Zowat overal in Europa vindt er vandaag een flitsmarathon plaats. In België wordt die al voor de 14de keer georganiseerd door de politie. Vias institute steunt deze actie die als doel heeft om duidelijk te maken dat overdreven snelheid nog altijd de grootste doodsoorzaak op onze wegen is. 1 dodelijk ongeval op de 3 is te wijten aan overdreven of onaangepaste snelheid. Nochtans krijgt gemiddeld genomen een Belgische bestuurder om de twee jaar een boete voor een snelheidsovertreding.

Hoofddoel is sensibiliseren.

De flitsmarathon heeft een dubbel doel: de bestuurders aansporen om hun gedrag aan te passen en de snelheidslimieten te respecteren. Daarnaast wil de actie ook blijven in herinnering brengen dat 1 dodelijk ongeval op 3 te wijten is aan onaangepaste of overdreven snelheid.

Tijdens de editie van eind 2018 heeft Vias vastgesteld dat de gemiddelde snelheid met 3% tot 7% daalde op de dag van de marathon. Het aantal voertuigen dat in overtreding was daalde met 25%. De aankondiging van de snelheidscontroles, samen met de uitgevoerde controles heeft wel degelijk een impact op de gereden snelheden op onze weg.

10 km/u sneller= verhoging van het risico op een ongeval met 80%

Een studie uit 2019 van Rune Elvik, één van de meest vooraanstaande verkeersveiligheidswetenschappers, toonde aan dat een snelheidstoename van 10 km/u leidt tot een toename van het risico op letselongevallen met 80% en van dodelijke ongevallen met 120%, dat is meer dan een verdubbeling.

Belg rijdt graag te snel

In 2019 zijn iets meer dan 4 miljoen boetes uitgedeeld voor overdreven snelheid. Dat is een stijging met 8% ten opzichte van 2018. Gemiddeld genomen, krijgt een Belgische bestuurder dus een boete om de twee jaar.

Ondanks de toegenomen pakkans en de toename van het aantal boetes blijft overdreven snelheid een groot probleem op onze wegen. Volgens een Europese enquête uit 2019, geeft 68% van de Belgen toe in de voorbije maand te snel te hebben gereden op de autosnelweg. Het Europese gemiddelde in andere landen is 62%. Binnen de bebouwde kom geeft 6 op de 10 Belgische bestuurders (62%) toe wel eens te snel te hebben gereden, ten opzichte van 56% in de rest van Europa.

Close

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.