De laatste 10 jaar is de wegcode in totaal 42 keer gewijzigd. Volgens een enquête van Vias institute kent 1 op de 3 Belgen de nieuwe regels niet of onvoldoende. Tijdens deze periode van de lockdown publiceert Vias institute deze week een quiz met daarin 10 vragen die betrekking hebben op de ‘nieuwigheden’ van de wegcode. Dit is de ideale gelegenheid voor kandidaat-bestuurders om de wegcode te oefenen nu de rijscholen gesloten zijn. Alle andere weggebruikers kunnen hun kennis van de wegcode nu opfrissen.

Fietsstraat, doorlopende weg

De laatste jaren zijn er een hoop nieuwe concepten die hun weg gevonden hebben naar de wegcode: fietsstraat, schoolstraat, lage-emissiezone, doorlopende weg,… Nieuwe verkeersregels zijn ingevoerd voor elektrische fietsen, voortbewegingstoestellen en ritsen.

Daarnaast zijn er bestaande regels die aangepast zijn, zoals het inhaalverbod voor vrachtwagens, de wettelijke alcohollimiet voor professionele bestuurders en de maximumsnelheid voor autocars, etc.

Sinds de creatie van de wegcode in 1975 is de wegcode in totaal 108 keer gewijzigd, waarvan 42 keer de laatste 10 jaar. Het is dus moeilijk om altijd op de hoogte te zijn van al die wijzigingen. Als je de regels niet kent is het dus ook moeilijk om ze in de praktijk toe te passen.

1 Belg op de 3 beheerst de nieuwe verkeersregels niet.

Een enquête uitgevoerd door Vias institute toont aan dat gemiddeld 1 Belg op de 3 (34%) de meest recente verkeersregels niet kent. Dit zijn enkele voorbeelden:-

  • Meer dan 1 op de 4 Belgen (27%) weet niet dat de verkeersborden B22, B23 de toelating geven aan fietsers om door het rode licht te rijden om rechtdoor te rijden of rechtsaf te slaan.

  • 1 Belg op de 5 (19%) weet niet dat het verboden is om fietsers in te halen in een fietsstraat.
  • Meer dan 1 op 3 Belgen (37%) weet niet dat voortbewegingstoestellen op het trottoir moeten rijden als ze stapvoets rijden en op het fietspad als ze sneller gaan.
  • De helft van de Belgen (53%) weet niet dat voor professionele bestuurders een alcohollimiet geldt van maximaal 0,2 ‰.

Evidente impact op de verkeersveiligheid

De wegcode niet of onvoldoende kennen, kan een impact hebben op de verkeersveiligheid. Het is immers niet mogelijk om een regel te respecteren die je niet kent. Dat kan voor iedereen gevaarlijk zijn, maar brengt vooral de kwetsbare weggebruikers in gevaar. Het is vooral om die te beschermen dat een aantal recente wijzigingen in de wegcode zijn aangebracht.

Een quiz om te oefenen

Om de lacune over de wegcode weg te werken, plaatst Vias institute gedurende 1 week een quiz online, met daarin 10 vragen over de meest recente wijzigingen van de wegcode.

Kandidaat-bestuurders kunnen zo tijdens de sluiting van de rijscholen toch hun theoretische kennis oefenen. Al de anderen kunnen hun kennis over de wegcode opfrissen.

Oefenen kan op https://survey.vias.be/

Close

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.