Vandaag is ‘BOB’ nog geen algemene regel bij Belgische bestuurders. Het is nog steeds sociaal aanvaard om drinken en rijden te combineren. Zo geeft liefst 1 Belg op de 3 toe afgelopen maand onder invloed van alcohol te hebben gereden en gebeuren er elke dag in ons land gemiddeld 12 ongevallen waarbij een bestuurder positief blies. Om hier verandering in te brengen, speelt de nieuwe wintercampagne in op het gevoel van trots om BOB te zijn.
1. Alcohol achter het stuur: 1 ongeval op 10
Hoewel volgens de metingen van Vias institute het percentage bestuurders die onder invloed van alcohol rijdt gemiddeld tussen 2 en 3% ligt, zijn ze wel proportioneel verantwoordelijk voor een groot deel van de verkeersongevallen. Zo test ongeveer 1 op de 10 automobilisten positief na een ongeval met lichamelijk letsel. In absolute cijfers kwam dit in 2016 neer op bijna 4.300 ongevallen waarbij bleek dat minstens één bestuurder onder invloed van alcohol was.
Vias institute stelt vast dat de percentages positieve testen hoger liggen bij mannen en tijdens de nacht, in het bijzonder tijdens het weekend. In Wallonië zijn er ook meer bestuurders die onder invloed van alcohol rijden dan in Vlaanderen.
2. Ingeburgerd in sommige landen, maar niet in België
Scandinavische landen geven het goede voorbeeld
In Finland en Noorwegen zijn er gemiddeld 10 keer minder bestuurders die positief blazen dan in België. In deze landen zit niet drinken wanneer je nog moet rijden dan ook in de cultuur ingebakken en is er een sterke sociale druk om dit consequent na te leven.
Hoe zit het in België?
In een recente bevraging heeft Vias institute de relatie onderzocht tussen "sociaal verantwoordelijk gedrag vertonen" en "de neiging hebben om te rijden onder invloed van alcohol". Uit de enqûete blijkt dat driekwart van de ondervraagden in een volle bus hun plaats afstaat voor een bejaarde persoon. In de rijen aan de kassa van de supermarkt laat hetzelfde aantal mensen de volgende persoon voor wanneer deze maar enkele items heeft. De meerderheid van de mensen vertoont dus sociaal verantwoord gedrag in dagdagelijkse situaties.
Helaas geldt dit niet in hun houding tegenover rijden onder invloed van alcohol. Zo geeft 1 Belg op de 3 toe dat hij in de afgelopen maand gereden heeft na het gebruiken van alcohol. En wanneer ze weten dat ze nog moeten rijden, beperken veel bestuurders hun alcoholgebruik enigszins, maar houden ze geen rekening met de wettelijke alcohollimiet. Er is dus nog werk om van 'rijden en niet drinken' eenzelfde vanzelfsprekende sociale norm te maken als bijvoorbeeld je plaats afstaan aan een bejaarde. Dit is het duidelijke doel van de nieuwe BOB-campagne.
3. De boodschap van de nieuwe campagne: ‘BOB en trots erop.’
Nieuw hoofdstuk
Deze winter is de start van een gloednieuw BOB-hoofdstuk. De boodschap is duidelijker dan ooit: ‘BOB en trots erop’. Het is BOB die ervoor zorgt dat zijn/haar partner, kinderen, familie, vrienden, collega's of klanten veilig thuiskomen. Hij kiest ervoor om te rijden en daarom alleen non-alcoholische drankjes te drinken of hij reserveert een taxi voor iedereen, geeft advies over het openbaar vervoer, bereidt een gezellige logeerplaats voor... BOB betekent dus op voorhand de oplossing kiezen voor een veilige terugkeer. Kortom, BOB is een houding waar je trots op mag zijn!
Tot 29 januari 2018 zullen Brussel Mobiliteit, de Vlaamse Stichting Verkeerskunde, het Agence Wallonne pour la Sécurité Routière, Assuralia, de Belgische Brouwers en Vias institute de boodschap verspreiden in de 3 gewesten: ‘BOB en trots erop’. Ben je BOB? Toon dan hoe trots je daarop bent.
Trots dat je BOB bent
Langs de (auto-)wegen in Vlaanderen en Wallonië zullen honderden affiches zichtbaar zijn met trotse BOBs. In Brussel worden de MIVB-bussen in de kleuren van BOB geschilderd. In Vlaanderen doet De Lijn hetzelfde. Alle lokale besturen en politiezones zullen ingeschakeld worden om het bewustzijn over BOB te vergroten. Het doel: de BOBs uit hun stad, gemeente, politiezone op de voorgrond zetten als ambassadeurs voor de verkeersveiligheid en laten zien dat ze trots op hen zijn. Zij ontvangen hiervoor binnenkort communicatiemateriaal: niet alleen banners en berichten om online te plaatsen, maar ook personaliseerbare posters en geanimeerde filmpjes om op de gemeentelijk infoschermen te tonen.
BOB schuimt daarnaast deze winter de kerstmarkten en nieuwjaarsfeesten af met een BOB-caravan met daarin een fotobooth, waarin je zelf een gepersonaliseerde affiche kunt laten maken. De fotobooth met als opschrift ‘Uw verzekeraar is trots op BOB’ dient om de BOBs in de schijnwerpers te plaatsen.
Ten slotte zullen de leden van de Belgische Brouwers op enkele kerstmarkten en nieuwjaarsrecepties gratis BOBtails schenken aan de aanwezig BOB’s. Dit zijn lekkere cocktails bereid met niet-alcoholische bieren.
Contactpersonen:
Olivier Van Raemdonck - woordvoerder van minister J. Jambon - 0470 99 91 01
Jasper Pillen – woordvoerder van minister F. Bellot - 0472 78 89 17
Jeroen Tiebout - woordvoerder van minister B. Weyts - 0477 99 80 88
Eric Laureys - woordvoerder van staatssecretaris B. Debaets - 0489 93 33 25
Marie Minet - woordvoerster van minister C. Di Antonio - 0479 88 84 75
Stef Willems - woordvoerder van Vias institute - 0473 85 59 44