Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute is het aantal doden ter plaatse op onze wegen met 22% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal letselongevallen daalde ook stevig met 12%. De totaal verschillende context tussen beide periodes (voor en tijdens Covid19) verklaart voor een groot stuk de verschillen.

Toch is er minder goed nieuws. In Vlaanderen was er zelfs een lichte stijging van het aantal verkeersdoden. De laatste 4 jaar is er geen sprake meer van een structurele daling.

Op nationaal vlak is er een daling van alle indicatoren

Het aantal doden ter plaatse op onze wegen is tijdens de eerste 3 maanden van het jaar gedaald:

-22% in vergelijking met 2020 (ofwel 80 doden in plaats van 102).

Het aantal gewonden daalt ook (van 9250 naar 7849, ofwel -15%), net zoals het aantal letselongevallen (van 7484 naar 6593, ofwel -12%). Alle indicatoren dalen dus.

Evolutie 2020-2021 van het aantal letselongevallen en slachtoffers tijdens het eerste trimester  

 

 

1er trimester 2020

 

1er trimester 2021

Evolutie 2020-2021

 (cijfers)

Evolutie

2020-2021

%

Letselongevallen

7484

6593

-891

-11,9%

Totaal aantal slachtoffer

9352

7929

-1423

-15,2%

Doden

102

80

-22

-21,6%

Gewonden

9250

7849

-1401

-15,1%

   Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

Lichte stijging in Vlaanderen, grote daling in Wallonië

In Wallonië constateerden we een stevige daling van het aantal verkeersdoden (van 51 naar 28 doden) terwijl er in Vlaanderen net een stijging was van 44 naar 50. In Brussel vielen er nog twee doden te betreuren in plaats van 7 vorig jaar. We moeten deze cijfers wel met de nodige voorzichtigheid benaderen want het gaat over relatief kleine aantallen over deze periode van 3 maand. 

In de drie regio’s is er wel een daling van het aantal letselongevallen: van 2123 naar 1978 in Wallonië   (-7%), van 4541 naar 3980 in Vlaanderen (-12%) en van 820 naar 635 in Brussel (-23%).

Sterke daling van het aantal ongevallen tijdens de nachten door de avondklok

De avondklok die tijdens de eerste 3 maanden van kracht was, heeft uiteraard een grote impact gehad op de daling van het aantal ongevallen ‘s nachts: -60% tijdens weekendnachten en -48% tijdens weeknachten. Ook het aantal ongevallen met een bestuurder onder invloed van alcohol is met 39% gedaald. Nachten zijn sowieso risicovoller op het vlak van verkeersveiligheid. De beperking van het aantal verplaatsingen tijdens deze periode heeft dus zeker een gunstige invloed gehad op de verkeersveiligheid. 

Tendensen volgens het type weggebruiker  

Stijging van het aantal doden bij de fietsers

Op nationaal niveau is er een daling voor alle types weggebruikers, behalve voor de fietsers (van 4 naar 10 doden) en van de ongevallen waarbij een bestelwagen betrokken is (van 6 naar 9 doden). Van de 10 fietsdoden, gebeurden er 9 in Vlaanderen, waarvan 5 personen met een elektrische fiets onderweg waren.

De daling van het aantal doden daarentegen was het grootst bij de auto-inzittenden: van 54 naar 37 doden. 

Stijging van het aantal ongevallen met motorrijders

Op nationaal vlak is er een daling van het aantal letselongevallen voor alle types weggebruikers, behalve voor de motorrijders. Daar zien we een stijging met 11%. De daling van het aantal letselongevallen is het grootste bij de voetgangers: -21%. 

In Vlaanderen zien we ook soortgelijke tendens. Er is een stijging van het aantal letselongevallen met motorrijders met 12%. Voor al de andere types weggebruikers stellen we een daling vast. Bij de fietsers is er wel een algemene daling van 6% van het aantal letselongevallen. Maar als we meer in detail kijken zien we een daling van 11% van het aantal ongevallen met een klassieke fiets en een stijging van 14% van het aantal ongevallen met een elektrische fiets.

In Brussel kan de sterke daling van het aantal letselongevallen voor alle types weggebruikers voor een stuk toegeschreven worden aan de invoering van de ‘Stad 30’ op 1 januari van dit jaar. Al moet die tendens natuurlijk de komende maanden nog verder bevestigd worden. 

Conclusie

De resultaten van de verkeersveiligheidsbarometer van het eerste trimester moeten natuurlijk met de nodige voorzichtigheid bekeken worden en geïnterpreteerd binnen de context van de maatregelen die op dat moment van kracht waren zoals het verplichte telewerk, de avondklok, etc. Op nationaal vlak is de balans daardoor positief met 900 ongevallen en 22 doden minder dan een jaar eerder.

Voor Vlaanderen zijn de cijfers veel minder gunstig. Er is een lichte stijging van het aantal verkeersdoden en is er de laatste 4 jaar geen sprake meer van een structurele daling. Dat het aantal letselongevallen wel daalt en het aantal doden niet, wijst erop dat de ongevallen veel ernstiger zijn geworden.

Georges Gilkinet, Vice-Premier en minister van mobiliteit: “Wat me opvalt aan deze barometer, is uiteraard de atypische situatie door de coronamaatregelen, maar ook de stijging van het aantal fietsdoden. Dat is verontrustend. Er gebeuren steeds meer verplaatsingen met de fiets en daar ben ik zeer verheugd over. Toch zijn er extra specifieke maatregelen nodig en moeten we de weg beter delen zodat iedereen zich veilig kan verplaatsen en zich veilig kan voelen. Dat is één van mijn prioriteiten bij de actualisering van de wegcode. Die moet bijdragen aan de doelstelling van het regeerakkoord om het aantal verkeersslachtoffers drastisch te laten dalen.”

De volledige barometer is terug te vinden via https://www.vias.be/nl/onderzoek/verkeersveiligheidsbarometer/

Close

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.