Tijdens de wereldbeker van 2018 verdubbelde het aantal letselongevallen na de matchen van de Rode Duivels. Vooral overmatig drankgebruik van sommige bestuurders achter het stuur was de oorzaak. Met die wetenschap richt de BOB-campagne zich deze zomer in eerste  instantie op het Europees Kampioenschap voetbal. Om tot de verbeelding te spreken, worden beelden van verkeersongevallen gecombineerd met echt voetbalcommentaar van Frank Raes en Filip Joos om duidelijk te maken dat drinken en rijden combineren gevaarlijk is. De slogan van de campagne geeft zoals steeds een positieve boodschap: ‘Mijn BOB is top”.

Nieuwe campagne: ‘Mijn BOB is top’.

Dit jaar start de BOB-campagne na een periode met zeer strenge gezondheidsmaatregelen. De heropstart van de horeca, het feit dat je terug samen dingen kan doen met vrienden en familie en het EK voetbal zijn allemaal potentiële momenten om feest te vieren. Het is daarom meer dan ooit nodig volgens  vzw Belgische Brouwers, Assuralia en Vias institute om een BOB-campagne te organiseren. Die wordt trouwens ondersteund door alle regio’s, de federale en de lokale politie.

Euforie en…ongevallen na voetbalwedstrijden

Een analyse van Vias institute toont aan dat in de uren na de wedstrijden van de Rode Duivels op het WK voetbal van 2018 het aantal ongevallen verdubbelde. De euforie en de feestroes van sommige bestuurders spelen daarbij zeker een rol. Nog een andere vaststelling is dat er zowel voor als na de matchen meer bestuurders onder invloed rondreden. Zo is bij 16% van de ongevallen in het uur voor een wedstrijd van de Rode Duivels de bestuurder onder invloed, ten opzichte van 5% op een soortgelijke dag zonder match.  In het uur na de wedstrijd blaast maar liefst 19% van de bestuurders na een ongeval positief, ten opzichte  van 11% in soortgelijke dagen zonder wedstrijd.

Bob 2.0: weg van de platgetreden paden

Na 25 jaar is BOB een door iedereen gekend concept. Om actueel te blijven, is het nodig om af en toe de platgetreden paden te verlaten en wat gedurfder uit de hoek te komen. De campagnespot wil daarom dit jaar het grote publiek sensibiliseren met beelden van echte verkeersongevallen in combinatie met voetbalcommentaar van Frank Raes en Filip Joos. Die mix lijkt op het eerste zicht humoristisch, maar maakt de problematiek toch heel erg duidelijk. Het drukt de kijker met de neus op de feiten: rijden en alcohol drinken, gaan niet samen.

Beide commentatoren schaarden zich meteen en volmondig achter het initiatief:

Frank Raes: “De feestroes en uitbarsting van vreugde na een overwinning van de Rode Duivels kunnen overweldigend en begeesterend zijn, met niets te vergelijken. Maar die bedwelmende euforie valt in het niets als dronken supporters verkeersongevallen veroorzaken. Daarom steun ik deze BOB-campagne zodat we met zijn allen het EK nog lang zullen herinneren en wel om de juiste reden!’’

Filip Joos: “Ik steun de campagne omdat geen enkele voetbalwedstrijd ter wereld ook maar een verkeersdode waard is. Liever een exit van de Duivels na de eerste ronde en nul verkeersdoden dan EK- winst die tot een zegedronken ongeval met dodelijke afloop leidt.

Deze spot zal trouwens te zien zijn via de sociale media, Sporza en de RTBF.

Ook de Koninklijke Belgische Voetbalbond steunt de actie, CEO Peter Bossaert: “We hebben fantastische supporters. Ze zijn de steun en toeverlaat van onze Rode Duivels. Hopelijk kunnen we straks samen met hen  genieten van grootse sportmomenten. Maar hoe mooi het ook wordt, we houden het graag veilig. Niet alleen op het vlak van Covid-19, maar ook op de weg. Onze oproep:   supporter   zo   hard   voor   ons   als   je   kan,   maar   hou   het   veilig."

Campagnebeelden om BOB te bedanken

De campagnebeelden van dit jaar zijn positief en tonen de belangrijke rol van BOB in 3 concrete situaties: bij een barbecue met vrienden, op een terras of terwijl je naar een voetbalmatch aan het kijken bent. De slogan "Mijn BOB is top" drukt de dankbaarheid uit van de feestvierders.

Campagnebeelden om BOB te bedanken

Alcohol achter het stuur: nog altijd elke twee uur een ongeval!

Sinds 2016 is het aantal ongevallen met een bestuurder stabiel gebleven en schommelt rond de 4200 per jaar, ofwel 1 ongeveer elke twee uur. In die ongevallen zijn er gemiddeld 5400 gewonden. Op langere termijn stellen we wel een verbetering vast. Het aantal ongevallen met een  bestuurder onder invloed is gedaald met 20% in vergelijking met 10 jaar geleden. Het aantal positieve blaastesten na een ongeval is gedaald van 11 naar 9%. In 2020 is het aantal ongevallen wel fors gedaald (2922 ongevallen) maar dat komt voor het grootste deel door de coronamaatregelen zoals de avondklok,  de sluiting van de horeca en de annulatie van bijna alle evenementen.

Vooral een probleem bij de mannen.

Hoewel bij 31% van de letselongevallen een vrouw betrokken is, maken ze maar 19% uit van de bestuurders onder invloed na een ongeval. Dat wil zeggen dat wanneer er bij een ongeval alcohol in het spel  is, dat in 4 op de 5 gevallen een man achter het stuur zat.

Niet alleen ‘s nachts

De laatste gedragsmeting over alcohol door Vias toont dat het percentage positieve bestuurders ‘s nachts het hoogst ligt: 10,7% tijdens weeknachten en 12,6% tijdens weekendnachten. Overdag ligt het percentage veel lager: 0,4% tijdens weekdagen en 1,2% tijdens weekenddagen.

Het verkeer is overdag natuurlijk wel drukker en er gebeuren ook meer ongevallen. In totaal gebeuren er daarom meer ongevallen met een bestuurder onder invloed tijdens weekdagen (1427), dan tijdens weekendnachten (1117). Dat toont de noodzaak om op elk moment van de dag controles uit te voeren, dus ook tijdens de dag.

Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet: "Deze zomer kunnen we eindelijk opnieuw genieten van gezellige momenten met vrienden en familie. Dat hebben we allemaal echt nodig! Ik neem aan dat veel mensen, net als ik, gaan supporteren voor de Rode Duivels. Om die momenten optimaal te beleven, lanceer ik samen met Vias institute en de sponsors de nieuwe campagne "Mijn Bob is Top". Ons doel is dat dit Europees Kampioenschap dankzij alle Bobs een echt feest wordt voor iedereen. Scoren kunnen we enkel samen, als een team van 11 miljoen. Bob zijn, dat is een reflex van vriendschap en verantwoordelijkheid, om veilig te feesten."

Koen Ricour, directeur Federale Wegpolitie: "BOB is een partnership om te strijden tegen alcohol achter het stuur en zo de verkeersveiligheid te verbeteren. Voor de Federale Wegpolitie is verkeersveiligheid onze hoofddoelstelling. We zijn fier om één van de partners te zijn van de campagne. We blijven erover waken dat onze wegen veiliger worden en we blijven alle weggebruikers wijzen op hun verantwoordelijkheid in het verkeer.”

Bart Van Thienen, Korpschef Lokale Politiezone Aarschot en Co-voorzitter Centrex Verkeer:”De vrijheid om te bewegen in een veilige en leefbare omgeving is iedereen terecht zeer genegen en het hoofddoel van verkeershandhaving. We zijn zeer voorzichtig en risico-avers over onder andere de neveneffecten van vaccins, maar staan in verhouding nog te weinig stil bij de neveneffecten van alcohol en drugs achter het stuur. Het is al een hele sinecure om het verkeer in nuchtere toestand zonder ongevallen en gewonden of doden te laten verlopen, laat staan dat dit voldoende veilig zou lukken met een glas te veel op. Met de BOB-campagne blijft politie streven naar leefbare en veilige wegen voor iedereen."

Download hier het beeldmateriaal: https://www.dropbox.com/sh/y6nlf9c3edx96ao/AADP9739jkDnkeJjqTF2UfJla?dl=0