Vorig jaar heeft 1 op de 6 Belgen een elektrische fiets gebruikt. Elk jaar wint deze vervoerswijze aan populariteit. Het fenomeen was eerst eerder beperkt tot enkel Vlaanderen, maar de elektrische fiets heeft nu ook Brussel en Wallonië veroverd. De diversificatie van de verschillende soorten elektrische fietsen heeft daarin zeker een rol gespeeld. Zo blijkt uit een nieuwe enquête van Vias institute bij een representatief staal van elektrische fietsgebruikers.

Plooifietsen en elektrische mountainbikes populair in Wallonië

Een gewone elektrische fiets blijft het populairste in Vlaanderen, maar uit de enquête blijkt wel een groot verschil tussen de regio’s. In Vlaanderen is namelijk 80% van de gebruikte modellen een gewone elektrische fiets, terwijl het in Wallonië slechts over 46% gaat. De elektrische plooifiets is populairder in Wallonië (21% van de gebruikers) en in Brussel (17%) en duidelijk minder in Vlaanderen (8%). In Wallonië is ook de elektrische mountainbike populairder (11%) terwijl in Vlaanderen (2%) en Brussel (4%) het marktaandeel gebruikers veel lager ligt. Hetzelfde geldt voor de elektrisch cargo- en bakfietsen, die in Brussel (9% van het aantal gebruikers) en Wallonië (9%) relatief gezien vaker voorkomen dan in Vlaanderen (1%).

Een veel recenter fenomeen in Wallonië en Brussel

40% van de Walen en 47% van de Brusselaars die met een elektrische fiets rijden, zijn die minder dan een jaar geleden beginnen gebruiken. In Vlaanderen gaat het over 23% van de gebruikers. In Vlaanderen rijdt 1 op de 3 gebruikers (34%) al meer dan 3 jaar met een elektrische fiets. In Wallonië gaat het over 1 op de 6 (16%) en in Brussel 1 op de 9 (11%). Mogelijk heeft de gezondheidscrisis een rol gespeeld in de groei van de elektrische fiets in het zuiden van het land.   

1 op de 3 gebruikers rijdt ermee naar het werk.

Iets minder dan 1 op de 3 elektrische fietsgebruikers (30%) rijdt ermee naar het werk. In Brussel ligt die verhouding iets hoger dan elders. (36% in Brussel tegenover 27% in Wallonië en 29% in Vlaanderen). In de 3 regio’s is het vooral omwille als vrijetijdsbesteding dat de elektrische fiets gebruikt wordt (76%). In Vlaanderen gebruikt 45% de elektrische fiets ook om inkopen te gaan doen. In Wallonië (20%) en Brussel (30%) ligt dat percentage veel lager.

1 op de 3 Vlamingen rijdt meer dan 50 kilometer per week.

Bijna 1 op de 3 Vlamingen (31%) en evenveel Walen rijden (31%) elke week meer dan 50 kilometer met hun elektrische fiets. In Brussel rijdt 50% zelfs minder dan 10 kilometer per week met zijn elektrische fiets.

Uit een eerdere enquête van Vias uit 2019 bleek al dat gebruikers van een elektrische fiets gemiddeld 9,6 kilometer per traject afleggen ten opzichte van 5,2 kilometer voor de traditionele fietsen. 

Vlaamse fietsers gebruiken meer trapondersteuning  

Een elektrische fiets heeft meestal 3 ondersteuningsstanden:

  • Eco-stand: minimale ondersteuning die 50% extra pedaalkracht levert.
  • Tussenstand: gemiddelde trapondersteuning die 100% extra kracht geeft bovenop de eigen pedaalkracht
  • Hoogste stand: krachtige trapondersteuning die 200% extra kracht bovenop de eigen pedaalkracht

De overgrote meerderheid van de fietsers (52%) geeft aan meestal de tussenstand te gebruiken.

In Vlaanderen zijn er twee keer zoveel personen die op de hoogste stand rijden (18%) dan in Wallonië (9%) en zelfs 3 keer zoveel dan in Brussel (6%). Dat is een beetje paradoxaal, want Wallonië is veel heuvelachtiger. Dat in Brussel de hoogste stand van trapondersteuning minder vaak gebruikt wordt is logisch. Het is moelijker omwille van de drukte van het verkeer in stedelijke omgeving en het grote aantal kruispunten.

Helm twee keer populairder in Wallonië dan in Vlaanderen

De helm wordt vaker gedragen in Wallonië dan in Vlaanderen. In het zuiden van het land draagt 2 op de 3 (67%) gebruikers van een elektrische fiets meestal een helm. In Vlaanderen gaat het over ongeveer 1 op de 3 (37%). Het feit dat er veel meer fietsinfrastructuur en afgescheiden fietspaden zijn in Vlaanderen ten opzichte van Wallonië zal hierin zeker een rol spelen.

Verhoudingsgewijs 3x meer ongevallen in Wallonië dan in Vlaanderen

1 op de 6 (16%) gebruikers van een elektrische fiets heeft al eens een ongeval gehad waarbij een andere weggebruiker betrokken was. Toch zijn er grote verschillen tussen de regio’s. In Wallonië was 1 op de 3 (33%) al eens slachtoffer, in Brussel gaat het over een kwart van de mensen die met een elektrische fiets rijden (24%), terwijl het in Vlaanderen over 1 op de 10 gaat (10%).

In 44% van de gevallen was er een aanrijding met een andere fietser of voetganger, in 1 op de 3 gevallen (33%) was het conflict met een wagen.

Bijna 1 op de 3 gebruikers (30%) van een elektrische fiets is al eens gevallen. In Vlaanderen ligt het percentage een pak lager (26%) dan in Wallonië (43%) en Brussel (34%).

Conclusie

De elektrische fiets kent een steile opmars in België, zeker in het zuiden van het land. Dat komt oa door de diversificatie van het aanbod van soorten elektrische fietsen. De populariteit is een goede zaak voor onze mobiliteit, maar de vele ongevallen en conflicten tussen auto’s en fietsers en ook tussen de kwetsbare weggebruikers onderling tonen aan dat het belangrijk is om te investeren in een veilige openbare ruimte, waar elke weggebruiker zijn plaats heeft.

Federaal Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet: "De fiets kende de laatste jaren een ongelofelijke versnelling in ons land. Deze nieuwe Vias-enquête onderstreept de populariteit van elektrische fietsen in alle soorten en maten: traditionele elektrische fietsen, elektrische vouwfietsen, elektrische mountainbikes en elektrische bakfietsen. Dit zette nog meer mensen aan om te fietsen. Als minister van Mobiliteit wil ik deze gedragsverandering naar nog meer fietsen stimuleren. Daarom lanceerde de federale regering op mijn initiatief BE CYCLIST, het eerste federale fietsactieplan met 52 ambitieuze acties. De hele federale regering zet zich in om de keuze voor de fiets makkelijker te maken, want fietsen is goed voor onze economie, onze gezondheid en ons welzijn. Vive le vélo!

Close

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.