Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute in samenwerking met de Federale Politie waren er in Vlaanderen in de eerste 6 maanden van dit jaar 109 doden ter plaatse. Dat is een stijging met 24% ten opzichte van 2020. Dat zorgt voor het hoogste aantal verkeersdoden sinds 2016. De tendens is compleet verschillend dan in de andere gewesten. In Wallonië was er een daling met 20% ten opzichte van 2020 en kwamen nog 70 mensen om het leven. Ook in Brussel daalde het aantal verkeersdoden van 10 naar 4. De nationale balans was hierdoor licht positief wat het aantal verkeersdoden betreft. Het aantal letselongevallen steeg nationaal wel stevig met 12%. Bij de bromfietsongevallen zagen we zelfs een stijging van 39%. Vooral bij Vlaamse jongeren wordt de bromfiets terug populairder en gebeuren er terug meer ongevallen.

Compleet tegenovergestelde tendensen in de verschillende regio’s

Het aantal doden ter plaatse op onze wegen is tijdens de eerste 6 maanden van het jaar gedaald:

-2% in vergelijking met 2020 (ofwel 183 doden in plaats van 186). Daar worden later ook nog de ‘doden 30 dagen’ aan toegevoegd, dat zijn de personen die tot 30 dagen na hun ongeval aan hun verwondingen overlijden.

De tendensen van het aantal doden ter plaatse zijn wel compleet tegenovergesteld in Vlaanderen en Wallonië. Een stijging van 24% in Vlaanderen (van 88 naar 109) en een daling met 20% in Wallonië (van 88 naar 70) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het cijfer in Wallonië was het laagste van de laatste 10 jaar, dat van Vlaanderen was sinds 2016 niet meer zo hoog. In Brussel ging het aantal doden van 10 naar 4.

Aantal doden ter plaatse in functie van de regio

 

 

2020

 

2021

Evolutie 2020-2021

(aantallen)

Evolutie 2020-2021

(%)

Vlaanderen

88

109

+ 21

+ 24%

Wallonië

88

70

- 18

- 20%

Brussel

10

4

- 6

/

België

186

183

- 3

- 2%

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

Het aantal letselongevallen stijgt wel stevig (van 13.890 naar 15.518, ofwel + 12%), net zoals het aantal gewonden (van 16.908 naar 18.758, ofwel + 11%). De stijging van het aantal letselongevallen zien we in elk gewest. In Vlaanderen steeg het aantal ongevallen met 11% (van 8585 naar 9509), in Brussel met 6% (van 1481 naar 1568) en in Wallonië met 16% (van 3824 naar 4441).

Evolutie 2020-2021 van het aantal letselongevallen en slachtoffers tijdens het eerste trimester  

 

 

1er semester 2020

 

1er semester 2021

Evolutie 2020-2021

 (cijfers)

Evolutie

2020-2021

%

Letselongevallen

13 890

15 518

+1628

+11,7%

Totaal aantal slachtoffers

17 094

18 941

           +1847

+10,8%

Doden

186

183

-3

-1,6%

Gewonden

16 908

18758

+1850

+10,9%

                              Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

Tendensen volgens het type weggebruiker op nationaal vlak

Stijging van het aantal doden bij de fietsers

Op nationaal niveau zien we een gemengd patroon als het gaat over de doden per vervoerswijze. Het aantal fietsdoden steeg van 16 naar 21. En het aantal doden in ongevallen met een lichte vrachtwagen steeg van 16 naar 25. Bij de voetgangers daarentegen noteerden we een daling van 22 naar 17 doden en bij de auto-inzittenden van 91 naar 87.

Stijging van het aantal ongevallen voor alle types weggebruikers

Op nationaal vlak is er wel een stijging van het aantal letselongevallen voor alle types weggebruikers. De grootste stijging zien we bij de bromfietsen (+ 39%, van 1154 naar 1602 ongevallen). Dat is opvallend, want tussen 2011 en 2020 was het aantal ongevallen met deze vervoerswijze met 55% gedaald.

De stijging van het aantal ongevallen in deze categorie komt niet door het succes van de speed pedelecs. Van de 1517 slachtoffers in deze categorie reden slechts 123 (ofwel 8%) met een speed pedelec.

Tendensen in Vlaanderen

In juni zijn er een aantal versoepelingen geweest zoals de heropening van de horeca en kwamen mensen ook terug samen rond het EK voetbal. Samen met het feit dat mensen zich terug meer verplaatsten heeft dat in Vlaanderen een impact gehad op het aantal verkeersdoden. In juni waren er 27, dat zijn er 14 meer dan in dezelfde maand vorig jaar.

Vooral voor de auto-inzittenden zien we in de eerste 6 maanden een stijging van 33 naar 44 doden. Daarnaast kwamen er ook meer fietsers (van 14 naar 18) en bromfietsers (van 3 naar 6) om het leven. Ook bij ongevallen met een lichte vrachtwagen steeg het aantal doden van 12 naar 16.

In Oost-Vlaanderen (van 25 naar 19) en West-Vlaanderen (van 15 naar 13) was er een lichte daling van het aantal doden. In West-Vlaanderen waren het er zelfs nooit minder. In Limburg (van 17 naar 23), Vlaams-Brabant (van 13 naar 26) en Antwerpen (van 18 naar 28) was er wel een duidelijke stijging.

Bij de letselongevallen is er in Vlaanderen vooral een opvallende stijging bij de ongevallen met een lichte vrachtwagen (+18%) en de bromfietsers (+41%). Vooral bij de jongeren tot 24 jaar zit het aantal bromfietsongevallen de laatste jaren terug in de lift. Bij de 16- en 17-jarigen gebeurden zo 262 ongevallen, dat was al van 2015 geleden dat het er nog zo veel waren.

Voor de fietsongevallen zien we een kleine stijging met 3% van het aantal ongevallen met een gewone fiets, voor de elektrische fietsen is er een stijging met 24% van het aantal letselongevallen.

Conclusie

De cijfers van deze barometer mag je niet zomaar vergelijken met die zeer uitzonderlijke periode van 2020. Voor Vlaanderen zien we op vele vlakken dat de cijfers zich terug op het niveau van 2019 bevinden. Toch is er een structureel stijgende trend waar te nemen voor het aantal fietsongevallen en ongevallen met bromfietsen.

De cijfers zijn dus zeker voor Vlaanderen niet gunstig, zeker in de wetenschap dat de horeca nog lange tijd dicht was dit voorjaar en er gedurende verschillende maanden nog een avondklok was.

Wat de bromfietsongevallen betreft, is er zeker in Vlaanderen een revival onder jongeren om met een bromfiets te rijden. Dat leidt tot meer ongevallen, zeker bij de jongste leeftijdsgroepen.

De volledige barometer is terug te vinden via https://www.vias.be/nl/onderzoek/verkeersveiligheidsbarometer/

Close

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.