Volgens een Europese enquête stuurt of leest 1 op de 4 Belgische bestuurders berichten tijdens het rijden. Dat is meer dan het Europese gemiddelde. 1 op de 6 bestuurders belt ook nog steeds zonder gebruik te maken van een handenvrije kit. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 1 op de 10 bestuurders aangeeft al eens een ongeval of bijna-ongeval gehad te hebben door gsm-gebruik achter het stuur. Om de bestuurders te sensibiliseren over de gevaren van smartphonegebruik lanceren Vias institute en Baloise Insurance een nieuwe campagne: ‘Wagen in, gsm uit’. Olympisch kampioene Nina Derwael is de ambassadrice. Een spot op radio en televisie herhaalt de campagneboodschap.

Op 1 juli 2000 werd in de wegcode opgenomen dat "Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand.” Vorig jaar werden 107.686 bestuurders geverbaliseerd voor een inbreuk op deze regel. Dat zijn er bijna 300 per dag! Het is het hoogste aantal sinds 2016 en dat terwijl er mogelijk door de gezondheidscrisis in 2020 minder controles waren door de politie.

20 jaar na de invoering van de regel is het fenomeen afleiding achter het stuur door de gsm dus toegenomen. Dat geldt zeker voor het lezen en versturen van berichten, maar ook voor het raadplegen van sociale media of het nemen van foto’s.

1 bestuurder op 4 leest of verstuurt berichten

Uit een Europese enquête van de Fondation Vinci in 11 Europese landen blijkt dat iets meer dan 1 op de 4 Belgische bestuurders (26%) aangeeft wel eens een sms of email te lezen of te versturen wanneer ze met de wagen rijden. Daarmee scoren we slechter dan het Europese gemiddelde (22%). 1 op de 6 bestuurders (17%) blijft ook nog bellen zonder handenvrije kit. Dit terwijl Bluetoothsystemen niet meer zo duur zijn en in heel wat wagens standaard beschikbaar zijn. 55% van de bestuurders gebruikt zo’n Bluetoothset. Het gebruik van de GSM in de wagen beperkt zich niet enkel tot telefoneren of berichten versturen. 6% van de Belgische bestuurders geeft ook toe al rijdend naar video’s te kijken op hun smartphone.

Direct gevolg van dit veelvuldig gebruik van de gsm in de wagen: bijna 1 op de 10 bestuurders (9%) heeft al een ongeval of bijna-ongeval gehad door gsm-gebruik. Nochtans beschouwt de helft van de ondervraagde Belgen (50%) afleiding als 1 van de grootste ongevalsfactoren. In vergelijking met 5 jaar geleden (28%) toont dit aan dat het fenomeen een steeds groter wordend probleem is.

Ten minste 50 doden en 4500 gewonden elk jaar in België

Afleiding door de gsm of een ander elektronisch toestel verhoogt aanzienlijk de kans op een ongeval. Volgens een Amerikaanse studie zorgt een bericht opstellen, lezen en versturen ervoor dat je 6x meer kans hebt op een ongeval. Activiteiten waar de bestuurder zijn blik van de weg moet afwenden, bijvoorbeeld om naar een scherm te kijken, zorgen voor het grootste risico.

Activiteit

Verhoging van het ongevalsrisico in vergelijking met een referentiesituatie

Een telefoontje doen (gsm in de hand)

x 2

Iets opzoeken op de gsm (een contact zoeken, iets opzoeken op het internet bijvoorbeeld)

x 3

Een bericht schrijven, lezen en versturen (gsm in de hand)

x 6

Een nummer ingeven (gsm in de hand)

x12

Sommige onderzoeken komen tot de conclusie dat het gebruik van de smartphone voor sociale media zwaardere gevolgen kan hebben dan rijden met alcoholgehalte van 0,8 ‰. Op basis van een extrapolatie van de cijfers uit wetenschappelijk onderzoek schat Vias dat afleiding achter het stuur door de gsm in ons land elk jaar voor ten minste 50 doden en 4500 gewonden zorgt.

Campagne ‘Wagen in, gsm uit’.

Om de bestuurders te sensibiliseren over de gevaren van de smartphone achter het stuur lanceren Vias institute en Baloise Insurance vandaag een nieuwe campagne met een spot die de komende weken te horen en te zien zal zijn op nationale radio en tv.

In de spot zien we Olympisch kampioene Nina Derwael die tijdens een oefening aan de brug met ongelijke leggers een telefoontje krijgt van een vriendin. Terwijl Nina probeert te antwoorden, verliest ze haar evenwicht en valt ze op de mat. De analogie met het gebruik van de smartphone achter het stuur is duidelijk, behalve dat er in het verkeer geen mat is om je op te vangen. De spot eindigt met de slogan: ‘Wagen in, gsm uit.’

De radiospot is gebaseerd op hetzelfde principe. Terwijl Nina haar oefening doet, rinkelt haar gsm. Terwijl ze opneemt, richt ze zich tot met verbazing naar het publiek. "Vind je het raar dat ik mijn gsm gebruik tijdens mijn oefening? Je gsm achter het stuur gebruiken is net zo raar.".

Bart Walraet, directeur Corporate Marketing Baloise Insurance:”Als verzekeraar willen we onze verantwoordelijkheid nemen en volgen we al lange tijd een strategie van preventie om veiliger verkeer te stimuleren. We willen bestuurders bewust maken dat het gebruik van de smartphone en het verkeer niet samengaan. Het ideale scenario is uiteraard: 'Wagen in. Gsm uit'. Gaat je dit te ver omdat je bijvoorbeeld een app als navigatiesysteem gebruikt? Stel dan de 'niet storen'-functie in. Daarmee kan je inkomende oproepen weren en worden meldingen stilgehouden.

Al het campagnemateriaal is terug te vinden via:

Contactpersonen:

Stef Willems: woordvoerder Vias 0473/85.59.44.

Manu Mus: woordvoerder Baloise Insurance: 0498/25.41.04