Deze zomer kiezen veel landgenoten voor de wagen als vervoersmiddel om op vakantie te gaan. Als bestuurder moet je natuurlijk goed uitgeslapen aan je reis beginnen, maar het is ook belangrijk om de staat van je voertuig goed te controleren. 46% van de Belgen controleert nooit zijn bandenspanning en 63% heeft nog nooit de profieldiepte van zijn banden gemeten. Een onverwachte klapband door niet voldoende opgepompte banden kan levensgevaarlijk zijn. Het is ook belangrijk om bij het laden van je bagage ervoor te zorgen dat de bestuurder zo veel mogelijk vrij zicht heeft door de achterruit. Vias vat enkele aandachtspunten nog eens samen.

Door de coronacrisis kiezen veel Belgen dit jaar voor een autovakantie. Of je nu in België blijft of een langere trip naar het buitenland onderneemt, het is belangrijk om goed voorbereid aan je reis te beginnen.

Vertrek goed uitgerust

Uit onderzoek van Vias institute blijkt dat 1 autorit op 20 in ons land uitgevoerd wordt door een slaperige bestuurder. Ongevallen door slaperigheid achter het stuur zijn vaak bijzonder ernstig. Volgens internationale schattingen kan ongeveer 20% van alle ernstige verkeersongevallen worden toegeschreven aan slaperigheid achter het stuur. Ook de afstand speelt een rol, bij trajecten vanaf 60 km is 1 op 10 bestuurders vermoeid. ’s Nachts tussen middernacht en 6u is het aandeel vermoeide bestuurders het grootst.

Zorg dus dat je als bestuurder steeds minstens 8 uur hebt geslapen voor je een lange autorit aanvangt. Probeer zo veel mogelijk te vermijden om ’s nachts te rijden als je de enige bent die wakker is in de wagen.

Helft Belgen checkt nooit zijn bandenspanning

Voor je vertrekt, moet je uiteraard altijd de technische staat van je wagen controleren.
Het is essentieel dat je zeker je bandenspanning checkt. Volgens een enquête van Recytyre en Vias institute blijkt dat 46% van de Belgen nooit zijn bandenspanning checkt.

Een band die niet hard genoeg opgepompt is, kan leiden tot een klapband en dat is levensgevaarlijk. Uit Frans onderzoek blijkt dat 1 op de 5 dodelijke ongevallen op de autosnelwegen in de maand augustus te wijten is aan een klapband omdat er niet voldoende spanning op de banden zat.

Als je wagen zwaar geladen is, mag je zelfs een beetje extra spanning op de banden zetten. De ideale bandenspanning voor je wagen vind je in de deurstijl van de bestuurder, in het onderhoudsboekje of in je tankklep.

Het is eveneens belangrijk om de profieldiepte van je band te controleren. Een band die afgesleten is, vergroot de kans op een lekke band of op aquaplaning.

63% van de Belgen heeft nog nooit de profieldiepte van zijn banden nagekeken. Nauwelijks 1 op de 3 Belgen weet dat minimum profieldiepte van een band 1,6 millimeter is. Vanaf dat je profieldiepte nog maar 3 millimeter is, raden we aan de band te vervangen.

Zorg zeker dat je ook je oliepeil gecontroleerd hebt en het vloeistofreservoir voor je ruitenwisser bijgevuld hebt.

Zorg voor vrij zicht door de achterruit

Als je op reis vertrekt, heb je natuurlijk vaak veel bagage mee die vervoerd moet worden. De zwaarste bagage moet je steeds zo laag mogelijk in de koffer laden.

Voor de bestuurder is het belangrijk dat hij steeds een zo goed mogelijk zicht heeft. Zorg er dus voor dat je bagage het zicht door de achterruit niet kan belemmeren. Leg dus zeker niet veel spullen op de hoedeplank.

Als je een koffer op het dak hebt, of een fietsenrek, moet je altijd extra controleren dat je die volgens de voorschriften bevestigd hebt.

Een thermos van 2 kilo kan een dodelijk projectiel worden

Vermijd om voorwerpen los te laten rondslingeren in de wagen.

Uit een experiment met een eenvoudige thermoskan (van 2 kg) die los op de achterbank lag, is gebleken dat bij bruusk remmen tegen een snelheid van 80 km/u, deze thermos een massa van bijna 60kilo wordt! Je thermosfles steek je dus best weg in de koffer voor hij je kan verwonden.

Pauzeer elke twee uur

Nu je helemaal vertrekkensklaar bent, is het belangrijk om ook tijdens je rit voldoende rustmomenten in te bouwen.  Pauzeer daarom na maximum twee uur voor even de benen te strekken, iets te eten of te drinken.

Als je van bestuurder kan wisselen, zorgt dat er ook voor dat je langer fris blijft. Veilige reis!

In dit filmpje geven we al onze praktische tips nog eens kort en bondig.