Het project MONITOR, een samenwerking tussen Vias institute en de FOD Mobiliteit, brengt het mobiliteits- en verkeersveiligheidsgedrag van meer dan 30.000 Belgen in kaart. Uit het onderzoek blijkt dat de Belg erg gehecht is aan zijn wagen: 56% van de dagelijkse verplaatsingen gebeuren met de auto. Bij het woon-werkverkeer zien we wel een interessante evolutie, vergeleken met het vorige onderzoek in 2010.
Zo wordt de auto sneller geruild voor de fiets (van 7 naar 16%) en doetook de trein het beter (van 6 naar 10%). Uit de studie blijkt dat de meest gevaarlijke vervoersmiddelen de motorfiets en fiets blijven. Wie met een elektrische fiets rijdt, wordt ook met gevaarlijkere situaties geconfronteerd dan wie met een gewone fiets rijdt. Een mogelijke oorzaak is de hogere gemiddelde snelheid van een elektrische fiets (24 km/u vs. 17 km/u voor een gewone fiets).
Omdat de fiets steeds populairder wordt en een oplossing kan bieden voor een mobiliteitsprobleem is het onontbeerlijk dat er hier verder wordt geïnvesteerd in een goede fietsinfrastructuur en een voortdurende sensibilisering van de autobestuurders. Daarnaast moeten fietsers natuurlijk ook zelf hun verantwoordelijkheid opnemen, voorzichtig zijn en zich beschermen.