28% van de Belgen geeft toe achter het stuur wel eens een sms te sturen of te lezen. Daarmee scoren we samen met de Grieken, het slechtste van 11 Europese landen. Steeds vaker stellen we ook de GPS al rijdend in. Een ander verontrustend fenomeen is dat 1 Belg op  de 5 toegeeft wel eens rond te rijden boven de wettelijke alcohollimiet zonder naar eigen zeggen daarvan de effecten te voelen. Dit zijn enkele resultaten uit de nieuwe Europese barometer van de Fondation Vinci.

‘Fondation Vinci Autoroutes’ bevraagt elk jaar in heel Europa weggebruikers over hun gedrag. Dit jaar werd de bevraging bij een representatieve steekproef van de bevolking gehouden in 11 Europese landen. Dit zijn de belangrijkste resultaten voor België.

2 seconden niet op de weg letten? 80% van de Belgen geeft toe dat het bij hen gebeurt.

Meer dan de helft van de Belgen (53%) stelt hun GPS al rijdend in (ten opzichte van 49% in 2019). Dat is een lichte stijging en ligt ook hoger dan het Europese gemiddelde (44%). Je GPS-systeem al rijdend instellen is nochtans een gedrag dat perfect te vermijden valt, door op voorhand je bestemming in te voeren.

Meer dan 1 Belg op 4 (28%) geeft toe sms-jes of mails te lezen of te versturen achter het stuur. We zijn daarin samen met de Grieken de weinig benijdenswaardige Europese kampioen.  

4 op de 5 Belgen (80%) geef trouwens toe wel eens gedurende 2 seconden niet op de weg te letten. Naast het gebruik van de gsm komt dat ook door iets te zoeken in de wagen of door de radio of muziek te regelen.

In die 2 seconden dat je niet oplet aan 120 m/u heb je al een afstand van 66 meter afgelegd. Let je 3 seconden niet op, heb je 100 meter afgelegd, ofwel de lengte van een voetbalveld.

11% van de Belgen geeft aan dat ze een ongeval of bijna-ongeval gehad hebben door het gebruik van de gsm in de wagen.

Nog opvallend is dat 1 Belgische bestuurder op 5 (20%) hun auto als een ‘persoonlijke bubbel’ ervaart waar men minder aandacht heeft voor de andere weggebruikers. In Nederland is 10% die mening toegedaan, in Frankrijk 17% en in Duitsland 9%.

Meer en meer bestuurders geven ook toe naar films of video’s te kijken tijdens het rijden. 4% van de Belgen geeft dit gedrag toe. Dit is uiteraard extreem gevaarlijk gedrag omdat je aandacht op dat moment helemaal niet meer naar de weg kan gaan.

66% van de Belgische bestuurders geeft ook toen wel eens niet te vertragen in de buurt van wegenwerken. Daarmee scoren we het slechtste van alle bevraagde landen.

Alcohol achter het stuur: 1 op de 5 Belgen zegt de effecten niet te voelen

Alcohol achter het stuur blijft een groot probleem in ons land. 1 Belgische bestuurder op 5 zegt dat het hen wel eens overkomt dat ze met de wagen rijden wanneer ze boven de wettelijke limiet zitten zonder dat ze de effecten van de alcohol voelen. Dat is bijzonder hoog in vergelijking met onze buurlanden zoals Duitsland en Nederland, waar slechts 4% van de bestuurders dit gedrag stelt. In Zweden en Slovakije is dat zelfs maar 3%.

Dit cijfer toont aan dat de Belg nog altijd de impact van alcohol achter het stuur minimaliseert. Als je rondrijdt met meer dan 0,5 promille heeft de alcohol wel degelijk altijd een impact op je rijcapaciteit.

Daling van het aantal middenvakrijders op de autosnelwegen

In 2019 gaf 55% van de Belgische automobilisten aan dat ze wel eens de middenrijstrook ‘bezetten’ op de autosnelweg. Dit jaar is er een lichte daling naar 52%. We zien ook een daling bij het inhalen langs rechts. Vorig jaar gaf 42% aan dit gedrag te stellen, dit jaar is dat 37%. De mediabelangstelling voor dit onderwerp en de verhoging van de boetes (van 58 naar 116 euro) hebben mogelijk een rol gespeeld in deze wijziging van het gedrag.

Belgen hebben ondanks alles toch goede reputatie in Europa

Ondanks alles hebben de Belgische automobilisten een goede reputatie in de ogen van de andere Europese bestuurders. 43% van de buitenlandse bestuurders kent ons tenminste 1 positief adjectief toe. 20% van de Europeanen vindt de Belgen ‘waakzaam’ en 13% schat ons in als ‘kalme’ chauffeurs.

Close

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.