2 op de 3 Belgen staan positief ten opzichte van de infrastructurele maatregelen die meer ruimte geven aan de kwetsbare weggebruikers. Meer dan de helft van de Vlamingen wil zelfs dat die aanpassingen permanent worden. Een belangrijk deel van de bestuurders ervaart ook meer agressie in het verkeer. Zo blijkt uit een enquête die Vias institute afgelopen december heeft afgenomen om te weten hoe de Belgen sinds de start van de Covid19- crisis het verkeer ervaren.

Vias institute heeft een bevraging gedaan bij een representatief staal van de Belgische bevolking van 1000 personen om na te gaan hoe de weggebruikers het verkeer ervaren tijdens deze pandemie.

Bijna 4 op de 10 Vlamingen vinden dat de agressie is toegenomen

36% van de Vlamingen vindt dat de andere weggebruikers agressiever geworden zijn sinds de start van coronacrisis in maart. In Brussel gaat het over 35% van de respondenten en in Wallonië over 42%.

Dit kan voor het grootste deel verklaard worden door het feit dat sommige bestuurders (veel) sneller rijden wanneer er minder verkeer is. Dat is duidelijk het geval geweest tijdens deze crisis. Eerder bleek al dat de ernst van de ongevallen in de eerste 6 maanden van vorig jaar sinds 2013 niet meer zo hoog was geweest, wat ook door overdreven snelheid kan verklaard worden.

Dit fenomeen van te hard rijden hebben we niet alleen in ons land vastgesteld. In Frankrijk hebben de overheden een stijging vastgesteld met 50% van het aantal grote snelheidsovertredingen (meer dan 50 km/u boven de limiet) in de maand november, hoewel het verkeer er toch drukker was dan tijdens de eerste lockdown.

Volgens de Franse overheden kan dit verklaard worden omdat ‘sommige bestuurders die zich door de gezondheidsmaatregelen beperkt voelen, graag op andere domeinen de beperkingen willen doorbreken.

Meer ruimte voor fietsers en voetgangers? 2 op de 3 Belgen is voorstander!

Tijdens de eerste lockdown zijn we massaal gaan wandelen en fietsen. Gezien het enthousiasme voor deze actieve vervoersmodi hebben verschillende steden en gemeenten al dan niet tijdelijke maatregelen genomen om hen beter te beschermen: nieuwe fietspaden, inrichting van zone 30, meer woonerven, etc. De nodige ruimte voor deze aanpassingen ging op sommige plaatsen ten nadele van de ruimte voor de wagen.

Deze aanpassingen hebben de bevolking overtuigd want 2/3 van de bevraagde personen (65%) staat hier positief tegenover. Dat is bijna 4 keer meer dan de personen die tegen zijn (17%).

De weggebruikers jonger dan 34 jaar zijn het meest enthousiast: 72% is voorstander.

In Vlaanderen wil meer dan de helft van alle bevraagden (52%) dat deze aanpassingen trouwens na deze gezondheidscrisis permanent worden.

Minder files, het voordeel van de coronacrisis

De vermindering van de files (62%) en het feit dat je je minder moest verplaatsen (56%) zijn volgens de Belgen de twee grootste voordelen op het vlak van mobiliteit aan deze crisis. 

Een ander positief punt: 12% van de bevraagde personen heeft de fiets (her)ontdekt als alternatief voor  de wagen.

Wat zijn volgens u de grootste voordelen van deze gezondheidscrisis op het vlak van mobiliteit?

Wallonië

 

Brussel

 

Vlaanderen

 

1) Er zijn minder files

61%

1) Ik heb me minder verplaatst.

 

55%

1) Er zijn minder files

 

65%

2) Ik heb me minder verplaatst.

56%

2) Er zijn minder files

42%

2) Ik heb me minder verplaatst.

 

55%

3) Ik heb meer plaats op het openbaar vervoer.

11%

3) Ik heb meer plaats op het openbaar vervoer.

22%

3) Ik heb de fiets of een ander alternatief vervoersmiddel voor de wagen (her)ontdekt.

15%

Schrik voor besmetting op het openbaar vervoer is grootste nadeel.

De schrik om het openbaar vervoer te nemen is met voorsprong het grootste nadeel op het vlak van mobiliteit van deze crisis. Eén derde van de Belgen (31%) en bijna de helft van de Brusselaars (47%) ervaart dit zo. De drukte op de voet- en fietspaden (nationaal 22%, maar in Vlaanderen 28%) en de agressie van andere weggebruikers zijn andere belangrijke nadelen die de Belg ervaart.

Wat zijn volgens u de grootste nadelen van deze gezondheidscrisis op het vlak van mobiliteit?

Wallonië

 

Brussel

 

Vlaanderen

 

1) Ik heb minder het openbaar vervoer durven gebruiken.

28%

1) Ik heb minder het openbaar vervoer durven gebruiken.

47%

1) Ik heb minder het openbaar vervoer durven gebruiken.

30%

2) De andere weggebruikers zijn te agressief.

27%

2) Het is te druk op de voet- en fietspaden.

20%

2) Het is te druk op de voet- en fietspaden.

28%

3) De andere bestuurders rijden te snel.

17%

3) De andere weggebruikers zijn te agressief.

19%

3) De andere weggebruikers zijn te agressief.

18%

Na de crisis, terug naar de situatie zoals ze was?

Als deze crisis achter de rug is, zal volgens een kleine meerderheid (52%) de drukte op de wegen terug zijn zoals voorheen. 29% van de weggebruikers (maar 40% in Brussel) is eerder pessimistisch en schat dat het verkeer nog drukker zal worden. Slechts 11% schat in dat de situatie zal verbeteren. 

Conclusie

Een meerderheid van de Belgen is voorstander om infrastructureel ruimte vrij te maken voor de fiets en de voetgangers, zelfs als er hierdoor minder ruimte is voor de wagen. Deze infrastructurele ingrepen zijn zeker in een versnelling gekomen door de coronacrisis. De vermindering van de files en het feit dat we ons minder moesten verplaatsen, worden door de ondervraagde Belgen als andere grote voordelen op het vlak van mobiliteit beschouwd.

Er zijn uiteraard ook minpunten aan deze crisis. Zo is er een groot deel van de bestuurders die meer agressiviteit ervaart van andere weggebruikers. Veel mensen hebben ook nog altijd schrik om het openbaar vervoer te gebruiken, uit schrik voor een besmetting. Het zal wellicht nog enige tijd duren vooraleer het gebruik van het openbaar vervoer terug op een normaal niveau ligt. 

Georges Gilkinet, Federaal minister van Mobiliteit:’Steeds meer landgenoten kiezen ervoor om zich te verplaatsen met de fiets, de elektrische fiets, de step of ze gaan te voet. Net zoals mensen met een beperkte mobiliteit, hebben ze behoefte aan een specifieke en aangepaste infrastructuur om zich veilig te kunnen verplaatsen. Ik ben verheugd dat de meerderheid van de Belgen deze positieve tendens steunt. Ik hoop dat het de zin aanwakkert om zich op een andere, meer actievere en milieuvriendelijkere manier te verplaatsen. Het is aan ons om de voorwaarden te scheppen die daarvoor nodig zijn.’

 

Close

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.