84% van de Belgische bestuurders leeft het verkeersreglement wel eens niet na. Daarmee presteren we het slechtste van 11 Europese landen die in de nieuwe Europese barometer van de Fondation Vinci bevraagd werden. Meer dan 6 op de 10 Belgen stoppen niet helemaal wanneer dat moet of ‘vergeten’ te vertragen aan wegenwerken. 1 op de 6 Belgen zegt ook ‘niet dezelfde persoon te zijn wanneer ze achter het stuur zitten’. Dat is ook het hoogste percentage in Europa. Er is dus nog veel werk om de Belgische bestuurders te sensibiliseren over het nut van de verkeersregels en de noodzaak om de andere weggebruikers te respecteren.

‘Fondation Vinci Autoroutes’ bevraagt elk jaar in heel Europa weggebruikers over hun gedrag. Dit jaar werd de bevraging bij een representatieve steekproef van de bevolking gehouden in 11 Europese landen. Dit zijn de belangrijkste resultaten voor België.

Wegcode volgen? Dat doen we om geen boete te krijgen.

84% van de Belgische bestuurders wijkt wel eens af van de bestaande verkeersregels. Nergens elders in Europa ligt dat percentage zo hoog. Van de Belgen die de regels niet volgen doet 60% dat omdat ze de regels niet altijd aangepast vinden aan de situatie. Ook dat is het hoogste percentage van alle Europese landen. 30% vindt dat sommige regels er enkel zijn om geld op te leveren door het uitschrijven van boetes.

Welke reden beschrijft het best, waarom je niet altijd de verkeersregels volgt?

Europees gemiddelde

De regels zijn niet altijd coherent

60%

52%

Sommige regels zijn er enkel om boetes te geven

30%

29%

Ik mag er van afwijken, want ik ben bijzonder voorzichtig

20%

22%

Het is mijn vrijheid

8%

10%

Ik mag ervan afwijken, want ik ben een ervaren bestuurder

8%

9%

Wanneer we wel de regels volgen, is dat niet noodzakelijk om ons te beschermen. Slechts 23% haalt dit argument aan ten opzichte van 26% in Europa. 15% geeft als hoofdreden ‘om de anderen te beschermen’. Europees ligt dat gemiddelde op 22%. 1 op de 5 van de Belgische bestuurders (20%) geeft als hoofdreden om de wegcode te volgen dat ze geen boete willen krijgen. Daarmee scoort België het hoogst van alle landen. Europees ligt het gemiddelde op 11%. Geld is dus nergens anders dan in België zo een intrinsieke motivatie om de regels te respecteren.

Wanneer je de verkeersregels volgt is dat eerst en vooral….

Europees gemiddelde

… omdat ik denk dat de regels relevant zijn

30%

… om mezelf te beschermen

23%

26%

… om beter de anderen te beschermen

15%

22%

… om mijn passagiers te beschermen

12%

11%

… om een boete te vermijden

20%

11%

2 op de 3 Belgen vergeet te vertragen bij wegenwerken

Dat we het niet zo nauw nemen met de verkeersregels leidt onvermijdelijk tot gevaarlijke situaties waarbij doden en gewonden kunnen vallen. Zo geeft 2 op 3 de Belgische bestuurders (67%) aan dat ze wel eens vergeten te vertragen in de buurt van wegenwerken. Ook daar zijn we de weinig benijdenswaardige Europese kampioen. Het gemiddelde in de andere landen bedraagt 51%. In 2019 kwamen er nog 23 mensen om het leven in een ongeval in de buurt van wegenwerken. Dat is het hoogste aantal van de afgelopen 5 jaar.

61% van de Belgische bestuurders stopt trouwens niet waar ze echt tot stilstand moeten komen, maar vertraagt enkel. Ook daar wordt in geen enkel ander land zo een loopje genomen met het reglement. Europees ligt het gemiddelde op 43%.

Prevalentie van risicogedrag

Europees gemiddelde

Vergeten te vertragen in de buurt van wegenwerken

67%

51%

Op de autosnelweg op de middenstrook rijden terwijl de rechterrijstrook vrij is

49%

50%

Al rijdend navigatiesysteem instellen

55%

43%

Niet volledig stoppen wanneer het moet

61%

43%

Een volle witte lijn oversteken om een voertuig in te halen of om rechtsomkeer te maken

35%

37%

Voorbij een verkeerslicht rijden wanneer het oranje is en rood gaat worden

62%

Parkeren of stoppen op een fietspad of busbaan

23%

18%

Al rijdend kijken naar een film op de smartphone of tablet

6%

7%

1 op de 2 Belgen ‘neemt’ zijn voorrang

49% van de Belgische bestuurders geeft aan dat ze hun voorrang ‘nemen’ als de bestuurder die voorrang heeft te lang treuzelt of als ze zelf niet willen wachten. Ook daar blijken we het meest ongeduldig te zijn van alle bevraagde landen. Europees ligt het gemiddelde op 35%. Bijna 1 Belgische bestuurder op de 5 (18%) geeft toe niet dezelfde persoon te zijn wanneer hij of zij achter het stuur zit. Dat is het hoogste percentage van Europa (ex-aequo met de Britten)

Conclusie

Het verkeersreglement is een set van afspraken die gemaakt zijn om ervoor te zorgen dat jezelf en alle andere weggebruikers veilig op hun bestemming geraken. De Belgische bestuurders geven al te vaak een eigen interpretatie aan die regels. Voor 1 op de 5  bestuurders blijkt de hoofdreden om zich aan het verkeersreglement te houden van financiële aard. Ze willen vooral geen boete krijgen. Nergens anders in Europa ligt dat percentage zo hoog.

Om dat verkeersveiligheid in ons land te verbeteren, moeten we echter streven naar andere intrinsieke motivatiefactoren. We moeten blijven inzetten op het geven van inzicht in de mogelijke gevolgen van foutief rijgedrag. Het verkeer ben je immers nooit alleen, maar zijn wij allemaal samen.