Mobiliteit is een belangrijke uitdaging in grote stedelijke centra en als gevolg daarvan ontstaan er voortdurend nieuwe micro-mobiele oplossingen. De elektrische step wordt steeds belangrijker in Brussel. Vandaag de dag vervangt 1 op de 4 ritten van dit nieuwe vervoermiddel een autorit. Het is daarom belangrijk om dit te bevorderen. In het kader van de projectoproep ‘Smart Road Safety’ van het Brussels Gewest lanceren Vias institute, AloAlto en Lime vandaag een studie om in kaart te brengen waar de infrastructuur een probleem stelt. Daarnaast is er een academie opgericht om de gebruikers de juiste reflexen bij te brengen en hen aan bepaalde regels te herinneren.

26% van de verplaatsingen vervangt autorit

Volgens een nieuwe enquête van Brussel Mobiliteit vervangt 26% van de verplaatsingen met een elektrische scooter een autorit en 18% een taxirit. Een op de drie gebruikers van deelsteps (en zelfs 1 op de 2 voor regelmatige gebruikers) overweegt de aanschaf van eigen materiaal. Kortom, de elektrische step neemt een centrale plaats in onder de nieuwe micro-mobiele oplossingen en het is belangrijk om deze te promoten om het autogebruik in grote stedelijke centra zoals Brussel te verminderen.

‘Safer Cities’ om de infrastructuur te verbeteren

De veiligheid van kwetsbare weggebruikers is voor een stuk afhankelijk van de kwaliteit van de infrastructuur waarover zij beschikken. In deze context heeft het Brussels Gewest een oproep tot het indienen van projecten met de titel ‘Smart Road Safety’ gelanceerd, waarop Vias, Lime en AloAlto hebben gereageerd.

Hoe werkt het in de praktijk?

Lime heeft 30 scooters uitgerust met een geconnecteerde drukknop die de geselecteerde gebruikers in 3 scenario's kunnen gebruiken:

• Eén druk op de knop = ongemakkelijke situatie. Op deze plaats is de infrastructuur niet comfortabel, maar niet gevaarlijk.
  • Dubbele druk op de knop = onveilige situatie. De gebruiker meldt een gevaarlijke plaats.
  • 3 seconden ingedrukt houden = ongeval of ‘bijna-ongeval’ (er een manoeuvre uitgevoerd om een ongeval te vermijden)

De gegevens worden gedurende 4 weken verzameld, geanalyseerd en op het einde van het jaar aan het Brussels Gewest doorgegeven.

"71% van onze Brusselse gebruikers zegt dat hun gevoel van onveiligheid vooral te wijten is aan de slechte kwaliteit van de infrastructuur en het gebrek aan adequate fietspaden. Met Vias institute willen we de ervaring verbeteren voor alle mensen die zich willen verplaatsen met een micro-mobiliteitsoplossing. Dit #SaferCities-project is daarom een geweldige kans om innovatieve manieren te gebruiken om de stedelijke infrastructuur positief te beïnvloeden", zegt Benjamin Barnathan, General Manager Lime Belgium en Frankrijk.

"First Ride": een academie voor veilig en verantwoordelijk rijden

Parallel aan dit project zullen Lime en Vias de bewustwording van deze nieuwe duurzame manier van verplaatsen blijven vergroten door de oprichting van de‘First Ride’- academie. Het doel van deze trainingen is om gebruikers van e-steps de juiste reflexen bij te brengen en hen te herinneren aan de regels van goed gedrag. Aan het einde van de sessie ontvangt de gebruiker een Lime helm en wordt hij uitgenodigd om het apparaat te testen op een beveiligd parcours onder toezicht van geautoriseerde trainers. Enkele tientallen mensen waren zaterdag uitgenodigd.

"Volgens de enquête van Brussels Mobiliteit is meer dan 1 op 4 elektrische stepgebruikers zich er niet van bewust dat het verboden is om op trottoirs sneller te rijden als je sneller dan stapvoets rijdt. Naast enkele praktische adviezen om de gevaren van het verkeer beter te begrijpen, lijkt een herinnering aan de belangrijkste regels van het verkeersreglement daarom noodzakelijk. Dit is een van de doelstellingen van deze ‘First Ride’ academie,” zegt Karin Genoe, CEO van Vias institute.