Fietsbijstand

Tijdens deze coronacrisis hebben heel wat mensen de fiets (her)ontdekt. Bij fietsen hoort af en toe helaas ook fietspech: een lekke band of kettingbreuk kan altijd gebeuren. Dit hoeft niet altijd het einde van je fietsrit te betekenen, want steeds meer fietsers doen beroep op een fietsbijstand van een mobiliteitsorganisatie. Hoe werkt die fietsbijstand nu precies? Danny Smagghe van Touring en Koen Snoeys van VAB verduidelijken.

Zowel Touring als VAB hebben jarenlange ervaring en expertise in het verhelpen van pech voor automobilisten. Sinds 2013 bieden ze ook allebei een fietsbijstand aan vanaf ongeveer 40 euro per jaar.

Koen Snoeys, B2B manager van VAB legt uit: ‘Onze fietsbijstand is gebaseerd op hetzelfde model als de pechverhelping bij auto’s. We zorgen dat we de mobiliteit van onze klanten terug kunnen herstellen. We doen altijd ons uiterste best om zo veel mogelijk de fiets ter plaatse te herstellen met ons team van speciaal geschoolde fietsherstellers. Mensen die een abonnement hebben kunnen ons 24u op 24u bellen.’

Bij Touringwoordvoerder Danny Smagghe klinkt ongeveer hetzelfde geluid: ‘Onze pechverhelper is binnen de 40 minuten ter plaatse en indien een herstelling onmogelijk is op locatie, dan brengt hij de pechvogel met zijn fiets of bromfiets tot bij de fietsenmaker naar keuze, naar huis of naar de plaats van bestemming. Alle tweewielers, bromfietsen en elektrische fietsen komen in aanmerking, ongeacht de leeftijd.’

De meest voorkomende problemen die gemeld worden zijn platte banden, problemen met de ketting en kapotte remkabels. Ook problemen met de elektrische fiets (zoals aan de batterij) kunnen hersteld worden.

Wie sluit zo’n fietsbijstandscontract af?

Koen Snoeys: ‘Het lidmaatschap voor privépersonen is gebonden aan een persoon, ongeacht met welke fiets hij rijdt. Hij kan dus zowel als hij met zijn mountainbike, stadsfiets of elektrische fiets op ons beroep doen. Maar onze fietsbijstand is er niet alleen voor privé-personen, maar is steeds vaker gelinkt aan leasecontracten voor bedrijven. Daar is elk contract wel gelinkt aan één fiets. In totaal zijn er zo’n 170.000 mensen die gebruik maken van onze fietsbijstand, hierbij gaat het steeds meer om contracten die gelinkt zijn aan bedrijven.’

Danny Smagghe: ‘Onze bijstandsdiensten worden geleverd aan iedereen, met gelijk welke tweewieler. We doen dit zowel aan particulieren als aan bedrijven. Touring biedt sedert enkele jaren wel een totaalpakket aan genaamd Move-On. Daarbij zijn de weggebruikers verzekerd met gelijk welk voertuig ze zich verplaatsen. Het is onmogelijk te zeggen hoeveel fietsen we nu daadwerkelijk dekken omdat dit dus sedert enkele jaren vervat zit in het totaalpakket van Move-On. Momenteel gaat het over ongeveer 40.000 contracten voor die dienst, maar die hebben dus niet allemaal een fiets.’

Is er een evolutie in de personen die fietsbijstand gebruiken?

Koen Snoeys: ‘Eerst waren het vooral de actieve senioren met een elektrische fiets die beroep deden op de fietsbijstand. Nu bereiken we een veel diverser publiek, waarbij ook een groot gedeelte pendelaars.’

Door de coronacrisis en de lockdowns zien ze bij Touring ook een stijging van het aantal interventies. ‘In april van 2020 waren er 44%% meer interventies voor fietsers en in mei 34% in vergelijking met dezelfde maanden in 2019. Dat toont aan dat er niet alleen meer fietsen worden gekocht en verzekerd, maar dat het gebruik is toegenomen”, aldus Smagghe.

Welke plaats neemt de fiets in het mobiliteitsaanbod van jullie organisatie?

“VAB wil een deel van de mobiliteitsoplossing zijn, de auto is niet altijd de oplossing”, aldus Koen Snoeys. ‘In functie van je verplaatsing kies je het gepaste vervoersmiddel. We gaan voor een multimodaal verkeer. Daarnaast is VAB als mobiliteitsorganisatie voorstander van slimmere mobiliteit en proberen we elke opportuniteit te benutten om ook de fiets mee te nemen in elke daartoe relevante communicatie en campagne. Fietsbijstand is voor ons zeker geen window dressing. In ongeveer de helft van al onze communicaties en campagnes praten we over de fiets’, besluit Koen Snoeys.

Bij Touringwoordvoerder Danny Smagghe klinkt het zo: ‘We zijn een mobiliteitsorganisatie en geen automobilistenclub. We trachten zelf het voorbeeld te geven door als eerste op de markt pechverhelping in de steden uit te voeren met een elektrische bakfiets. Het fietsgebruik zal alleen maar toenemen en daarop richten wij ons.’