Exact 50 jaar geleden noteerden we in België het hoogste aantal verkeersdoden ooit. 3101 personen kwamen in 1972 om het leven. Sindsdien is het aantal verkeersdoden progressief gedaald. In 2019 waren er 644 verkeersdoden en vorig jaar 516.  Er is dus vooruitgang geboekt. Toch hebben in totaal 80 000 personen de voorbije 50 jaar het leven gelaten in een verkeersongeval. Dat is ongeveer het aantal inwoners van de stad Hasselt.

Daarom hebben Vias institute en de VZW Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK) in aanwezigheid van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters vandaag symbolisch in Hasselt een tapijt onthuld met daarop de namen van al die slachtoffers.

1972: een triest historisch record

In 1972 kwamen 3101 personen om het leven op onze wegen. Dat is het hoogste aantal dat ooit officieel geregistreerd werd in ons land. Vanaf dat jaar werd het duidelijk dat er maatregelen moesten genomen worden om het aantal verkeersdoden een halt toe te roepen. Zo werd in 1974 definitief 120 km/u ingevoerd als de maximumsnelheid op autosnelwegen en 90 km/u op andere wegen. Dit was het begin van een lange lijst van maatregelen die de situatie aanzienlijk zouden verbeteren. In 1984 daalde ons land voor het eerst onder de 2.000 doden en in 2008 daalde dit aantal onder de 1.000. In 2019, het laatste jaar voor de gezondheidscrisis, stierven 644 mensen op onze wegen.

Aantal verkeersdoden op onze wegen en de voornaamste verkeersveiligheidsmaatregelen in ons land de voorbije 50 jaar.

Bijna 80.000 doden en 3,4 miljoen gewonden in 50 jaar

Ondanks de vooruitgang die geboekt is, zijn er de laatste 50 jaar ongeveer 80.000 slachtoffers overleden in een verkeersongeval. Dat is ongeveer even veel als het aantal inwoners van Hasselt.

Naast deze doden vielen er meer dan 3,4 miljoen gewonden. Voor sommigen van hen heeft het ongeval hun leven volledig veranderd. Zo herstelt 80% van alle mensen die ernstig gewond raken bij verkeersongevallen nooit meer volledig. Zij hebben in hun dagelijks leven nog steeds in meer of mindere mate last van hun ongeval. 30% van hen is zelfs moeten verhuizen als gevolg van het ongeval. De gevolgen zijn niet alleen enorm voor het slachtoffer, maar ook voor de directe familie. In 1 op de 6 gevallen (16%) moest een lid van de naaste familie van de gewonde zelfs stoppen met werken om voor hem of haar te zorgen.

Internationale herinneringsdag voor verkeersslachtoffers

Elk jaar organiseert de Verenigde Naties wereldwijd de ‘Internationale herinneringsdag voor verkeersslachtoffers’. Doorheen de jaren is dat een belangrijk moment geworden om aandacht te vragen voor de emotionele schade die door verkeersongevallen veroorzaakt wordt en om de slachtoffers op gepaste wijze te eren.

Ook wordt er hulde gebracht aan de hulp- en interventiediensten die alle moeite doen om de ernst van ongevallen te verminderen.

In België promoot de vereniging ‘Ouders van Verongelukt Kinderen (OVK)’ systematisch deze dag. Dit jaar werd een tapijt met de namen van slachtoffers van verkeersongevallen in België symbolisch tentoongesteld in Hasselt.

Gedelegeerd bestuurder van OVK Koen Van Wonterghem: "De herdenking van verkeersslachtoffers past perfect in de missie van onze organisatie, die er onder meer in bestaat de nabestaanden van slachtoffers bij te staan in hun rouwproces en hen te helpen bij de vele administratieve en juridische procedures waarmee ze weinig of geen ervaring hebben.”

Wat met de toekomst?

Tijdens de Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid een jaar geleden werden 32 maatregelen aangekondigd door de federale overheid om België te helpen de enige menselijk aanvaardbare doelstelling te bereiken, namelijk nul verkeersdoden tegen 2050. Voor 2030 is een tussentijdse doelstelling van maximaal 320 doden vastgesteld. In 2021 stierven officieel 516 mensen op onze wegen en de laatste cijfers van de verkeersveiligheidsbarometer suggereren dat dit cijfer in 2022 zal stijgen. Kortom, er is nog een lange weg te gaan.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “Deze cijfers zijn hallucinant en de tendens is verontrustend. We ontvangen allerlei signalen dat het de verkeerde richting uitgaat en moeten vermijden dat politiek en maatschappij hierin berust. Vorig jaar heb ik het nieuw Vlaams Verkeersveiligheidsplan voorgesteld waarin de veiligheid van de actieve weggebruiker centraal staat. We investeren maximaal in veilige en comfortabele infrastructuur, plaatsen trajectcontroles, blijven middelen voorzien voor educatie en sensibilisering en toch zien we helaas geen positieve evolutie in de ongevallencijfers. We monitoren ons plan permanent en zullen bijsturen waar nodig en willen vooral focussen op gedrag. Ik blijf ook bij mijn bevoegde federale collega’s aandringen op een strengere handhaving. De pakkans moet omhoog. Niet om mensen te pesten, maar om een duidelijk signaal te geven dat roekeloos en onverantwoord rijgedrag mensenlevens eist. Zoiets kan en mag de maatschappij niet tolereren.”

Stef WILLEMS, woordvoerder Vias institute  0473/85.59.44.

Koen VAN WONTERGHEM, Gedelegeerd Bestuurder OVK: 0499/17.71.86