De overmediatisering van bepaalde ongevallen waarbij autonome voertuigen betrokken zijn, heeft een negatieve impact gehad op het vertrouwen van het publiek in die voertuigen. Zo blijkt uit een nieuwe enquête van Vias dat het percentage personen die menen dat autonome wagens geen ongevallen kunnen vermijden van 20 naar 29% gestegen is op 3 jaar tijd. 4 op de 10 Belgen denkt zelfs dat er nooit volledig autonome wagens zullen rondrijden. Dat is een stijging ten opzichte van een paar jaar geleden. Er is dus nog veel werk om de Belgen te overtuigen van de positieve impact van autonome voertuigen.

Om de mening te weten van de Belgen over autonome voertuigen heeft Vias institute een representatief staal van de bevolking van 1000 personen bevraagd. Dezelfde enquête werd 3 jaar geleden ook uitgevoerd.

Minder ongevallen? Slechts 1 op de 5 Belgen ziet dit als grootste voordeel

Op de vraag:’Wat is volgens u het belangrijkste voordeel aan autonome wagens?”, geeft slechts 1 op de 5 Belgen (18%) aan dat die wagens minder betrokken zullen zijn in ongevallen. Begin 2017 was nog 23% daarvan overtuigd. De Walen (13%) zijn duidelijk minder optimistisch dan de Vlamingen (22%). In Vlaanderen geeft 17% van de bevraagde personen ook aan dat een zelfrijdend voertuig het rijden ontspannender maakt en daardoor minder stressvol. 4 op de 10 Belgen (40%) ziet geen enkel voordeel in autonome voertuigen. Dat is een lichte stijging ten opzichte van 2017 (37%). De massale media-aandacht voor bepaalde ongevallen in de Verenigde Staten met zelfrijdende voertuigen heeft waarschijnlijk een invloed gehad op de opinie van de Belgen over deze voertuigen.

Een wagenpark dat uit volledig autonome bestaat voertuigen lijkt steeds meer een utopie

Meer dan 4 op de 10 Belgen (41%) gelooft helemaal niet dat ons wagenpark op een dag voor het grootste stuk uit autonome voertuigen zal bestaan. De Walen (48%) zijn meer pessimistisch dan de Vlamingen (37%).

Mannen zijn meer overtuigd (34%) dan de vrouwen (48%). 4 op de 10 Belgen die in een volledig autonoom wagenpark geloven, verwachten dat dat pas tegen 2050 het geval zal zijn.

Minder en minder Belgen houden vast aan hun vrijheid achter het stuur

28% van de Belgen vindt het grootste bezwaar tegen een autonoom voertuig dat ze dan niet meer de volledige vrijheid hebben en de controle over hun voertuig moeten overlaten aan een computer. Dit argument wordt veel minder vermeld dan in 2017 (42%). De bestuurders ouder dan 55 jaar zijn talrijker om vast te houden aan hun vrijheid dan de bestuurders jonger dan 34 jaar (31% tegen 21%). Het ethische vraagstuk – Welke keuze moet de wagen maken als hij bij een ongeval tussen mogelijke slachtoffers moet kiezen? – is voor 2 op de 10 Belgen (22%) het grootste vraagstuk.

De constructeur is de verantwoordelijke voor meer dan de helft van de Belgen

Meer dan de helft van de ondervraagde Belgen (53%) vindt dat de autoconstructeur de hoofdverantwoordelijke is in het geval dat er zich een ongeval met een autonoom voertuig voordoet. Verrassender is dat 1 Belg op 3 (32%) vindt dat de bestuurder verantwoordelijk is, hoewel de besturing volledig automatisch verloopt.  

Conclusie

De meerderheid van de Belgen is nog niet volledig overtuigd door de autonome wagen en er zijn nog een hele hoop obstakels die moeten overwonnen worden.Toch is autonoom rijden de toekomst voor meer verkeersveiligheid. De autonome wagen bestaat uit de som van alle rijhulpsystemen die we vandaag al gebruiken: noodremsysteem, dodehoekdetectie, adaptieve cruise control, lane keeping assistance, achteruitrijcamera…. Het ultieme doel is om naar nul verkeersdoden te gaan, dat is het enige menselijk aanvaardbare objectief.

Karin Genoe, CEO Vias: ”Om dat doel te bereiken, moeten veel tests uitgevoerd worden om de berichtgeving in de media tegen te spreken over de weinige ongevallen die gebeuren met autonome voertuigen. Die tests moeten uiteraard ook dienen om de goede werking van de technologie na te gaan onder verschillende omstandigheden. Daarbij moet aandacht zijn om de bestuurders op te leiden die deze voertuigen moeten gebruiken. Verschillende projecten waarbij Vias institute betrokken is, zullen in de komende maanden opgestart worden om de voordelen van autonome voertuigen aan te tonen voor de verkeersveiligheid en de mobiliteit.”  

De autonome wagen in 10 vragen/antwoorden

1)    Wat is een autonome wagen ?

Een autonome wagen is een voertuig die in staat is om het verkeer te rijden zonder tussenkomst van een bestuurder. Er zijn verschillende niveaus van autonomie, van niveau 0 tot niveau 5 (wagen die volledig autonoom kan rijden, een bestuurder is zelf niet nodig).

2)    Zal er dan geen enkel ongeval meer gebeuren ?

Het is onmogelijk om alle ongevallen te vermijden. Amerikaanse studies gaan er van uit dat het aantal ongevallen kan dalen met 80% dankzij autonome voertuigen. Als er zich toch een ongeval voordoet, zal de snelheid bij de impact in ieder geval lager zijn door allerlei rijhulpsystemen.  

3)    Ga ik kunnen slapen tijdens mijn rit of me bezighouden met andere zaken?

In eerste instantie zal de bestuurder altijd in staat moeten zijn om de controle over het voertuig over te nemen. De bestuurder zal dus niet mogen slapen in zijn wagen. In een verre toekomst is het niet uitgesloten dat een bestuurder zich bezighoudt met andere zaken, maar daarvoor moet eerst de regelgeving aangepast worden.

4)    Is het mogelijk om het systeem te hacken ?

Geen enkel technisch systeem is 100% betrouwbaar. Passagiers van autonome wagens of externe personen kunnen altijd proberen om het systeem te kraken, maar we mogen niet te fatalistisch denken. Er zijn weinig gevallen gekend waar iemand opzettelijk probeerde een automatische piloot te hacken.

5)    Gaan de files oplossen ?

Autonome voertuigen kunnen bijdragen tot het korter worden van de files. Er zullen meer wagens gedeeld worden en als alle voertuigen met elkaar communiceren, kan de veiligheidsafstand korter worden en zullen wagens allemaal aan ongeveer dezelfde snelheid rijden. Dat verhoogt de capaciteit van onze wegen.   

6)    Zal een rijbewijs nog steeds nodig zijn om met een autonome wagen te rijden?

Ja, zeker wel. Op elk moment moet de bestuurder in staat zijn om de controle van het voertuig terug over te nemen. De rijopleiding zal dus aangepast moeten worden om bestuurders beter voor te bereiden om te rijden met een autonoom voertuig.

7)    Wie is er verantwoordelijk als er zich een ongeval voordoet?

De verantwoordelijkheid van de constructeur zal groter worden. We gaan naar een ‘verantwoordelijkheid zonder fout’: een constructeur zal verantwoordelijk gehouden worden zodat slachtoffer quasi automatisch vergoed zullen worden. Dan is het aan de constructeur om te bewijzen waaraan het ongeval te wijten is: een slechtwerkende sensor, een mechanisch probleem of een bug in het algoritme.

8)    Wat gaat de autonome wagen doen als er zich een onvermijdelijk ongeval voordoet en hij moet kiezen tussen verschillende weggebruikers die gewond kunnen raken?

Bij een onvermijdelijk ongeval kiezen om een voetganger te verwonden of tegen een muur rijden waardoor de passagier gewond raken, dat dilemma van de autonome wagen moet nog uitgeklaard worden. Maar steeds vaker wordt gebruik gemaakt van technologie die als doel heeft vooral een ongeval te vermijden. (vb.: noodstop maken).

9)    Zal een verzekering nodig blijven ?

Ja, maar de autoverzekering zal grondig herzien worden. Het bestuurdersprofiel zal minder een rol spelen bij het bepalen van de premie. Zonder enige twijfel moeten bepaalde formules herdacht worden en zal er minder de nadruk liggen op materiële schade, maar eerder op bijvoorbeeld assistentie.

10)  Kan de autonome wagen overal rijden?

Nee, op dit moment kan de autonome wagen niet overal rijden. De introductie zal in fases verlopen. Hij zal eerste op de autosnelweg zijn intrede doen. De snelheid ligt er wel hoger, maar de wagen moet er in principe vaak gewoon rechtdoor rijden. Pas daarna zal de autonome wagen ook op het wegennet tussen steden en binnen een drukkere stedelijke context gebruikt kunnen worden.  De snelheid ligt er lager, maar er is daar veel meer interactie met oa fietsers en voetgangers.

Close

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.