

 

Tabel 18: Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden ter plaatse bij de inzittenden, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Vlaams Gewest 2.871 3.583 +712 +24,8% 18 25 +7
Waals Gewest 1.667 1.810 +143 +8,6% 18 28 +10
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 506 607 +101 +20,0% 1 1 +0
België 5.044 6.000 +956 +19,0% 37 54 +17

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F11. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 19: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 801 901 833 832 825 802 785 738 688 819 +131 +19,0%
Totaal slachtoffers 1.115 1.241 1.218 1.171 1.159 1.108 1.047 1.010 894 1.061 +167 +18,7%
Doden ter plaatse 19 10 16 12 6 8 12 6 9 9 +0 NA
Gewonden 1.096 1.231 1.202 1.159 1.153 1.100 1.035 1.004 885 1.052 +167 +18,9%

 

Tabel 20: Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Vlaams Gewest 487 594 +107 +22,0% 6 5 -1
Waals Gewest 157 181 +24 +15,3% 3 4 +1
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 44 44 +0 +0,0% 0 0 +0
België 688 819 +131 +19,0% 9 9 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F12. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 21: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 508 536 507 459 517 472 437 431 401 391 -10 -2,5%
Totaal slachtoffers 665 705 673 604 667 605 575 558 472 505 +33 +7,0%
Doden ter plaatse 20 34 18 25 30 16 23 25 18 24 +6 +33,3%
Gewonden 645 671 655 579 637 589 552 533 454 481 +27 +5,9%

 

Tabel 22: Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Vlaams Gewest 271 280 +9 +3,3% 13 15 +2
Waals Gewest 118 99 -19 -16,1% 5 9 +4
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 12 12 +0 +0,0% 0 0 +0
België 401 391 -10 -2,5% 18 24 +6

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Vlaams Gewest

V1. Algemene evoluties

Figuur 32. Evolutie van het aantal geregistreerde doden ter plaatse en het aantal geregistreerde letselongevallen, tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022, per provincie, Vlaams Gewest

Doden ter plaatse


Letselongevallen

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V2. Kerncijfers

Tabel 23: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 5.406 6.244 5.526 5.454 5.298 5.036 5.212 4.541 3.978 4.981 +1.003 +25,2%
Totaal slachtoffers 6.938 8.020 7.218 6.997 6.732 6.370 6.572 5.658 4.733 5.996 +1.263 +26,7%
Doden ter plaatse 66 79 70 66 57 44 54 44 46 50 +4 +8,7%
Gewonden 6.872 7.941 7.148 6.931 6.675 6.326 6.518 5.614 4.687 5.946 +1.259 +26,9%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 36. Evolutie van het aantal geregistreerde doden ter plaatse tijdens de verschillende trimesters, Vlaams Gewest

 
 

Figuur 37. Aantal geregistreerde slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, Vlaams Gewest

 
 

Figuur 38. Aantal geregistreerde slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Vlaams Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V3. Verschillen tussen de provincies

Tabel 24: Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal slachtoffers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 1.178 1.529 +351 +29,8% 10 10 +0
Limburg 504 571 +67 +13,3% 9 11 +2
Oost-Vlaanderen 1.049 1.308 +259 +24,7% 9 10 +1
Vlaams-Brabant 508 659 +151 +29,7% 9 5 -4
West-Vlaanderen 739 914 +175 +23,7% 9 14 +5
Vlaams Gewest 3.978 4.981 +1.003 +25,2% 46 50 +4

Figuur 39. Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal doden ter plaatse tijdens het 1e trimester, per provincie, Vlaams Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 25: Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Voetgangers 424 473 +49 +11,6% 5 10 +5
Fietsers 1.496 1.873 +377 +25,2% 8 7 -1
E-step gebruikers 50 150 +100 +200,0% 0 0 +0
Bromfietsers 432 606 +174 +40,3% 2 1 -1
Motorfietsers 202 228 +26 +12,9% 5 4 -1
Auto-inzittenden 2.871 3.583 +712 +24,8% 18 25 +7
Lichte vrachtwagen* 487 594 +107 +22,0% 6 5 -1
Vrachtwagen* 271 280 +9 +3,3% 13 15 +2
Vlaams Gewest 3.978 4.981 +1.003 +25,2% 46 50 +4

Figuur 40. Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

Figuur 41. Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V5. Voetgangers

Tabel 26: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 565 602 554 615 551 567 580 498 424 473 +49 +11,6%
Totaal slachtoffers 576 610 558 618 543 569 566 490 407 450 +43 +10,6%
Doden ter plaatse 6 11 8 5 8 5 13 6 5 10 +5 NA
Gewonden 570 599 550 613 535 564 553 484 402 440 +38 +9,5%

 

Tabel 27: Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden ter plaatse bij voetgangers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 149 166 +17 +11,4% 1 3 +2
Limburg 45 37 -8 -17,8% 1 4 +3
Oost-Vlaanderen 103 108 +5 +4,9% 1 1 +0
Vlaams-Brabant 65 72 +7 +10,8% 2 0 -2
West-Vlaanderen 62 90 +28 +45,2% 0 2 +2
Vlaams Gewest 424 473 +49 +11,6% 5 10 +5

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V6. Fietsers

Tabel 28: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 1.270 1.795 1.503 1.523 1.574 1.483 1.732 1.581 1.496 1.873 +377 +25,2%
Totaal slachtoffers 1.272 1.872 1.520 1.547 1.583 1.490 1.747 1.585 1.519 1.845 +326 +21,5%
Doden ter plaatse 12 12 10 10 10 9 5 4 8 7 -1 NA
Gewonden 1.260 1.860 1.510 1.537 1.573 1.481 1.742 1.581 1.511 1.838 +327 +21,6%

 

Tabel 29: Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden ter plaatse bij fietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 464 579 +115 +24,8% 1 0 -1
Limburg 148 192 +44 +29,7% 3 3 +0
Oost-Vlaanderen 428 547 +119 +27,8% 2 1 -1
Vlaams-Brabant 191 191 +0 +0,0% 1 1 +0
West-Vlaanderen 265 364 +99 +37,4% 1 2 +1
Vlaams Gewest 1.496 1.873 +377 +25,2% 8 7 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V7. Elektrische steps

Tabel 30: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 19 50 150 +100 +200,0%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 16 43 126 +83 +193,0%
Doden ter plaatse Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 0 0 +0 NA
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 16 43 126 +83 +193,0%

 

Tabel 31: Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal doden ter plaatse bij e-step gebruikers, per gewest, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 30 75 +45 Ö¾ 0 0 +0
Limburg 3 4 +1 Ö¾ 0 0 +0
Oost-Vlaanderen 7 39 +32 Ö¾ 0 0 +0
Vlaams-Brabant 4 13 +9 Ö¾ 0 0 +0
West-Vlaanderen 6 19 +13 Ö¾ 0 0 +0
Vlaams Gewest 50 150 +100 Ö¾ 0 0 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V8. Bromfietsers

Tabel 32: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 482 637 562 535 467 445 508 482 432 606 +174 +40,3%
Totaal slachtoffers 456 628 538 519 443 432 495 452 407 568 +161 +39,6%
Doden ter plaatse 1 3 1 1 1 1 2 3 2 1 -1 NA
Gewonden 455 625 537 518 442 431 493 449 405 567 +162 +40,0%

 

Tabel 33: Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden ter plaatse bij bromfietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 136 220 +84 +61,8% 0 0 +0
Limburg 60 61 +1 +1,7% 1 0 -1
Oost-Vlaanderen 120 147 +27 +22,5% 0 1 +1
Vlaams-Brabant 38 59 +21 +55,3% 0 0 +0
West-Vlaanderen 78 119 +41 +52,6% 1 0 -1
Vlaams Gewest 432 606 +174 +40,3% 2 1 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V9. Motorfietsers

Tabel 34: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 168 325 258 244 281 213 254 182 202 228 +26 +12,9%
Totaal slachtoffers 166 329 256 247 281 205 257 175 196 224 +28 +14,3%
Doden ter plaatse 2 7 7 8 8 2 5 8 5 4 -1 NA
Gewonden 164 322 249 239 273 203 252 167 191 220 +29 +15,2%

 

Tabel 35: Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal doden ter plaatse bij motorfietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 52 67 +15 +28,8% 1 1 +0
Limburg 27 27 +0 +0,0% 0 0 +0
Oost-Vlaanderen 55 58 +3 +5,5% 1 0 -1
Vlaams-Brabant 37 41 +4 +10,8% 2 1 -1
West-Vlaanderen 31 35 +4 +12,9% 1 2 +1
Vlaams Gewest 202 228 +26 +12,9% 5 4 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V10. Personenwagens

Tabel 36: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 4.421 5.038 4.539 4.481 4.256 4.087 4.124 3.482 2.871 3.583 +712 +24,8%
Totaal slachtoffers 3.908 4.037 3.867 3.619 3.440 3.227 3.112 2.576 1.846 2.267 +421 +22,8%
Doden ter plaatse 36 42 39 34 23 21 23 18 18 25 +7 +38,9%
Gewonden 3.872 3.995 3.828 3.585 3.417 3.206 3.089 2.558 1.828 2.242 +414 +22,6%

 

Tabel 37: Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden ter plaatse bij de inzittenden, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 866 1.128 +262 +30,3% 4 5 +1
Limburg 389 446 +57 +14,7% 4 4 +0
Oost-Vlaanderen 733 900 +167 +22,8% 3 6 +3
Vlaams-Brabant 353 486 +133 +37,7% 4 2 -2
West-Vlaanderen 530 623 +93 +17,5% 3 8 +5
Vlaams Gewest 2.871 3.583 +712 +24,8% 18 25 +7

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V11. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 38: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 597 661 563 590 597 547 551 486 487 594 +107 +22,0%
Totaal slachtoffers 821 907 830 801 837 745 732 665 612 766 +154 +25,2%
Doden ter plaatse 16 6 12 8 3 6 8 3 6 5 -1 NA
Gewonden 805 901 818 793 834 739 724 662 606 761 +155 +25,6%

 

Tabel 39: Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 149 168 +19 +12,8% 2 1 -1
Limburg 68 77 +9 +13,2% 1 2 +1
Oost-Vlaanderen 103 134 +31 +30,1% 1 1 +0
Vlaams-Brabant 63 95 +32 +50,8% 0 1 +1
West-Vlaanderen 104 120 +16 +15,4% 2 0 -2
Vlaams Gewest 487 594 +107 +22,0% 6 5 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V12. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 40: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 362 372 329 328 373 325 291 300 271 280 +9 +3,3%
Totaal slachtoffers 477 484 431 438 469 415 387 388 316 363 +47 +14,9%
Doden ter plaatse 14 21 7 18 16 9 9 18 13 15 +2 +15,4%
Gewonden 463 463 424 420 453 406 378 370 303 348 +45 +14,9%

 

Tabel 41: Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 89 104 +15 +16,9% 7 2 -5
Limburg 31 29 -2 -6,5% 2 2 +0
Oost-Vlaanderen 68 67 -1 -1,5% 1 1 +0
Vlaams-Brabant 34 40 +6 +17,6% 0 2 +2
West-Vlaanderen 49 40 -9 -18,4% 3 8 +5
Vlaams Gewest 271 280 +9 +3,3% 13 15 +2

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Waals Gewest

W1. Algemene evoluties

Figuur 58. Evolutie van het aantal geregistreerde doden ter plaatse en het aantal geregistreerde letselongevallen, tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022, per provincie, Waals Gewest

Doden ter plaatse


Letselongevallen

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W2. Kerncijfers

Tabel 42: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 2.448 2.740 2.570 2.494 2.464 2.401 2.415 2.120 1.970 2.250 +280 +14,2%
Totaal slachtoffers 3.289 3.690 3.482 3.405 3.226 3.164 3.186 2.717 2.486 2.855 +369 +14,8%
Doden ter plaatse 63 57 45 57 44 32 56 51 26 57 +31 +119,2%
Gewonden 3.226 3.633 3.437 3.348 3.182 3.132 3.130 2.666 2.460 2.798 +338 +13,7%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 62. Evolutie van het aantal geregistreerde doden ter plaatse tijdens de verschillende trimesters, Waals Gewest

 
 

Figuur 63. Aantal geregistreerde slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, Waals Gewest

 
 

Figuur 64. Aantal geregistreerde slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Waals Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W3. Verschillen tussen de provincies

Tabel 43: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal doden ter plaatse tijdens het 1e trimester, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 180 208 +28 +15,6% 2 0 -2
Henegouwen 704 798 +94 +13,4% 9 16 +7
Luik 662 743 +81 +12,2% 7 9 +2
Luxemburg 158 183 +25 +15,8% 3 10 +7
Namen 266 318 +52 +19,5% 5 22 +17
Waals Gewest 1.970 2.250 +280 +14,2% 26 57 +31

Figuur 65. Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal doden ter plaatse tijdens het 1e trimester, per provincie, Waals Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 44: Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Voetgangers 255 324 +69 +27,1% 1 12 +11
Fietsers 180 154 -26 -14,4% 1 3 +2
E-step gebruikers 10 24 +14 +140,0% 0 0 +0
Bromfietsers 131 129 -2 -1,5% 0 1 +1
Motorfietsers 137 130 -7 -5,1% 4 7 +3
Auto-inzittenden 1.667 1.810 +143 +8,6% 18 28 +10
Lichte vrachtwagen* 157 181 +24 +15,3% 3 4 +1
Vrachtwagen* 118 99 -19 -16,1% 5 9 +4
Waals Gewest 1.970 2.250 +280 +14,2% 26 57 +31

Figuur 66. Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

Figuur 67. Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W5. Voetgangers

Tabel 45: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 314 386 348 366 371 357 384 324 255 324 +69 +27,1%
Totaal slachtoffers 338 402 364 383 394 375 407 339 263 382 +119 +45,2%
Doden ter plaatse 12 9 5 8 4 6 9 7 1 12 +11 NA
Gewonden 326 393 359 375 390 369 398 332 262 370 +108 +41,2%

 

Tabel 46: Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden ter plaatse bij voetgangers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 25 39 +14 +56,0% 1 0 -1
Henegouwen 97 122 +25 +25,8% 0 7 +7
Luik 91 112 +21 +23,1% 0 1 +1
Luxemburg 12 18 +6 +50,0% 0 0 +0
Namen 30 33 +3 +10,0% 0 4 +4
Waals Gewest 255 324 +69 +27,1% 1 12 +11

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W6. Fietsers

Tabel 47: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 62 135 93 71 116 88 138 132 180 154 -26 -14,4%
Totaal slachtoffers 63 139 94 70 115 89 138 131 184 159 -25 -13,6%
Doden ter plaatse 0 2 1 1 1 0 7 0 1 3 +2 NA
Gewonden 63 137 93 69 114 89 131 131 183 156 -27 -14,8%

 

Tabel 48: Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden ter plaatse bij fietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 27 27 +0 +0,0% 0 0 +0
Henegouwen 54 51 -3 -5,6% 0 1 +1
Luik 69 51 -18 -26,1% 1 1 +0
Luxemburg 13 6 -7 -53,8% 0 0 +0
Namen 17 19 +2 +11,8% 0 1 +1
Waals Gewest 180 154 -26 -14,4% 1 3 +2

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W7. Elektrische steps

Tabel 49: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 6 10 24 +14 +140,0%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 6 9 22 +13 +144,4%
Doden ter plaatse Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 0 0 +0 NA
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 6 9 22 +13 +144,4%

 

Tabel 50: Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal doden ter plaatse bij e-step gebruikers, per gewest, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 3 2 -1 Ö¾ 0 0 +0
Henegouwen 4 10 +6 Ö¾ 0 0 +0
Luik 1 9 +8 Ö¾ 0 0 +0
Luxemburg 0 0 +0 Ö¾ 0 0 +0
Namen 2 3 +1 Ö¾ 0 0 +0
Waals Gewest 10 24 +14 Ö¾ 0 0 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W8. Bromfietsers

Tabel 51: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 131 190 141 168 124 115 121 116 131 129 -2 -1,5%
Totaal slachtoffers 135 199 145 187 128 114 124 123 138 127 -11 -8,0%
Doden ter plaatse 2 0 1 2 2 0 0 2 0 1 +1 NA
Gewonden 133 199 144 185 126 114 124 121 138 126 -12 -8,7%

 

Tabel 52: Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden ter plaatse bij bromfietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 7 5 -2 -28,6% 0 0 +0
Henegouwen 70 47 -23 -32,9% 0 0 +0
Luik 35 59 +24 +68,6% 0 0 +0
Luxemburg 3 4 +1 +33,3% 0 1 +1
Namen 16 14 -2 -12,5% 0 0 +0
Waals Gewest 131 129 -2 -1,5% 0 1 +1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W9. Motorfietsers

Tabel 53: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 81 168 98 91 122 111 114 106 137 130 -7 -5,1%
Totaal slachtoffers 86 179 97 98 133 116 122 108 145 139 -6 -4,1%
Doden ter plaatse 4 4 3 4 2 2 8 6 4 7 +3 NA
Gewonden 82 175 94 94 131 114 114 102 141 132 -9 -6,4%

 

Tabel 54: Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal doden ter plaatse bij motorfietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 22 17 -5 -22,7% 0 0 +0
Henegouwen 37 39 +2 +5,4% 0 1 +1
Luik 39 47 +8 +20,5% 2 1 -1
Luxemburg 14 8 -6 -42,9% 1 1 +0
Namen 25 19 -6 -24,0% 1 4 +3
Waals Gewest 137 130 -7 -5,1% 4 7 +3

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W10. Personenwagens

Tabel 55: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 2.179 2.344 2.271 2.236 2.172 2.137 2.128 1.842 1.667 1.810 +143 +8,6%
Totaal slachtoffers 2.430 2.506 2.518 2.430 2.260 2.217 2.199 1.820 1.548 1.671 +123 +7,9%
Doden ter plaatse 44 37 31 38 31 19 30 32 18 28 +10 +55,6%
Gewonden 2.386 2.469 2.487 2.392 2.229 2.198 2.169 1.788 1.530 1.643 +113 +7,4%

 

Tabel 56: Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden ter plaatse bij de inzittenden, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 145 174 +29 +20,0% 1 0 -1
Henegouwen 601 623 +22 +3,7% 8 6 -2
Luik 568 609 +41 +7,2% 4 4 +0
Luxemburg 132 154 +22 +16,7% 1 7 +6
Namen 221 250 +29 +13,1% 4 11 +7
Waals Gewest 1.667 1.810 +143 +8,6% 18 28 +10

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W11 Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 57: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 162 194 209 187 173 201 190 190 157 181 +24 +15,3%
Totaal slachtoffers 234 279 313 298 248 290 267 267 228 237 +9 +3,9%
Doden ter plaatse 3 4 2 4 3 2 4 3 3 4 +1 NA
Gewonden 231 275 311 294 245 288 263 264 225 233 +8 +3,6%

 

Tabel 58: Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 9 15 +6 +66,7% 0 0 +0
Henegouwen 63 60 -3 -4,8% 1 0 -1
Luik 47 51 +4 +8,5% 1 1 +0
Luxemburg 16 20 +4 +25,0% 1 1 +0
Namen 22 35 +13 +59,1% 0 2 +2
Waals Gewest 157 181 +24 +15,3% 3 4 +1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W12. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 59: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 126 138 152 110 127 119 130 116 118 99 -19 -16,1%
Totaal slachtoffers 166 187 211 139 177 157 171 152 141 127 -14 -9,9%
Doden ter plaatse 5 12 10 7 13 6 14 7 5 9 +4 NA
Gewonden 161 175 201 132 164 151 157 145 136 118 -18 -13,2%

 

Tabel 60: Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 12 7 -5 -41,7% 0 0 +0
Henegouwen 36 24 -12 -33,3% 2 1 -1
Luik 35 39 +4 +11,4% 2 4 +2
Luxemburg 19 10 -9 -47,4% 1 1 +0
Namen 16 19 +3 +18,8% 0 3 +3
Waals Gewest 118 99 -19 -16,1% 5 9 +4

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Brussels Hoofdstedelijk Gewest

B1. Kerncijfers

Tabel 61: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 734 897 898 911 956 861 862 821 639 838 +199 +31,1%
Totaal slachtoffers 875 1.067 1.088 1.048 1.131 1.029 1.016 975 726 958 +232 +32,0%
Doden ter plaatse 6 2 5 1 4 2 3 7 2 4 +2 NA
Gewonden 869 1.065 1.083 1.047 1.127 1.027 1.013 968 724 954 +230 +31,8%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 87. Evolutie van het aantal geregistreerde doden ter plaatse tijdens de verschillende trimesters, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 
 

Figuur 88. Aantal geregistreerde slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 
 

Figuur 89. Aantal geregistreerde slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B2. Weggebruikerscategorieën

Tabel 62: Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen en het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Voetgangers 175 201 +26 +14,9% 0 0 +0
Fietsers 164 210 +46 +28,0% 1 1 +0
E-step gebruikers 36 122 +86 +238,9% 0 0 +0
Bromfietsers 31 65 +34 +109,7% 0 0 +0
Motorfietsers 81 79 -2 -2,5% 0 0 +0
Auto-inzittenden 506 607 +101 +20,0% 1 1 +0
Lichte vrachtwagen* 44 44 +0 +0,0% 0 0 +0
Vrachtwagen* 12 12 +0 +0,0% 0 0 +0
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 639 838 +199 +31,1% 2 4 +2

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

Figuur 90. Evolutie tussen het 1e trimester van 2021 en het 1e trimester van 2022 van het aantal geregistreerde letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B3. Voetgangers

Tabel 63: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 227 320 316 322 311 280 260 231 175 201 +26 +14,9%
Totaal slachtoffers 238 331 321 326 312 294 268 234 184 199 +15 +8,2%
Doden ter plaatse 2 1 3 0 2 1 2 3 0 0 +0 NA
Gewonden 236 330 318 326 310 293 266 231 184 199 +15 +8,2%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B4. Fietsers

Tabel 64: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 66 104 97 124 161 125 185 174 164 210 +46 +28,0%
Totaal slachtoffers 65 98 94 116 151 124 178 171 162 194 +32 +19,8%
Doden ter plaatse 0 0 0 1 0 0 0 0 1 1 +0 NA
Gewonden 65 98 94 115 151 124 178 171 161 193 +32 +19,9%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B5. Elektrische steps

Tabel 65: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 24 36 122 +86 +238,9%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 23 36 114 +78 +216,7%
Doden ter plaatse Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 0 0 +0 NA
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 23 36 114 +78 +216,7%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B6. Bromfietsers

Tabel 66: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 30 39 45 32 37 42 44 49 31 65 +34 +109,7%
Totaal slachtoffers 28 35 45 30 36 39 44 47 29 62 +33 +113,8%
Doden ter plaatse 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 +0 NA
Gewonden 28 35 45 30 36 39 44 47 29 62 +33 +113,8%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B7. Motorfietsers

Tabel 67: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 63 95 98 107 105 100 88 88 81 79 -2 -2,5%
Totaal slachtoffers 61 96 95 104 104 94 89 86 81 73 -8 -9,9%
Doden ter plaatse 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 +0 NA
Gewonden 61 95 95 104 104 94 89 86 81 73 -8 -9,9%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B8. Personenwagens

Tabel 68: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 651 779 765 780 803 709 705 673 506 607 +101 +20,0%
Totaal slachtoffers 422 442 462 424 459 406 355 360 195 242 +47 +24,1%
Doden ter plaatse 4 0 1 0 2 1 1 4 1 1 +0 NA
Gewonden 418 442 461 424 457 405 354 356 194 241 +47 +24,2%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B9. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 69: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 42 46 61 55 55 54 44 62 44 44 +0 +0,0%
Totaal slachtoffers 60 55 75 72 74 73 48 78 54 58 +4 +7,4%
Doden ter plaatse 0 0 2 0 0 0 0 0 0 0 +0 NA
Gewonden 60 55 73 72 74 73 48 78 54 58 +4 +7,4%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B10. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 70: Evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 20 26 26 21 17 28 16 15 12 12 +0 +0,0%
Totaal slachtoffers 22 34 31 27 21 33 17 18 15 15 +0 +0,0%
Doden ter plaatse 1 1 1 0 1 1 0 0 0 0 +0 NA
Gewonden 21 33 30 27 20 32 17 18 15 15 +0 +0,0%

 


 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Methodologie


De in de verkeersveiligheidsbarometer gepubliceerde gegevens zijn gebaseerd op de processen-verbaal van de federale wegpolitie (WPR) en de lokale politiezones die opgesteld werden naar aanleiding van een letselongeval (d.w.z. met verwondingen tot gevolg bij minstens één van de betrokkenen). Deze gegevens worden gecentraliseerd door een dienst van de federale politie die ze elk semester aan het Vias institute bezorgt.

Elke politiezone (of -eenheid) telt de letselongevallen (en de slachtoffers) op zijn grondgebied, ongeacht welke politiezone het ongeval vaststelde. Er wordt zowel rekening gehouden met letselongevallen ter plaatse vastgesteld door de politiediensten, als met letselongevallen die op het politiebureau worden aangegeven.

De informatie die door de politiediensten aan het Vias institute doorgegeven wordt, is afkomstig uit de aanvankelijke processen-verbaal, ongeacht of deze definitief zijn of niet. Het aantal processenverbaal of hun inhoud kan dus evolueren van maand tot maand, wat dan natuurlijk ook een invloed heeft op het aantal ongevallen, doden of gewonden. De recentste cijfers van de barometer zijn dus voorlopig. Na 4 tot 6 maanden worden ze wel als constant beschouwd. Ze verschillen overigens niet veel van de door Statbel (Algemene Directie Statistiek - Statistics Belgium) nog te publiceren officiële cijfers: gemiddeld (per trimester), kondigt de barometer op nationaal niveau 0 tot 5% doden meer of minder aan dan het officiële cijfer dat op een later tijdstip gepubliceerd wordt. En voor het aantal letselongevallen is het verschil tussen de barometer en de officiële cijfers kleiner dan 2%.

De verkeersveiligheidsbarometer is gebaseerd op een trimestriële en cumulatieve methode: naarmate het jaar vordert, worden de kwartaalgegevens samengeteld om aldus het aantal van de tot dan toe geregistreerde ongevallen en slachtoffers tijdens een bepaald jaar te verkrijgen. De recentste periode wordt dan vergeleken met de overeenkomstige periode van de voorgaande jaren, waarbij speciaal aandacht wordt besteed aan de evolutie ten opzichte van het jaar ervoor. In concreto worden er jaarlijks 4 barometers gepubliceerd. Het betreffen de volgende periodes:


â–¢ het eerste trimester van het jaar (van januari tot maart)

â–¢ het eerste semester van het jaar (van januari tot juni)

â–¢ de eerste 9 maanden van het jaar (van januari tot september)

â–¢ heel het jaar (van januari tot december)


Drie indicatoren worden onderzocht: het aantal letselongevallen, het aantal doden ter plaatse en het aantal gewonden. Het totaal aantal verkeersdoden, dat naast de doden ter plaatse ook de dodelijk gewonden omvat, wordt niet in de barometer gepresenteerd. De dodelijk gewonden worden niet opgenomen in de door de politiediensten aanvankelijke opgestelde processen-verbaal, waaraan de cijfers van de barometer ontleend zijn. De evolutie met betrekking tot het aantal doden ter plaatse komt echter systematisch overeen met de evolutie van het totaal aantal verkeersdoden.

Evolutiepercentages berekenen heeft weinig zin als de oorspronkelijke absolute cijfers te klein zijn. Bijvoorbeeld: de evolutie van 1 dode naar 2 doden komt overeen met een stijging van +100%. Om verkeerde interpretaties te vermijden, worden deze evolutiepercentages dus niet gegeven als de cijfers relatief klein zijn, zoals bijvoorbeeld vaak het geval is voor het aantal doden voor een bepaalde weggebruikerscategorie. De weergave van de evolutie in ruwe cijfers (+1 dode) verdient dan de voorkeur.